hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  23:57:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Nå tenker jeg ikke bare på Norge men verden forøvrig. At en og annen hest lykkes har jo fortsatt ikke gjort at resten av verden følger etter.

Brodder og is er et meget godt argument i mine øyne. Med terrenget vi har - og isen - vil det være regelrett uforsvarlig og idiotisk å ri ut uten brodder. Boots er sikkert en fin løsning. Men hestene mine skal gå ute også, tviler sterkt på at stallpersonale rundt om gidder å sette på boots når hesten skal ut. Sjansen er faktisk større for at den ødelegger seg i luftegård. Har sett nok av hester slite med å holde seg på beina på isen - uten sko.

Forøvrig ble det i fjor avholdt en oppvisning i barokk i nærheten her. Hesten var en fjording, ridd av en av våre kjente "klassiske". Hesten var også barfot. Kan noen da vennligst fortelle meg hvorfor de måtte strø før oppvisningen??????

Jeg mener ellers at man skal være uhyre kritisk med alt vedrørende hesten sin - uansett hvilken leir man tilhører. Det finnes ikke bare "bra" ting med noe. Ellers hevdes det fortsatt at det ikke finnes nok konkrete beviser på at skoen virkelig skader hestens bein (og ja, jeg vet hva Strasser mener - men hun er ikke den eneste med peiling på hest). Feil utført gir skoing mange "bivirkninger", men barfot er nok ikke så mye bedre om det er feil utført. En helgekurs gjør en ikke til en proff.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  11:36:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er sant! Feil skoing er ikke bedre enn feil trimming. Begge deler er skadelig på hver sin måte.
Det kom en treårig quarter hest til oss i sommer. Hun hadde gått med noen sauer oppå et fjell. Her var det kun gress og myr og store steiner. Det at denne hesten kun gikk i sorpe/gress/myr førte til at høvene ble både forsnerva og ble alt for lang i tåa /høye og lange drakter.
Da hun kom til oss, var hun den slapphesten! Hadde hverken kondis eller føtter til å løpe rundt. Hun ble sparket av en hest borte hos oss(var jo så slapp at hun orket ikke å flytte på seg), og denne lille ripa ble til et stort sår (fikk en kraftig betennelse). Hun fikk pensilin og dette i tillegg til at vi fikk rettet på høvene, førte til at hun ble mye bedre. En stund etter at sommerferien var over hadde hun kommet seg så pass at det var hun som jaget alle de andre hestene. Hun begynnte å bli "sin gamle frekke jeg"..

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 10/12/2003 :  12:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg skrev om at eierne ikke brydde seg om hestene var nok en stor løgn ja. Det jeg mente (egentlig) var at for lite kunnskap om hov/hovspill/naturlige funksjoner er så liten at grunnlaget for bestemmelser blir feil.
Vi tror hesten har det godt når den har det varmt under dekken, og at den har det godt når den får stå inne å "hvile" seg på boks.

For å svare på det med dølamerra, så er det nok skoing som har gjort at hun har så dårlige hover at hun må skoes for å holde hoven sammen.
Hadde hesten fått gått uten sko fra hun var født (+ utegang og tilstrekkelig med vanntilførsel til hoven) vil jeg nok tro at hovkvaliteten hadde vært en annen.
Dette med brodder og is bekymrer jeg meg ikke om. Dersom det ikke har noen sugekopp effekt, da leier/rir jeg hesten min plasser der det ikke er is. Vil heller at hesten min skal ha det bra, enn at jeg kan bruke henne til absolutt alle tider.
Jeg forventer ikke at det som ikke vet noe (eller tror de vet noe) om barfot skal forstå dette, fordi gjennom årelang hestetradisjon tilsier situasjonen noe annet.
MEN jeg vil gjerne at flest mulig skal forstå, slik at vi får hevet standarden på hestehold over hele verden.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  12:33:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Men saken er jo uansett at mange hester har det godt med dekken og sko. Det er ikke det som er avgjørende for et bra hestehold. Det går litt på hva hesten er vant til også. De fleste av oss får "ferdige" hester, og de er vant til dekken, sko o.s.v. Det er ikke alle som mener den beste løsningen er å la hesten gjennomgå en overgangsfase.

Det er alltid (og vil alltid være) mye forskning på hest. Så lenge vi er villige til å betale for "det" de kommer frem til. Dette gjelder alle sider. Mest kjent fra "deres" side er jo Strasser. Og ja, jeg har lest boken. Hun har mye fornuftig å komme med. Men jeg er faktisk såpass kritisk at jeg sluker ikke alt rått. Det kommer minst like mye forskning som slår tilbake veldig mange av påstandene fra Strasser. Denne forskningen utføres også av ulike veterinærer og spesialister. Hvorfor skal vi da tro blindt på hva som sies på den ene siden? Er vi virkelig så fantasiløse og uten evne til egen tankegang?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  12:59:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Enig Vixi. Noen hester og hesteeiere har det best med sko og dekken, nettopp pga overgangsperioden. Man må også ha klima til det, her på vestlandet regner det, fryser det, og så videre... Vi har for fuktig klima til å la hestene løpe rundt på isen uten sko og å se på at pelsen fryser til is pga kulden etter regnet....
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  13:28:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Interessant debatt! Her er vettuge (og mindre vettuge ) argumenter for begge sider av saken. Ingen tvil om at barfot er verdt å sette seg inn i dersom man er interessert, eller at de fleste bør sette seg nøyere inn i hovstell og skoing generelt.
Men det å ha hest med "tradisjonelle" sko blir ikke dyreplageri fordi om det finnes et alternativ som - ideelt sett - kunne vært bedre for hestehoven. For mange er det rett og slett ikke gjennomførbart å ha barfot-hest bare pga begrensede utegangsmuligheter.
Dårlig skoing ER og blir et problem så lenge det finnes hesteiere som ikke vet nok eller følger bra nok opp og smeder som ikke kommer når de skal, eller ikke er dyktige nok i jobben sin, men ukyndighet vil føre til problemer også for en barfot-hest.
Det er viktig at folk ikke bare tar av skoene og lar hestene gå barbent uten tilsyn i den tro at det er til hestens beste.
Få hestefolk forkaster ideer som kan forbedre hestens livskvalitet helt uten videre, men av og til er man nødt til å vær realistisk. Ikke alle er priviligerte nok til å kunne holde hest akkurat slik man ønsker.
Det viktigste er at vi tar så godt vare på hestene våre som vi har forutsetninger for - og at hesten har det bra!
Ha en fin førjulstid alle sammen - med eller uten sko!

Redigert av - elx den 10/12/2003 13:37:49 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  13:30:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En annen ting jeg glemte... - jeg vil gjerne kunne bruke hestene mine hele tiden. Det er dressur jeg vil holde på med, og da passer det himmla dårlig å få treningsopphold p.g.a. vær og føre. For å kunne ri dressur er man nå engang avhengig av at hestene er myke og smidige, og det blir de ikke av å leies på tur. Å sette dem til dressurjobb under slike forutsetninger blir direkte urettferdig mot hesten. Vi har holkeføre store deler av vinteren. Kan selvsagt kjøre dem på henger til ridehall, men mye trening foregår ute. Og den røysa vi må opp for å komme til treningsveien vil ikke jeg forsere uten brodder. Verken opp eller ned. Har tryna med hest før - med brodder endatil - hadde ingen glede av det for å si det slik.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  13:53:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Joda Elx, men hva er ideelt for hestens hov. Er jo et spørsmål det og, med et varierende svar. Det finnes de som kjemper for barfot, og de som kjemper imot. Begge "sider" støtter seg til lang forskning, og gir oss logiske forklaringer. Totalt sett må man bare se an hesten sin, og bruken av den. Man må prøve å hente inn det beste fra flere sider, i stedet for å slavisk følge en "stil" selv om man har sine prinsipper. Uansett skal ikke noe gå på bekostning av hestens helse og velvære.

At hesteeiere blir mer kritisiske til hovslagere ville vært på tide. Men det forutsetter at man tilegner seg en viss kunnskap først. Tror de fleste av oss vil komme til kort i en debatt med profesjonelle innen hovpleie.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/12/2003 :  15:10:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det blir litt feil å fanatisk dyrke en person (Strasser) og ikke støtte seg på flere forskere etc. Jeg har dessverre ikke lest boken, og jeg tviler ikke på at det står mye nyttig der!!
Men for at en hest skal ha det bra så mener jeg det også er et element å forstå sin egen begrensning som hesteeier, og da jeg antar at skoing med skjønn og viten ikke kan være uhorvelig mer skadelig enn å ta av sko og lage "barfothest" i lite passende omgivelser.

Og du "Hestepiå" jeg tror nok jeg ville tenkt på en del andre ting for å få "hevet standarden på hestehold over hele verden." Før jeg begynte å be alle og enhver ta av hesten sine skoene...Trro du ikke et er et par punkter som er viktigere på den planen!?
Som rett for og nok vann etc!??!

Vel, jeg tror begge sider kan ha litt rett, og jeg tviler ikke på at noen hester har det best uten og noen med sko, men jeg syns ikke man skal bli fanatisk selvom noen tror noe annet enn deg.
Det må være mulig å se bakdeler ved sitt eget valg, og respektere at andre mennesker velger andre bakdeler framfor de du har valgt (og derav også andre fordeler)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  19:06:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hei Vixi,
ikke alltid like lett å få fram poenget sitt, tror vi er på samme side her i debatten. Men det jeg (som endel andre før meg) forsøkte å si var vel igrunn at både hest og omstendigheter til enhver tid vil diktere hva som er mest fornuftig for den enkelte, slik at man ikke kan si at noe er rett og noe er feil.
Tror at både barfot og sko - gjort riktig - har alle forutsetninger for å fungere. Men ikke for alle eller alles bruk...
Mitt poeng var vel egentlig at alle måtte se an sin egen situasjon før de tok en så stor avgjørelse som å ha barfot-hest, og at de av oss med hester som bruker sko på tradisjonell måte ikke trenger bli sett på som barbarer.
Men debatten er sunn idet den får oss til å bli mer kritiske til hvordan og hvorfor vi skor/ikke skor hestene våre - noe som kanskje kan føre bedre hovstell både her og der ;)
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 11/12/2003 :  22:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig Vixi. Noen hester og hesteeiere har det best med sko og dekken, nettopp pga overgangsperioden. Man må også ha klima til det, her på vestlandet regner det, fryser det, og så videre... Vi har for fuktig klima til å la hestene løpe rundt på isen uten sko og å se på at pelsen fryser til is pga kulden etter regnet....

Opprinnelig postet av Stormy

Vel, siden jeg også er fra vestlandet, kjenner jeg jo godt til disse forholdene.
Men det er ikke så galt som du sier.. Dersom hesten har vinterpels, er det som regel ikke noe problem å ha den ute.
Selvsagt skal du ta hensyn til vær, - og føreforhold uansett om du har sko og dekken eller ingen av delene.
Man rir ikke hvis det er speilblank is og regn! Da kan både du og hesten fyke på trynet,- brodder eller ikke!

Hestens naturlige beskyttelse mot vått og kaldt vær er jo ragget. Den har ragg under magen, på halsen, i ørene, under hodet osv.
Dette for å lede vannet nedover, og dersom det fryser, vil det fryse helt ytterst i ragget, langt borte fra hestens hud. Forøvrig vil ikke hesten bli våt helt inn til skinnet, da fettet i pelsen og den effektive underulla holder vann og snø ute. Det er som et naturlig dekken: Det puster, er vannavvisende, tykt og varmt, tillater stor bevegelsesfrihet for hesten, er superlett og har rip-stop funksjon, -Og sist, men ikke minst, det trenger ikke å byttes og det faller ikke av i tide og utide!
Tenk å få et slikt supert dekken helt automatisk og faktisk helt gratis?! Er ikke hestene våre bare helt utrolige??

Jeg har flere ganger hentet hesten min inn fra beitet med rim i luggen og frosne vanndråper i "skjegget."
Men hun er glad og fornøyd fordet, selv om jeg må slepe henne med meg inn i stallen, (hun liker ikke å være inne.)
Og hun er aldri syk, ikke minst! Jeg har aldri hørt henne hoste eller ha luftveisproblemer, hesteinfluensa osv i de 14 årene jeg har hatt henne.
Forøvrig gjelder dette de andre hestene på (ute)stallen også. Så vidt jeg kan huske, har vi aldri hatt f.eks forkjølelse. Selv om hestene går ute hele tida - uten dekken!

Og så var det disse skoene da. Hun har gått uten sko året rundt uten problemer.. I 4 år stod hun på et utmarksbeite hele året sammen med 5 andre hester. Ingen av disse hestene har noensinne brukket en eneste fot, fått knusninger, etc, selv om de måtte gå ute 365 dager i året uten noen form for hovbeskjæring eller skoing. Høvene deres var forøvrig av sjelden god kvalitet, mente hovslageren som var oppe og så på dem. Han gjorde ingenting med høvene deres, da han mente de hadde slitt dem nærmest perfekt selv.

Disse hestene ble født ute, og lærte å klare seg selv ute.
Å slippe en fullblodshest rett fra Øvrevoll på det samme beitet uten dekken og sko, ville ha vært galskap!

Uansett hvor bra utegang og barfot er for hestene, finnes det visse forholdsregler!
Man kan ikke ta en hvilken som helst hest og regne med at det skal gå greit å "omvende" den fra ridesenterhest til utegangs,-og barfothest.

Fullblodshester er avlet fram for fart. De har tynnere hud, raskere muskelnedbrytning, mindre pels og høyere forbrenning enn de fleste andre hester = De trenger mye mer mat, taper muskelmasse fortere og de bruker mer energi på å holde varmen, da de som regel ikke har underull, samtidig som mye verdifull varme forsvinner ut gjennom den tynne huden. Resultatet av dette, blir ofte at de ikke får i seg nok mat, taper muskelmasse og dermed blir tynne og skrale. Altså har de ikke så gode forutsetninger for å bli en utegangshest som f.eks en Nordlandshest, som opprinnelig var en slik.

Fullblodshesten har aldri vært en utegangshest. Den har vært en innpakket løpemaskin fra den dagen de begynte å avle den fram.

Det er nesten trist å si det, men som regel har en fullblods det best under dekken.

DERSOM den ikke er vant til andre forhold, selvsagt.
En fullblods som er født ute/blir "av-dekkenet og av-skodd" i tidlig alder, og som deretter klarer seg bra ute, kan klare seg meget bra som utegangshest. En avdanka løpshest på 15 år, har derimot oddsene mot seg. Er dere enige?

En hov som har blitt skodd i 14 år, med generelt dårlig hovkvalitet, er svært vanskelig å rehabiltere.. Er det noen der ute som har erfaringer fra noe lignende?

Grunnen til at jeg skriver så mye om fullblods og utegang, er at det er en aldri så liten strid som foregår i nærmiljøet her. Tre fullblodshopper som kom rett fra Øvrevoll, ble satt rett ut på utegang, uten sko for første gang siden de var 1 1/2 år.
Hestene ser helt forferdelige ut. De er tynne og fæle, uten en eneste muskel, og man kan nesten se hele skjelettet deres gjennom pelsen.
Nesene og øynene deres renner, og den ene har omtrent ikke hov igjen, bare noen triste stumper.
Pelsen deres er stygg og skabbete, og holder ikke kulda ute. Eieren er 100% sikker på at høvene deres skal vokse ut igjen, og at de vil sette vinterpels når det blir "kaldt nok." Men hva er kaldt nok? Til nå, har det vært inntil -10 om natta, og hvis ikke det er kaldt nok, vet ikke jeg!
De blir fôret med dårlig silo og litt høy nå og da, men det er langt fra nok, da de har blitt tynne!

Hva mener dere om dette? Ville ikke disse hestene hatt det bedre med dekken og evt boots eller plastsko? Og hva sier man til mennesker som mener at deres metoder er den rette, og nekter å høre på andre??

Blir glad for alle henvendelser!! Er liksom ikke meninga å starte ny diskusjon inni denne diskusjonen, men men...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  00:48:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg må si meg veldig enig i innlegget fra caoperia. Hestehold er ikke sort-hvitt, ulike metoder for ulike hester.

Har virkelig merket det med isen i dag. Åringen vår gikk på trynet tre ganger på den lille tiden vi så henne, 2 åringen holdt seg såvidt på beina. 2 åringen beskjæres av hovslager, åringen er knapt rørt. Problemet med åringen (kaldblods) er at sommerstid sliter hun for mye. Når vi hentet henne hjem fra beite hadde hun knapt høver igjen. Og stygge var de! Hovslageren fikk gjort lite, det var ikke noe å ta av.

Her snakker vi altså om en så og si "naturlig" hov som har pleiet seg selv mye hittil. Hesten er rolig og forsiktig, og plasserer beina "pent". Det gjorde hun i dag også, men fikk panikk da alle fire beina begynte å seile. Hesten skal nå stå inne i morgen, så får vi håpe hovslageren har tid til å komme. Føler det vil være regelrett uforsvarlig og stygt mot denne hesten å tvinge henne ut på glatta. Det vil det også være å holde henne innesperret på ubestemt tid. 2 åringen som skjæres "vanlig" virker til å stå på mye bedre på glatta. Uansett blir det nok broddsko på begge to en tid fremover. Jeg er ikke villig til å gamble...

Regner jo egentlig med at noen har andre fullgode løsninger? Skal vi smelte isen? harve opp hele utearealet, strø alle steder eller hva? Eller kanskje be en stille bønn om andre værforhold.

Redigert av - vixi den 20/01/2004 23:27:14 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  08:05:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Caoperia: Dette varierer veldig fra hvor på vastlandet man holder til. jeg bor på en øy som noen ganger kan være ganske værhard. Jeg har fjordinger som i *den naturlige teorien* burde greie seg uten dekkener og sko, men jeg føler faktisk at hestene mine har det bedre med. Unghesten min går barføtt, men blir det langtidsglatte skor jeg han. For her er det nemlig omtrent bare asfalt og nedoverbakker, og det er en kjent sak at havner du på is(med vann oppå, vanlig her) i en nedoverbakke er du ille ute;)
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  13:02:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Her var det mange sider å lese gitt!!! He he, har ikke lest alt, så unskyld meg hvis jeg nå tar opp noe som dere allerede har diskutert, men her kommer noen spørsmål;
1) Har noen tenkt på at hovkvalitet også har noe med foret vi gir hestene våre? Veldig viktig med rett foring mens de er "små" i hvertfall, og vil tro at det kan ha litt og si i voksen alder også...
2) Hvorfor er der riktigere at tåa skal være lenger på barfot-trim enn på "vanlig" hovtrim? Dette er i hvertfall sånn jeg har skjønt det...
3)Og hvordan kan noen greie å overbevise meg om at jeg lærer å timme/værke høver bare ved å lese noen sider på internett, noen bøker (jeg er en "slow reader", men dog... he he) og ta et helgekurs, når det faktisk tar litt lenger tid å bli utdannet hovslager og en hel haug med erfaring for å bli god?

Dette er bare ting jeg lurer fryktelig på.
Kan føye til at jeg har ikke vært borti noen som driver med barfot trim, men at hesten min ikke er mer enn to år og får ikke sko i hvertfall på 2 år enda (vente til hun er utvokst), og at jeg vet om hester som går det meste av sessongen uten sko, i hvertfall 10 mnd. i året (sko settes på bare ved glatt føre!) og som har elendig hovkvalitet!!
Det må vel gå an å tenke litt etter hva men skal bruke hesten til, hvor man skal bruke den og hva slags høver den har vel? Hos oss går det ikke å være barfot nå, har ikke trenet hest på over en uke fordi det har vært glatt....
PS. Hesten min bruker ikke dekken da!! he he....

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 12/12/2003 :  18:34:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
tenkte jeg skulle prøve å svare på noen av spørsmålene.

1) Foring har noe å si for høvene til en hest. Det samme har arv. Dårlige høver er ltt arvelige, på samme måte som gode høver er arvelige.
Får hesten nok (riktig) mat, skulle dette hjelpe å holde høvene iorden i forhold til høvene på en hest med dårlig foring.

2)Tåa er lenger fordi kronranda skal ha en vinkel på 30 grader i forhold til bakken. Dette VIKTIG for hovbeinet som da ligger riktig inne i hovkapselen. I steile høver står hovbeinet med framenden vippa nedover, og legger dermed et unaturlig press på hoven som kan føre både til det ene og det andre.
Når en trimmer hoven, skal man ikke skjære ned tåa, fordi denne skal og vil) slites ned av seg selv.

3) personlig tror jeg ikke at du greier å lære det ved å lese på internett.
Trimminga er litt mer innviklet enn som så. MEN både leser du masse, drar på barfottrim kurs, og trener litt så skal det gå.
I tilfelle du ikke visste det så er det ikke vanlig hovslager trim. Derfor er det lite vits i å få hjelp med hovslagere (med mindre de faktisk kan barfottrimming)!!!!

Som svar på alle innlegg om pauser i trening pga føre/vær:
Jeg har hatt barfot hest lenge (selvfølgelig også når det har vært glatt) og jeg har aldri måttet ta pause i treningen av min hest.

Til de som sier at hesten har det bra med dekken: Tror dere hesten liker å være iskald noen steder, mens andre steder er for varme?
Det ligger ikke til hestens fysiologi å kunne takle den situasjonen.
Dekkenhester står ofte inne om nettene, og når de hestene begynner med veving, luftsluking og andre kjedsomhetsoppfinnelser vil jeg være så vågal å påstå at det ikke hadde det bra før uvanen ble utviklet.

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.