hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Magette

Norway

Skrevet - 18/08/2003 :  18:37:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si deg det, Stormy, at INGEN kan komme og fortelle meg at noen hester må ha vekter. Hvorfor sier du det?
Jeg har heller ikke fått med meg det at "vi" bruker mustanghøver som "modeller".( hva mener du med modeller?) Det går ikke! Alle hester er individ og har forskjellige hover. INGEN hover er like. Selv ikke på den samme hesten er to og to hover like.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  16:32:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Du har et godt poeng Brynja. Men en ting folk bør huske på er at det er stor forskjell på dyktighet hos hovslagere rundt om i landet. Det er altfor mange hester som "lider" p.g.a. feil skoing. Og da sier det seg selv at det går galt før eller senere.

Det er liksom "allment" kjent at en hest ha sko. Følgelig er det mange rundt om som spikker/ setter på sko selv, mange som bruker dårlige hovslagere m.m. De er ikke såpass klarsynte at de skjønner at hesten deres like gjerne kunne ha gått uten. En gjengs oppfatning er vel at har hesten sko så er det liksom greit. Resultatet er heller dårlig. Ofte går da hesten med helt gale vinkler, og gjerne veldig forskjellige vinkler fra bein til bein - og fra skoing til skoing. DER har man noe av grunnen til at sko skal være så fy fy. Klart det går galt med slike forutsetninger.

Ting går galt når det utføres feil. Det gjelder enten man bruker sko eller ikke.

Tror faktisk ikke jeg kjenner til noen som har fått beinproblemer p.g.a. skoing. Men vi har tilgang på flere dyktige hovslagere. De skor pent og tydeligvis korrekt. Og det viktigste, de tilpasser skoen til hoven - ikke motsatt (som mange har en tendens til å gjøre).

Så jeg kommer nok fortsatt til å bruke sko. Synes det fungerer greit. Vi har heller ikke tilgang til de uteområdene jeg mener bør være en forutsetning hvis man skal holde barfothest. Og ikke minst, jeg vil IKKE tilbringe en vinter i "steinrøysa" her uten sko. Skal vi ut å ri må vi klatre opp og ned, eller ut på isete asfalt vinterstid. Da er brodder sinnsykt kjekke å ha:)

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  00:04:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er helt klart "vixi", at hvis en skal holde barfothest, så må en ha de riktige forholda. Feil trimming kan være like skadelig som feil skoing- det er helt sant!
Men når jeg ser på mange ridehester (har bare sett tilfeller av det)som går med sko i opp til to måneder, så kan en selv tenke seg hvorfor de har problemer med beina!

Selv om en har en dyktig smed, så betyr det ikke at det han gjør alltid er det beste. (det er hvertfall det jeg har lært!)
Og det samme med dyrlegen!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  03:43:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jo takk, har sett det med dyktige smeder faktisk. Har prøvd en av de "liksom" og var ikke spes. fornøyd. Fornøyd med de vi har nå.

2 måneder er jo noenlunde normalt interval mellom skoing. Hadde enda alle skodd så ofte! Det finnes da virkelig mange hester som går både 3 og 4 måneder mellom hver skoing. Alle hester vokser jo selvsagt ikke like fort heller da men...

Ellers tror jeg skrekkeksempelet ang. skoing må være en ponni jeg hadde på for. En skikkelig "hjemmeskodd" New Forest. Den var ekstremt lang i tåa, og hadde ingenting i bakkant. Under hoven så det ut som et slamsete krater. Og da var den nyskodd. Den hadde fått nye sko av sin "misforstått snille eier", med brodder påsveiset som digre kladder sånn "her og der".

Redigert av - vixi den 20/01/2004 23:08:17 Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2003 :  21:15:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si noe om det med gode smeder. En smed som er god på en hest, er ikke nødvendigvis god på alle andre. Man må se litt på hvilken smed som passer den enkelte hest. Det er min mening i alle fall.

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/08/2003 :  15:56:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Er det sant at en smed som skor både travere og ridehester ikke er en god smed?

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2003 :  02:43:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Klart man bør se an litt med hovslager også, som med alt annet.

Den hovslageren jeg har nå har jeg brukt på 3 forskjellige hester gjennom 10 år, og har vært veldig fornøyd hver gang. Aldri vært noe tull. Han skor både travhest og ridehest - og har fornøyde kunder på "begge" sider.

Redigert av - vixi den 20/01/2004 23:12:39 Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2003 :  13:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vixi - det er bra du er fornøyd! :)

Jeg liker ikke noe særlig travsmeder, i alle fall ikke på mine hester, som ikke er travere. Men en smed som en er veldig fornøyd med, trenger ikke nødvendigvis jeg være fornøyd med (eller hvordan jeg skal forklare det..). Slev har jeg en smed som jeg er fornøyd med. Hadde en som jeg var ekstremt fornøyd med på alle måter, men han ble syk..

Og det du spurte om Brynja: Jeg vil ikke si noe om smedene som skor både trav- og ridehester er dårlige. Jeg ser heller på hvordan de vil sko mine hester.

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/08/2003 :  17:59:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, en må nok føle seg frem selv!

Jeg skal hvertfall på "kurs" med en barfot-trimmer i helga- det blir spennende. Vi har fått med oss dyrleger som også er interessert i dette!

Gå til toppen av siden

mari_solbakken

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  17:20:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemari_solbakken  Svar med kopi av melding
Kem du skal på kurs med?

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/09/2003 :  21:56:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg var på kurs med Knut Ove Bjerva. Hvordan det?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/09/2003 :  23:21:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har alle mine 3 hester gått barbeint siden før sommeren, og alt tyder på at det fungerer fin-fint!!

Ingen tvil om at barfot = bra! Høvene er rene sunnheten selv, og alle hestene ser ut til å trives og fungere bra uten sko.
Særlig Welsh'en og nordlandshoppa fungerer kjempebra, selv om jeg ser sistnevnte sliter høvene noe fortere enn de gror til. Tror også at jeg snart må til å sko fullblodshoppa, siden hun sliter høvene mye nå som hun er i trening. Men welsh'en er det ingen annen grunn til å sko, enn for broddenes skyld..
Så det blir nok til at jeg skor alle tre i vinter, da jeg rir på tur også vinterstid, og således har behov for brodder. (Litt synd egentlig, siden de alle er så komfortable med å gå barbeint nå...)
Men å ri på glattholke uten brodder - det gjør jeg ikke!!!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/09/2003 :  21:21:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Pheew! Nå har jeg brukt nesten en time på å lese igjennom samtlige innlegg i debatten her. Kanskje på tide at noen starter en ny tråd slik at ikke det tilsist er 100 sider å lese igjennom? Det ser jo ut til at debatten kommer til å fortsette ennå....

Det er en viktig ting som ser ut til å ha blitt utelatt tidlig i debatten, og som først dukker opp nå på de to siste sidene; nemlig
hvordan hesten blir skodd. Det er en meget vesentlig ting å ta med for alle dem som sier at "min hest funker bra med sko".

Min hest "funka" bra med sko hun. Hun var litt snublete hver gang det var på tide med nye sko (gikk kún 6 uker mellom hver skoing), samt at hun virket som om hun ikke likte å gå med broddsko på asfalt, men det faller seg jo naturlig - det ser overhodet ikke behagelig ut.

Vi hadde diskutert litt fram og tilbake om å ha henne uten sko, siden det tross alt ikke er naturlig for hesten å ha sko på, at de går uten sko de 3-4 første årene osv osv. Vi spurte smeden vår, og ha sa at hesten hadde god nok hovkvalitet til det så vi skulle prøve. Før beitet var det av med sko og smeden skar til høvene, og ut i friheten bar det. Etter 3 måneder på beite kom hesten hjem, og hun var så sårbeint at hun omtrent ikke kunne stå oppreist. Vi hadde verdens dårligste samvittighet - hva hadde vi gjort mot hesten?!

Men, neste dag hadde vi avtale med en barfottrimmer, og det første spørsmålet vi får når hun ser hesten er; "bruker dere denne hesten?" Det gjorde vi jo ikke - hun hadde jo hatt sommerferie.... Men det som kommer fram, er at hesten har vanvittige innsnevrede høver, dårlig hovkvalitet (jeg har raspet henne selv - det er som å raspe i leire), og et hovbein som truer med å trenge ut gjennom sålen! Så mye for "min hest funker bra med sko den".

Nå prøver vi barfot, vi har egentlig ikke mye valg - det er rett og slett ikke solid nok hovvegg til å sette skoene fast i. Og at barfottrimmeren har rett og smeden feil, det vet jeg etter å ha trålt bøker og internett etter informasjon samt at jeg har begynt på en utdannelse som krever at man setter seg inn i hestens anatomi. Så at "min hest funker bra med sko" er ikke alltid en sannhet, selv om det er det man selv er overbevist om.

Og det at å ha barfothest for mange er en utopi har jeg heller ikke mye tro på. Jeg har ikke sjans å ha min hest på utegang, men jeg kan gjøre det beste ut av det jeg har tilgjengelig. Ute hele dagen, lite spôn, leieturer osv. Uansett om det er ideelt for hesten å gå ute 24-7 så er det da bedre for hesten å stå inne 12 timer av døgnet uten sko enn å gå døgnet rundt med.
Gå til toppen av siden

ker
» VIP

Skrevet - 29/09/2003 :  14:11:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en uskodd hest står på foten utvider hoven seg.. det vil da si at når hesten blir skodd blir hoven trang. når du da slår på gjen en sko og setter den ned igjen får ikke hoven muligheten til å utvide seg.
P.g.a dette er støtdempinga 70-80% mindre når hesten er skodd. en hest med sko som skritter på asfalt utsettes for 3 ganger så hardt støt enn en barfothest som traver på asfalt!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  17:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok. nå har ikke jeg lest alle svarene her, det ble litt for mange for meg, men jeg har iallefall skumlest de fleste. har tenkt å latt hesten min gå barfot hvis jeg kjøper den til neste år. lurer bare på en ting: hva med snø/is? det er jo glatt, hvordan går det med hest uten brodder da? skal man ha sånne boots da? bare lurte...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.