hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er nesereimen godt for?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva er nesereimen godt for?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 02/08/2005 :  23:19:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir uten nesereim, men lurer egentlig på hvilken funksjon den har for hesten...
Har et bitt med gummiringer på siden, noen som vet hvilken nytte det gjør?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  23:31:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Nesereimen stabiliserer bittet i munnen til hesten. For hester som gaper holder den også munnen igjen.

Gummiringer brukes på bitt med løse ringer for at bittet ikke skal gnage i munnvikene på hesten.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/08/2005 :  23:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neserem hindrer hesten i å gape. En lav neserem kan også motvirke at hesten stikker tunga ut. Gummiringer sørger for at bittet ligger stille i munnen til hesten. For eksempel hindrer det bittet i å gli gjennom munnen (slik at den ene bittringen havner inni munnen). Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  13:11:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Vi bruker aldri nesereim på vårt ridesenter, verken privat ryttere eller på skolehestene. Hesten gaper? javel.. hvorfor det da? har ikke noe med at rytter er for hard på hånda kanskje? Eller at den har vondt? Nesereim skaper tannfeil også, spesielt de høyeste av dem. Mye bedre å ha reim under bittet under haka, som ikke tvinger igjen munnen til heste, men stabiliserer bittet. Jeg synes det er mye bedre å ri hesten uten nesreim, hvis hesten gaper finner jeg ut hvorfor istedenfor å tvinge igjen munnen på den. Hvis noen trenger hjelp på andre staller med å ri vanskelig hester tar jeg alltid av nesreim og martingal etc, da ser de rart på meg og spør om jeg liker utfordringer... Nei, men jeg kan ri en hest uten dette utstyret, og løse problemer fra en annen vinkel ;)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/08/2005 :  13:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke nesereim.. Synes det rett og slett er bortkastet og ha det på en hest som ikke trenger det.. Mange sier jo at nesereim er pent å bla,bla,bla. Jaja. det blir jo kanskje litt stødigere. Men det aller peneste er jo og se en hest som blir ridd uten hodelag . Helt naturlig for hesten..
Selv rir jeg også med et alt for slakt bitt. Så vidt det rører i munnviken.. Ikke noe problem!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  16:03:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Noen av skolehestene gikk av og til uten neserem, men fant ut det var bedre med. Med ybegynnere som ikke er så finstemmet i håndbevegelsene blir bittet liggende altfor løst i hestens munn noe som virker veldig forstyrrende for den.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:51:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
da er det bare å sette på den under da ;)

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  23:34:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Bea: Så på bildene på siden din, og jeg fant minst to hester du selv red med neserim.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  13:59:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg vet jeg har ridd hesten Bono med nesreim :) Dette var enkelt og greit fordi jeg fikk beskjed om å ri han og brukte utstyret eier hadde lagt frem, nesereima hans er nå av som de andres. Den adnre vet jeg ikke ,skal se igjennom bildene og sjekke :) mvh Janne

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  14:04:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Så igjennom og var kun Bono jeg red med nesereim :) Som sagt brukte jeg bare det som ble lagt frem, nesereima hans ble byttet ut med reim under 3. dagen hans på holtet :) mvh Janne

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  14:39:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg bruker nesereim bare fordi det ser skikkelig dumt ut når hesten går uten...Den er helt uten funksjon. Men hvis jeg skulle dette av hesten så drar jeg hverfall ikke med meg hele hodelaget
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/08/2005 :  21:41:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker nesereim på hesten min av en -faktisk- medisinsk grunn. Rir alltid hesten min med kryssnesereim for å stabilisere munnen hans, da han har slakk gane. (Er også operert for dette men sliter fortsatt med å få nok luft hvis han blir for hissig). Så nesereim har for meg dermed en meget viktig funksjon!

Bruker nesereim på blodshesten også, fordi han har en tendens til å åpne munnen og stikke av gårde når han løper.

Syns nesereim er en veldig nyttig ting jeg!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  22:39:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kristine og rosita: Å ri med ett slakt bitt vil føre til at bittet sklir rundt i hestens munn og gnisser mot gommen, dette vil gjøre store skader. Jeg synes nå generelt man bør ta tak i hvorfor hesten gaper enn å stenge igjen munnen med nesreim.. Hørte en ekspert på heste tenner si at de verste tilfellene han så var belastningsskader etter spesielt engelsk nesreim og achen. Så bilder av store åpne sår bak i hestens munn. Han sa også: "enhver rytter bør prøve å ri uten nesreim for å se hestens reaksjon" En annen ting er at hesten går og tar tak i /slipper bittet /prøver spytte ut7 tygger misførnøyd er det fordi bittet ikke passer. Et bitt som ikke passer vil igjen føre kanskje føre til tungefeil etter tid. Hvis hesten trenger det av medisinske årsaker er det selvsagt noe annet, men vil vel ikke hjelp på belastnings skadene som oppstår for det :\

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  13:31:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Hester er fortsatt dyr. Jo mer pakk vi kan sette på de, for å holde de under kontroll, jo bedre. Så lenge det ikke er skadelig er det jo helt greit.

Jeg har aldri hørt om at nesereim skaper tannfeil. Har du fått det bekrevtet av væterinær eller lignende?

Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  13:39:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester er fortsatt dyr. Jo mer pakk vi kan sette på de, for å holde de under kontroll, jo bedre.

Hva er det for slags holdning, Anders?! Hester er ikke monstre vi må snerpe sammen med reimer for å holde de under kontroll. Da har du misforstått helt. Målet med ridning er jo å få hesten til å fungere i samspill med rytteren på best mulig måte, uten å ty til tvang og på en måte som er behagelig og ikke skader eller forstyrrer verker hest eller rytter.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  14:43:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
da er det bare å sette på den under da ;)

Opprinnelig postet av Bea

Tenker du på achenneneserem eller hannoveransk? Ble bare litt nysgjerrig, virker som du har peiling på det du driver med :)
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.