hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ømme bein etter skoing
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ømme bein etter skoing
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  14:15:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hestene jeg har hatt har alltid hatt kalde bein nedenfor framkne og hase, uansett om de har vært skodd eller gått barbeint hele livet, selv om de har vært helt friske.
Det er ikke muskler i dette området, så blodgjennomstrømningen er derfor ikke høy her. Det Frøya sikter til er sikkert de bildene av tatt med varmesøkende kamera av skodde og uskodde hover, der det er varmere i den uskodde. Men kan ikke sammenligne våre bein med hestenes, de er veldig forskjellige!

Redigert av - Asbjørg den 23/02/2004 14:17:56 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  17:05:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Mine hester har faktisk også hatt kalde bein, både føll, unghester og voksne.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  22:32:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Mine og alle de andre jeg har hatt har hatt kalde, friske bein. Det stemmer dette som dagros skriver, men leddvæsken spiller også en rolle... den blir *løsere* når den blir varm, den skal være seig og støtdempende.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/02/2004 :  08:25:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Om man må foreta store justeringer,pga.enten feilskoing eller medfødt gal bein/hovstilling,skal det gå over tid.Noen må man faktisk bare "overse",da hesten i mange tilfeller blir verre om dette rettes på,og den har gått lenge med feil vinkling/symmetri.

Ta det med ro 3-4 dager,og se det an.Bruk evt.litt Perubalsam 2 ganger om dagen,eller noe annet som hardner til hoven innvendig.
Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 28/02/2004 :  17:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
'Har ikke du leddvæske i dine ledd? Er beina dine kalde pga det? Hester skal faktisk ha varme bein, akkuratt som du. Men er den ene eller deler av et bein f.eks. varmere enn resten, er dette et tegn på skade. Kalde bein er symptom på dårlig blodsirkulasjon på både hester og folk.' -skrev Frøya

Og dette sier det hele...hester HAR ikke, og SKAL ikke ha kalde bein. Og hvis èn del av beinet er varmere enn resten, så er det tegn på skade.

Men, jeg tror kanskje dere snakker forbi hverandre litt her!? På hva som omtales som kaldt og hva som omtales som varmt? Hester har en normal temperatur i hele kroppen, akkurat slik som du og jeg, og de har samme tempratur i f.eks krysset som i beina! At hestebeina skulle være kaldere under kneet enn over, synes jeg høres direkte merkelig ut. Jeg tror dere mener det samme, men bruker ordene forskjellig. Min hest har varme bein, i den forstand at de er på ca 38 grader, akkurat som resten av hesten min. Men den har også kalde bein, i den forstand at det ikke er noen del av beinet som utmerker seg som varmere enn resten (=skadefri)

Nå har jeg barfothester, og i den forbindelse vil jeg også nevne at selve høvene til mine hester kjennes tempererte ut, noe jeg tar som et bra tegn, selvom det er noe som på skodde hester regnes som tegn på sykdom.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/02/2004 :  17:28:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det var akkuratt det jeg mente nina74. Jeg mener ikke VARME i den forstand, men kroppstempererte. En jevn og fin varme i hele hesten. Er det varmere et sted, er dette tegn på skade. Hesten min har også "varme" i høvene sine - som en hest med god blodsirkulasjon skal ha. Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 28/02/2004 :  17:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat ja
Og jeg har merket meg at du Frøya ofte blir litt hundset med, noe som er helt unødvendig, SELVOM du har valgt å ha hesten din barfota og har dine meninger om det. Ofte, når noen står så steilt på sine holdepunkter som du, er det som om vi bare MÅ være uenige i andre ting som blir postet fra samme personen også! Men hvorfor er det slik da? Ofte er det bare ord som blir brukt med forskjellig meninger som utvikler seg til en lang debatt, men som i realiteten viser seg at en mener det samme men bare uttrykker seg forskjellig.

Beklager forresten at innlegget mitt ble postet to ganger, var selvfølgelig ikke meningen
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2004 :  10:48:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal alle debatter angående hestebein ende opp som barfot-debatter? Spørsmålet i utgangspunktet hadde ikke noe med barfot eller ikke å gjøre i det hele tatt!!! Er det rart at folk reagerer litt negativt når dere skal "ødelegge" debattene med at barfot er løsning på alle problemer? Det er nemlig ikke slik at alle hester med sko lider mens alle som går barbent har det godt
Angående kalde ben: Forvirrende innlegg nina74... Hesten har varme bein, men samtidig kalde?!? Skjønte ikke helt jeg Min erfaring er hvertfall at hestebein kjennes kaldere ut enn resten av hesten, og jeg tror ikke det har vært noe galt med de hestene for det? Men hva som er kaldt og hva som er varmt er et relativt spørsmål, så det er mulig det jeg sier er kaldt, oppleves varmt for andre
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  09:08:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Som sakt så var/er det ikke meningen å gjøre dette til en barfotdebatt. Jeg bare kommenterte noen uttalelser som dreide seg om at det var normal at hesten følte ubehag etter skoing. Når jeg deltar på et diskusjonsforum, diskuterer jeg ut i fra mitt ståsted og erfaring/kunnskap. Nå har det seg slik at det finnes en del mennesker på dette forumet som velger å ha hesten(e) sine barfot. Dette er for de fleste et bevisst valg ut i fra kunnskaper vi har tilegnet oss. Når du da stiller et spørsmål på et åpen forum, må du jo tåle å få svar fra folk som ser ting på en annen måte enn du og som sitter med kunnskaper som du ikke har. Hvis alle kunne det samme og mente det samme, ville det jo ikke vært et diskusjonsforum! Grunnen til at det som regel kommer "barfotinnlegg" i diskusjoner som omhandler hestebein, er vell at vi/jeg mener at høver/sko/ikke sko er vesentlig i denne sammenhengen. Det er ikke nødvendigvis en barfotdiskusjon for det. Vi/jeg bare tilfører de elementene som vi/jeg mener er relevante for spørsmålet, noe dere oppfatter som en barfotdiskusjon fordi vi mener at høver/sko/ikke sko har større betydning enn dere andre.

Mange "barfotfolk" har slitt med de samme problemene som dere andre, men har funnet ut at med å legge om hesteholdet sitt, har de fått en sunn og frisk hest. Skal de da ikke få lov til å svare?

Men dersom dere absolutt ikke ønsker å høre om andre løsninger for hesten deres, kan dere vel skrive : "Ønsker kun svar fra folk med jernhester" eller noe sånnt.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/03/2004 :  12:13:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke hesten "min" er noe særlig mer jernhestete enn din Frøya , selvom denne går med sko

Det jeg tror Dagros mener er at alltid når det kommer opp et "barfotutsagn" og de uten barfothest ikke umiddelbart tar parti så skal noen andre barfotfolk komme og fortelle at alle er dumme som ikke sporenstreks løper og tar av skoene på sine hester.

Du nevner selv en svært viktig ting: på bakgrunn av kunnskap vi har tilegnet oss. På veien til den kunnskapen bør man vel kanskje holde seg til sko, på den annen side, etter å ha tilegnet seg kunnskap må man også se at enhver oppegående hesteeier selv vil være i stand til å vurdere om hans/hennes hest har det best med eller uten sko.

Forøvrig kom det vel en litt dum uttalelse tidligere i denne debatten som ble tolket dithen at alle hester har det vondt etter skoing, noe jeg tviler på. Debatten kom vel også i stand med et spm om hovslageren hadde gjort feil da denne gjorde så store "opprettinger" på bare en skoing, dette svarer feks Chess på, helt uten å ta standpunkt til hvorvidt hesten har på sko eller ei.

Forøvrig er vel ikke dette forumet her bare for at vi skal være ueing, men for at vi skal få et svar på det vi lurer på. Alle spm som kommer om bein/høver/sko/ikke sko etc kan _ikke_ (og det mener jeg) besvares med et svar om hvorvidt hesten skal ha på seg eller ikke ha på seg skoene.

Det finnes allerede to eller flere debatter her inne som ene alene tar for seg barfot og denne "stilens" fordeler og bakdeler, her står man fritt til å komme med de utsagn man måtte ønske, dette er debatter som jeg selv har lært masse av. Men jeg klarer likevel ikke å se at alle debatter på denne forumdelen kan besvares med "ta av skoene, da får hesten din et fullverdig liv".

Håper dette ikke blir tatt ille opp, for det er ikke ment som "hundsing", trakassering eller noe som helst i den gaten.

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/03/2004 :  22:28:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Sukk...er drittlei alt som har med barfot å gjøre.. Sorry,men slik føler jeg det bare, etter å ha "lest" alt om dette på forumet her. Jeg er så enig med Dagros og Guro,at "alt" har en viss tendens til å pense over til dette evige kjaset om barfot! Jeg har ennå ikke uttalt meg om barfot,og ikke kommer jeg til å gjøre det heller....

Så vær så snille dere "barfot-heads",la oss få diskutere det egentlige emnet ifred og ro.
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 04/03/2004 :  13:07:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Synes det er så dumt at alle innlegg med barfot vs sko skal ende med krangling!

Jeg respekterer folk som har sko på hestene sine selv om ikke jeg har sko på mine, og de jeg har snakket med har respektert meg som ikke har sko på hestene mine selv om de har sko på sine. Skjønner?
Alle vil det beste for hesten sin, og gjør det de mener er best for den.

Synes det er litt synd at mange her på MIX`en vender piggene ut så fort de får høre om uskodde hester før de har sett/hørt hvordan flere forskjellige hester fungerer med det. De fleste tar utgangspunkt i _èn_ hest. Er dere ikke åpne for nye muligheter?
Selv har jeg aldri hatt "overgangsperiode" på mine hester. Ponnien var halt første dagen, men fungerte helt ypperlig på alle underlag(som vi har her) allerede 2 dagen. Dølen er ikke barfottrimmet, men fungerer fint fordi om. Det eneste er de aller groveste steinene, men de går det å ri rundt. Etterhvert som hovene blir vandt til den skoløse tilværelsen ville jeg tro at det og kommer til å gå bra.
Om dere hadde sett hvordan velfungerende uskodde hester "virker", hadde dere fortsatt sagt at sko er eneste muligheten og at hesten ikke har det bra uten?
Barfot folket her har en tendens til å provosere de som velger sko. Tenk litt på hvordan dere selv ville oppfattet det dere skriver hvis noen hadde skrevet det til dere mens dere ennå hadde skodd hest.
De som har sko på hestene sine har det fordi at de har lært nettopp det at det er det beste for hesten. Selv om jeg har uskodde hester og er for barfot, har jeg ennå ikke sett en hest som mistrives på grunn av sko(forutsett riktig skoing).

I bunn og grunn er det viktigste at hesten trives og ikke har vondt. Uansett hvordan hesteholdet er eller hestens bruksområde.

Jeg synes alle bør være flinkere til å holde seg til tema.
Har en ikke noe å si innenfor temaet kan en la vær å si noe eller opprette et nytt emne/ny debatt.

I dette tilfellet luftet Fröya at hun mente barfot kunne være en mulighet for hesten til Dagros, og dette mener jeg burde være lov. Vi er da åpne for nye muligheter??

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  20:20:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja, det er synd at piggene kommer ut med en gang noen har hesten sin barfot. Like fullt, mange "med jernhester" (bare utrykket sier nok!!!) reagerer på samme holdning fra barfotsiden. Enkelte ganger kan man knapt skrive en bokstav før det strømmer på med påstander om hva som er best. Er det noe rart man reagerer da??? Omtrent samtlige av oss som skor blir i teorien stemplet som uvitende rævdiltere som er fornøyd med å få besøk av hovslager hver 8'ende uke. 99% av eventuelle problemer som dukker opp blir relatert til våre "dårlige" hovslagere og sko. Og helt ærlig, vi vet bedre enn at det er tilfelle.

Selvsagt, vi reagerer også på fremstillingen av barfot som noe uproblematisk og naturlige greier. Bruk av ufaglærte til et såpass viktig område som hestens høver o.s.v. Reaksjoner kommer også på uttalelser om at barfot kan kurere omtrent hva det måtte være. Og ikke minst, at barfothester lever mye lengere enn "jernhester".

Vi er mistenksomme på begge sider. Begge deler har unektelig sine fordeler og ulemper. Må si jeg ofte ser "barfot'ere" som hopper på i fullt angrep med påstander om oss og våre hester. Synes helt ærlig at toleransen er større på "sko-siden" i de fleste tilfeller. Ofte kommer det også en del ekstra tull fra begge sider i det vi blir provosert - men det er jo noe av sjarmen med å diskutere også da... .

For all del, jeg har full respekt for at noen vil holde hest barfot. Men forventer da samme respekt tilbake.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/03/2004 :  01:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Ja, så var det i gang igjen.....
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  09:55:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg og er MØK lei alt med barfot. De barføtte hestene jeg har sett, så ikke ut, og hadde maks 5 cm høver. Pluss dere som vixi sier at barfot er løsningen på alt! Dere tar også som regel utgangspunkt i EN hest... Slutt med det der barfotmaset, så kansje folk blir litt med lydhør???
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.