hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er nesereimen godt for?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva er nesereimen godt for?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  12:13:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
cowgirlchris:
jeg liker å ri med nesereim. d er fordi jeg rir dressur og er med på dressurstevner. da er det er fordel skjønner du!

hmm.. det må da være en grunn til at de selger hodelag med nesereim..? og at de som er suuuuperflinke til å ri gjør d..?
jeg bruker vertfall nesereim, og strammer den sånn at jeg får 2 fingre mellom neseryggen og nesereima. d har jeg lært av ridelærerene mine.
d er mange som mener forskjellig her hehe.. vi ser forskjellig på saken. =P

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/09/2005 :  14:50:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir stort sett bestandig uten nesereim! Har jeg nesereim så har jeg på hannoveransk nesereim da jeg syns at det er den mildeste som fungerer for min hest siden den SKAL være løs Men det er skjelden jeg gidder å ta på nesereim!

Jeg er litt av den formening at vil en hest stikke så gjør den det uansett hva slags utstyr man har på!

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  23:31:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei Marianne.

Det er noe som sier at med kunnskapen kommer spørsmålene...
Og dess mere en vet, dess mere forstår en at en IKKE vet...

Nesereimene selges med hodelag av engelsk type. Det er sant. Men de kan tas av.
Ikke alle "superflinke" ryttere rir med nesereim, så det er ingen grunn til å bruke det.
Man blir heller ikke superflink av å bruke nesereim.
Hva er fordelen med nesereim når en rir dressur?

Om en nesereim er påbudt innen dressurkonkurranser så er det ikke noe som tilsier at man trenger å bruke det til vanlig eller stramme den i det hele tatt under konkurransebruk.

Bruk av nesereim "kamuflerer" mange rytterfeil siden hestens naturlige respons blir stanset. I tillegg holder nesereima kinnene inntil tennene, noe som er svært uheldig dersom hesten skulle ha den minste antydning til tannspisser. Da får hesten sår i munnen, noe som gjør vondt og vanskeliggjør spisingen. For å utelukke slik fare bør du ha tannlege til å gå over tennene til hesten din minst hvert halvår.

Jeg håper at kunnskapen om nesereim og hva slags skader den kan gi snart sprer seg til den minste lille avkrok her i landet så alle kan ta en avgjørelse på om de vil bruke den basert på kunnskap og ikke bare bruker den fordi "slik ha det vore i æille år, så slik gjer oss det her"....

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  14:46:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
hei!

men hesten kan da få problemer med at den stikker tungen ut av munnviken. jeg har opplevd dette flere ganger.

det er sant det at nesereima kan tas av i engelsk type hodelag.

det er også amnge som strammer for mye på nesereima at hesten får sår men hvis du får 2 - 3 fingre under neseryggen og nesereima skal den da ikke få sår i munnen. har gjort det med alle de hestene jeg har ridd.. har ikke fått noe problemer med det.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  18:19:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei.

Har ikke hørt om at hester får problemer med å stikke tungen ut av munnviken hvis de ikke har nesereim, jeg...
Men jeg har hørt om mange hester som prøver å gi uttrykk for at de ikke trives med bitt-typen, at rytterens hender er for harde, eller at det er noe i hode/nakke som irriterer dem.

Synes det er fint at du ikke har hatt problemer med at hester har fått sår i munnen av at du bruker nesereim. *tommelen opp*
Det betyr at du steller tennene deres skikkelig og ikke strammer nesereima. For uten at du får stelt tennene av en tannlege og sjekker munnen jevnlig langs hele kjeven (husk hvor langt opp tennene i kjeven går) så kan du jo ikke vite det så sikkert som du sier det.
Derfor burde alle følge ditt eksempel og passe på munnen til hesten veldig godt. Nesereim eller ikke. Men spesielt viktig når en velger å bruke ei reim over kjeven på hesten.

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  15:34:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
det er ikke sikkert du har opplevd, men men..

ja, du kan si det sånn jeg strammer ikke nesereima for stramt eller for slakt, men passe. derfor skjekker jeg tennene til hesten også. passer også på hvor langt de rekker

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  15:40:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
lol

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  20:18:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
hmm haha.

Gå til toppen av siden

*skywanderer*

» VIP

Skrevet - 20/09/2005 :  22:50:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg strammer nesereima godt til - spesielt hvis hesten er slem. Da får den en lærepenge å jobber bedre og snøfter - det betyr at den jobber Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/09/2005 :  18:52:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg strammer nesereima godt til - spesielt hvis hesten er slem. Da får den en lærepenge å jobber bedre og snøfter - det betyr at den jobber

Opprinnelig postet av *skywanderer*

Den der må du gjerne utdype...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/09/2005 :  19:23:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg strammer nesereima godt til - spesielt hvis hesten er slem. Da får den en lærepenge å jobber bedre og snøfter - det betyr at den jobber

Opprinnelig postet av *skywanderer*

Den der må du gjerne utdype...

Opprinnelig postet av Renegate

venter i spenning på meir utfyllande kommentarer her ja.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/09/2005 :  19:27:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei!

men hesten kan da få problemer med at den stikker tungen ut av munnviken. jeg har opplevd dette flere ganger.

det er sant det at nesereima kan tas av i engelsk type hodelag.

det er også amnge som strammer for mye på nesereima at hesten får sår men hvis du får 2 - 3 fingre under neseryggen og nesereima skal den da ikke få sår i munnen. har gjort det med alle de hestene jeg har ridd.. har ikke fått noe problemer med det.

Opprinnelig postet av Marianne:)

Dersom hesten stikker tunga ut så har den det problemet uansett nesereim eller ikkje.

Eg rir dressur hovedsakelig. Og rir mest uten nesereim. Eg tar den på til konkurransebruk og når eg rir for instruktør, men har den da meget slakk. Mykje meir enn to tre fingrer. Har berre positive erfaringer med det.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  10:15:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Men Lucinda, hvis du har den så slakk, hva er da poenget med å ha den der i det heletatt? Ikke noe kritikk, jeg bare lurer Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  12:05:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men Lucinda, hvis du har den så slakk, hva er da poenget med å ha den der i det heletatt? Ikke noe kritikk, jeg bare lurer

Opprinnelig postet av Ragnhild E

hehe nei det er greit

Den er på på stemne pga att det er påbudt i dressur. Og eg bruker den derfor også på trening for instruktør som "stemnetrening" med det utstyret eg ville brukt om det var konkurranse. Men når eg trener "for meg sjølv" er nesereima av.

Kopi av melding:

Frå KRIV Dressur
side 8

§ 426 – Saling og bisling
1. Sal skal vaere av engelsk type, utstyrt med stigbøyler og salgjord, evt. med
salunderlag og evt. forgjord (ikke å forveksle med fortøy, som er forbudt). Alt
øvrig utstyr, inkludert belegg oppå salen, blinkers, hette, stryksokker, bandasjer,
gamasjer, «boots» og lignende, er forbudt.
2. Følgende bisling er påbudt:
a) Kandar: MB (unntatt FEI 6-åringer) og høyere klasser samt FEIs lagprogram og
individuelle program for junior 2003.
b) Valgfritt trinse eller kandar: LA:4, LA:FEI, FEIs innledende program for junior
2003 og FEIs individuelle program for ponnier/juniorer 1993 i klasser for hest.
c) Trinse: Øvrige lette klasser samt FEI 6-åringer.
d) Trinse: Alle klasser for ponniekvipasjer.
e) Trinse: FEIs programmer for ponnier/juniorer 1993 med unntak av det individuelle
mesterskapsprogram, hvor det er valgfritt trinse eller kandar i klasser for hest.
3. Kandar består av hodelag med tøyler og neserem, bridon og stangbitt.
Stangbittet skal ha ett uleddet munnstykke og faste eller bevegelige sjenkler samt
kinnkjede (med eller uten beskyttelseshylse av gummi eller laer og s.k. skumrem).
Neseremmen skal vaere spent over bittet, og aldri så stramt at det kan skade hesten.
4. Trinse består av hodelag med tøyler og neserem samt trinsebitt med ett eller to
ledd. Neseremmen kan spennes enten over eller under bittet, og aldri så stramt at
det kan skade hesten. Kryssnesebånd og såkalt «Aachengrime», se illustrasjon i
Tillegg 1, er også tillatt.

5. Bitt skal vaere av metall eller stiv plast og kan vaere gummikledd. Bøyelige
gummibitt er ikke tillatt. Bittene må vaere av avbildet modell, se Tillegg 1. På
trinse- og bridonbitt må bittringen vaere høyst 8 cm i diameter. På D-bitt må det
rette stykket vaere høyst 8 cm. På stangbitt må undersjenkelen aldri vaere mer enn
10 cm lang. Bittet må ikke vaere så tynt at det kan skade hesten. På trinse/
bridonbbitt med to ledd må midtstykket vaere avrundet.
6. Hodelag, neserem og tøyler kan bare vaere fremstilt av laer; til trinse kan
tøylene likevel også vaere av tekstilmateriale, evt. med slette laerbiter. På
neseremmen kan en tynn, myk foring brukes. Til trinse er tøyler med ensidig
gummibelegg tillatt. Se figurer over tillatte neseremmer i Tillegg 1.
7. Ovennevnte bestemmelser gjelder også ved fremridningen. I tillegg er
følgende utstyr tillatt ved fremridningen:
 Trinse, som beskrevet i pkt. 4 –5 ovenfor, i alle klasser
 Martingal med løpende ringer (kun til trinse)
 «Boots», bandasjer o.l.
 Ved longering med én longeline: Enkle, direkte innspenningstøyler.
 Ørehette
8. Pynting av hesten med unaturlige ting, som bånd, blomster o.l., er forbudt.
Børsting av mønstre i pelsen og fletting av man og halerot er tillatt. Tape i
manflettene er tillatt. En diskret, rød sløyfe i halen som varsel om at hesten sparker,
er tillatt.
Falsk hale er tillatt kun etter godkjenning fra NRYF. Falsk hale må ikke inneholde
metalldeler.
9. Alt som ikke er angitt som tillatt i § 426, er forbudt og medfører eliminering.

Redigert av - Lucinda: den 22/09/2005 12:08:09 Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  20:45:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men si meg, det må da være en grunn til at nesereim først og fremst er påbudt i dressur og at det i det hele tatt finnes. så lenge man bruker det riktig kan det ikke være så gærent å ha nesereim på. Har aldri hatt noe problemer ved bruk av nesereim, bruker også å kunne få to - tre fingre i mellom.

Håper *skywanderer* kan utfylle den komentaren hun kom med. Vil jeg gjerne lese.

Mvh Silje
Redigert av - siljeho den 22/09/2005 20:46:37 Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.