hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er nesereimen godt for?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva er nesereimen godt for?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  22:12:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har den siste tiden ridd nesten berre uten nesereim. Synest det har fungert svært bra og kjem derfor til å fortsette med det. Må jo ri med nesereim i konkurranse, men den er da stort sett der berre til pynt. Er ikkje stram i det heile tatt. På ytterste hakk.

Har jo lært frå tidlegare att man skal ri med nesereim og det har vore heilt vanleg og naturlig å ta på det. Men da hesten min fekk problemer med nokre ulvetenner i vår så tok eg til slutt av nesereimen. Det løyste mange problemer. Hesten fungerer minst like bra om ikkje betre uten nesereim på.

Redigert av - Lucinda: den 13/08/2005 22:14:06 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  22:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Applaus til Line fra meg også
Jeg bruker selv nesereim da jeg skolerer min hest mot dressur, men den er så slakk at jeg kunne like godt ridd uten...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med deg Line=) bruker ikke å ri med nesereim, selv om hesten min er ganske hissig av seg.. riri med det en gang i blandt av forskjellige grunner,men tror jeg tar den av for godt, hvist dete rsant at hesten kan få belastningsskader i munnen av det... er ening i at man ikke bør "løse" problem med å putte på forskjellig utstyr..
trodde det virket før, men har kommet til fornuft å funne ut at det bare skjuler problemet, det hjelper ikke...

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 19/08/2005 22:49:50 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  23:08:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
fint å høre sofie :) Flott hest du har :D

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  00:01:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hva med islandshester. De har jo hodelag som i utgangspunktet er helt uten nesereim, men det blir satt på en lav nesereim "utenpå" det vanlige hodelaget. Hvorfor er den der? Er det samme meninger om "hodelagsløsningen" hos islandshester også?
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/08/2005 :  19:10:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ungå stram nesereim.
Neseryggen kan eksempelvis ende med og være helt ujevn etter trykking av nesereim. Er trykket meget kraftig kan kan det medføre knokkelbrudd. Det har man faktisk sett på skjeleter fra middelalderens militærhester. De har sannsynligvis stått permanent bundet i grime, og som følge herav har nesereimen trykket på samme sted over en lengere periode og nesebeinet er blitt meget tynnt. Nakken kan også påvirkes.

Dette har jeg skrevet av fra et hesteblad. Utrolig store konsekvenser man kan få ved og bruke nesereim.

Selv er jeg veldig imot nesereim!

Redigert av - Bustetrollet den 20/08/2005 19:13:41 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  22:56:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
BEA: takk for det=) er det en plass man kan se bilder av disse skadene??
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  16:05:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
her var det mange forskjellige meninger.. :) Rir selv uten nesereim på ponnien min.. Han er ganske gammel, og har med årene blitt litt "seig" i munnen. Han skummer også altfor lite. Derfor rir jeg uten nesereim for at han skal kunne "røre" og tygge litt på bittet. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  16:25:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Sofie: Du kan bla. se bilder av skadene i ellen ofstads videoer , hester med problemer del 1.

"Sår kommer ofte på grunn av tannspisser, men andre ting kan også forårsake skader i hestens munn. For eksempel; hesten kan kutte seg i munnen når den spiser, bitt som ikke passer eller brukes feil og neseremmer for å nevne noen vanlige årsaker." Fant dette Sitatet fra Ellen ofstad warren.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  16:46:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten historie fra min dag i stallen...

Jeg har alltid brukt nesereim på mine hester,dessverre mer av gammel vane enn noe annet... Hesten jeg har nå er en meget følsom kar,som "snakker" med store bokstaver,og er flink til å gjøre seg forstått!
Han har jeg også brukt nesereim på,ettersom han har hatt en tendes til å gape veldig,og unndra seg bittet,slite imot og bli stri(har selvfølgelig sjekket tenner...)... På travbanen har han brukt ganske mange sterke bitt,for at kusken skulle ha en liten sjangse til å klare å holde ham... Til jeg tok han hjem fra banen for halvannet år siden...
Begynnte i det små å trene på å vike fra press,og godta små signaler,og sakte men sikkert begynnte han å bli lettere å holde på med
Nå rir jeg ham på turer med bittless bridle,og han går som bare det...sist han stod på banen,kjørte kusken han i trening med rett gummibitt...

Men nesereimen har jeg beholdt...

Helt til i dag...jeg hadde lest igjennom hele debatten og ble egentlig ganske overbevist til iallefall å prøve uten,og heller feste en reim under haken for å stabilisere bittet... Og som sagt ,så gjort!
Han gikk så bra,ingen eller lite gaping,og ingen risting på hodet som har ofte gjør når han stresser...

Så endelig klarte hesten min å "lære" meg det han åpenbart så lenge har prøvd på... Vi mennesker er ikke alltid like lette å trene...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  16:56:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Så bra Lene! :) Godt å høre at dere fant ut av det :)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/08/2005 :  19:43:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det samme skjedde med en hest jeg hadde på for, hardkjeftet som F***. Jeg tok av nesereima, og jeg fikk aldri problemer med og stoppe den etter at jeg tok den av. Tydeligvis, så rømte denne hesten fra nesereima.

Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  14:43:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
hesten kan få uvaner med å ikke bruke nesereimen. hesten kan begynne med å stikke tunga ut igjennom munnen. det trekker veldig mye i poeng på dressur stevner, hvis du er med på det det er veldig dumt.. derfor bør du bruke nesereim.. er også for å stabilisere bittet i munnen på hesten.

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  16:27:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
????????????????????????

Hei hei. Hvis du har lyst, så kan du lese innleggene før ditt. Kan hende du ser litt annerledes på det da... Hvis bittet passer trenger det ikke stabiliseres, og hvis hånden er tung og bittet er feil vil hesten vise det med å gape eller være urolig med tungen.

Det er rytteren og utstyret som skaper problemer, ikke hesten...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

misstrivial

» VIP

Skrevet - 29/08/2005 :  17:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann alle sammen. Før når hesten min var 2 åring tømmekjørte jeg aldri med nesereim. Begynte først med nesereim når jeg begynte å ri henne. Fikk beskjed av ridelæreren min at jeg måtte bruke nesereim.

Faxir kan være noe så inni heia frekk, så det kan bli hard tøylebruk til tider, og da sklir bittet ut av munnen. Og da blir alt verre visst det sklir ut. Eksempel på når bittet kan skli ut. Visst jeg løper med henne rundt gjordet skeiner hun til den siden som fører hjem, da nytter det ikke å bare bruke sjenkler. For hun er svært lett å styre med sjenkler. Men visst hun først har bestemt seg for å hjem så må du holde tunga rett i munnen.

Det samme kan skje på ridebane og andre steder. Derfor har jeg på nesereim for sikkerhetskyld.

Men jeg når jeg rir rundt stallen og oppi heia bruker jeg ikke nesereim. Hun kan også ta tak i bittet med tennene, men det er bare når hun kjeder seg og vil gå andre veier. Rir på tre-delt med mittdel i kobber.

Merker ikke noe forskjell på om jeg bruker nesereim eller ikke, men hun liker godt å få av den underste delen når hun har blitt våt/skummet rundt munnen. Og jeg bruker den ikke stramt på, bare så den henger der.

Hun er snill å ri å i side-pull og grime også

Hun får raspet tennene 1 gang i året, har aldri hatt tannspisser som er helt nødvendig å ta eller sår i munnen.

Men jeg foretrekker å ri uten nesereim
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.