hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

caoperia

Skrevet - 15/12/2003 :  22:36:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare få putte inn at da hesten min ble forfangen i sommer, ble vi anbefalt å sko henne på en spesiell måte av en hovslager, mens en annen mente vi skulle la henne gå uten sko.
Hun var barfot fra før, men da både dyrlegen og hovslageren mente skoing var best i dette tilfellet, prøvde vi det. (dumme som vi var...)

Hovslageren gjorde hesten alt for høy på draktene, slik at hun bare ble verre. Vi fikk heldigvis tatt av skoene omtrent like fort som de ble satt på, og etter det gikk det bare framover med henne.
Nå er hun helt frisk i beina, og har ikke tatt skade av verken feilskoingen eller forfangenheten.
Vi var heldige, men dersom vi hadde fulgt dyrlegens og hovslagerens råd blindt, hadde jeg vært en hest fattigere idag, og det er veldig trist å tenke på..

Husk å være litt kritiske, folkens! Det er tross alt vi hesteeiere som kjenne hestene våre best! :)

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  01:40:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Enig der, man kan vel aldri være for kritisk - bare man sørger for at man har litt kunnskap på forhånd... ellers blir det jo litt dumt
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:45:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Stormy;

En ting skal være sikkert og det er at jeg har lært mye dette året med "barfothest". Jeg vil si jeg er mange erfaringer rikere!
På dette året har jeg opplevd bra og faktisk dårlige ting (noe jeg ikke hadde trodd, men jeg kan ikke overse det) ved å ha barfothest.
For det første er det bra for hesten. Høvene til begge hestene her på stallen har kommet seg såpass at de faktisk fungerer (de utvider seg ved vektbæring), de brekker ikke, de er harde (men elastiske), hestene klarer ikke å skade andre hester/mennesker på samme måte som når de er skodde. Jeg kunne remst opp en hel side med positive grunner for å la hesten gå barfot..

Det negative var vel at alle de lange asfaltturene kunne jeg glemme ved mindre jeg ønskte nedslitte hover. (dette gjaldt da særlig i begynnelsen) Men da gikk det jo opp for meg at asfalt faktisk ikke er et naturlig underlag. Grusen var et ork å komme seg igjennom med en sårbeint hest. Men alt dette ble jo bedre etter som tida gikk.

Men nå er hun så god i føttene at hun faktisk går på hard vei med grus oppå uten problemer. Akuratt når hun treffer en kvass stein som stikker i sålen, kjenner hun det, men det er ikke ofte at det sjer. (dette er det jeg kaller når hesten er en smule sårbeint) Sånn er hun nå fordi høvene er noe slitte etter en lang kjerretur på asfalt. (hesten gikk bak kjerra uten noen på, da) Men jeg føler ikke at det er så stort problem at hesten lir av det.
Det er pga. meg jeg vil ha plastikksko. Jeg savner de laaaaaaaaange asfalt turene.. Men i fjor fristet det ikke i det hele.. hesten var jo dårlig til beins. Men det er hun ikke nå! ! TAKKET VÆRE BARFOT! Jeg er bare så fornøgd at vi ikke sendte hestene våre til slakt. Jeg er så glad for at vi tok sjansen på barfot (og ikke syntes synd på hestene). Jeg er sikker på at den smerten de fikk av å gå barfot var "bedre" enn å gå med sko. Det var akuratt som å skrue av lyset da de fikk de av..

Det jeg reagerte på når den andre hesten her på stallen fikk på seg plastsko, var det at høvene forsatt utvider seg (ikke så mye som uten sko,da) altså at høvene er både varme, og at hesten "kjenner" underlaget. Hesten føler seg frem med føttene -hun kjenner hvilket underlag hun går på fortsatt! Det synest jeg var bra. Jeg hadde sett for meg at hesten ble som den var med det at den bare toffler avgårde uten å kjenne på underlaget. Men nå er denne hesten så livlig og fornøgd at hun kommer løpende til oss når vi skal ut og trene! - Hei! Jeg er klar jeg! .... Det er da det er kjekt med hest!!
Men det er jo alltid noe negativt med sko også.. Hun er trang bak. Resultat: kan tråkke seg på fremføttene, fremføttene kan klagge i bakføttene, bakføttene kneger i hverandre.

Det er da jeg lurer på; Hvordan vil min hest takle å gå med sko? Må hun også pakkes inn i beinbelegg?

Uansett så skal ikke min hest gå med sko hele tiden (hvis jeg bestemmer meg for å klagge på sko). jeg kommer til å ta de av med jevne mellomrom. Dette til beste for hesten.

Vixi; Det er hele plastplater som jeg skjærer ut sålen i slik at vi får en ca. to cm brei plastvegg. (samme form som en vanlig sko uten noe inni. Disse har vist seg å være utrolig holdbare -vi har jo prøvd dem på den andre hesten her.

Også helt til slutt må jeg bare si det;
jeg vet jeg har vært veldig uforsåelig, og jeg må bare beklage. Det er ikke lett å få frem klare tanker på et "papir"...

Vi lærer så lenge vi lever...

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  16:08:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tror ikke hesten din nødvendigvis må gå belegg selv om den får på sko... jeg har brukt belegg under dressurtrening, sprang og harde turer - skal hestene bare "tusle" får de gå uten. Bruker beleggene som ekstra beskyttelse bare - men livsnødvendig er det ikke.

Har aldri tenkt tanken på å "skjære" ut sko selv... skal se om vi får mulighet til å prøve Hippogrip denne uken, så skal jeg gi en tilbakemelding på hvordan det fungerer etterhvert... blir spennende å prøve i hvertfall - se hvordan "isegenskapene" er.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  16:35:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, det må du gjøre, Vixi. Blir spennende å høre hvordan det har gått.
Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  17:24:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, nå visste ikke jeg hva hippogrip var for noe, men den som søker den finner
Dette virker jo som en god løsning (men det gjør det meste om man leser på forhandler sin side )

Neia, men jeg likte tanken på at den skal utvides og følge hoven...
Det jeg ikke riktig klarte å finne ut var om de har bare en versjon, eller hva som er forskjellen på vinter og sommer i forhold til sko!??! (Vixi, noen svar!?!?)

Nå har vel jeg i stor grad hørtes ut som en kjempemotstander av barbeint i det siste..men i grunnen så blir jeg bare oppgitt når det kommer inn folk som ikke vil forklare, men predikere..og at noen gjør det har vel i stor grad gått utover alle..så unnskyld for det..
Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ofte tenker "det må da finnes en bedre løsning" når jeg rir med brodder på asfalt (det slår meg at det ikke er så kult for hesten..)
Samtidig står denne hesten stallet opp slik at jeg ville sett det som uforsvarlig av eier å la henne gå barfot!! (Hun står midt i en asfaltjungel, med begrensede utemuligheter!!)

Så hold oss oppdatert på hippogripen din da Vixi , kanskje det er "den gyldne middelvei" som er gjennomførbar for de fleste av oss!?!?

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  22:58:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Man kan få med pigger - eller dubbar... Ser for meg ut som noe tilsvarende hva som er i bildekk - men det skal visst holde p.g.a. større "flate" mot underlaget. Har i hvertfall bestilt til tre unghester, og samtlige er barfot i dag. 3 åringen lar jeg fortsette som vanlig inntil videre. Hippogrip virker bra, og de jeg har lest om som har prøvd har vært fornøyde med løsningen. Så gjenstår det å se da....

Uansett pigger eller ei, uten pigger skulle "grepet" visstnok være tilsvarende barfot.

Blir morsomt om det fungerer, "travmannen" på stallen ville også prøve - og tester da på åringen sin først. Om det fungerer så setter han vel kanskje på resten av hestene sine også. Overrasket over at så få kjenner til produktet, har visst eksistert i 7 (?) år i Sverige.

Redigert av - vixi den 20/01/2004 23:33:04 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  12:17:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vixi: Har du hørt om u-land før!?!?

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:24:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
JA!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:37:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Guro: Det er fatisk best for hesten å gå med pigger på asfalt. De er faktisk til en liten grad støtdempende, og de gir et bedre veigrep(dere maser om piggdekk, så....;) enn flate sko, dvs de har ikke like lett for å skli. Jeg kjører mye vogn, og vet deretter at går hesten barbeint er det minimalt med hov igjen etter turen, med sommersko sklir du avgårde i bakkene, men med pigger derimot! Så jeg har faktisk gjerne pigger på bakbeina om sommeren, nettopp fordi jeg er glad i å kjøre hesten min. Mange travtrenere gjør også dette...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  13:40:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Wow, det har aldri jeg visst...jeg har bare en sånn ond følelse av at stakkar lille hesten går på stylter, iom at jeg gjerne hører at broddene "skraper" når de landes på bakken...

Nei, som jeg har nevnt tusen andre steder nå...mas på mannen Vixi, vi vil vite om hoofgrip funker i kalde, ekle, kjipe Norge , eller om det bare er teorien som er fin her også...

Og Brynja, kanskje du kunne holde oss oppdatert på din "selvlagde" plastsko!?!?!
Jepp...mulig de skoene ble nevnt i en annen debatt!?!? *forvirra og gidder ikke lete*

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:52:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Får også frysninger av å høre brodder på asfalt... brrrr! Forøvrig en interessant debatt på forumet til Ellen Ofstad om brodder og boots, friksjon og belastning. Vel verdt en titt - mye man kanskje bør tenke over... her; http://pub96.ezboard.com/fhorse84124frm3.showMessage?topicID=594.topic

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:54:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Riktig ja...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  14:18:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vixi: Leste den debatten nå, og jeg må si meg litt uenig i dette med "bråstopp" og brannsår. Jeg vil påstå at det er bedre for hesten å gå med pigger når den kjøres på asfalt, enn vanlige flate sko, da disse er GLATTE spesielt i nedoverbakker. Hesten min har gått nesten på ræv med vanlige, så pigger er løsningen i mitt tilfelle. Trenger vel ikke å legge til at jeg bruker gullsko...???
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  14:40:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tror de mener asfalt generellt, bakker blir litt annet - det har jeg merket også... Wienna går veldig pent ned mot ridesenteret (nedover og asfalt). Ellers er jeg med på teorien om "bråstoppen"... hvis man betrakter "sliden" forøvrig... men skal tilstå at dette er noe jeg ikke har tenkt så nøye på.

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.