hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Guro
» VIP

Skrevet - 18/12/2003 :  19:26:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå skal jeg for en gangs skyld _nesten_ ta Stormys side.
Så vidt jeg har fått med meg har det i lengre tid vært forsket på om luftsluking kan være arvelig.
Og noen mener da at man har kommet fram til at det er et gen som gjør hesten disponibel for uvanen.

Men grunnen til at den utvikler den vil jeg helst ikke uttale meg om!!

Forøvrig Vixi: et stykk dame jeg kjenner har en luftsluker (type fullblodshest), og jeg vet sannelig ikke hva hun har prøvd for å unngå det jeg.
Hesten har vært ute dagen lang, den har tom gått på utedrift, men takk og hei, hun sluker luft bare hun _ser_ noe det går ann å sluke på. Hun sluker heller luft enn å spise innimellom...
Så jeg tror ikke alle er bare, bare å helbrede..(tror hun har eid hesten siden den var 3, den er 5 nå, og dermed skulle det vel ha vært gode muligheter å venne henne av med det om det var fordi hun kjeder seg..)

Guro
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  00:12:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Stormy; Er det ikke litt merkelig når høvene blir bedre, så blir hesten bedre? Og når høvene er dårlige, er hesten likedan? Faktisk så kan jeg nå se, at høvene til Unni skal etter "henne" være mye større. Jeg har alltid synest det er merkelig at hun har så store ledd, men små høver..
Det ser rett og slett helt idiotisk ut!

Det er merkelig det med høver altså, hvor mye de egentlig har å si for hesten! Nei, jeg ser enda for meg de stakkars kvinnene i Kina som "stoppte" veksten i føttene. Føttene var jo ikke lenger enn mer eller mindre 10cm når kvinnene var i voksen alder!!
Ja, hovkvalitet går i avl, det kan jeg være med på, men hester blir ikke født med forsnerva og for små høver..!? (ja ja, jeg vet ikke jeg hvordan det er med føll som blir født med feil beinstilling ol.??)

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  00:16:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det slår meg som ganske vanskelig å venne en hest av med "kroniske" uvaner så som luftsluking og krybbebiting. Har uvanen først oppstått så er det visstnok vanskelig å få den til å "forsvinne". Litt leting, og jeg fant følgende sannsynlige årsaker;
- hesten er nevrotiker
- hesten kjeder seg
- arv disponerer for utvikling
- hesten har lært av en annen
- noe med "miljøet" i magen

Mange veier fører til Rom...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  00:20:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Brynja: Jeg sier ikke at alt vondt er genetisk betinget, jeg bare sier at barfot kan ikke rette på alt. Det er alltid en bakside på medaljen vet du:)

Jeg vet om et par hester som har smuldrehøver. ALT er prøvd utenom barfot, fordi høvene knekker og sprekker i hytt og dynevær...

Men jeg har sagt det før, og sier det nok en gang, barfot er fint for deg, men ikke for meg...

Ikke hadde jeg turd å tukle med høvene alene heller

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  00:39:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvorfor alltid ha med den derre etterslengen "barfot er fin for deg, men ikke for meg"? Det var jo ikke det jeg ville frem til.. Jeg svarte på ;

"Det samme med alle beinproblemene som visstnok skyldes skoene, som feks Brynjas Unnipila, med fire bakhøver... Slikt er ofte genetisk betinget, å skylde på jernskoene der blir feil... Mennesker er også født med skavanker, men der er det ikke så mye man kan skylde på utenom misbruk av ting og tang..."

Jeg sa bare at det faktisk ikke stemmer! Å bruke baksko på fremføttene er et resultat kan jeg se etter snart et år.. Det sier vel bare det at høvene har vært (og er fortsatt) fikserte! Her ser jeg jo med en gang noe av virkningen "hesten løper bedre med snudde sko, sko med vekter, og i dette tilfellet baksko på fremføttene..

Hva er det barfot kan rette og ikke rette? Det vet ikke jeg... Det er jo en av grunnene til at jeg prøver det! Og jeg er heller ikke alene. Vi er to stk om samme sak. (ikke så mange det da, desverre) Jeg har jo tre alternativer; spesialskoing, slakting eller barfot. Jeg vet at ved de to første alternativene bli ingenting bedre, så da prøver jeg det tredje, ganske enkelt.

Ps: Jeg driver ikke å "forkynner" dere. Ikke forstå det på den måten. Jeg vet jeg kan være veldig "aggresiv" i måten å skrive på.. Det jeg vil, er å dele mine erfaringer, slik at vi kan "lære" av hverandres feil. Jeg trodde det var en del av slike debatter..!?

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  00:43:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hva jeg mente med genetisk, betydde ikke at det ikke kunne være en menneskelig feil. Har en hest på stallen som har gått løp med snudde sko, hun lider ingen nød, ettersom man bare bruker det i SELVE LØPET!
Løp hesten bra da???

Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  21:10:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hei!
Hvis hesten ikke brukes mye på asfalt er det jo greit uten sko(billigere oxo!).
Men om vinteren kan det jo være glatt da, da er det ikke gøy uten sko. Faramear har ALDRI hatt sko på beina! Han har gått uten hele livet og jeg tror han trives med det!

=D Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  08:16:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det bare hvis hesten ikke brukes mye må asfalt en ikke trenger sko? Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  14:38:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er det bare hvis hesten ikke brukes mye må asfalt en ikke trenger sko?

Opprinnelig postet av Fröya

Sorry kan hende d er jeg som er litt treig her, men jeg skjønner ikke helt hv du mener?

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  16:10:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Argumentet var at dersom du ikke brukte hesten mye på asfalt, trengte du ikke sko. Jeg lurte på hvorfor.
Jeg bruker hesten min MYE på asfalt - uten sko.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  18:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki, men en jeg kjenner som trener hestene på asfalt han bruker å si at (han bruker ikke sko) at hvis du lar hesten springe litt på asfalt da slipper du å skjære hovene for da blir de så godt beskjært... Og det sier seg selv at det kan kanskje være bra å ha sko på de da hvis man bruker dem masse på asfalt så de ikke blir så nedslitt? Kan hende jeg er helt på bærtur

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 23/12/2003 :  23:50:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Stormy!! Hvordan kan du si at "barfot er noe for deg, men barfot er ikke noe for meg!" Dette gjelder ikke hvor vanskelig det er for deg, men for hesten! Du setter deg foran hesten, iallefall høres det sånt ut.. Hvis du ikke vil ha en barfot hest pga at det er får stor overgang for deg, er det helt idiotisk. Hele poenget med barfot er at vi mener det er best for hestene (med tilrettelagt opplegg). Barfot er ikke for hesteEIERNE, det er for HESTENE!!! Denne diskusjonen skal ikke gjelde oss eiere, men hva vi mener er best for hestene våre. Jeg er fast bestemt på at barfot er riktig for mine hester, jeg var i tvil i begynnelsen pga nedsatt bruk. Ikke meningen å bli så sint, men synte den tillegg kometaren var utrolig idiotisk...
Har man argumenter på hestens vegne er det helt ok, men dabatten skal ikke omhandle skittkasting mellom de forskjellige sidene av saken.
God jul!
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 24/12/2003 :  00:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. syns bare det var en smule interessant dette med luftsluking og andre uvaner..

Har dere ikke sett at hestene "lærer" av hverandre??
Mange hester stuet sammen på samme ridesenter, som står inne mesteparten av tida, "smitter" hverandre med uvaner.

Ofte blir eieren helt fra seg, og skjønner ikke hvorfor hesten "plutselig" begynte med slikt.
Men tenk dere om da...

Først var det en hest som gjorde det, deretter en til, og en til og en til... Tilfeldig? Neppe!

Hester er jo, som nevnt mange tusen ganger før et dyr med et enormt behov for å bevege seg. Får den ikke det, må den jo gjøre på noe mens den "koser" seg i boksen sin?
Jeg sjønner faktisk hesten også jeg.. Tenk om vi skulle ha blitt sperra inne på et lite kott hele dagen?? Kanskje det blir en form for tvangshandling etter hvert? Noe som kan ligne våre tvangstanker og handlinger?

Men jeg er 100% overbevist om at det ikke er arvelig, bare smittsomt!
Har noen noengang sett en villhest eller en sebra stå og sluke luft, veve, etc?
Det har iallefall ikke jeg!

Men så er jeg ikke hestepsykolog heller, da...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2003 :  23:18:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ang. luftsluking så er jeg veldig enig med caoperia, dette er en uvane som helt klart smitter. Jeg tror nok kanskje enkelte hester kan være disponert for slike "uvaner" - feil - sykdommer, men i hovedsak tror jeg det skyldes andre faktorer - først og fremst hva slags liv hesten har.

Santa - Stormy har argumentert mye for hvorfor barfot ikke passer henne og hestene; diverse "kjente" grunner - og jeg må bare slenge meg på samme lasset...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  01:02:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Santa: Som sagt opptil flere ganger:

BARFOT ER IKKE NOE FOR MEG ELLER HESTENE MINE, SOM LEVER I GRUS OG ASFALTLAND!!! Dessuten trenger vel ikke du og jeg ha samme mening eller overbevisning! Jeg VET at barfot ikke er noe, for hverken meg eller hestene mine, ettersom jeg ikke har forhold til det!

Ikke har jeg noe tro på at barfot kan kurere alt heller! Jeg bare sier hva jeg mener. ALT som er skrevet av meg her på forumet er basert på egen erfaring. Husk at det er ikke alltid teorien stemmer overens med praksisen vet du... Det bør iallefall alle som driver med hest ha skjønt...

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.