hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  18:39:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi kan sikkert sitte her å diskutere til dn dagen vi dør, men tviler egnetlig på at vi blir enige . Men d er jo litt morro det oxo men noe blir veldig sånn "jeg har rett og du har feil" fra alle hold.

Tror nok barfot er nyttig men det er jo skoing oxo for noen!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10
Redigert av - sPikE den 12/12/2003 21:01:46 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  19:53:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Altså! Vi har mange dekkenhester på stallen, men slike uvaner har de ikke. Vi har (desverre) hester på stallen som kun går ute 3-4 timer pr dag - de har heller ingen slike uvaner.

Og angående det å slite tåa selv??? Min hest sliter ikke tilstrekkelig i tåa, og må beskjæres. Åringen sliter hele hovflaten, og har etter sommeren er over knapt høver igjen. Dette er individuelle forskjeller, og skyldes ikke at mennesker har tuklet. Som nevnt tidligere er begge disse hester med korrekt beinstilling. De sliter jevnt, men den ene sliter ikke nok.

Fint for deg at du slipper å ta pauser p.g.a. isproblemer. Slik er det ikke her. Vi har nå en åring som er halt på et bakbein - og trolig skyldes det ukjent antall fall. 2 åringen beveger seg som ei krøkke, men er heldigvis ikke halt. Men hun tør jo knapt nok å gå. En annen åring på stallen gikk skikkelig på trynet i dag. Resten av hestene er trygge på beina, og herjer og raser som vanlig - unødvendig å tillegge at de har brodder?!

Alle for velge for seg selv og sine hester, jeg har ikke samvittighet til å vite at hesten min engster seg for å flytte på beina.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 12/12/2003 :  22:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til vixi:

Du sier at hestene dine er 1 og 2 år gamle?
Mange unghester har dårlig balanse, det er jo en kjent sak. Kanskje det er derfor de sklir og faller?
En ung hest med en ukoordinert kropp er ikke alltid like trygg på glatt føre. Iallefall ikke hvis det plutselig blir glatt!
Balansen kan jo utvikles med tida, og det kan hende at hestene dine klarer seg bedre etterhvert som de venner seg til det glatte føret.. Nå skal jeg ikke uttale meg så altfor mye om dine hesters balanse, da jeg aldri har sett dem eller vet noenting som helst om dem, men det kan kanskje være en grunn til at det blit litt "bambi på isen-show" når de skal ut?
Det går jo an å sette på boots med brodder i også, da. For å hjelpe hesten litt på vei, og for å forhindre at den må stå inne hele tida mens det er glatt...
Probelmet med den løsningen, bli jo at det blir ekstra jobb og ekstra kostander.. er jo ikke alle som har råd til alt.. dessverre..

Jeg har selv et føll på 7 mnd. Han løper rundt på beitet som en gal, selv om det er glatt. Han faller ikke og slår seg, men han skrenser ganske godt i svingene, uten at vi blir redde av den grunn. Han viser jo bare pur livsglede!
Vi har også ei kaldblodshoppe stående på stallen, og hun har sko med brodder. Hun får store kladder, og beveger seg mye mindre enn de andre. Hun sklir og snubler mye mer også, på grunn av kladdene selvsagt. Men hun er også svært stiv, for hun har ikke blitt brukt på ei god stund.
Jeg vil påstå at kombinasjonen stivhet/kladder på glatta er farligere enn barfot. Iallefall i visse tilfeller.

Hestene mine har overrasket meg så mange ganger, at jeg burde ha vent meg til det nå. Men det gjør jeg aldri! Ofte klarer de seg utmerket i situasjoner jeg aldri hadde drømt om at de skulle klare.
Det er fordi jeg ofte glemmer hva hesten er. Hva er en hest?
Jo, den er et dyr. Hester hadde ikke fått høver hvis de ikke hadde hatt en slags funksjon både på vått, tørt eller glatt føre.
Hesten ble ikke født med sko på beina. Den urgamle "skogshesten" ble hverken spikket eller skodd. Men den klarte seg bra fordet.

Selvsagt kan ulykker skje uansett. Jeg kan ikke påstå at "skogshesten" aldri falt og skadet seg. Barfot er ikke den ultimate løsningen som vil løse alle verdensproblemer og bidra til et bedre hestehold verden over. Det er fordi det finnes dårlige mennesker over alt. Det er vi som bestemmer hvordan hestene skal være fra år til år, og mange kaster seg på bølgen. Seriøse som useriøse.

Hvis vi ser tilbake en del år, husker vel alle at horsemanship var "Den store revolusjonen." Folk ble helt ville over denne "nye" metoden.
Her blomstret det opp med ukyndige "hestehviskere" og andre som skulle redde hesten din. Horsemanship er ikke noe nytt. Det har eksistert så lenge mennesket har drevet med hest, og er bygget på ren logikk og sunt vett.

Barfot er heller ikke noe nytt i den forstand..Det er jo hestens opprinnelige tilstand.
Grunnen til at vi satte sko på hesten i første omgang, var for vår egen bekvemmelighets skyld.
Men det er ingen kriminell handling å ha sko på hesten fordet.
Ja, jeg mener det er skadelig i noen tilfeller, men det gjelder jo feil behandling av alt. Alt man gjør med hesten er i grunn skadelig, for ingenting av det vi putter på den eller får den til å gjøre, (-for oss) er naturlig for den.

Hesten er et byttedyr som har vist en utrolig tillit til oss mennesker. Og den har overhodet ingen forutsetninger for å gjøre det! Jeg mener, ville du ha sluttet deg til en løve for å tjene den og dens behov?
Bare det å se at hesten min komme løpende mot meg når jeg roper på den, er et under i seg selv, for det er jo helt naturstridig! Her kommer liksom byttedyret løpende rett inn i gapet på rovdyret!

Uansett hva du gjør med hesten din, bør du alltid ha dens behov i bakhodet.
Husk at det er den som har ofret seg for deg, ikke omvendt!
Dersom du mener du er snill med hesten når du legger på 3 dekkener når den står på stallen, er du sikkert det. I mennesklig forstand.
Vi mennesker har avlet fram hester med f.eks lite pels for vår egen bekvemmelighets skyld. Vi har tuklet med raser, og bragt fram nye. Vi driver planmessig avl for å sikre det vi mener er de beste kvalitetene. En hest som hopper høyt er mer verdsatt enn en som hopper lavere, men som til gjengjeld er snill og trygg.

Alt i alt har vi til en viss grad ødelagt den naturlige hesten. Mange føll vokser opp i en boks, og blir ridd på ridebaner, i haller eller på flate veier resten av livet, skjermet fra alle rovdyr og farer.

Det jeg mener barfotfolka vil si, er: Gi hesten sitt naturlige jeg tilbake!
Hva hesteeierne rundt om i verden ønsker å gjøre med det, er opp til dem.

Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  00:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir så provosert av oss hesteeiere. Når vi først har valgt å holde hester, burde vi ofre oss slik at forholdene blir bra
for dem. En hest som tas av sko på vil muligens være sårbeint i en periode, men tenk på hva man har gjort med sirkulasjon og funksjonen i hoven. Hesten vil nok bli litt øm når den blir barbeint, men til gjengjeld kan mange ledd, sene og muskel-skader/belastninger bli forebygget ved å gi tilbake hovens funksjon. Om ma ikke ka ri på grus noe uker, så ikke gjør det. Det er ikke verre enn det, og man får igjen for det etterpå. Vi heste-folk tar på dekken fordi vi ikke liker vinterpels, det er å sette oss foran hesten! Om man må ofre seg litt ved barfotovergang, syntes jeg alikevel man burde gjøre det hvis man har tilrettelagt opplegg med utegang og dyktig barfottrimmer. Hvis man har mulighetene, så gjør noe med det! Vi må slutte å legge opp opplegget etter oss selv, ikke hesten. Har ikke hesten forutsetninger for utegang eller barfot, så er det iallefall for hestens, og ikke din egen skyld!! Sånn... god jul!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  12:05:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Uansett hvordan man vrir på ting så er hester forskjellige. Som noen har nevnt her, vi avler frem "ønskede" egenskaper - og det går på bekostning av andre. Hesten har rett til et liv allikevel. Som de ble påpekt, mange hester er født på boks - og har tilbragt sitt liv på boks, i en liten luftegård og innpakket med bandasjer og dekken. De har knapt nok sett noe annet enn ridebaner og flate turveier. Kall det gjerne feil hestehold, men det er tross alt hva akkurat disse hestene er vant til - blir like feil å plutselig forandre livet deres til hva mennesket mener er naturlig. Vår oppfatning er ikke alltid hva som er "normalt" for hesten. Mange hester er best tjent med å få tilbud om det livet de er vant med, alle takler ikke overganger like bra.

Holdbarheten og trivsel på en hest avhenger av så vannvittig mye mer enn sko og dekken.

Caoperia...
De har faktisk forholdsvis bra balanse begge to, men åringen er litt "kløne" av og til. 2 åringen går det ganske greit med fordi hun er så helt utrolig forsiktig med beina sine. Hun lister seg rundt som en mus:). Nå skal de forhåpentligvis skos til uken begge to - ser ut til at vi greier å få til at de skal prøve Hippogrip. Så får vi se da... Hippogrip beskrives jo som en kombinasjon av det beste fra to verdener.

Har spurt før uten å få svar, så jeg spør igjen - hvor har dere tilegnet dere kunnskapen og oppfatningene?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  20:29:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, har unghester dårlig balanse? Jeg har et annet inntrykk da men... Hestepiå: Hvordan vet akkurat DU hva som er rett?

Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 14/12/2003 :  21:27:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tilegnet meg mye av min kunnskap bare ved å se på hestene mine, og prøve å forstå hvorfor det gjør det de gjør.
Etterhvert som jeg har lært meg å "lese" kroppsspråket til hesten, forstår jeg hvor lite jeg egentlig kan om den.

Ved å prate med andre hestemennesker, lese bøker, studere hesten og bl.a lese debattene her på internett, lærer jeg noe nytt hver dag!

Og så litt om balanse:

Ofte blir ungehester ubalanserte i veksperioden. Dette er fordi kroppen ikke "henger helt sammen."
Unghester er jo som regel svært smale framme og høyere på krysset enn på manken mens de vokser, så det er ikke rart de har litt problemer med å koordinere fra tid til annen.
Føll har derimot mye bedre balanse, da de ikke vokser fullt så ujevnt når de er små, som når de blir 1-2 år. (avhengig av rase osv)

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  23:28:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Til Lille my og hestepiå: Tåa skal IKKE være lang på barfothester. Dette gir mye strekk i lamellranden, noe som er svært smertefult og man får seperasjoner. Selv har vi tatt inn 1,5 cm på tåa til min hest siden hun fikk av skoa i september for å få et mer korrekt overrullingspungt. Men det må tas utenifra. Det ser kanskje ut som om tåa er lang, men det er i så fall pga vinkelen. Draktene skal nemelig være en del lavere enn det de fleste skodde hester har.

Grunnen til at mange får til vellykkede overganger til barfothest med kun å lese på internett osv. er fordi det er mye enklere å trimme slik enn det er å sko. Dessuten er det forskjell på å trimme sin egen hest og å reise rundt å ta betaling fra andre. Jeg kjenner flere som skor hestene sine selv også. De er enten selvlært eller har vært på et enkelt hovslagerkurs. Men har på ingen måte noe fagbrev. Men jeg anbefaller selvfølgelig på det sterkeste å få hjelp av noen med erfaring før man setter i gang på egenhånd! Du bør helst ha litt peiling fra før hvis du kun leser på internett.

Til Caoperia: Selv kjenner jeg flere fulblodshopper som kommer fra øvrevoll som fungerer utmerket som barfote utegangshester her i Haugesund. Men det er kanskje litt mer tilpassings problemer med dem enn med har vært med islendingen min. Vet at dem som eier dem brukte dekken til å begynne med, men har sluttet helt med det nå.
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  09:10:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Må bare fortelle dere at da Mustangen Cheyeyenne kom til Norgae var hun aldri spikket eller skodd eller raspet, hun hadde naturlig slitte høver.
Vi var alle forbauset over hvor korrekt hun var i beinstillingen, dette gjelder visst nok ikke alle villhester som blir fanget, men det jeg ville fortelle var at hun var ikke lang i tåa eller lav i draktene. Hun var akkurat som "nyverket" for skoing... Men glatt var det jo alikevel for henne som aldri hadde vært verket eller skodd...

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  09:21:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Grunnen til at jeg skriver så mye om fullblods og utegang, er at det er en aldri så liten strid som foregår i nærmiljøet her. Tre fullblodshopper som kom rett fra Øvrevoll, ble satt rett ut på utegang, uten sko for første gang siden de var 1 1/2 år.
Hestene ser helt forferdelige ut. De er tynne og fæle, uten en eneste muskel, og man kan nesten se hele skjelettet deres gjennom pelsen.
Nesene og øynene deres renner, og den ene har omtrent ikke hov igjen, bare noen triste stumper.
Pelsen deres er stygg og skabbete, og holder ikke kulda ute. Eieren er 100% sikker på at høvene deres skal vokse ut igjen, og at de vil sette vinterpels når det blir "kaldt nok." Men hva er kaldt nok? Til nå, har det vært inntil -10 om natta, og hvis ikke det er kaldt nok, vet ikke jeg!
De blir fôret med dårlig silo og litt høy nå og da, men det er langt fra nok, da de har blitt tynne!

Hva mener dere om dette? Ville ikke disse hestene hatt det bedre med dekken og evt boots eller plastsko? Og hva sier man til mennesker som mener at deres metoder er den rette, og nekter å høre på andre??

Blir glad for alle henvendelser!! Er liksom ikke meninga å starte ny diskusjon inni denne diskusjonen, men men...

Opprinnelig postet av caoperia

Har helt glemt "striden", men dette kvalifiserer i min verden til grov dyremishandling. Hester forandrer seg ikke på 1 2 3, uansett hva eieren måtte tro og mene. For meg virker dette som en eier som har misforstått noe vesentlig, som en eier som bruker hestene for å demonstrere et poeng og sin overbevisning. Synd det skal være sånn, men noen er litt tykkere i skallen enn andre - og noen er blinde for alt annet enn hva de vil se.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  13:20:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Dette leste jeg på en VIP i en gjestebok, trenger vel ikke nevne at forfatteren her snakker VELDIG imot sine egne prinsipper og argumenter her i denne debatten:

"""Men nå ser det ut til å gå fremover igjen. Hun er en smule sårbeint, men høvene er deretter også.. Har vurdert å sette på henne plastikksko (er hvertfall bedre enn metallsko) slik at jeg kan trene henne litt mer aktivt. Men såfall kommer hun til å gå kun kort tid med sko, for så å gå uten en stund igjen. Dette gjør jeg for å få mer hov. """

Vel vel sier bare jeg... Og tviler enda mer på barfotmetodens fortreffelighet

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  14:15:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Heisann Stormy!

Det var mitt innlegg.

Jeg snakker ikke i mot meg selv i det hele. Det jeg ville oppnå, var at hesten skulle bli frisk igjen. Nå er hun frisk, og jeg kan bruke hesten så mye og lenge jeg vil.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen! Hesten var tykk i føttene, hadde problem med å snu seg (tråkkte på seg selv i forsøket). Å ta av skoa var den eneste måten (utenom ringsko, plater, sprøyting osv..) på å få henne frisk. Det har jeg oppnådd!

Nå har jeg lyst til å sette på henne plastikksko. Jeg tviler ikke på at hesten kan gå uten og få sterke høver -for det tror jeg! Men det er bare det at jeg vil hun skal få mere hov, men jeg vil bruke henne for det om. (en hest som står stille, er hvertfall ikke bra) Og jeg er sikker på at hun vil tåle å gå med plastsko da disse er elastiske! Den andre hesten på stallen har fått slike. Hun skal jo trenes til trav, og da kan vi ikke bryte av treningen.

Siden vi har hestene i "fangenskap" så må en jo bare gjøre det beste utav det!

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  16:34:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hva slags plastsko har du tenkt å benytte?

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  16:40:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Siden vi har hestene i "fangenskap" så må en jo bare gjøre det beste utav det!

Opprinnelig postet av Brynja

Akkurat der er vi iallfall enige de aller fleste av oss..

Guro
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  16:43:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Klart vi skal gjøre det beste ut av det, men jeg syns å ha hørt at barfot var helt enestående, og begynte man med det, trengte man ikke å tenke på sko igjen osv osv. Les dine egne innlegg Brynja, og forstå hva jeg mener
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.