hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Grøft = stiv som en stokk..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Grøft = stiv som en stokk..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:03:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har nå ridd traveren min i litt over 4 mnd, og alt går kjempefint :) Hun har blitt veldig rolig og fin i traven, og har blitt veldig var for sjenkler osv. Men, problemet er: Hun nekter plent å gå over grøfter! Jeg har prøvd absolutt alle mulige måter å forsere dem på, prøvd å få henne til å hoppe over, prøvd å gå på skakke, gått av å prøvd å leie henne over, men neida. En sjelden gang i blant går hun helt greit over, mens et flertall av gangene går hun rett og slett ikke over. Jeg aner ikke om hun har hatt noen skremmende opplevelser med grøfter før, som kan forårsake dette. En gang skulle jeg over ei veldig lita grøft inne i skogen, hu nekta å gå over, men jeg ga meg ikke, og etter å ha stått der i over en halvtime, så tok a sats, og hoppa over, jeg sto da ved siden av, og hu holdt på å hoppe rett på meg, så det har jeg ikke tenkt å prøve igjen.. spørsmålet mitt er derfor:
Er det noe jeg kan gjøre, for å hjelpe henne med å bli mer sikker på å gå over grøfter? Mange av ridemulighetene mine blir ødelagt av dette, at hun ikke vil over grøfter.. Det begynner å bli ille, sist gang, så kom vi ikke bort til grøfta en gang, for da begynte a å bukke så fort a skjønte at a måtte over grøfta, og da torde jeg ikke å presse a til å gå over, siden dette er ei grøft som er rett ved bilveien. Hjelp?!

Wenche & Amber

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  15:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde nesten samme problem med Rosita før.. Når vi kom til ei grøft, så stoppa hu opp helt og ble stående..
Så begynte jeg og gå turer med henne, oppe i skogen og longerte henne over grøfter. Brukte taugrime og et langt tau.
Gjorde det med grøfta litt artig, så hun fikk hoppe og sprette etter at hun hoppa.. Samme tid så gikk hun også på et beite der hun måtte over ei lite grøft for og komme til det mest frodige gresset..

Det hjelpa faktisk veldig mye ! Så nå kan Rosita stoppe forran grøfta, så jeg må klemme til litt før hun går/hopper over ;D

har hesten din opplevd noe fælt med grøfte hopping eller ?

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  16:10:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Nei, hun har ikke opplevd noe fælt med det, som jeg vet om. Jeg kjenner ikke til historien hennes overhodet, bortsett fra de siste 6 mnd, da jeg har hatt henne, så det er ikke godt å si egentlig.. Men mens jeg har hatt henne har hun ikke opplevd noe fælt med grøfter:)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  16:33:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo hende at det er noe du ikke vet da ;)

Har du prøvd og hoppet over små bekker, fordypinger med vann i da? samme problem?

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  17:56:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ja, samme problem med slike små bekker, renner en tvers over en skogsvei i området her, den veien er et utgangspunkt for veldig mange turstier, jeg sto der i en halvtime for å få a over, for jeg nekta å gi meg.. og den hadde a gått over uten problemer en gang før, så jeg veit ikke, om a rett og slett bare er vrang?
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/10/2005 :  19:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan godt hende ..

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  19:24:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Følg Kristines råd :)

Ta med deg hesten i lang line ut på ha-det-gøy tur i skogen! Ta gjerne med noe hun liker (Godis?Mat?Striglesaker?) og ha det kos hver gang hun hopper over, og gjerne overdriv rosen!

Avslutt når hesten er rolig og har gjort riktig. Omså bare hopp over grøfta en gang eller to den første økta. Eller kanskje bare stå med grøfta å spise mat.. Kanskje hun er bare "der" enda, og ikke klar for mer. Uansett om hun er sta eller redd vil hun fort forbinde grøfta med noe positivt hvis man går riktig frem :)

Therese
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  21:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Okei, skal prøve det jeg :) Er ikke så lange leieturen dit, er bare 200 meter fra her jeg bor! :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.