hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  23:21:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Som vixi sa, noen fungerer best med. Ringsko er jo også i oig for seg en kjempebra sko, som fordeler vekten av beinet over en hel flate. Forfangne hester går ofte med ringsko. Jeg ser ofte hester som har gått med spesialsko uten å dø av den grunn.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  15:21:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg sa ikke at hestene dør av å bli skodd med spesialsko, men høvene blir ødelagde av disse skoa etter en stund. Det er da de fleste sender hesten sin til slakthuset.
Hjelper ringskoen hester med forfangenhet? Blir hestene helt bra igjen ved å gå med ringsko?
Det samme med vekter og snudde sko -hvilke resultater gir det? Blir det er god hest? Hvor lenge varer hesten?
Mange vet konsekvensene av å bruke slike sko, men de vet ikke andre muligheter enn det. Det er ofte spesialskoing eller sprøyting som er "det eneste" i følge veterinærer og smeder. Jeg visste også hvilken vei det ville gå med min hest viss jeg lot smeden gjøre "det tradisjonelle", derfor så jeg på "barfot" som en annen mulighet. Hva hadde jeg egentlig å tape? Det viser seg hvertfall det, at hesten min har blitt bedre. Smed og dyrlege mente at å la hesten gå barfot var det VÆRSTE en kunne gjøre. Vi ble hakket ned på av dyrlege og smed!! Men vi var "harde i hodna" og gjorde det vi hadde tro på! Dette er resultatet: en mer fornøgd og frisk hest som uten problem kan brukes til alt mulig!

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  19:43:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
brynja: ringskoen hjelper, som jeg skrev, å fordele vekten over en hel flate. Dvs at det letter hesten fra mye av smertene. Klart at ikke skoen alene gjør hesten frisk, men tror ikke en barfothest ville blitt fortere frisk! Hester dør heller ikke tidligere av spesialskoing. Eller går i slakt tidligere da. Isåfall må det ha vært en mindre bra hovslager. La meg også gjøre oppmerksom på at mye hovproblemer kommer av FEIL foring! har du tenkt på at det kan ha vært grunnen til at hesten din hadde dårlige høver? Her på stallen har vi en hest som ikke kan stå uten sko på boks en gang, pga dårlig hovkvalitet., Dette går også i arv, denne hesten kunne aldri blitt noe barfothest. Kjenner også noen som begynte med barfot, men skjønte at de måtte sette skoene på igjen, de orket ikke å se hesten liste seg rundt på tå fordi den var så sårbeint, og dette var en såkalt barfottrimmer som hadde gjort og anbefalt.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  23:09:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hesten min hadde ikke "dårlige" høver (dårlig hovkvalitet), men ett-eller-annet var feil pga. at hun tråkket seg selv med bakskoa på fremføttene. I tillegg hadde hun problemer med å snu seg. Ofte endte det med at den ene bakhoven kom i den andre bakhoven. Dette ble det stygge sår av da hun hadde piggsko. Hun var også "stressa" og jeg kjente at ikke alt var som det skulle. Dette ble da totalt endret da hun fikk av skoa. Ikke nok med det, fremhøvene har (og hadde) bakhov-form. Og hovene er forholdsvis smale og insnerva. Antageligvis så har de tidlige eierne brukt baksko på fremhøvene -netopp for å få bedre trav. (dette er da resultatet,.....)
Insnerva høver blir bare værre med at hesten går med sko -en av grunnene til at jeg tok av skoa, var for å rette på dette.
Jeg kan si meg enig i at smeden "min" ikke var så god som jeg trodde *da. Jeg har jo sett nå hvordan han skor. Han tar ikke bort sleng engang! Fòret er ikke noe problem. Hun får variert grovfòr av beste kvalitet!
Jeg var på "kurs" med en barfottrimmer, og jeg må si at jeg ble meget skuffet! Jeg som trodde jeg skulle lære meg noe!! Det var rett og slett skummelt hvordan han "liksom" hadde peiling.
Nei, det er ikke bare "frisk luft og grønne skoger" selv om de så fint heter "barfottrimmere"!

Ringskoen fjerner mye smerte, ja, men det er fordi den stenger hoven helt fra å utvide seg, og dermed kommer det minimalt med blod ned i hoven. Resultat: hoven blir "lammet". En kan sammenligne det med en "likfinger". Men ringskoen gjør med skade enn den hjelper!!

En hest uten sko kan være sårbeint hvis:
den har for lange/høye drakter (høyere enn hovveggens nivå slik at de blir vektbærende)
hvis stråla er vektbærende (stikker utforbi hovveggens nivå)
hvis hoven er nedslitt
Det kan også være andre ting som spiller inn.
Hesten min løper uten å merke noe på hard grus med stein på. Men dette er et problem hvis de årsakene jeg nevnte ovenfor er tilstede.
Hvis det noengang skjer at jeg vurderer sko, så kommer jeg ikke til å sette de på før hovene er kommet seg såpass at hun ikke vil ha problem med det. Men jeg tror jeg holder meg til plastikksko - da slipper hesten de store støta når den tråkker (særlig på asfalten) og plasten er i tillegg mer elastisk enn jern.

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  00:45:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Brynja... hva vet du egentlig om plastikksko?!? Har vært innom tanken på å prøve Hippogrip, men finner lite (ingen) info om dem.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  00:57:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå er jeg egentlig ikke med på debatten her i det hele tatt (har nok falt av lasset). Men jeg fant den offesielle hjemmesiden til Hippogrip. Har dog ingen formening om hippogrip da..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  17:49:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hippogrip er sikkert en fin ting. (høres hvertfall nokså bra ut, hvis det som står på hjemmesiden er fakta) Du kan jo ikke gjøre noe annet enn å prøve. Hvis det ikke fungerer for deg, så kan du jo prøve noe annet.
Den ene hesten fikk plastsko i går pga. nedslitte høver. (skal trenes til travløp=)
Men dette var da hele plastplater som vi skar ut "sålen" i. (ville kun ha selve "hovveggen" på skoen/plastplata, ikke en hel såle!=)

For å si det sånn, jeg kan ikke noe særlig om plastsko, men jeg lærer av å prøve noe nytt!

Fröya

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  00:47:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
For å gjøre det helt klart, så er en hest uten sko som ikke fungerer minst like bra som en skodd hest på det underlaget den brukes på, IKKE en barfothest! Det kan i beste fall være en hest i overgangsperioden til å bli barfothest. En barfothest er IKKE sårbeint. Men det forekommer at hester i overgangsfasen blir noe sårbeinte i perioder. Derfor bruker mange av oss boots for å skåne hesten. Det kan ta fra et til to år å rehabilitere en tidligere skodd hest. Avhenging av hvor stor skade jernbeslagene har fått gjort og hvor godt forholdene blir lagt til rette, samt at det blir utført hovtrimming etter barfotprinsippene.

Det er ganske krevende å få til en høytytende barfothest. Men for meg har det vært et viktig verdivalg. Ville jeg gjort det enkelt for meg selv, hadde jeg hatt hesten oppstallet på ridesenteret i nabolaget her. Hesten hadde alltid vært tørr og rein. Jeg kunne ridd i en flott ridehall osv. Men i stede velger jeg å kjøre 15 min., løpe rundt på et bløtt jorde og fange inn en klissvåt og møkkete hest for å ri en tur på veien. Men jeg er overbevist om at hesten min har det mye bedre nå en tidligere som "burhest" med jernbeslag.

For å få til en velfungerende barfothest er det nødvendig med så mye bevegelse som mulig får å gi høvene mest mulig blodsirkulasjon. Da bygges en sterkere hov. Dessuten er amoniakk rene "killeren" for hornet. Derfor er det svært vanskelig (ofte umulig) å få til en barfothest om du har hesten i "bur" 23 timer i døgnet, stående i sitt eget piss, og rir i en time. Jeg har mange venner som har konkurransehester. De mener at de ikke kan la hesten gå uten sko fordi de bruker hesten sin så mye. Det de ikke skjønner er at det er fordi de bruker hesten for LITE at hesten ikke kan gå uten sko. Den bør bevege seg minst 15 km i døgnet. Hvor mange hester som står i bur gjør det?

Dessuten brukte vi hesten i mange tusen år FØR vi begynte å sette på beslag. Og bruken var mye tøffere enn i dag.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  01:05:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Så skal man heller ikke stikke under en stol at hestene også har forandret seg på 1000 år!

"Dagens" hester (varmblodsrasene i hvertfall) stammer hovedsaklig fra mye fullblod og araber. Følgelig strekker deres kjente historie seg "bare" 3-400 år bakover i tid.

Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 07/12/2003 :  14:52:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første: Hester har ikke blitt skodd i tusen år!!!
For det andre: Uansett om hesten hadde blitt skodd i tusen år, så hadde det ikke kunne forandret på evolusjon som har foregått gjennom MILLIONER av år.

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  15:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestepiå: nei hesten ar sikkert ikke blitt skodd i 1000 år med ganske lenge!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  20:58:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Til vixi

Arabere har blitt brukt i mange hundre (tusen?) år i et meget krevende klima og terreng. Og selv om historien bare går 3- 400 år tilbake, stammer de jo også fra de samme hestene. Hva med indianerenes hester? Skal love at de ble utsatt for noe hardere bruk enn dagens hobbyhester. Selv kjenner jeg både arabere og engelske fullblodshester som fungerer som barfothester. Arabere har faktisk ganske harde, solide høver. Den er laget for å gå i et steinete terreng som sliter mye, i motsetning til de flere av de nordiske rasene som hovedsakelig er blitt brukt i mykt skogsterreng, åker og eng ol. Så at en araber ikke kan gå barfot er bare tull. Det kan være litt vanskligere med engelsk fullblod, men absolutt ingen umulighet. Hestene få faktisk svært mye bedre hovkvalitet med barfotgang. Mange som sliter med dårlige høver, sko som detter av osv. bør heller gjøre noe med problemet (ta av skoene) enn å behandle symptomer (spesialsko, tilsettninger i fôret osv.)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  22:25:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har nå vel aldri påstått at arabere ikke kan fungere barfot?!??? Hvor i huleste har du det i fra? Ganske enkelt, du sier at hestene har vært brukt i mange tusen år uten sko, jeg påpeker at dagens hester ikke er 100% som de var for 1-5000 år siden.

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at hesten er det eneste som har stått stand by i utvikling i flere tusen år.

Tror så absolutt at barfot kan være en super løsning for mange hester, men ikke for alle som enkelte i denne debatten synes å mene. Det er en del faktorer man bør ta i betraktning før man bestemmer seg for å la hesten leve barfot.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  10:27:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg forsto argumentet ditt slik at hestene hadde forrandret seg en del og at de hovedsakelig stammet fra fullblods og araber. Og at dette var et argument for at mange hester ikke kunne fungere barfot (fordi de stammet fra fullblods og araber?) Det jeg mener er at har du en hest med mye araberblod, kan det være lettere å få til barfot enn med en uten. Dessuten er 1000 år faktisk svært lite å snakke om. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  14:05:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Neida... argumentet var ikke ment helt sånn . Som du sier, 1000 år er relativt kort tid med tanke på utviklingen i verden. Men våre hester er jo faktisk ikke villhester, og har egentlig en svimlende kort historie som er kjent for oss.

Hester avles i stykker. I mange år har man forsøkt å lage giganthester på fullblodsbein. Fullblodsbein er sikkert hardføre nok de, men ikke når de er plassert under "feil kropp". Mange av dagens "blodsere" vokser også opp uten tilgang på terreng å bevege seg i. De fødes på boks, og bor der i flis eller halm. De går riktignok ute, men gjerne på gressmark o.s.v. Hjelpe meg, vi plukker jo luftegårder fri for stein. Slike hester har mindre forutsetninger for en vellykket barfotkarriere. Grunnlaget med en hest legges veldig tidlig, og forandringer kan ta veldig lang tid. Spørsmålet er jo om det er verdt det for alle?

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.