hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Råd for hest med dårlig frambeinsteknikk i sprang?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Råd for hest med dårlig frambeinsteknikk i sprang?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lindajeanette84

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  22:57:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLindajeanette84  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLindajeanette84  Svar med kopi av melding
Hesten min på 9 år er utrolig kald i frambeina sine. Jeg hopper for dyktige instruktører, men vi er på nippet til å gi opp hele spranghoppinga. Selv om jeg legger han riktig til hinderet, tar han ofte et halvsteg, og så hopper, slik at han kommer for nærme og river. Han trekker heller ikke beina innunder seg, slik at han river nesten konstant med ett av frambeina. Er det noen som har noen erfaring med dette? Kan det hjelpe med tyngre framsko, vektkopper, osv?

Legger med ett bilde her, for å vise hva jeg mener. Man kan også se på et par av de andre bildene, at han KAN løfte beina hvis han vil, men jeg finner ingen teori på hva jeg gjør de enkelte gangene han gjør det!

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=3138&galleri=show&side=19

På forhånd takk for alle svar!

Fullblod - hestens svar på Ferrari

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  06:54:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm.. Noen greier jeg har lest i en hestebok er at man skal framprovosere rivning med frambeina ved å ikke hoppe med hesten, men på en måte väre litt baktung.. Så vil den läre seg tilslutt siden den slår seg hver gang..

Ellers har kan du hoppe paralelle oksere, gjör visst frambeinsteknikken bedre. Men min hest funket det bra å legge 2 bommer opp som en slags spiss på den överste bommen på hinderet ( så det så sånn her ut: /\ . Sett ovenifra. Vinklen er på överste bommen på hinderet, Skjönner??). Da måtte den hoppe seg opp og löfte frambeina. Går jo ann å pröve, hvis du ikke har gjort det alt.

Lykke til

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  11:28:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester liker ikke å rive, mens andre bryr seg ikke så mye. Det er også snakk om "medfødt" teknikk på hvordan hesten løfter beina. Kanskje ikke det beste svar, men noen hester har bare dårlige forutsetning en andre til å hoppe godt.
Jeg sier ikke at det ikke kan bli bedre, men det er ikke noe lett oppgave. Men hva sier instrukøren din?

Jeg skal tenke litt mer, så kanskje jeg finner et bedre svar utover dagen:)

Hege Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  11:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes du skal ha barberblad i bandasjene på forbeina... da får hesten vondt og løfter bena høyere!
(Og JA, det var en spøk, leste at det var derfor det ble forbudt med bandasjer i sprang på høyt nivå)

Jeg har ikke mye peiling på sprang, men kanskje prøve vekter som du sier.... Islendingen løfter iallefall beina høyere da!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Lindajeanette84

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  13:27:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLindajeanette84  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLindajeanette84  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar! Til sunnyann: Han river jo i ett sett hele tiden ,så jeg trenger jo ikke å provosere fram noe riv. Problemet er jo at han overhodet ikke bryr seg om han får vondt...
Fullblod - hestens svar på Ferrari Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/10/2005 :  14:39:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Har du fått sjekket ryggen hans? Det er godt mulig at han sliter med vondt i rygg og lend og at han dermed ikke får til å strekke seg slik han skal. Det samme om salen hans er for trang og klemmer, det kan gjøre guelig vondt og "lamme" musklene i korte perioder slik at han regelrett ikke klarer å løfte beina.

Jeg synes ikke du skal begynne med barring slik sunnyann foreslår. Uansett så bør du ihvertfall forsikre deg om at alt utstyret du bruker passer til hesten og at den ikke har en eller flere "vondter" i muskulatur og ledd.

Lykke til

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lindajeanette84

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  14:51:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLindajeanette84  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLindajeanette84  Svar med kopi av melding
Salen er blitt tilpasset ryggen hans ganske nylig, og jeg hadde akkurat en massør til å kjenne på han, og han var usedvanlig bra i muskulaturen faktisk! bedre enn mange andre hun hadde behandlet. Men èn ting fant vi, som hun aldri hadde sett før, og det virker som om han har en ekstra hofte"kul" på venstre side bak, altså hoftekulen er 5 cm lengre på denne siden... men dette sitter jo bak, så det er jo ikke sikkert det har noe med at han ikke løfter frambeina..hvem vet..
Hesten KAN jo hoppe hvis han vil, bare se på dette bildet!: http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=3138&galleri=show&side=19

Lindajeanette84

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  14:54:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLindajeanette84  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLindajeanette84  Svar med kopi av melding
Oi, så akkurat at linken ikke viser direkte til bildene jeg mener...men se på bilde nr 3 og 5, sammenliknet med bilde nr 4.... så ser dere forskjellen...90% av gangen gidder han ikke løfte beina, mens en sjelden gang trekker han dem så opptil seg som overhodet mulig...blir helt forvirra jeg!

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  21:15:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Sånn ut i fra bildene ser det litt ut som han vrir seg... River han uansett høyde og utseende på hinderet? Man sier jo at det er 99% rytter feil hvis hesten gjør noe galt...hm... hvilke klasser har hesten gått og hvem har ridd den. Vet om mange som har en egen teknikk for å be hesten om å løfte beina...
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Lindajeanette84

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  16:58:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLindajeanette84  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLindajeanette84  Svar med kopi av melding
Det er forskjellige ryttere som har prøvd å hoppe han, og flere er dyktige ryttere med god peil, men det går ikke noe bedre for det. Han river fra 1m og oppover..0,80 klarer han fint å hoppe uten å rive, men legger allikevel inn ett halvsteg så det blir trangt og vanskelig for han. Vi vet svært lite om fortiden hans, han er opprinnelig fra ett stutteri i Polen, men har også stått en stund hos Lindberg i Danmark. Han har blitt hoppet 1.30 i norge, men ikke bane trur jeg...også da slet de med frambeina hans...vil så gjerne prøve å finne ut hva som er problemet hans, for han kan jo hvis han vil!

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  18:46:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Bare en liten take.. hvor ofte blir han hoppet?
Kansje han ville ha skjerpet seg hvis han hadde sprang fri en periode og så prøvde han igjen. Mulig han ikke intresserer seg nok til å gidde å løfte beina.
Hesten min var slik bare at han gikk rett igjennom...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Lindajeanette84

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  20:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLindajeanette84  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLindajeanette84  Svar med kopi av melding
Nei, tror heller det er omvendt...han har nesten ikke blitt hoppet noen ting siden han kom til norge for snart ett år siden...tror heller problemet har oppstått siden han er urutinert.. men takk for tips ennå en gang:)

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  10:15:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er nok litt urutinert og mangler litt teknikk!
Generelt kan det være lurt å jobbe med masse grunnleggende tekninske øvelser, bomarbeid, stuss osv. Og selvfølgelig masse styrkende og løsgjørende arbeid på bakke og tur.

Nå er det jo vanskelig å si uten å ha sett hesten "live", men dette er vel noe som kan gå begge veier, desverre. Ikke alle hester er like gode spranghester, og det er gjerne teknikk og spenst som skiller en god spranghest fra en ikke fult så god.

Men hva sier treneren din og de som har ridd den om det?

Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.