hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

ker
» VIP

Skrevet - 13/10/2003 :  13:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hoven vil fungere som en sugekopp om vinteren, draktstøttene bremser. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2003 :  13:55:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kanskje gode høver hos en barfothest som også er godt trimmet (da tar en endel forutsetninger som jeg tror ikke alle barfothester har) kan det godt være mulig at høvene til en viss grad har en sugekoppeffekt. Men at høvene får en så sterk sugekoppeffekt at hesten uten problemer kan gå på glattisen både ved å bære seg selv på gjerne 600-700 kg, + utstyr og rytter som kjapt kan komme opp i mot 100kg mer tror jeg rett og slett sugekoppeffekten ikke vil være god nok. Ofte er det jo glattis i slakke bakker også, og da vil vel tyngdekraften heller "vinne", enn sugekoppevnen. I Norge hvor vi har kalde vintere og litt ulent terreng vil jo gjerne glattisen også befinne seg på steder hvor det ikke bare er flatt eller veldig slakt nedover/oppover.

En annen ting er at slik jeg forstår det er det også veldig krevende å trimme og holde en barforhest "perfekt". Og så lenge ikke høvene er i en perfekt forstand, vil ikke denne sugekoppeffekten heller holde.

En barfothest på en hest som i første omgang har sterke høver (ponnier og kaldblodige hester har ofte dette), som til og med er vokst opp som barfothest, og bruksområdene og stallforholdene er slik at barfot er forsvarlig og fungerende så har jeg full forståelse for at folk velger dette. Men med en gang overgang til barfot bringer mer jobb enn nytte så er jeg ikke særlig for det. Da tenker jeg på lengre periode med sårbeinthet for å gå over, forhold i stallen som gjør at det er vanskelig å gå over (en kan alltid la en hest stå inne om det er glattis, men jeg synes det er mer forsvarlig å slippe hesten ut på glattisen med brodder. De færreste staller strør nemlig paddockene for sine oppstallører), høver som generelt har mange problemer fra før (f.eks. skjev slitasje, som gjør at hesten bør skjæres i rett vinkel), føre og turveier som gjør det uforsvarlig å la sugekoppevnen være troen for at hesten holder seg på beina, treningsrutienene må legges om eller blir mer uforsvarlige (gressbrodder under terrengritt er veldig nyttig. Også på gressunderlag i sprangsammenheng. Mange dressurbaner har såpass grovt underlag at det kreves en veldig sterk hov om en hest skal gå barfot på disse. Uannsett er det grove underlaget til stor slitasje. Særlig utebaner har slikt grovt underlag) osv.. At barfot i mange tilfeller er en god løsning er det sikkert ikke tvil om, men det er neppe den gode løsningen for alle hester og hesteeiere.

--
spoff

Redigert av spoff den 13/10/2003 13:56:44
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2003 :  17:08:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Før hadde jeg nordlandshest og shetl.ponni som gikk barbeint året rundt. Uskodde hover får riktignok langt bedre grep enn sko med utslitte brodder, men det ble mange hjertet-i-halsen-opplevelser for det! Kladder ble det også. Enkelte dager med blankis måtte de stå inne, og ofte ble det kun forsiktige skritteturer langs veikanten der det var minst glatt. Tar man sine forholdsregler, kommer man seg stort sett uskadd gjennom vinteren. Men vil man utfolde seg fritt uten å risikere forstrekninger og fall, synst jeg sko med brodder er det eneste alternativet.
Jeg ikke mot at hester går barfot, langt i fra! Det er helt klart det beste for hesten selv. Men nå er det engang slik at vi har disse hestene for å kunne bruke dem, og da er det ofte mest praktisk å ha sko. Har en varmblodstraver selv, og han sliter sko som bare fy! Særlig på bakbeina. Skoeren mener han aldri kan gå barbeint og bli mye ridd på, men jeg skal kanskje prøve uten framsko neste sommer. Da er det jo ingen krise om han blir sårbeint og jeg ikke kan ri, siden han går på beite sånn ca.4mnd og koser seg.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2003 :  17:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med boots (med brodder)? er det noen som har noe erfaring med dem?

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

amie805

» VIP

Skrevet - 20/10/2003 :  20:31:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! ville bare si at jeg absolutt syns at barfothest er best(HVIS den aldri har hatt på seg jernsko!!!) Jeg ser at folk skriver at det kan være upraktisk når man trener mye på grus, osv. og det er i og for seg sant, MEN nå for tiden har de jo funnet opp sko som kan tas av og på som det passer (slik som vi mennesker gjør). De kalles Old Mac's og man kan få dem ihvertfall i hooks, også har de en skikkelig såle med godt grep... Dem kan man lissom ta på når man skal trene og la hesten gå uten sko ellers! Veldig praktisk fordi det sparer både beina til hesten og pengene dine! Har erfaring med dette siden jeg har to barfote shettiser selv, og bena deres slites veldig når jeg f.eks er på travbanen!
Ser du har fått mange svar på dette, men uansett lykke til!
MvH Andrea, Amie og Conrad
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 20/10/2003 :  22:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om det høres aldri så fint ut med barforhester og det finnes mange teorier om hvordan det skal fungere, syns jeg alle barfothester har sett sårbente ut og fulle av hakker i hovene. Og de står nesten alltid ute av trening fordi hoven må vokse ut og herde seg...? Jaja, etter noen månder ser jeg den samme hesten igjen og den kan fremdeles ikke ris av samme grunn.

Dette var mine "erfaringer" med barfothester. Det er sikkert noen som får dette til å fungere. Men jeg holder meg til sko slik at hestene kan trenes.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2003 :  15:25:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Brynja: Til din opplysning går mange travere med vekter skrud fast i høvene, fordi det hjelper de med å holde travet og øker hurtigheten! Hun som skor min hest skor både ridehester og travere, og jag har ALDRI sett at hesten min har hatt så fine høver før.jeg leste også et sted på internett at høvene til barfothester skal tilslutt ligne en mustanghov. husker ikke hvor det var... Men slik som jeg ser det, kommer jeg aldri til å ta av hesten min skoene. Jeg ser rett og slett ikke vitsen. Og at hoven fungerer som en sugekopp hørtes nå iallefall merkelig ut!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/11/2003 :  22:28:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
IIIK!!

Må bare få sagt at det er en grunn for at hestene galopperer og ikke traver. Hestene kan ha vondt i beina! Det er lettere for en hest å galoppere enn å trave hurtig, det sier jo seg selv!
Høvene er forskjellige! Rasene er forskjellige! En kan ikke sammeligne mustanghøver med høvene til f.eks. en kaldblods når det gjelder utseende, men derimot funksjonen, altså hvordan høvene fungerer. Jeg kan godt forstå at folk synes at naturlige høver ser rare ut, men det er fordi vi mennesker ikke er vant til å se høvene på denne måten! Vi er vant til å forme høvene etter skoa og ikke motsatt...
Jeg kan ikke si noenting om høvene til din hest, fordi jeg har ikke sett dem. Men jeg skal si en ting, at både jeg og smeden min, dyrleger osv. skrøyt seg nesten ihjel av de flotte høvene til hesten min. Og jeg var såå enig! Hadde jeg sett hvordan høvene til hesten min så ut for 1 år siden, ville jeg sagt "FUSJ og ÆSJ"!

Det er sikkert sant at vekter hjelper hesten en stund, helt til haltheten blir klarere. Så må sterkere midler til! Jeg synes en bør tenke litt mer på hvorfor hesten plutselig ikke vil gå i rask trav i steden for å klaske på vekter. Bare at hesten løper er det som teller? Samme om det er med tre eller fire føtter?? Hvis alt skal skje nå, med en gang og helst i går at en hest skal bli verdensmester i en gren, så skulle en ikke hatt hest/dyr!

Merkelig at høvene skal fungere som sugekopp:
Skoing gjør det jo ikke bedre- hoven får ikke udvide seg!
Unghester som går uten sko- har som regel feilbalanserte høver pga. gåing på for mykt underlag fra de er små av- resultat: hovene blir insnervet og utvidelse av hoven minsker.
En tar av skoa på en hest- hesten blir sårbeint etter kun kort tid - prosess: hesten får smerter når hoven event. får lov til å utvide seg igjen /blod kommer ned i hoven- dette er vondt! Eller for mye bruk på underlag som sliter hovene - resultat: klasker på sko igjen-
"barfot" = virker ikke!
En må da forstå at overgangen fra sko til barfot ikke skjer sånn over natta!!!

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2003 :  22:28:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min erfaring med barfot

jeg har ikke så veldig mye erfaring med barfot, men kjenner ei dame som har lagt om nå.
Var hos henne for noen dager siden og vi tok oss en prat om barfot.

Først av alt sa hun at det er ikke alle som har tid eller muligheter for å legge om til barfot.
Dette var noe enhver måtte bestemme selv, man er ikke et monster fordet om man skor hesten sin!
Det kan ta mange år, kanskje 3 år (eller mere) før hestenes blosirkulasjon er helt på topp igjen, og insnervingene er kommet helt ut igjen. Mens denne prosessen fåregår må hesten få muligheten til å bevege seg hele tida, og da mener jeg hele. Hun har hestene sine ute hele dagen og natta uansett vær uten dekken (noe jeg missliker, er ikke så veldig artig å se at hestene står og skjelver). Hvis de blir stående stille kan man få hovbyller og det er jo veldig plagsomt.
Til meg som har dårlige muligheter for å sko hesten min ( kjøre i 7 timer) sa hun at jeg burde tenke godt om jeg hadde
mulighetene for å legge barfot. For det første av alt har jeg det kjempebratt og veldig glatt.
Til dette svarte hun at hoven etterhvert som innsnervringerne kommer ut, kom hoven til å fungere som en "sugekopp" og sette seg fast i isen, men dette tok mange år.
For det andre mens dette pågår må jo hesten stå ute, og min er veldig glad i å komme inn på kvelden. Tenkte jeg skulle dra på kurs men orket ikke helt, folka som skulle ha det kjenner jeg, og har det med å presse på andre det de selv mener. Men uansett, jeg bestemte meg for å fortsette med sko.

Hun hadde selv ei hoppe som hadde slitt med forfangenhet lenge, og prøvd masse spesial sko. Først etter hun satte henne barfot fikk hun resultater.

Spurte henne også med det med skjæring. Hun sa at alle som skulle begynne med barfot burde dra på kurs der du lærer å raspe hovene riktig og dette må du gjøre en gang i uka eller så.
Men jeg spurte hovslageren min oxo og han sa at han hadde vært på mange messer med barftottrimmere og de gjorde akkurat det samme som han, utenom at de kalla det barfottrim og tok 400 kr for det, han kalte det skjæring og tok 200 kr. Så jeg vet ikke helt.

Har sett litt i boka " Et sunt og naturlig hestehold", og tror det er veldig intresant hvis man setter seg litt inn i det. men i alfall har jeg gjort et valg nå, jeg skor hesten min. Tror ikke det er misshandling eller noe sånt, har en glad og fornøyd hest og i noen tilfeller er det bedre å sko hesten i stedet for at hoven blir ødelagt av "barfotfolk" som ikke kan sakene sine, hovene skal ikke
se slik ut som bruna33 beskriver med masse hakk og sånt.

Men hvor får dere det fra at hovene må herdes så veldig at hestene må få fri? Hun jeg skriver om driver et lite ridesenter og alle hestene hennes arbeider og hun sier selv at jo mere
en barfothest går, jo bedre blir det.

Til det med at hestene glir, det skal de vistnok ikke gjøre når alt er ordna slik at hoven blir med "sugekoppfunksjon". Hadde en hest på stallen som kom nyskodd med nye brodder
og hadde ei unghoppe som aldri hadde hatt sko på seg og blitt raspa ordentlig. Hoppa gled faktisk mindre en hesten med brodder.

Ble kanskje litt rotete dette, men dere skjønner kanskje pointet og min mening.

-sPikE-

Redigert av sPikE den 20/11/2003 22:31:23
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/11/2003 :  23:17:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke noe i mot skoing sånn sett. Jeg ser det ikke som dyreplageri å ha på vanlige sko når hesten er frisk og fornøgd! Men når jeg ser hester som blir skodd "ihjel" med altslags rare sko (som f.eks. ringsko). Det synes jeg er på god vei mot dyreplageri- hvorfor ikke heller behandle årsaken og ikke symptomet!?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2003 :  11:30:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Brynja: Du trenger ikke å IIIIKe deg, for travere som har vondt får ikke løpe av veterinæren! Vektene er der for å hjelpe hesten å holde travet i en høyere hastighet enn den ville greid uten! Noen hester løper tilogmed best med SNUDDE sko. Og andre løper best uten sko. Du kan ikke påstå at hesten får spesialsko for at den ikke skal galoppere fordi den har vondt... Da aner ikke du hva du snakker om. Nei, barfot er nok vel og bra for de som har muligheten til å legge om og som vil utsette hesten for en såkalt *overgangsperiode* på 6 mnd. Jeg vil iallefall ikke utsette hestene mine for noe sånt. Takke meg til skoene da.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  00:07:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvorfor løper en hest bedre med vekter?
Hvorfor løper en hest bedre med snudde sko?
Hvorfor?? Hva er det som gjør at hestene ikke klarer det samme med helt normale sko?
Kan du, Stormy, si meg det?

Hvorfor må en hest gå over fra "vanlige" sko til "spesialsko"? Hva er din forklaring, Stormy?

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  19:03:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Som jeg forklarte i innlegget der jeg fortalte om vektenes virkning! For å få hurtigere trav, og hjelpe hesten til å unngå å hjelpe seg selv ved å slå over i galopp. Syns du skal lese litt/lære litt om forskjellige sko ogf sånt før du hyler ut om hvor skadelig dette er...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  03:42:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hester er forskjellige, enkelt og greit. Noen fungerer best med vanlige sko uten noe mere mik mak, andre fungerer best med diverse spesialbeslag mens noen fungerer best uten sko. Enkelt og greit. Det trenger ikke være noe galt med hesten av den grunn.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  22:32:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
En hest som "må" ha snudde sko, har somregel vondt i draktene. Bare tenk på hvordan skoen er plassert! Hoven blir "låst" i bakdelen, og får minimalt med trykk på tåa!
Dyrlege og smed sier at hester som blir spesialskoet går somregel bare en vei etter en tid, og det er til slakthuset!
Grunnen til at jeg "hyler ut" dette, er netopp fordi jeg HAR funnet ut hvordan disse skoa er med på å ødelegge en hest.
- Ingen hover, ingen hest! (er det ikke det de sier?)
Hvis ikke, så hadde vel hesten min også gått med spesialsko, men da vet jeg også det, at før år 2005, så hadde hesten min vært "ferdig".
Jeg vil ha en hest som jeg kan ha i mange år. Jeg er ikke interessert i å bytte hest annenhvert år!!
Stormy- du har ikke svart på spørsmålet mitt:
Hva er GRUNNEN for at hester går over til "spesialsko"?

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om..
Redigert av - Magette den 23/11/2003 22:39:17 Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.