hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er nesereimen godt for?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva er nesereimen godt for?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  19:10:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei marte! Achen ja, den hannoveranske vil vel ikke gnage på samme måte da den er så lav.. Det er de bakerste tennene som skaper skadene. Anders: Ja, det er veterinær med spesialområde tenner som jeg har hørt dette av, dette er også ett tema som blir tatt opp i -hester med problemer filemene til ellen, del 1. Der sies det samme om belastningsskader ang nesereim. Er enig med Eva ang deg, håper du kom med dette utsagnet for å provosere da du kom med rimelig dumme utsagn :\

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  19:14:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
marte, jeg misforstod spm ditt Reimen "under" jeg tenkte på er noe som er typisk i westernridning, da de ikke bruker nesereim, fornuftig nok. Det er en lærreim som festes under hestens mule/"hake" i hver bittring. Den er slakk, men den stabiliserer jo bittet noe og sørger for at når man rir med trinsebitt at ikke bittet sklir igjennom munnen. Jeg kommer ikke på navnet på den

Redigert av - Bea den 11/08/2005 20:18:45 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  20:09:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje curb strap du mener? :o) Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  20:17:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
hehe, ja kanskje det :) Takker!

Redigert av - Bea den 11/08/2005 20:19:38 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/08/2005 :  21:15:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det for slags holdning, Anders?! Hester er ikke monstre vi må snerpe sammen med reimer for å holde de under kontroll. Da har du misforstått helt. (opprinnelig postet av missEva)

MissEva, det var nok ikke det Anders mente med det han skrev, og jeg vet han ikke har misforstått helt. Det er da en allmenn kjent regel at utstyr gir bedre kontroll. Selvfølgelig er det flott med hest & rytter i harmoni og alt det der som du skriver. Men vi må ikke glemme at hester er hester. De er store, sterke og har innstinkter. Og hvis en føler en har bedre kontroll over hingsten sin, eller hesten som løper og gaper, med noe ekstrautstyr/reimer så hvorfor ikke benytte det?

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  21:30:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Når man sier "det mer pakk man kan hive på de, dess bedre" syntes jeg faktisk man har misforstått litt, men jeg er fullt klar over det bare kom ut på en feil måte. Men da er det vel bedre å gjøre folk oppmerksom på at det de sier kan misforstås.

Slik det ble sagt høres det ut som at man bør heller ta på hesten allslags utstyr for å få kontroll på hesten, istedet for å ta tak i problemet.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  21:34:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Enig med eva, Jeg synes nå man bør ta tak i problemet fremfor å pakke på hesten alt mulig av utstyr... Kan ikke fatte og begripe hvordan det løser noe å snøre igjen hestens munn om den gaper, problemet er der fortsatt, bare skjult.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/08/2005 :  21:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke fatte og begripe hvordan det løser noe å snøre igjen hestens munn om den gaper, problemet er der fortsatt, bare skjult.

Har du noen eksempler på skjulte, bakenforliggende problemer når hesten gaper når den springer? Hva hvis primærproblemet er at hesten er hissig (eks. løpshest)? Vil du da fortsatt ikke fatte og begripe at en vil bruke nesereim...? (Andre løsninger/forslag enn nesereim mottas med takk! )

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  22:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er fullstendig enig med deg, Eva. Jeg syns kanskje det å lesse hesten ned med allslags mikk makk, og pikk pakk er å prøve å unngå arbeid.
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  22:14:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei tone! Har jobbet med trening av galopphester, jobbet med omskolering av travere og galopphester og eid tidligere galopphester selv. Som beat sa: Jeg syns kanskje det å lesse hesten ned med allslags mikk makk, og pikk pakk er å prøve å unngå arbeid. , kunne ikke vært mer enig. Man må trene masse med disse hestene, de er trent opp til å løpe, det sier seg selv at det å skulle omskolere de til rolige ridehester er litt av en jobb, men ikke umulig, og heller ikke umulig uten nesereim ;)

Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 11/08/2005 :  22:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har alltid hørt at den høye engelske nesereima var den mest skånsomme jeg.. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  23:09:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg også, men dette var nå hva eksperten sa.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  13:13:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Denne diskusjonen gjør meg litt tung i magen... Janne tipset meg om den, og jeg ser at her er det mange som synes det er pent, praktisk og tidvis nødvendig med nesereim av forskjellige årsaker.

Til dere som mener det er nødvendig; hvor ofte rasper dere tenner på hesten deres?

Til dere som synes det er pent; hvor stramt fester dere reima?

Nesereim settes på for å ha en effekt. Enten på hestens adferd eller for å påvirke bittets plassering. Med riktig bitt og korrekt bittstørrelse og type vil bittet ligge bra uansett.

Jeg blir rett og slett litt lei meg når folk setter på nesereim og annet fordi hesten gjør sånn og sånn. Kontrollen sitter i HODET, og ikke i munnen! Jammen ditt og jammen datt... Og alt bunner i at hesten ikke har det forholdet til mennesker den skal ha for å være pålitelig og fullt ridbar...

Problemhest (virkelig eksempel) som steiler under rytter. Hesten har lært å steile under rytter av tidligere eier, og dette gjør den fremdeles. Noe som gjør den upålitelig.
Jaha.
Når ble tennene raspet sist?
For to år siden, men da var tennene bra...
Veterinærbesøk; ferske sår og gamle arr på tunge og kinn. Enorme tannspisser. Tannrasp må tas over to behandlinger for å fikses helt.
Hva slags hodelag har hesten?
Engelsk med nesereim...

Var steileproblemet årsaket av tidligere eier eller sterke smerter i munnen ved ridning?

Hester som er "harde i kjeften" og "MÅ" bruke nesereim.
Når evt. tannproblemer el.l. er utelukket, må en se på hestens adferd for å finne årsaken.
Har den LÆRT hva signalene betyr?
Går den imot press fordi den har LÆRT det?
Aksepterer hesten rytterens lederskap og kommandoer?
Er hesten usikker og stritter imot fordi den føler seg utrygg på rytteren?
Har hesten et bitt SOM PASSER?
(For å utelukke at bittet er et problem kan man prøve bittløst og evt. se forskjellen.)

Før du tar i bruk noe som helst av utstyr bør du ha klart for deg en ting: HVORFOR vil jeg bruke dette?
Kan jeg gjøre NOE ANNET enn å ta i bruk dette?

Hilsen Line.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  13:17:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
All honør til deg, Line!! *klapp,klapp*
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  20:33:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Bra sagt Line! Kunne ikke vært mer enig, Jeg får også helt vondt inni meg av kommentarer, som at det ser dumt ut uten osv. Nesreim løser ingen problemer, det gjør gjerne vondt verre. Kunne ønske folk lærte seg og ta tak i problemer fra annen side :\

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.