hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Fröya

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  14:36:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig at tradisjonelt hestehold ikke akuratt er gunstig med tanke på å få solide høver og bein. Men for meg handler det om et verdivalg. Ok, jeg må begrense bruken av hesten min en periode. Men etter å ha satt meg inn i hovens funksjon og skadevirkningen av jernbeslag, har jeg ikke hjerte til å utsette henne for dette lenger. Jeg har faktisk dårlig samvittighet for de hestene jeg har hatt før. Og som har slitt med sykdom og skader. Nå vet jeg at mye av dette kunne vært unngått dersom de hadde sluppet å gå med sko og gått ute hele døgnet. Jeg mener faktisk at det er egoistisk å ha hesten i bur og sette på sko. Det er kun for vår egen bekvemmelighet vi gjør det, ikke for hestens skyld. Den måten vi tradisjonelt holder hest på, er direkte helseskadelig for hesten. Ja, jeg rir hesten min, og det er jo ikke natrulig osv. Men siden jeg rir henne, ønsker jeg i hvertfall å la henne leve mest mulig naturlig resten av døgnet, og på den måten redusere skadevirkningene av mitt bruk så mye som mulig, ikke gjøre det verre enn nødvendig. Derfor går hun i løsdrift/utegang med fire andre hester og uten sko. Jeg vil faktisk ikke bruke henne til noe som hun ikke kan gjøre barfot.

Men det er aldri forseint, og ingenting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid :-) Fröya er nå 15 år og har vært skodd meste parten av livet. Men heldig vis har hun veldig gode høver, så overgangen går rimelig bra foreløpig.

Mange hester er i dag temmelig overbeskyttet. Jeg treffer folk på skrittetur på en flat asfaltvei, der hestene er "spjelket" fra topp til tå. Jeg mener at dersom hesten ikke kan skritte på flatt underlag uten å ødelegge seg, er det noe alvorlig galt. Og slike hester burde aldri vært brukt i avl.

Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 08/12/2003 :  18:56:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig!!!!!
Vil bare føye til at det passer med barfot for alle hester, men ikke for alle eiere.
De som ikke bryr seg nok om hestene sine til å kunne utføre disse ubevemmelighetene som å hente hesten fra et stort beite hver dag, kan ikke ha barfot hest.

Etter at jeg gjorde hesten min barfot, føler jeg at jeg har fått bedre kontakt med hesten min pga alt det ekstra "arbeidet" (for meg: gleda) jeg måtte utføre ilag med hesten.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  20:23:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Der traff du spikeren hestepiå! Det var akurat det jeg ville fram til! Godt at noen flere "har sett lyset". Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  13:12:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
What ever! Dette blir på grensen til usaklig. Det passer dårlig for mange hester, og det passer dårlig for mange eiere. Det betyr ikke at man bryr seg mindre om hesten sin. Sorry hestepiå, men det der ble for dumt.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 09/12/2003 :  14:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da kan du forklare grundig hva du mener at det passer dårlig for noen hester. For der tror jeg at du tar veldig feil. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  14:31:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vis meg de topp presterende hester som går barfot. Bør vel være ganske enkelt vil jeg tro?

Hvis barfot var det optimale for alle hester - og fungerte på alle hester, da tror og mener jeg at verdenseliten ville hatt barfothester. Vi søker stadig det optimale, det er mennesket i et nøtteskall.

Er det Strasser dere støtter dere til eller?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  17:50:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt enig!!!!!
Vil bare føye til at det passer med barfot for alle hester, men ikke for alle eiere.
De som ikke bryr seg nok om hestene sine til å kunne utføre disse ubevemmelighetene som å hente hesten fra et stort beite hver dag, kan ikke ha barfot hest.

Opprinnelig postet av hestepiå

OK nå er d nok! Tror du ikke jeg bryr meg om hesten min fordet om jeg skor henne?! Er du helt på bærtur eller?! Selvfølgelig bryr jeg meg om hesten min, hun er den kjæreste jeg har! Nettop derfor har jeg henne ikke barfot for mens hoven uvikler seg til den" sugekoppen" den skal bli kommer hesten atntagelig til å tryne! Er kjempeglatt og bratt her og er d ikke bedre hun har brodder og beholder alle beina ubrukket en at hun stavrer rundt på isen til hun brekker noe?! Ble ordentlig provosert her ass! kan hende barfot passer for alle hester, men ikke alle har muligheter til å la hesten gå bafot! herregud er ingen osm tvinger dere som har hestene barfot til å sette sko på dem, hvorfor vil absolutt dere at vi skal ta skoa av hestene våre? foresten vet jeg om hester som ikke passer til på gå barefot, er ei dølamerr her som altid har hat så sprukne høver at det nytter ikke å sette henne barfot! da må hu slaktes! og ei anna fikk knusninger i bein! herregudass, skjærp dere med sånne utalelser som "Vil bare føye til at det passer med barfot for alle hester, men ikke for alle eiere.
De som ikke bryr seg nok om hestene sine til å kunne utføre disse ubevemmelighetene som å hente hesten fra et stort beite hver dag, kan ikke ha barfot hest."

Kan hende jeg tente litt på dette, men d er min mening....

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10
Redigert av - sPikE den 26/12/2003 13:54:08 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  19:58:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det med brodder er et veldig dårlig argument, da det finnes boots av flere merker som en kan sette brodder i. Noen har til og med forskjellige brodder om det er is eller sleipt gress man rir på. Boots er også et godt hjelpemiddel i overgangen. Det beskytter mot sårbeinthet og knusninger, samtidig som de ikke hindrer hovmekanismen. Dessuten brukes de kun når man rir/kjører ol. Resten av døgnet er høvene bare.

Den dølamerra som du snakker om høres ut som et klassisk eksempel på hester som virkelig hadde trengt å få rehabilitert høvene sine. Men det nytter ikke å bare ta av skoa. Det må korrekt barfotrimming til samt at underlaget og leveforholdene må legges til rette. Hvis høvene sprekker er det noe som blir gjort feil. Kanskje for lite fuktighet, feil trimming, stor belastning på hardt underlag - med jernsko f. eks. eller mange andre årsaker. Men høyst sansynlig gjør ikke skoene saken bedre. Den bare skjuler symptomene. Høvene hennes kommer sikkert alltid til å være dårlige så lenge det ikke blir gjort noe med.

Knusninger kan også skodde hester få, i tillegg til alt det andre som skoingen fører med seg.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  20:07:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Til vixi

I Norge er barfot ganske nytt. Derfor har vi ikke hørt så mye om høytytende barfothester her ennå. Men for eks. i USA er det mange som er begynt å konkurrere på høyt nivå med barfothester. Dette gjelder alle grener. I westernridning har mange fått øynene opp for barfot. Og det blir sett på som en konkurransefordel, da en del av øvelsene blir utført bedre uten sko. Dessuten er det faktisk mange som har begynt å konkurrere i distanseritt av alle ting med barfothester. Det begynner også å komme en del barfottravere som løper inn vesentlig mere penger nå enn med sko.

En annen årsak tror jeg ligger i hvilke typer mennesker som velger å gå over til barfot.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  20:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hva med oss som ikke har noen barfot-trimmere i nærheten da? og dermed ikke har muligheten til å legge om til barfot? jeg har kjempelyst til å gjøre det jeg, men jeg har ikke mulighet til det, da det ikke er noen andre her som er interresert, og derfor reagerer jeg på slike uttalelser! jeg ble ganske arg når jeg så det, og jeg har sett slike tendenser lenge nå, og jeg er enig med Spike: nå må dere gi dere! det er grteit at barfot er vell og bra, men det er ikke alle som har sjanse til det og da vil vi gjærne ha oss fravedt å bli kalt late og dyremishandlere!!!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  22:45:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hei Kristy
Jeg har aldri sagt at dere er dyremisshandlere og late eller ikke er glade i hestene deres. Men er enig i det om at barfot passer for alle hester, men ikke alle eiere. Tror nok at motstanden ofte bunner i mangel på kunskap, slik som i resten av samfunnet ellers.

Det er mange som ikke har noen barfottrimmer i nærheten og som like vell klarer å sette seg nok inn i det til at de klarer det selv. Det er nemlig ikke så veldig vanskelig å trimme (det er alt det andre som er det). Dessuten kan sikkert hovslageren hjelpe deg hvis du skriver ut det som står på www.barfothest.com om trimming. Det er også noen barfottrimmere som reiser ganske langt for å trimme hester. Du kan også gå på http://groups.yahoo.com/group/barfothest/. Det er et diskusjonsgruppe om barfothester. Her er all "ekspertisen" i landet samlet. Der kan du fortelle hvor du er fra og om det er noen som har mulighet for å hjelpe deg. Som regel er det noen som bor i rimelig avstand til at du kan få hjelp.

Min mor pleier å si at: du kan alt hvis du bare vil.
Dessuten er mitt personlige motto at det finnes ikke problemer, bare utfordringer :-)

Håper du en gang tar mot til deg og gjør det du ønsker, men du bør vente til du føler at du er klar. For det krever ganske mye av deg som hesteeier. Det kan være lurt å vente til du kan få hjelp av noen erfarne.

Hilsen Hilde
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  22:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det med brodder er et veldig dårlig argument, da det finnes boots av flere merker som en kan sette brodder i. Noen har til og med forskjellige brodder om det er is eller sleipt gress man rir på. Boots er også et godt hjelpemiddel i overgangen. Det beskytter mot sårbeinthet og knusninger, samtidig som de ikke hindrer hovmekanismen. Dessuten brukes de kun når man rir/kjører ol. Resten av døgnet er høvene bare.

Den dølamerra som du snakker om høres ut som et klassisk eksempel på hester som virkelig hadde trengt å få rehabilitert høvene sine. Men det nytter ikke å bare ta av skoa. Det må korrekt barfotrimming til samt at underlaget og leveforholdene må legges til rette. Hvis høvene sprekker er det noe som blir gjort feil. Kanskje for lite fuktighet, feil trimming, stor belastning på hardt underlag - med jernsko f. eks. eller mange andre årsaker. Men høyst sansynlig gjør ikke skoene saken bedre. Den bare skjuler symptomene. Høvene hennes kommer sikkert alltid til å være dårlige så lenge det ikke blir gjort noe med.

Knusninger kan også skodde hester få, i tillegg til alt det andre som skoingen fører med seg.

Opprinnelig postet av Fröya

Vet at alle hester kan få knusninger, men den merra hadde kjempevondy! så hun satte på sko og etter ei lita stund var hesten bra igjen, og ikke bare det, hesten ble mye mere pigg og ville på rideturer osv.

Den andre mærra som har sprunke hover starta med barfot, men hovene bare sprakk og sprakk og nå er det skoene som holder dem sammen. Dessuten er d mange som har fok som KAN med barfottrim i nærhetn? ikke så mange. eieren av merra var på barfottrim, men trimmern anbefalte ham ikke å ta av skoene fordi hovene var så sprukkne. Hestn er 16 år gammel og hovene blir aldri bedre.

Snakka med hovslageren min som kjenner en barfottrimmer, og han sa at de gjorde akkurat det samme, utenom at hovslageren kalla det skjøring og tok 200 kr for det, barfotrimmeren kalla det barfottrim og tok 400 kr for det....

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  23:05:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Kristy;

Jeg hadde heller ingen "barfot-trimmer" til å hjelpe meg igang. Det jeg (eller skal jeg si vi) gjorde, var å lese i ei bok (et sunt og naturlig hesteliv) i tillegg at vi var å så på barfot siden på internet. Ut i fra det vi leste og forstod, trimmet vi høvene. Dette gikk for det meste bra, og hestene fungerte/fungerer helt flott. Eneste er problem med nedslitte høver. Kanskje vil dette være noe som "går over" når hovkvaliteten blir desto bedre, men jeg kan ikke vite..
Det vi spurte oss selv var; nå har vi prøvd alt (utenom ringsko o.l.) så hva har vi egentlig å tape. Enten går det, eller så går det ikke.. Det var tydeligvis et mye bedre og billigere alternativ enn ringsko og sprøyting. Men det var og er et arbeid i seg selv -men hva gjør vi vel ikke for hestens skyld?

Å så må jeg bare fortelle deg, at jeg var nemlig på kurs med en norsk barfottrimmer dette året. Jeg må si jeg ble meget skuffet. Jeg ville ikke latt han trimme høvene til hesten min. Mange av de metodene han brukte, var slike vi allerede hadde "dårlige" erfaringer med. Så du bør stole på deg selv, ikke tro at bare fordi de heter "barfottrimmere" at de kan gjøre store under, for det kan de ikke!! STOL PÅ DEG SELV!! (og stol på hva hesten "forteller". Det er trossalt den som kjenner sine egne bein!!)

Jeg vil bare si det, at det er veldig bra for hesten at HVIS du skor den, -la den få lov til å gå uten innimellom. Og ikke minst, ikke ha skoa på for lenge!!! Det er mange som har skoa på i opptil flere mnder !!

Den ene kaldblodsen på stallen har nå fått så bra høver (men dessverre nedslitte) at hun nå uten problemer kan gå over til sko igjen. MEN hun skal ha plastiksko. Dette for å ikke stenge hoven helt fra å utvide seg. Heller er de ikke tunge, og de fører ikke med seg kulde og hesten får ikke støt av å gå på asfalt. Siden hun skal trenes til trav, skal hun gå med disse slik at hun ikke sliter høvene for mye (det er heller ikke bra skjønner dere=) Men på travbanen skal hun løpe uten sko for å få mest mulig frihet. På grunn av at hun ble "trong bak" som jeg kaller det, altså trong beinføring bak, så må hun ha kopper og belegg på bakføttene (det kan dere jo se på bildet på vipen min. Bakhøvene er feil balansert ("hovslageren" kunne ikke gjøre noe med fordi høvene var for slitte, men ved neste skoing skal vi nok se at han kan gjøre noe med det=)

Jeg synes det er viktig å stole på seg selv og hesten. Det er lurt å ta andres meninger og synspunkter med en klype salt. Plukk med deg det du synes er riktig. Det er det som teller; DU skal være fornøgd pg trygg sammen med hesten din!

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 09/12/2003 :  23:14:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
En kan iallefall gi hesten en sjanse.. Til å bevise at den ikke trenger hverken sko eller dekken.. De er tross alt dyr, ikke mennesker. Det er et stort problem at vi mennesker ofte menneskliggjør hestene våre og behandler dem som deretter.

Grunnen til at mange hester ikke "tåler" å gå barfot, er som regel at vi som bruker dem ikke gidder å vente til hoven har vokst ut og tilpasset seg de nye forholdene.

Man kan ikke vente at hesten ikke skal bli sårbeint hvis den har hatt på sko siden den var 2 år, og plutselig får dem fjernet i en alder av 10.
Hoven må vokse ut og gjenoppta sin opprinnelige form først, og det kan ofte ta lang tid. Faktisk tar det opptil et år å "vokse ut" ny hov.

Dagens moderne ridehester blir ofte skodd, - etter min mening alt for tidlig.
Skoen skaper unaturlig vekt på hestens høver, og resultatet blir ofte en ubalansert hest.
Deformerte høver er ofte en bivirkning som følge av for tidlig, og rett og slett sjelden eller dårlig skoing. Dessverre finnes det utrolig mange useriøse hovslagere der ute som ødelegger hoven mer enn å ordne den. Dette er temmelig synd, da mange ofte må ty til slike, for det ikke finnes andre i nærheten.
Da tror jeg heller disse menneskene vill ha tjent mer på å ha en barfothest, for hesten og hovens del!

For oss som bor på det fuktige vestlandet, er som regel ikke såkalte snøsåler et alternativ, da snøen her ofte er tung og våt. Kladdene blir himmelhøye og fryser ofte fast.. Man kan omtrent ikke ri på tur uten å ha med ei klubbe man kan banke dem utav med.
Terrenget her er jo også noe forskjellig fra Østlandets flate, vide sletter og enger, så det er vanskelig å finne steder man kan ri, da hestene ofte får problemer med å gå nedover med himmelhøe kladder i skoene. (Terrenget her er jo litt mer varierende og bratt!)

Løsningen på dette problemet blir som regel å la hesten stå ute, da vi ikke har ridebane/hall tilgjengelig innenfor rimelig avstand. (Nærmeste ligger 8 km unna) Dessverre danner det seg store kladder også på beitet, så de får ikke bevegt seg så mye hvis det er lite snø. Er snøen høyere, beveger de seg mer, da snøen som regel er tørrere da.

Heldigvis har vi ikke opplevd skader eller ulykker i sammenheng med snøkladder enda, men alt kan jo skje..

Dersom man bare har broddsko på hesten (det vanligste heromkring er vanlige vintersko med 4 brodder,) hender det ofte at en eller flere brodder faller av eller slites skjevt, noe som igjen skaper ubalanse.
Dersom man skal ha broddsko på hesten, vil jeg anbefale "gullsko" med 6 brodder som er sveiset fast i skoen. De er utrolig slitesterke og holder lenge!

Altså vil jeg si at barforhester er bra, fordi:

* Hoven får utvikle seg naturlig
* Man sparer dyre utgifter i forbindelse med skoing
* En kan raspe og stelle hestens høver selv. (etter at man har lært det, naturligvis)
* Det er bedre for hestens balanse
* Man slipper den overhengende risikoen for feilskoing eller sømstikk
* Høvene blir sterkere og tåler større påkjenninger

MERK:

Dersom hesten har svake høver som følge av rasesvakhet etc, må man rådføre seg med hovslager e.l.
Mange hester er rett og slett så avhengig av skoene sine (tørre, porøse høver etc) at det kan skade dem å ta skoene av.
Selvsagt skal man avpasse underlaget etter hovens utvikling. De aller aller fleste hester blir sårbeinte etter at man tar av dem skoene, men det er normalt. Man må passe på å raspe høvene og sørge for at de ikke fliser seg opp i kantene.
Jeg har hatt hesten min som barforthest lenge, og det fungerer helt utmerket! Man må bare være tålmodig..

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  23:19:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Så bra at hun med knusning ble bra!

Vi har ei i stallen hos også som har knusning. Hun blir nok bra hun også. Dessuten har vi en skodd hest som har så tynne såler pga mange år med skoing, at hovslagen anbefaler å ikke ri han på grov grus pga fare for knusning. Dessuten har han stadig vondt i beinet pga belastningen fra hardt underlag. I tillegg tråkker han stadig av seg skoene, så nå er det snart ikke mer å sette fast sømmen i.

Trist at de ikke fikk det til med dølamerra.

At hovslager og barfotrimmer gjør stort sett det samme, er nok korrekt. Begge skjærer og rasper. Det som er forskjellen er hva de vektlegger. Veldig mange skodde hester har bl.a. alt for høye hæler. Dette gir en lite gunstig vinkel på hovbeinet samt en feil belastning for sener og muskler. Dessuten skjærer de i sålen, noe som ikke bør gjøres på en barfothest. Det er ingen problem for en vanlig hovslager å trimme en barfothest, så lenge han setter seg inn i hvordan det gjøres. Du kan faktisk gjøre det selv også. Så slipper du å betale noen for å gjøre det. Men før du begynner med det, bør du absolutt få veiledning av noen med mye erfaring. Mange hovslagere begynner faktisk å sette seg inn i barfottrim, da etterspørselen er stadig økende.

Ang. pris så varierer nok dette en del. Han som hjelper meg tar 200,- Da lærer han også meg hvordan jeg kan gjøre det selv. Nå står jeg selv for den daglige hovpleien og trimmen, mens han kommer innom hver 4. uke for å se etter at jeg er på rett vei og bistår hvis jeg lurer på noe.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.