hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Fröya

Norway

Skrevet - 27/12/2003 :  11:48:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Stormy:
Nå ble jeg litt misunnelig. Jeg og de fleste andre barfotfolk strever med å få gi hestene nok mosjon på hardt underlag, spesiellt grus. Skal hestene våre utvikle høver som tåler bruk på grus, må de leve på grus, og grus er dyrt! I stallen vår driver vi nå å sparer til innkjøp av grus for slik det er nå er det alt for bløtt ute. Og det blir det ikke gode barfothøver av.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  13:55:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, JEG vil ikke se hestene mine ha vondt pga AV AT DE BLIR SÅRBEINTE...
Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 18/01/2004 :  19:41:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si at barfot hester IKKE blir sårbeinte.
Det er kun i overgangsperioden de blir det.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  20:59:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvis barfothester ikke blir sårbeinte, hvorfor bruker da så mange boots? Det er da ikke bare i overgangsperioden det brukes.

Kan noen forøvrig gi meg en punktliste på HVA dere mener er så skadelig med skoing?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/01/2004 :  13:45:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Du gir deg ikke Vixi

Og den punktlisten kan du sikkert få utav Strasser sin bok (sånt som enorm dødlighet blant skodde hester osv )

Vel, jeg tenkte mer på: kan noen fortelle meg hvordan det går med dere i vinter Norge!?
Fremdeles fire hele sterke ben!? (og jeg er ikke sarkastisk, jeg lurer)

Hvor mange av dere "må" ha boots og hvor mange klarer seg "in natura"!???

Guro (som syns det høres morsommere ut med barfot om sommeren enn om vinteren..kan ha noe å gjøre med at jeg lever i Trondheim..)
Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 20/01/2004 :  17:52:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg bruker boots med brodder når det er glatt, og underlag som hestene ikke trives på, mekanisk/grov hakket grus osv (de er tidlig i overgangsperioden).
Jeg har mange grunner til hvorfor jeg velger barfot fremfor skoing, her er noen:

- ved skoing hindrer man mye av blodsirkulasjonen i hoven, ved barfot får man tilbake liv i såle og stråle, slik at hoven etterhvert får tilbake sin naturlige funksjon og blodgjennomstrømmning.

-strålen får igjen blodtilførsel og hele hovflaten kan dempe får støt. ( det er lite strålen har kontakt med underlaget med sko, og hovveggen får heller ikke utvidet seg og dempet for støt med sko i lik grad.)

-i motsetning til ved skoing, kan jeg alltid undersøke balanse i hoven og gjenopprette og trimme når jeg vil. Ved sko har man bare mulighet til dette når smeden er hver 5-6 uke får å sko. Jeg slipper å vente uker på å rette opp ubalanse og vinkel osv. og kan forhåpentlighvis slippe ledd og sene skader ved venting. (de fleste høver HAR eller FÅR som regel en ubalanse eller vinkelfeil. En gradhvis forandring, er bedre enn å gjøre en stor forandring på en gang.

-I området mitt er det ingen smeder jeg har vært fornøyd med, mens jeg kjenner en med bred kompetanse på hovtriming.Jeg får tatt større del i trimmingen, og må sette meg mer inn i hovmekanismen.

-For hester med dårlig blodsirkulasjon kan barfot bidra til å ta bort fyllinger og ømhet i sener. Gjorde det på hoppa mi og flere andre jeg kjenner til som hadde fyllinger og ømhet i den dype bøyesenen.

-hestene tenker mer på hvor de plasserer beina når de får følelse i fingertuppene, dette har iallefall hjulpet meg mye i sidebevegelser.

-det er billigere, jeg måtte tidligere ut med 1600,- kroner får en hovsmed som overhodet ikke var intressert i å forklare og vise hav han gjorde.

Nå har jeg hatt mulighet til å legge tilrette for utegang og mye mosjon. Hestene kan bli sårbeint i en overgangsperiode, men det er ikke meningen. Man skal stoppe stimuli FØR hesten blir sårbeint, men som nybegynner merker man ikke alltid det. Boots skal ikke brukes hvis ikke det er helt nødvendig. Hestene skal få mest mulig stimuli uten boots, men de kan brukes hvis man må. Håper det var noen svar til det dere lurte på.

Hilsen Alexandra & hestene.
Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 20/01/2004 :  17:57:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro:
Du sier at vi bruker Strasser-metodens argumenter.. Strasser metoden egner seg ikke for forhold i Norge! Strasser metoden egner seg for tørre og harde landskap, noe som ikke er tilfellet i Norge. Strasser metoden vil ikke gi like resultat her, som den vil i sør-amerika eller australia, vi har helt andre forhold. Trimming etter natur-metoden egner sge mye bedre, invasiv hov-trim har heller ikke noe med norske forhold å gjøre. les mer på http://www.barfothest.com

Hilsen Alexandra

Redigert av - alexandra-akademisk den 20/01/2004 18:19:31 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  11:38:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis barfothester ikke blir sårbeinte, hvorfor bruker da så mange boots? Det er da ikke bare i overgangsperioden det brukes.

Opprinnelig postet av vixi

En barfothest skal ikke bli sårbeint på det underlaget høvene er TILPASSET. Brukes hesten på annet underlag, KAN den bli sårbeint. For å ungå dette kan man da bruke boots på slikt underlag.

Derfor er det viktig å la hesten bevege seg mest mulig på det underlaget man har tenkt å bruke hesten på. Mange sliter med for bløtt og gjørmete underlag i løsdriften. Da sier det seg selv at hesten kan få problemer med skarp grus. Som jeg skrev lenger oppe, er jeg litt misunnelig på de som har "for mye" grus til at "hesten ikke kan gå barfot" Hadde jeg hatt god råd, hadde jeg gruslagt hele jordet vårt!

For n'te gang, det er IKKE enkelt å få til en velfungerende barfothest. Det er IKKE bare å ta av skoene å la det stå til. Det er faktisk svært krevende av hesteeieren å få til en velfungerende barfothest. Det er mange forhold som må legges til rette. Samt at høvene trenger nøye oppfølging. Mye mer enn skodde hester. Barfot er absolutt ikke noe du velger for egen del, men for hestens.

Men hvordan kan du vixi vite om hesten du treffer med boots er i overgangsfasen eller ikke?

Ang. hva som er skadelig med skoing, har vi vel sagt dette mange ganger allerede? Trenger du mer, kan du gå på den etter hvert så kjente sida. Eller du kan ta en tur på min side http://www.narheim.net og gå inn på sida om sundt og naturlig hesteliv.

Hilde
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  11:47:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du gir deg ikke Vixi

Og den punktlisten kan du sikkert få utav Strasser sin bok (sånt som enorm dødlighet blant skodde hester osv )

Vel, jeg tenkte mer på: kan noen fortelle meg hvordan det går med dere i vinter Norge!?
Fremdeles fire hele sterke ben!? (og jeg er ikke sarkastisk, jeg lurer)

Hvor mange av dere "må" ha boots og hvor mange klarer seg "in natura"!???

Guro (som syns det høres morsommere ut med barfot om sommeren enn om vinteren..kan ha noe å gjøre med at jeg lever i Trondheim..)

Opprinnelig postet av Guro

Her står alt bra til. Jeg er faktisk mest bekymra for "jernhesten" vår. Vi har en traver på stallen med sko UTEN brodder! HJELP!! De andre klarer seg meget bra. Er det for mye is på veiene, rir vi på jordet i stede. På snø er barfot helt suverent. Ingen kladder! "Jernhesten" kan ikke bevege seg mer en 20 m om gangen før vi må renske ut snø.

Ute i løsdriften er det partier som er ganske isete. Men det virker som om at når hestene går løse og uten forstyrrelse fra rytter, klarer de det utmerket. På de værste dagene har vi strødd på de værste partiene.

Hilde
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  17:16:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, min historie fra tidligere i dag, dvs en halv tim,e siden:

Min 2årige hingst går uten sko. Rett utenfor stallen har vi luftegård med grus. Han kan gå ut og inn som han vil. Hovene hans har aldri vært rørt. Og DET burde jo være de beste barfothøver det vel? Forklar, kjære barfotentusiaster, HVORFOR HAN SKLED OG FALT INN DØRA PÅ STALLEN? Han gikk bokstavelig talt rett på trynet. Alle vet at snø er greit, men verre med 10 cm tjukk frossen slaps, dvs speilblank is?
Og det er bare folk uten vett som rir på is uten pigger i skoene. For å hindre kladder kan man bruke såler. Og det at dere bruker boots forteller jo bare at barfot ikke er så fortreffelig allikevel. For en barfothest skulle jo ifølge dere kunne gå på ALT uten noen ting på høvene...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/01/2004 :  19:28:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel, jeg ville heller ikke hatt en hest _uten_ brodder men _med_ sko akkurat nå...

Og Santa: Takk Jeg er så mye mer villig til å forstå når folk faktisk kan si at: sånn virker, sånn virker ikke, og ikke minst når dere bare gir oss enkle selverfarte fakta!!!

Mitt problem er at jeg aldri har vært borti en hest med dårlig hovkvalitet, eller hester med beinproblemer som kan stamme av skoene...derfor har jeg så dårlig med grunnlag for at skoen skal være så ille (det er heller ikke mine hester jeg driver med..bare så det er sagt!!)

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  19:37:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[Men hvordan kan du vixi vite om hesten du treffer med boots er i overgangsfasen eller ikke?

Ang. hva som er skadelig med skoing, har vi vel sagt dette mange ganger allerede? Trenger du mer, kan du gå på den etter hvert så kjente sida. Eller du kan ta en tur på min side http://www.narheim.net og gå inn på sida om sundt og naturlig hesteliv.

Hilde

Opprinnelig postet av Fröya

Til spørsmålet ditt må vel svaret ganske enkelt være; jeg kan lese. Det finnes mange debatter rundt om på nettet, og det er mange som har barfothest. Mange av dem har hatt det i flere år, og da regner jeg med at de er over denne overgangen. Ellers så var det mest ment som en ??????? til Hestpiå som påstår at barfothester ikke blir sårbeinte.

Ang. mitt spørsmål vil jeg vite deres personlige mening, ikke hva som står i en bok eller på en nettside, har forøvrig lest gjennom tidligere. Til sammenligning så skor ikke jeg hestene mine på grunnlag av andre personer sin mening og oppfatning. Jeg velger ut i fra hver enkelt hest og dens situasjon med leveforhold, trening m.m.

Synes mange av argumentene jeg har lest her minner mye om avskrift av hva jeg har lest mange ganger før (med noen unntak), og det representerer vel ikke deres personlige mening? Når man "kjemper" såpass for noe har man vel en egen oppfatning av hvorfor man har valgt sin vei.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  19:42:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Min 2årige hingst går uten sko. Rett utenfor stallen har vi luftegård med grus. Han kan gå ut og inn som han vil. Hovene hans har aldri vært rørt. Og DET burde jo være de beste barfothøver det vel? Forklar, kjære barfotentusiaster, HVORFOR HAN SKLED OG FALT INN DØRA PÅ STALLEN? Han gikk bokstavelig talt rett på trynet. Alle vet at snø er greit, men verre med 10 cm tjukk frossen slaps, dvs speilblank is?
Og det er bare folk uten vett som rir på is uten pigger i skoene. For å hindre kladder kan man bruke såler. Og det at dere bruker boots forteller jo bare at barfot ikke er så fortreffelig allikevel. For en barfothest skulle jo ifølge dere kunne gå på ALT uten noen ting på høvene...

Opprinnelig postet av Stormy

Har du aldri tryna på isen du? Selvfølgelig kan en barfothest skli og tryne den også. Hvem har sagt annet? Er det for glatt så rir vi ikke. Så enkelt er det. Må du absolutt ri, er boots med pigg et godt alternativ. Jeg hører da stadig om broddskodde hester som sklir og faller også? Vær glad at hesten din ikke hadde brodder da den tryna. Da hadde du kanskje hatt virkelig store utfordringer.

Dessuten kan man ikke automatisk kalle en uskodd hest for barfothest. At det ikke er blitt gjort noe med høvene ennå, trenger absolutt ikke å være positivt. Med mindre den lever på perfekt underlag og får tilstrekkelig bevegelse (15 -20 km) i døgnet, må høvene følges opp og trimmes.

Som sagt er det svært krevende å få til en høytytende barfothest. Dette er noe vi gjør for hesten, ikke for oss selv. Boots hindrer ikke hovmekanismen slik som sko gjør. Dessuten er de kun på når man rir. For mange er dette et veldig godt hjelpemiddel i en for mange vanskelig overgangsperiode grunnet skader påført av sko. Eller ved bruk på underlag som høvene ikke er tilpasset over tid. Høvene kan tilpasses bruk på de fleste underlag (is vil selvfølgelig alltid være en utfordring). Men det tar tid.

Dessuten er brodder en enorm belastning for sener og ledd. Ei venninne av meg fikk hesten sin halt er en dagen da den hadde vridd av seg broddsko på beitet.

Hilde

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  11:15:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Stormy

Har du aldri tryna på isen du? Selvfølgelig kan en barfothest skli og tryne den også. Hvem har sagt annet? Er det for glatt så rir vi ikke. Så enkelt er det. Må du absolutt ri, er boots med pigg et godt alternativ. Jeg hører da stadig om broddskodde hester som sklir og faller også? Vær glad at hesten din ikke hadde brodder da den tryna. Da hadde du kanskje hatt virkelig store utfordringer.

Dessuten kan man ikke automatisk kalle en uskodd hest for barfothest. At det ikke er blitt gjort noe med høvene ennå, trenger absolutt ikke å være positivt. Med mindre den lever på perfekt underlag og får tilstrekkelig bevegelse (15 -20 km) i døgnet, må høvene følges opp og trimmes.

Som sagt er det svært krevende å få til en høytytende barfothest. Dette er noe vi gjør for hesten, ikke for oss selv. Boots hindrer ikke hovmekanismen slik som sko gjør. Dessuten er de kun på når man rir. For mange er dette et veldig godt hjelpemiddel i en for mange vanskelig overgangsperiode grunnet skader påført av sko. Eller ved bruk på underlag som høvene ikke er tilpasset over tid. Høvene kan tilpasses bruk på de fleste underlag (is vil selvfølgelig alltid være en utfordring). Men det tar tid.

Dessuten er brodder en enorm belastning for sener og ledd. Ei venninne av meg fikk hesten sin halt er en dagen da den hadde vridd av seg broddsko på beitet.

Hilde

Opprinnelig postet av Fröya

Ødelegger hovmekanismen... Kan du noe om hover og skoing du??? Eller bare leser du på hva en eller annen gluping fant ut han skulle skrive en bok om en stoooor teori som han hadde. JEG mener at en hest som ALDRI har hatt sko på seg bør da ha de beste såkalt *barfothøvene*. Han hadde heller ikke trynt om han hadde hatt sko med pigger. At den hesten ble halt er heller tvilsomt ene og alene piggene sin skyld. Sjangsen for at en barfothest sklir og går på trynet vil jeg tro er over dobbel så stor som sjangsen for en hest med sko og pigger. Og at sko påfører hesten så mye skader er bullshitt, isåfall har man brukt elendige hovslagere. Jeg syns dere skal SETTE DERE INN I hovens funksjon og oppbygning, før dere begynner å hyle ut om at sko er farlig og brodder ødelegger seneapparatet!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/01/2004 :  13:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Søteste dere, kunne dere klippe ut det av innlegget som er relevant i forhold til det dere svarer på!?!? Slik at ikke ting blir så innmari langt!?

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.