hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ømme bein etter skoing
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ømme bein etter skoing
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2004 :  04:20:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
På ondsdag ble hesten min skodd av en ny hovslager, som skal være veldig flink. Han tok av et par cm på det meste, og hovene så veldig fine ut etterpå. De hadde visst vært for lange i lengre tid, noe som har forårsaket små blodutredelser i hovveggen(blånegler- au!), hovsprekk, vridning av bakbeina når han gikk og kråker som lå for langt inne i hoven Blir nesten skremt jeg, den forrige hovslagern ga også inntrykk av å vite hva han holdt på med, og jeg kan alt for lite til å begynne å rettte på dem som driver med dette som yrke. De kan jo alle ta feil en gang i blant, men jeg er skeptisk til å bruke han første igjen!
Rett etter skoinga tok jeg en ridetur, for det skulle ikke være noe problem. Hesten ømmet litt et par ganger når han tråkke på steiner, men ellers var han helt fin. Men så:
Om kvelden når han skulle leies inn var det kjempevondt for han å gå. Det samme i dag da jeg tok han ut av boksen, han gikk sakte og forsiktig med korte skritt Så ikke ut som det var noen av beina som var vondere enn de andre, og han hadde fylninger i alle 4. Etter å ha latt han rusle rundt på mykt underlag noen minutter virka han OK igjen. Når jeg tok han inn i kveld var det heller ikke tegn til halthet. Tok på han de hittil ubrukte stallbandasjene, og håper han skritter energisk og glad ut av boksen sin i morgen uten å ha det vondt.
Mulig jeg er litt overbekymra og at dette ikke er så uvanlig likevel, men jeg er vel litt "hønemor" da...
Er det noen der ute som har opplevd det samme? Og bør jeg være veldig forsiktig med å trene han en stund selv om han skulle være tilsynelatende frisk og rask i morgen?

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 20/02/2004 :  10:25:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Det første som slo meg var at det kanskje ble justert for mye her! Hvis det var så galt som hovslager sa, så bør forandringen skje gradvis og ikke brått, for det tar tid for sener og muskler å forandre seg. ....jeg syntes 2 cm høres mye ut jeg...
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 20/02/2004 :  11:26:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Enig...
Man bør kanskje ta det over to eller tre ganger. Det måtte ihvertfall jeg gjøre med hesten min da jeg kjøpte henne.

MEN: Hva slags hest har du? Min forrige hest, en fullblods, var veldig ømtålig i hover og bein. Den dagen han ble skodd fikk han alltid fri, og dagen etter red jeg bare pent og rolig. Dette er jo klart en ulempe hvis man er konkurranserytter, og hestene blir skodd mellom stevner, men de "store gutta" planlegger faktisk skoing med stevnene. Hesten har det best et par uker etter den er skodd. Kanskje hesten din er som den jeg hadde, og at du må ta det rolig den første dagen. Men jeg vet ikke. Kan godt hende at den ikke reagerer på den måte neste gang den får sko, hvis du bruker samme smed!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2004 :  11:48:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Enig med både Santanas Cheyenne og Silje H i at såpass store justeringer kanskje burde vært gjort over tid.
Men så lenge det bare er snakk om en dag eller to ville jeg ikke vært altfor bekymret.
Hvis hesten din er forholdsvis voksen bør du ta med i betraktningen at eldre hester ofte blir litt mer ømsålet etter skoing, og hvis han har vært skodd for lang lenge vil du ikke ha merket særlig til dette.
Men jeg ville definitivt tatt en telefon til smeden du brukte sist for å fortelle om dette sånn at han er klar over hestens reaksjon og kan ta det med i vurderingen før han skor hesten neste gang.
Godt mulig han har et fornuftig svar på hvorfor han tok såpass mye denne gangen sånn at du føler deg tryggere på å bruke ham i fortsetningen også!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2004 :  16:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
er enig i at det skulle tatt mer tid. det er "greit" at høvene var helt feil, men det ble jo ikke "bedre" etter skoing, ble det det da? hvis du skjønner hva jeg mener gammelhesten min hadde helt gale høver, og først nå (etter over et år) er de blitt greie.....

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  03:56:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei, og takk for svar
Hesten er en 7 år gammel varmblodstraver som brukes kun som hobbyhest, så det ødelegger heldigvis ikke for noe konkurranseopplegg. Går glipp av noen rideturer da, men samboeren er hvertfall fornøyd med at vi kan finne på noe sammen istedet (for å prøve å se det positive i det)
Ja, det var store justeringer å ta i en jafs, så det er kanskje ikke så rart at det blir litt ømt. Trodde også at sånt skulle tas gradvis, men denne skoeren skal være av de flinkeste, så jeg satser på at han vet hva han driver med.Vet selv hvordan det er å gå i høye hæler når man ikke er vant til det.... Og min stakkars hest kan jo ikke bare ta av seg skoene og hvile føttene når det begynner å bli vondt heller. Dakkal liten Ikaros....
Jeg ringte hovslageren i går og fortalte om resultatet av jobben. Han kunne fortelle at det var helt naturlig at var litt øm, og at sålen ville herdes og hovformen tilvennes etter en uke eller to.
Jeg kunne bruke han som normalt, men jeg vil nok ta det litt pent en stund for sikkerhets skyld. Kommer til å ri omkring i terrenget, for å variere belastningen på beina mest mulig for å kanskje klare å myke opp litt vonde sener og muskler. Men det blir spennende å se nå da, om forbedringene gjør at han slutter å finne opp rare gangarter, og å slite ut bakskoene sine i rekordfart.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  10:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nei takke meg til en hest UTEN SKO! Dere skriver at mange hester har det best 2 uker etter skoing og at dere synes synd på hesten som ikke kan ta av seg de høye hælene. Så våkne opp da og hør hva dere selv sier! Dessuten er det direkte skadelig for hester å gå på høye hæler.

Når vi trimmer barfothester er målet at hesten skal ha det bedre etter trimming enn før. Har den det ikke bedre, har vi gjort feil. Noen hester er sårbeinte i en overgangsperiode, men da bruker mange boots for at hesten ikke skal ha vondt. Men når rehabiliteringen er overstått og man har en vellfungerende barfothest, skal den IKKE ha vondt i beina sine.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  11:46:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Fröya - siden du tydeligvis vet endel om barfot er du sikkert også inneforstått med at det ikke er et alternativ for mange selvom de kanskje skulle ønske det. Barfothester skal, såvidt jeg har forstått, bla ha mye utegang på variert underlag for å styrke og holde hoven sunn og frisk.
Så for de av oss som har begrenset utegang, ugunstig underlag i nærmiljøet og som kanskje også trener endel sprang og dressur og dermed bruker ridehus eller bane med mykt underlag ofte er det praktisk ikke gjennomførbart.
Har selv satt meg inn i debattene her på Mixen samt lest om barfot utover dette og er i teorien svært positiv, men praktisk sett er det altså ikke et alternativ for meg. Når du, og andre barfottilhengere, skriver at barfot er løsningen på "alle" problemer og faktisk også antyder at vi som har jernsko mishandler hestene våre så gir det et SVÆRT unyansert og misvisende bilde.
Ja - når hester er feilskodd er det forferdelig og kan ha store konsekvenser for høvene, bena og hesten generelt. Men konsekvensene for en hest som blir barfot under feil forutsetninger er minst like store.
Nå er det absolutt ikke min mening å gjøre dette til en barfotdebatt - dem finnes det allerede nok av - men jeg er lei av at vi blir stemplet som dyremishandlende ignoramus fordi vi velger å sko hestene våre. Husk å se det store bildet - at noen velger annerledes enn deg behøver ikke å bety at de ikke har satt seg inn i alternativene eller tenker på hestens beste.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  12:16:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når vi trimmer barfothester er målet at hesten skal ha det bedre etter trimming enn før. Har den det ikke bedre, har vi gjort feil. Noen hester er sårbeinte i en overgangsperiode, men da bruker mange boots for at hesten ikke skal ha vondt. Men når rehabiliteringen er overstått og man har en vellfungerende barfothest, skal den IKKE ha vondt i beina sine.

Opprinnelig postet av Fröya

Enig, har ikke hesten det bedre - da har dere gjort noe feil. I tilfellet til Dagros så har vel den gamle hovslageren gjort en feil, og da kan det blir vondt for hesten i en periode når slike feil rettes opp. Har ikke hovslagere "rett" til å gjøre feil på lik linje med andre? Det finnes de som er dyktige, og det finnes de som er mindre bra + alle som befinner seg midt i mellom. Tvilsomt om alle barfottrimmere er proffer også.

En skodd hest skal heller ikke ha vondt, eller har jeg misforstått totalt?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  15:14:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
En barfothest som har herdete hover har det sikkert fint, og å spikre fast jernsko på hesten har klart sine ulemper med tanke på blodsirkulasjon og hovkvalitet, men jeg har ennå til gode å se en hest som har smerter som dirkte kan knyttes til skoene. Men ulempene finnes også med barfot. Hva med den perioden med overgang? Jeg har aldri sett hester med tydelig ubehag pga skoene, mens barfothester i overgangsperioden i verste fall(?) stavrer seg rundt på såre hover opptil et år. Med en hest som sliter ut ridesko på tre uker i sommerhalvåret så ser jeg for meg at den overgangsperioden ville bli temmelig lang
Det er ikke pga av skoene haesten min nå er øm, det er pga annerledesbeskjæring av hovene enn hva han er vant til. Han har vendt seg til for lange hover, og nå er han øm i sålen som akkurat nå er ganske tynn, og i beina(senene sikkert) pga at hovene har en annen vinkel og form enn før. Dette vil ikke bedres av at jeg tar av skoene!
Ære være dere som har mulighet, kunnskaper, tålmodighet, osv til å ha hestene barfot, men vennligst respekter at det også er mange som ser fordelene i sko hesten sin

Redigert av - Asbjørg den 21/02/2004 15:15:43 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  20:17:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya: Nå syns jeg du overdriver er SMULE. Barfot er ikke løsningen på alt, da hadde nemlig alle hester vært barføtte... tenkt på det??? Så en hest som hadde vært *barfothest* i 2 år... Den STAVRET seg over grusen. Nei takke meg til sko altså... Men så klart, feilskjæring og skoing kan ha alvorlige konsekvenser.

Og ang. stallbandasjer: Skal du lindre, bruk heller isbalsam e.l. Hestebein skal være kalde, ikke varme.

Håper hesten din blir bedre Dagros:)

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  11:05:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det var heller ikke fra min side meningen å lage en ny barfotdebatt. De har vi flere av. Men når jeg ser uttalelser som at hesene har det best 2 uker etter skoing, og at dette er noe som varer hele livet, så reagerer jeg. Skodde hester (har selv hatt det før) blir som regel trimmet (høvene altså) hver 6. til 8. uke, noen ganger skjeldnere. Mange skryter av at nå ha skoene holdt så og så lenge! I barfotverdenen er 6 - 8 uker uten trimming LENGE, alt for lenge. Når det gjelder hester som stavrer seg rundt i et år, er dette som regel hester som hadde STORE skader på høvene sine i utgangspunget og som det tar lang tid å rehabilitere. Mange går jo over til barfot som en siste utvei for å berge hestens liv.

Når man gjør så store forandringer på en gang som det ble gjort på denne hesten, er det naturlig at den reagerer og blir øm. Ta hensyn til hesten, så går det seg til etter hvert.

Stomy: Alle hester ER barføtte! Sko er noe vi setter på dem. Dessuten er dette med kalde/varme hestebein en svært vanlig missforsåelse. Hester skal ha VARME bein. En hest med optimal hovmekanisme har varme bein, da denne har tilstrekkelig blodsirkulasjon i beina sine. Det er faktisk gangske skremmende å se bilder tatt med sånt varmekamera av skodde høver vs uskodde høver.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  22:03:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya: hester ER uten utstyr, hester ER egentlig frie, HESTER HAR EGENTLIG INGENTING MED MENNESKER Å GJØRE!!! Det blir for dumt å si hester ER barføtt. Skal hesten ha et naturlig hesteliv, skal den ikke ha NOE med mennesker å gjøre. Vi mennesker påfører den bla. en helt annen belastning på bein og skjelett, ergo syns jeg også det er viktig å skåne den for smerte.

Hestebein skal være KALDE, dette er ingen missforståelse. dette har med LEDDVÆSKE å gjøre.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  23:10:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
OG mens jeg husker det:

At hester har det best 2 uker etter skoing, sier endel om hovslageren. Ikke ville jeg brukt den iallefall. Nå er jeg så heldig at hesten min står på et lite hestesportsenter, hvor eieren skor selv. Så min hest blir skodd og værket etter behov. Og aldri har hesten vær øm heller...

Og jeg vil vite hvem som har funnet ut av og hvor det står at hestebein skal være varme og hvor man kan se slike varmebilder eller hva det heter... Jeg skal forklare dette med leddvæske:(hva jeg har lært)

Leddvæsken i hestens ledd skal være seig og støtdempende. Når leddvæsken blir "varmet opp", blir den også mye tynnere, og hesten får problemer med leddene etterhvert. Så jeg syns at om hesten din sine bein er varme og over lengre tid, bør du kontakte en kyndig veterinær og be denne sjekke leddene på hesten din. Varme bein er også et kjent tegn på sykdom. Varme høver er også ofte forvarselet på forfangenhet.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2004 :  23:49:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
I tenårene mens jeg hadde shettis og nordlandhester gikk disse uten sko året rundt. Nå var sikkert ikke trimmingen opptimal, men det var ofte hesten ikke kunne brukes etter veien pga såre hover eller holke. Jeg fortrekker sko, og fram til denne siste beskjæringen har det ikke vært en dag jeg ikke kunne bruke han.
Det at han nå har vært halt skyldes ikke skoene, men opprettingen! Forøvrig ser han ut til å være mye bedre allerede Han og ei hoppe som ble skodd samtidig har til og med slutta med å vri bakhovene når han skritter, noe som har ført til et stort forbruk av baksko Har alltid fått høre at det bare var sånn med mange varmblodstravere, men så var det altså hovene som var feil beskjært. Blir nok samme hovslager neste gang også
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  10:38:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Stormy: Har ikke du leddvæske i dine ledd? Er beina dine kalde pga det? Hester skal faktisk ha varme bein, akkuratt som du. Men er den ene eller deler av et bein f.eks. varmere enn resten, er dette et tegn på skade. Kalde bein er symptom på dårlig blodsirkulasjon på både hester og folk.

Og forresten, hesten min er frisk som en fisk, med fine, sterke og kroppstempererte bein.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.