hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Fröya

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  15:50:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding

Opprinnelig postet av Fröya

[/quote]

Ødelegger hovmekanismen... Kan du noe om hover og skoing du??? Eller bare leser du på hva en eller annen gluping fant ut han skulle skrive en bok om en stoooor teori som han hadde. JEG mener at en hest som ALDRI har hatt sko på seg bør da ha de beste såkalt *barfothøvene*. Han hadde heller ikke trynt om han hadde hatt sko med pigger. At den hesten ble halt er heller tvilsomt ene og alene piggene sin skyld. Sjangsen for at en barfothest sklir og går på trynet vil jeg tro er over dobbel så stor som sjangsen for en hest med sko og pigger. Og at sko påfører hesten så mye skader er bullshitt, isåfall har man brukt elendige hovslagere. Jeg syns dere skal SETTE DERE INN I hovens funksjon og oppbygning, før dere begynner å hyle ut om at sko er farlig og brodder ødelegger seneapparatet!

Opprinnelig postet av Stormy

[/quote]

Skal du sitere meg, så kan du i hvert fall gjøre det riktig. Jeg har ikke sagt "ødelegger hovmekanismen" men HINDRER hovmekanismen! Noe som jeg absolutt står for.

Ut i fra svaret ditt er det nok du som trenger å sette deg inn i hovens funksjon. Vet du i det hele tatt hva hovmekanisme er? Og hvordan den fungerer?

Inn til for ca et år siden kunne jeg ikke mer om høver og skoing enn absolutt nødvendig. Men det siste året har jeg faktisk satt meg inn i en god del. Derfor velger jeg å ha hesten min barfot.

En barfothest er en hest som fungerer minst like bra som en skodd hest på det underlaget den brukes på. Hvis hesten din gjør det, er den en barfothest. Men det er kanskje på tide at det blir gjort noe med høvene til en 2 åring?

Hilde
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  23:40:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En barfothest er en hest som fungerer minst like bra som en skodd hest på det underlaget den brukes på. Hvis hesten din gjør det, er den en barfothest. Men det er kanskje på tide at det blir gjort noe med høvene til en 2 åring?
Opprinnelig postet av Fröya

Mener du da at en barfothest fungerer like bra på skodd hest uansett føre og skotype?

Vi har også en 2 åring som er veldig lite rørt. Hva i all verden skal man røre når hesten sliter av seg høvene?

GURO... fornøyd med denne klipp- og limen eller?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Redigert av - vixi den 22/01/2004 23:44:06 Gå til toppen av siden

karinpia

Skrevet - 23/01/2004 :  10:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
eh..nå har jeg akkurat skrevet et langt innlegg basert på erfaringene mine på det ANDRE barfot emne her inne...hvorfor må det være to? Kan vi ikke få moderator til å slå det sammen til ett tema?? Masete med to.. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  10:08:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya:

Jeg HAR satt meg inn i hovens funksjon, og har også satt meg inn i div. sko som er bra, og mindre bra. Jada, hoven fungerer TILDELS som en pumpe, men på en riktig skodd hest er ikke dette noe å tenke på en gang. Er du så opptatt av det, kan du slenge på en ringsko, som gir strålen og draktene det trykket dere ønsker dere. Eller tåsko, hvor bare tåen er skodd. Men uansett, jeg nekter å tro at en barfothest ikke sklir på isen...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  10:57:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sagt at barfothester ikke sklir på isen? Jeg sa jo nettopp at de gjør det (i hvertfall våre hester i overgangsperioden). Så for dem som ikke kan la hesten stå de dagene, er boots med brodder et godt alternativ. Da slipper hesten sko og brodder resten av døgnet, samt at hovmekanismen ikke blir hindret.

Ringsko?! Hoven må få utvide seg! Ikke bare trykk på stråle.

Det er faktisk ganske fasinerende å se utviklingen på hesten min sine høver. Hælene utvider seg, Strålene blir bredere. På bakbeina er faktisk fugen i stråla nesten borte. Konkaviteten øker, hjørnestøttene begynner å komme fram. I tillegg blir hesten bare penere og penere. Pelsen er blitt mye blankere og hun ser bare bedre ut. Og dette er snakk om en hest som har gått veldig mye uten sko før, og som ikke hadde noen store problemer. Men i dag er innsnevrede hæler, dårlig hovvegg og seperasjoner så vanlig at de blir regnet for normalt. Vi tror at det skal være sånn. Svakhetene blir skjult med sko. De fleste har aldri blitt fortalt av hovslageren at hesten har innsnevrede hæler. De vet ikke en gang om det.

Vixi: hvordan er hesten oppstallet?

Hilde
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  16:10:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya:

En hov som blir skodd skikkelig utvider seg på riktig måte...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  20:02:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Frøya:

En hov som blir skodd skikkelig utvider seg på riktig måte...

Opprinnelig postet av Stormy

Og hvordan får du det til?
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/01/2004 :  20:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jada, hoven fungerer TILDELS som en pumpe, men på en riktig skodd hest er ikke dette noe å tenke på en gang. Er du så opptatt av det, kan du slenge på en ringsko, som gir strålen og draktene det trykket dere ønsker dere. Eller tåsko, hvor bare tåen er skodd. Men uansett, jeg nekter å tro at en barfothest ikke sklir på isen...

Må si meg enig i dette.

Om sommeren rir vi mye på tur, vi kan skritte i timevis på asfalten før vi kommer til målet. Etter en måned med mange slike turer, er det så å si ingeting igjen av skoen. Kan ikke få meg til å tro at en hov hadde klart dette bedre en en sko av metall.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  21:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hoven vokser jo hele tiden og fornyer seg. Det gjør ikke metallskoen. Men en hov som ikke er tilpasset dette bruket over tid, vil nok ikke tåle det. Da bruker man boots i stede. Med riktig trimming og nok bevegelse på egnet underlag vil hoven tilpasse veksten etter behovet. Det finnes folk i Norge som driver med turer for turister med barfothester. Normalt bruker hoven ca et år på å vokse helt ned. Men på disse hestene som er så mye i bevegelse og som sliter så mye, vokser hoven ned på ca 6 mnd. Jo mer bevegelse - jo bedre blodsirkulasjon - jo bedre vekst og kvalitet på hornet. Men som sagt kan det ta tid å få tilpasset hoven. Går hesten så mye som mulig på hardt underlag nå, vil den produsere horn tilpasset bruk på hardt underlag nå. Men dette kommer jo ikke ned før om mange mnd. Derfor tilpassing over TID!

For de som vil ha førstehånds eksempler, har vi en kaldblods på stallen vår som aldri har hatt sko. Hun blir ridd ca 1 mil på asfalt og grus flere ganger i uka. Hun har aldri vist antydning til sårbeinthet. Høvene hennes blir trimmet ca hver 4. uke. Hun går i trening sammen med "jernhesten" i stallen. Skoene hans blir helt slitt ut i løpet av samme tid.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  23:45:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya: Kom på dette med is og skliing nå...

En hest med bar hov vil garantert ha større problemer på glatt underlag enn en med pigger, hvilket JEG vil tro sliter MYE mer på sener og ledd fordi den må fote seg på en helt annen måte. Med pigger er den stødigere.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  23:47:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Frøya; hesten står på boks om natten, går ute morgen til kveld. Ikke blitt trent noe spes. før nå.

Men, ang. vekst - sko o.s.v. har jeg sett mine skrekkeksempler. Folk som skor, men de gjør det sjelden. Høvene vokser jo da "utenpå" skoene m.a.o. så blir de jo ikke innsnevret på den måte jeg har sett enkelte mene rundt om (at hestene går ned i skostr. og slikt).

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 24/01/2004 :  17:40:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mennesker brukte hester i hundrevis av år før skoen ble oppfunnet, men først etter skoen ble oppfunnet ble hesten i stand til tyngre arbeid, krigføring og oppdagelseferd til hest.

Jeg vil si at det er en grunn til at mennesker oppfant skoen.

Jeg ser ingen grunn til å oppgi skoen, med mindre jeg tenker på lommeboken
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/01/2004 :  23:02:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Bruna33: Hva med indianerene da?

Stormy: derfor prøver jeg å unngå is. Hadde det vært et stort problem over lengre tid her, hadde jeg kjøpt boots med brodder til frambeina.

Vixi: Høvene på tilpasses bruken over tid. Dessuten må de trimmes riktig.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/01/2004 :  23:19:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Stormy: Du har ennå ikke forklart det med hvordan hoven kan utvide seg med sko.

Vixi: Hoven vokser ut over skoen ja. Der ser du! Nederst holder skoen hoven fast slik at den ikke får utvide seg. Klemmer sammen en hov som vokser. Når hoven vokser og skoen ikke følger med, blir jo baller og stråle klemt i sammen. Helt logisk faktisk. Det blir NESTEN som med kinesiske dameføtter som ble snøret sammen for å bli små. Det er faktisk svært sjelden en skodd hest ikke har innsnevrede hæler. Jeg hadde faktisk aldri sett en kråke/stråle uten en dyp fure i før. Ble litt bekymra når den forsvant på bakhøvene til Fröya. Trodde jeg hadde skjært for mye av den. Men så viser det seg at det skal være slik! En hest uten innsnevrede hæler, har ikke fure i strålen!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/01/2004 :  03:06:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vixi: strålende fornøyd med din klipp og lim

Jeg syns det er litt skremmende at alt er "overgangsperioder" når man tar av skoene på hesten jeg..Har ingen problem med at det må til tilvenning, men hvorfor er alt i overgangsperioder!?!?
Altså: Hesten vil være litt sårbeint i en overgangsperiode, det vil også være litt glatt til den i en overgangsperiode (er dette vilkårlig om den alt har hatt sin sårbeint overgang!?)

Guro (trøtt, så unnskyld eventuelle skrivefeil etc)
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.