hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er nesereimen godt for?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva er nesereimen godt for?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Stinem

» VIP

Skrevet - 29/08/2005 :  18:47:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Misstrivial: Jeg skjønner ikke helt innlegget ditt.. Du sier jo at hesten din kan være kjempestri og samtidig at hun kan ries med bare grime...?

Visst hesten din oppfører seg sånn at tøylebruken fører til at bittet blir dratt ut av munnen.. Ja, da tror jeg ikke at en nesereim løser problemet.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2005 :  20:49:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg rir ikke den nye hesten med nesereim, vi red litt i begynnelsen, men vi fant ut at alt fungerte uten alt styret med bitt o.l, så nå rir vi faktisk uten bitt, uten nesereim! dvs. si at vi rir med sidepull, men skal snart begynne med bitless bridle.

Derfor er det synd at det ikke er lov til å ri med sidepull/bitless bridle i dressurkonkurranser.. Vi har lyst til å satse på stevner med tiden(han er ung enda, så det blir en stund til), men det at vi ikke får ri uten bitt ødelegger mye.. Hester kan jo fint samle seg uten bitt!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 29/08/2005 :  22:21:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir og med bitless bridle. Fungerer kjempebra!
Jeg ville og bruke det i dressur, og forhørte meg litt om det. Fikk da vite at det egner seg dårlig til dressur da det blir for sen ettergift. Det hadde og lett for å bli falsk bøyning. Jeg bruker det derfor kun til tur.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  13:42:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg skal også begynne å ri uten nesereim nå. Tok den av i går å rei uten, og det virket bar, han var rolig og snill Tror han syns det var bedre uten, så kommer til å fortsette med det. Men i kjøring kommer nesereima til å være på.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/08/2005 :  19:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Misstrival: Dersom du ikke vil bruke nesereim kan du bruke en curb strap, det er noe lignende hakekjede i lær, som du fester i bittringene og som går under haka. Eller du kan bruke et bitt med parerstenger eller D-bitt, da kan du ikke dra bittet gjennom munnen til hesten. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  13:01:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
til du får tak i curb strap kan du også bruke en høytråd imens feks, under haka. Den skal ikke være stram.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  13:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det går også heilt fint uten denne curb strap saken. Eg har aldri brukt slikt og heller ikkje sett det i bruk.

Ser ikkje problemet med å la vær å bruke den heller, ikkje for min del i allefall. Har aldri opplevd att bittet blir dradd gjennom munnen til hesten sjølv om eg ikkje har nesereim eller curb strap.

Gå til toppen av siden

LivM

Skrevet - 31/08/2005 :  21:28:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal innrømme at jeg faktisk bruker neserem! Fordi jeg syns det ser penere ut... Men så strammer jeg ikke den reima noe særlig, da jeg får 3 fingre i mellom neseryggen til hesten og reima, da syns jeg vel heller at det tipper over på "uten" nesereim da den ikke legger noe press på hesten. Blir det munn/tann problemer av det så blir jeg høyst overrasket!

Er ikke fan av stramme nesereimer, da jeg mener de fleste skal fungere bra uten.
Gå til toppen av siden

misstrivial

» VIP

Skrevet - 01/09/2005 :  18:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er ikke stri, lider bare av ponni-nykker. Og det skal sørenmeg ikke mye til før bittet kommer ut av munnen. Hun reagerer også bedre på press på nesebeinet fordi jeg har trent en del på bakken.

Og jeg har samme nesereimbruk som LivM over
Gå til toppen av siden

filur 5

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  21:06:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er vits i og bruke neserem om du ikke strammer den og du bare skal ha den til pynt?....Ikke at du burde stramme den for mye, er ikke det jeg mener. Men om du skal ha det til pynt, vil jeg ikke påstå at det er noe vits.Hesten min kan fint rides i kun grima både på tur og på banen, kan også hoppes med.. Alt mulig, men liker og ri han med bitt og nesereim i dressur, så hodelaget skal bli mere komplett og ligge bedre,han tar ikke skade av dette på noen som helst måte.
Skal også kjøpe bitløst hodelag, da det r mere naturlig. Og han er lydig på hjelperne i alle situasjoner..
Liker og ha ting mest mulig naturlig, men alt kan ikke være naturlig slik det er idag. Det er vi som har tatt hestene til fangeskap og da kan ikke alt bli naturlig. Men vi kan la det være mest mulig naturlig utifra det som er mulig.husk de er stor dyr med mye krefter.Er ikke gøy og sitte på en hest som stikker ut uten kontrol heller, så se det ut ifra hva som passer din hest best,
Ri med det som fungerer best for deg og din hest._Hehe, en del forskjellige meninger utifra dette ja.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  18:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir aldri med nesereim, prøvde en gang bare får å se hvordan han reagerte og det var tydelig at han ikke likte det. Bare når jeg skulle ta den på viste han tydelig at han ikke likte den og ble skikkelig sur. Jeg har ikke brukt den siden det første forsøket, men eieren bruker den iblant har jeg sett da hodelaget er blitt lagt på plass med nesereimen påfestet. Gå til toppen av siden

misstrivial

» VIP

Skrevet - 12/09/2005 :  18:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja den ene traveren jeg red litt avogtil før likte heller ikke nesereim. Men hun var ikke vant til å gå med det heller. Ingen av hestene som blir kjørt med nesereim her faktisk, ikke ridd heller. Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 16/09/2005 :  15:20:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi bruker aldri nesereim på vårt ridesenter, verken privat ryttere eller på skolehestene. Hesten gaper? javel.. hvorfor det da? har ikke noe med at rytter er for hard på hånda kanskje? Eller at den har vondt? Nesereim skaper tannfeil også, spesielt de høyeste av dem. Mye bedre å ha reim under bittet under haka, som ikke tvinger igjen munnen til heste, men stabiliserer bittet. Jeg synes det er mye bedre å ri hesten uten nesreim, hvis hesten gaper finner jeg ut hvorfor istedenfor å tvinge igjen munnen på den. Hvis noen trenger hjelp på andre staller med å ri vanskelig hester tar jeg alltid av nesreim og martingal etc, da ser de rart på meg og spør om jeg liker utfordringer... Nei, men jeg kan ri en hest uten dette utstyret, og løse problemer fra en annen vinkel ;)

Opprinnelig postet av Bea

Da må jeg jammen si at jeg beundrer deg for at du er så stabil i din hånd. En neserem skal jo ikke brukes som en jekkestropp. hehe koz og klemz ha en fin dag alle sammen
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 18/09/2005 :  09:38:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pass på!

Med nesereim er det sjanse for at hesten biter seg på innsiden av kinnet! I det hesten tygger (prøver å tygge) kommer fort kinnet inn mellom tennene og de biter seg selv!

Jeg bruker ikke nesereim.

Har hatt 3 hester, to travere jeg rei på og nå en islandshest. Traverne brukte nesereim da jeg kjøpte dem, men jeg prøve uten etter kort tid. Man varmblodsen måtte jeg da curb strap på, siden jeg da valgte vanlig bitt på han. Til den kalde kjøpte jeg bitt med lengre bittstenger, og da brukte jeg verken curb strap eller nesereim. Han jeg har nå, har vist seg å være mer samarbeidsvillig når jeg har tatt av nesereima. Akkurat som: "Åkei.... greit, du lot meg få litt frihet til å gjespe og åpne munnen min, da vil jeg yte litt mer for deg".

Til dere som MÅ bruka nesereim, fordi dere evt. ikke tør å bare ta den av og risikere å dra bittet igjen:

Prøv med et annet bitt (ikke alltid D-bitt fungere heller) med lengre bittstenger (delt westernbitt går også, bare dere fester tøylene i den vanlige bittringen, for all del IKKE fest den nederst!) Prøv kanskje også med curb strap hvis du fortsatt er usikker.

Jeg er den første til å forstå at en ikke tør prøve dette her! Hesten er litt ivrig av seg, og du tenker at da får jeg ikke stoppet den osv....

Jeg anbefaler å prøve på ridebane først selvsagt, du vil nok garantert få en gladere hest, og det lønner seg jo for deg i lengda også.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 18/09/2005 :  10:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg har god erfaring med å ri stridige og stressa hester bittløst.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.43 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.