hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  14:41:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hehe, nei ikkje jeg heller. Men bedre med ekkel lyd enn trynings... Her er det ofte vått, og veeeeeldig bakkete:( Ergo drittglatt til tider... Kor får eg fatt i de der bootsene???
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  14:50:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Prøv Sko-ringen Stormy... ! Hva slags booooooots da?
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  15:02:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Noen her med behov for å skaffe seg et liv Vixi!?!? *ler*

Og boots er tatt opp i diverse debatter her (bruke søkefunksjon for jeg gidder ikke akkurat nå)
Men jeg mener bestemt at det finnes noen blant annet hos Hööks (nettet er en fin ting for oss som ikke akkurat har bosatt oss i hestenes Mekka..)

Og dette var et veldig konstruktivt innlegg...

Guro
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  15:36:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Et liv??? Hva er det???
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  15:45:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har da det vi vel.... ? Eller....

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  15:47:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kan sikkert diskuteres, men da bør vil vel lage en ny debatt: Har Vixi og Stormy et liv??? Feil å ta den diskusjonen på en barfotdebatt, men det er vel denne debatten som har de mest fellende bevisene
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  02:49:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har på et eller annet vis slitt meg gjennom alle innleggene, og la merke til at jernskoen får skylden for mye rart:

Problemer her, problemer der, veving, luftsluking osv osv. tenker man ikke på at det meste slikt faktisk går i arv???

Og det er faktisk VITENSKAPELIG bevist at når en hest løper, et par millimeter over bakken er hoven rett, så hesten får uansett en slags "bråstopp". Og brannsår i leddene??? Nei gode gud sier jeg bare...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  11:07:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
jernskoen får ikke skylden for veving og luftsluking. Men det er et resultat av oppstallingen. De fleste barfothester går på utegang - i hvetfall om dagen. Noen tar dem inn om natta. Da slipper man slike adfertsproblemer pga kjedsomhet og frustrasjon.

Brannsår i leddene? Det har ikke jeg hørt om
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  11:16:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya: Luftsluking og veving er etter min teori ingen kjedeuvaner. Tror luftsluking er en slags rensking av halsen, som de ikke greier å venne seg av med, og veving, da prøve de å avlaste noe, veving tror jeg har med smerte å gjøre, uten så burde jo halvparten av hestene jeg kjenner vært full i unoter... kjenner 1 som sluker luft, thats it...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  12:32:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Ok. Da blir det jo enda mere interessant. Hva forårsaker smerten? Hva gjør man med det? Og hvorfor må hesten renske halsen med å sluke luft? Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  12:46:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg vet så klart ikke om det kan stemme, det er bare hva jeg TROR! Hvorfor må vi renske halsen??? Jo, for vi har noe som plager oss der... Tror hesten har det slik og, men på en måte kontinuerlig... Ettersom det er et helvete å få luket bort... Veving tror jeg kansje kan ha med stive skuldre/smerter i skuldrene å gjøre, for de veiver ikke bare hodet fra side til side, men de flytter vekten på forbena i takt... Så jeg tror enkelt og greit at hesten prøver å avlaste seg litt... Men jeg er selvsagt ingen professor... Bare tror ikke at hester gjør slikt fordi de KJEDER seg liksom... Det samme med alle beinproblemene som visstnok skyldes skoene, som feks Brynjas Unnipila, med fire bakhøver... Slikt er ofte genetisk betinget, å skylde på jernskoene der blir feil... Mennesker er også født med skavanker, men der er det ikke så mye man kan skylde på utenom misbruk av ting og tang...

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  12:59:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Du gir deg aldri du Stormy.... . Men nå har ikke jeg tenkt å være enig... jeg relaterer både luftsluking og veving til at hesten kjeder seg. Har aldri vært borte i slike uvaner på hester som går mye ute, brukes jevnt o.s.v. Forrige hesten min hadde tendenser til luftsluking når den ble beordret på bokshvile. Ga f... i hva dyrlegen mente, og slapp henne ut - tok lengre tid med skaden, men hun sluttet med "luftsluketendensen".

Men en del øvrige ting kan nok skyldes arv. Eksteriør er jo arvelig, og der hører også beinstilling og høver til. Men ofte er beinproblemer/ hovproblemer oppstått p.g.a. noe mennesket har gjort feil... enten det er trening, hovpleie, oppvekst eller hva...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  14:01:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Joda, men da burde jo hesten slutte å sluke luft når den kom ut??? Tror kansje det kan ha noe med også bla. luftkvaliteten inne i stallen å gjøre, men hørte om en hest som ble sluppet på beite, hun løp til nærmeste tre og begynte å sluke luft....og da var hun med en del andre hester også, og burde hatt nok å gjøre på... Men som sagt, dette er meg og en annen som har diskutert, altså bare vår egen teori. Jeg sier IKKE at det stemmer overHODET
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  14:03:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg rensker i hvertfall ikke halsen med å sluke luft.....

Om så var at hesten har et luftveisproblem, hvorfor ikke fjerne årsaken istede for å sette på en slik reim og skjule symtomene?
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  14:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Nei, men så er jo hesten igjen bygget mye annerledes enn oss mennesker da;) Har aldri hatt luftsluker, og takk for det, den lyden er uutholdelig. som jeg sa, jeg tror ikke det er bare kjedsomhet som forårsaker det, men det kan jo så klart ha en innvirkning... Men egentlig har jeg ikke så mye peil på uvaner, har ingen hester som har det...
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.