hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2003 :  15:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei folkens¨
Nå går dølagampen min barfot!

Måtte bare si det... Han hadde dårlige hovvegger pga han mista sko hele tiden. Så smeden min mente at han ville ha godt av en pause, for å la han få styrke hovveggene sine :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2003 :  19:29:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
hey!
jeg måtte ta av skoene på min Fullblod da i april da han måtte stå på veterinærhøgskulen, så nå har han fortsatt ikke sko, så han har gått barfot siden april og nå er vi i juli, først var de veldig flisete, men nå har de blitt sinsyk fine høver, de er harde og fine og runde, ikke noen sprekker eller flisete tupper, ser jo bedre ut nå en når han ble skodd, og jeg kan ri på han uten problem han er ikke sårbeint i det hele tatt, så jeg er stor fornøyd med det, men jeg har planer om å få på han sko igjen nå snart for jeg skal selge han:=) ellers så hadde jeg bare latt han godt uten sko...

Klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2003 :  01:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er en forskjell og ha en hest uten sko når man kun skritter småturer hver dag, enn når hesten er i fulltrening... Fullblodshoppa mi gik også uten sko da hun hadde vært på veterinær høgskolen, en god stund etter det, men da jeg skulle begynne å trene henne fikk jeg satt på henne sko igjen. En smed jeg var veldig godt fornøyd med (måtte finne ny da han ble syk, og ble sykemeldt i et halvt år), sa det at hun hadde veldig gode og dype høver, så det var ikke kvaliteten det var noe i veien med. Men når jeg skulle begynne å trene kondis på hoppa mii igjen på grusveier, ville jeg ha på sko igjen. Det sliter sånn på høvene når man rir mye på grus (og asfalt). Dette har jeg tatt opp med mine smeder (to av dem, har hatt tre, men bare to jeg er fornøyd med). Begge sier det at det sliter på høvene, og skoa for den slags skyld...

Da jeg ville ha dølahesten min barfot (for en god stund tilbake, før han fikk problemer med misting av sko), rådet smeden min meg til ikke å gjøre det, siden han er så tung, og blir såpass mye brukt. Smeden min er ikke sånn "tjene penger"-smed, som noen er som bare sier at de ikke anbefaler barfot, for da mister de penger på å sko. Bare så det er sagt :)

Menmen... Hehe, dette ble litt av hvert ;)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 25/07/2003 :  16:53:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er rett og slett noen hester som "legger seg ned og dør" sånn plutselig f.eks midt i treningen. Jeg vet om en som trenet traveren sin (denne traveren hadde metallplater under skoa sine). Hesten var helt frisk (hmm..), men den la seg ned og fikk kramper (som endte med døden). Dette var pga. de store støta hesten fikk for hvert eneste skritt den tok med disse skoa- bare se på galopphester, de tråkker veldig hardt ned når de løper. Det er faktisk mange som ikke klarer de store støta.

ja, asfalt og grus sliter på hovene, men det går fint ann å få hovene til å tåle det. Dessuten så får hesten mye større skade av å gå MED sko på asfalt og grus enn uten. Dette pga. de store støta hesten får av jernskoa.

Bare prøv selv! Hvis du sparker i en mur vegg (e.l) så kan du kjenne hvordan det føles..

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2003 :  17:37:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei jeg vil bare si at, greit fullblodsen min er ikke under full trening, fordi han er skadet, men jeg både trener han i skritt og trav på grus, og han er ikke sårbeint i det heletatt, hadde smed på han i dag, og han sa at dette var en fullblod som tåler mye, Prospect har da gått uten sko i 3 måneder ikke sårbeint, ikke noe åroblem og trave lange strekninger på grus vei barfot, han hadde heller ikke hatt noe problem med og galoppert på grus barfot heller, så han hadde fungert faktisk veldig bra uten sko pluss i full trening, alle hester er forskjellige, og smeden sa det at han kunne godt gå uten sko mye lengre han uten problem også under full trening, men jeg ville ha på sko nå, fordi han er solgt, så han flytter snart og da skal han ha på sko, hadde jeg beholdt han, hadde jeg aldri tatt på kso igjen, ikke føre til vinteren da det trengs brodder:=)

Klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/07/2003 :  20:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er travhester i full løpstrening som går barfot. Det går fin fint det. Og travere trenes mye på gras, så de burde da være noen av de ehsten som sliter mest. Men disse klarer seg nå helt flott. En bafothest skal kunne brukes akkuatt på samme måte som en skodd hest, det er noe av hele poenget for mange. Man skal ikke ha en mindre aktiv hest fordi man har den uten sko. Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2003 :  03:50:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Jeg¨hadde aldri satt på jernplater under skoene til hestene mine (har heller ikke hørt om noen som har det). Galopphester har heller aldri det... De har jo lette sko, fordi de skal løpe fortest mulig!

Uansett, jeg synes jeg stadig hører om merkelige dødsfall/sykdommer innen travhestene... Man hører jo ikke om hobbyhester, og andre ridehester som dør av overanstrengelse (noe som hester under trav og galopp gjør). Dette er litt ute av temaet, men siden du bringte opp det med den travhesten, så vil jeg si at jeg tipper den ikke døde av støtene (da må det i så fall være ekstremt store, tunge metallplater under beina dens...)

Og hvis en galopp eller travhest hadde gått barfot hadde den jo fått samme støt da og! Selfølgelig blir det jo litt forskjell med tanke på skoen, men jeg tror ikke den legger seg ned og DØR av den grunn... Det hørtes litt vel mystisk ut for mitt vedkommende...

Men selvfølgelig kunne jeg jo brukt et halvt år (det har Brynja sagt at man bruker på å venne en hest til å gå barfot), på å venne mine hester til å gå barfot, men det halvåret har jeg ikke for å si det sånn.

Jeg har ikke noe imot barfothester, skulle gjerne hatt det selv, det jeg ragerer på her, men det er det at Brynja hele tiden går så hardt ut at hestene med jersko vil dø mye raskere enn enn barfot-hest! Man får jo ikke bevist at det er derfor den dør raskere heller da...

Uff, dette ble litt mye rart... Seint på natta vøttu! ;P

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  22:56:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er rett og slett noen hester som "legger seg ned og dør" sånn plutselig f.eks midt i treningen. Jeg vet om en som trenet traveren sin (denne traveren hadde metallplater under skoa sine). Hesten var helt frisk (hmm..), men den la seg ned og fikk kramper (som endte med døden). Dette var pga. de store støta hesten fikk for hvert eneste skritt den tok med disse skoa- bare se på galopphester, de tråkker veldig hardt ned når de løper. Det er faktisk mange som ikke klarer de store støta.

ja, asfalt og grus sliter på hovene, men det går fint ann å få hovene til å tåle det. Dessuten så får hesten mye større skade av å gå MED sko på asfalt og grus enn uten. Dette pga. de store støta hesten får av jernskoa.

Bare prøv selv! Hvis du sparker i en mur vegg (e.l) så kan du kjenne hvordan det føles..

Mye mulig du har rett, men hvordan i all verden kan du vite med SÅ stor sikkerhet at denne hesten døde p.g.a. metallplatene?

Det er sikkert mange travhester som går uten sko i løp. Vi har mange hester rundt her som går uten sko i løpssituasjon, men går med sko i "hverdagen".

Barfothest er sikkert vel og bra, men det er ikke ensbetydende med at sko "dreper" hesten. Det eksisterer da virkelig hester som har gått med sko i 20-25 år, og er da faktisk friske allikevel.

Hva mener du med å sparke i en murvegg da? Tror faktisk de fleste av oss foretrekker å ha sko på beina ved slike forsøk. Har prøvd både med og uten, og beina mine trives best med sko hvis jeg skal sparke noe. Nå er det riktignok ikke jernsko vi har på beina, men endog....

http://home.online.no/~kjetraa/index.cfm

"Until he extends his circle of compassion to all living things, man will not himself find peace"

Gå til toppen av siden

babylon

Skrevet - 04/08/2003 :  12:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chamira (kaldblodshesten "min") har gått uten sko i 6år nå.. Dvs hun har aldri hatt sko på!! Hun går lett på både grus og asfalt, uten å bli sårbeint eller halt, hun er jo vant til dette.. Hvis man vil ha hesten sin som barfothest, burde man ta det gradvis.. En jente jeg kjente ville ha barfothest av lynx`n sin, hun tok bare skoene av og That´s it liksom.. Hesten ble sårbeint og senere halt, han var halt og ubrukelig i nesten et halvt år!! Hun som eide han satte sko på han igjen da han ble frisk, etter som det jeg vet, har hun aldri tenkt på å gjøre ham til barfothest igjen..

Hester er livet, ta vare på dem-

Redigert av babylon den 04/08/2003 12:32:48
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 05/08/2003 :  10:38:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei. chamira min "lille" hæst, ho e jo 6år, men aldri skodd! d e jo fordi ho eingen kan ta ho nedfor knærne.. slettes ikke sårbeint og ho syns både asfalt og grus e som sand og gress. syns vi bare burde fortsette med d, men som sagt, mor og søster vil at ho ska ha sko!... greit nok om d bare va på frambeina, menmen..
du finner nok ut ka som e best for din hæst!
-tonje-
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 13/08/2003 :  14:13:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke si noe for sikkert, men for meg høres det veldig logisk ut.

En ting jeg har tro på er at jo mer "spesiell" skoinga blir- jo verre er det for hesten- tro det eller ei. Det "hjelper" en stund, men så blir det mye verre.

Den veien det oftes går etter en "karriere" med slik "spesial-skoing", er slakthuset, ikke sant? (hvis de ikke da skulle falle om før den tid..)

Jeg synes det blir for dumt med slik spesialskoing. Jeg skyr det verre enn pesten!

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/08/2003 :  18:07:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vi har mange hester rundt her som går uten sko i løpssituasjon, men går med sko i "hverdagen".

Hvorfor går de uten sko i løp? Bare lurer altså :)

Kopi av melding:

Barfothest er sikkert vel og bra, men det er ikke ensbetydende med at sko "dreper" hesten. Det eksisterer da virkelig hester som har gått med sko i 20-25 år, og er da faktisk friske allikevel.

Faktisk er det slik at de ALLER fleste hester som lever i 20-30 år faktisk HAR gått med sko det meste av tiden. De fleste hester som brukes hardt i Norge, går nemlig med sko, og mange av dem blir gamle.

Redigert av eligj den 13/08/2003 18:12:45
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2003 :  12:07:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Helt ærlig, har ingen aning. Men har vært en del på travbanen og overhørt enkelte + de vi har på stallen (forøvrig veldig gode hester). Og de bruker det som "knep" virker det som. Mulig noen av de som holder på med trav har en mer rett forklaring...

Og Brynja, er tildels enig med deg ang. spesialsko. En enkel løsning for mange, og en nyttig løsning for mange. Men ellers har jeg aldri sett (hørt om) en hest med "bare" metallplater under beina. Har imidlertid sett en del hester med PG-sko, og da har de jo en slags plate.

Redigert av - vixi den 20/01/2004 23:02:41 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2003 :  00:10:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har egentlig vært litt for det barfotgreiene, helt til jeg tenkte: Hva er vitsen med å ta av hestene skoene, ta ting ut av sin sammenheng??? Disse mustanghovene man prøver å bruke som modeller.. Det folk ikke tenker for mye på er at det er forskjell på mustanger og ridehester, ridehestene blir utsatt for andre på kjenninger, for ikke snakke om klimaforskjeller som har mye å si!!! Hvorfor utsette hesten for lengre tids sårbeinthet i en *overgangsperiode* når den kan slippe??? Nei, tror jeg holder meg til sko jeg... Tror hesten trives best med det også...

Hvorfor travere løper uten sko?? Fordi de løper fortere så klart, dette er forskjellig fra hest til hest, noen må ha vekter på høvene, andre ingenting.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/08/2003 :  18:31:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg var i samme posisjon som deg, Stormy. Jeg så ikke på skoing som et problem for hesten.. De hadde det jo så greit...

MEN, da jeg hadde en hest på for som i det ene øyeblikket (ved ridning og i det hele bruk av hesten) var stresset og hadde motvilje, og når den ikke krevdes noe av ønsket kos og hadde godvije, så gikk jeg ut i fra at hesten kun prøvde å utnytte meg, (ved å ta over sjefsrollen) eller det at den ikke likte meg i det hele tatt (som var en veldig dårlig følelse). Jeg prøvde med altslags ting og tang for å få hesten på min side. Det gikk til slutt, men jeg skal si dere det, at det gikk rundt åtte mnder før jeg forstod hvorfor hun hadde protestert så veldig når jeg krevde noe av henne. Dette var en hest som var veldig ring til beins. Og på grunn av at det var halthet i begge fremføtter så var det vanskeligere å oppdage enn hvis det er kun en fot. Jeg med min erfaring hadde jo ikke noen som helst tanker om hvordan en hest skal plassere føttene sine (noe som jeg kan bedre nå i denne tid, takket være den hesten). Denne hesten hadde gått med sko, og jeg husker hun hadde veldig lang tå på fremføttene da hun kom til meg. Hun har antageligvis vært på en plass med dårlig stell av høver. Bedre ble det nok da smeden "min" fikk rettet på de stygge høvene hennes, men det ble aldri godt nok. Hun hadde nok hovsenebeins halthet (som over tid har gått ut over omtrent hvert ledd i føttene fremme og påbegynt bak). Dette er en halthet som kun kan bli god igjen av at hesten går UTEN sko og får rett trimming osv. (dette har jeg lært nå i nyere tid) Eieren (og jeg) så ikke noe vits i å begynne å sprøyte (som vi trodde var det eneste som kunne få det bedre) på en hest med mange dårlige ledd. Dyrlegen ville heller ikke anbefale det. Den eneste lille oppmuntringen (var sikkert ment som det fra dyrlegen sin side, men jeg følte det ikke slik, da..) var det at de skadene hesten hadde var det ikke jeg som hadde skyld i. Han sa det at når en hest har gått med en skade i lengre tid, så blir hesten vant med å bruke seg feil (for ikke å få så vondt) og får dermed belastingsskader.

Når jeg tenker på denne hesten, så vet jeg det, at hadde jeg bare oppdaget denne kjekke barfot-boka FØR hun ble sendt tilbake til eieren (og slakthuset) så kunne hun antageligvis ha blitt god igjen!

Så var det den hesten jeg kjøpte for over 1 år siden. Den er jeg ikke sikker på hvor lenge den har gått med sko, men jeg ser i hvertfall det at hovene er innsnerva og fremhovene har bakhovsform (noe som kan tyde på bruk av baksko på fremføttene for å få frem noe i traven. Denne hesten har det også vært en del "problem" med. Helt frem til jeg "heldigvis" fant denne barfot-boka. Jeg skal si dere det at på vår stall går det åtte hester, og INGEN av dem går med sko. Ingen har problemer med det heller. Den ene hadde harde steg og var en del stresset- hvor er det blitt av de harde stega? De forsvannt sammen med skoa, og det gjorde stressingen også. Min hest har også blitt mye bedre- hun har ikke den hakkete gåinga som hun hadde da hun også gikk med sko. Den andre hesten her som var så god som slakteklar (pga føttene) er blitt såå mye bedre etter at skoa ble fjernet at det var rent skummelt!

Nå har jeg sett så mange tilfeller av hester med problem med føtter- det kan jo ikke bare være ren tilfeldighet at alle disse hestene har blitt mye bedre etter kun kort tid uten sko?

f.eks. den ene hesten som kom til stallen var også stresset og hadde det problemet med at den "tok av" hele tiden. Det viste seg jo det at hesten hadde masse gamle spikrer (som man fester skorne med) inni hovene. Etter at både skoa og disse spikrene ble fjernet, så var hesten en helt annen. Helt til vi var så dumme å sette på henne sko igjen. Da var hun stressa etter kun kort tid- hevelse i føttene- elendig å ri i terreng- det var sånn at en følte seg ikke trygg for fem flate da hun gikk i nedoverbakker- kun små bakker så snublet hun. hun begynnte å få korte harde steg og et hode som gikk i alle retninger.. det var rett og slett forferdelig! Dette var kun etter et par uker. Vi kunne ikke se på denne galskapen mer, så vi bestemmte oss for å rive av skoa igjen. når vi (etter å har slitt i en times tid med å rive av skoa) leide henne ned til beitet var hodet senket, stega lengre og mykere- det så ut som om vi hadde sløkkt lyset helt for henne. Hesten så tilogmed takknemlig ut -"endelig noen som visste hva jeg ville" - blikk. Det var utrolig.

Så etter disse opplevelsene har jeg ikke likt å se sko i det hele. Bare tanken på å se hvor glade disse hestene var for å få de av seg- har gitt meg en dårlig følelse hver gang jeg ser en sko.

Kanskje jeg er helt dum, eller kanskje det motsatte. Det er det kun hesten som kan fortelle meg- det er trossalt kun den som vet hvordan de har det. Jeg går etter hva samvittigheten min sier og sist men ikke minst hvordan hesten føler det. Til nå sier den hvertfall at jeg (og vi andre på stallen) gjør det rette.

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.