hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/04/2003 :  12:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du skal skrive en mail så ligger det rett ovenfor "vinduet" du skriver mailen i, til venstre. Under Add/Edit Attachments. Inne der Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/04/2003 :  12:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja; "tools" heter på dataer med norsk tekst "verktøy"

Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  22:16:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
ÅSSEN SER MAN AT HESTEN ER SÅR BEINT??

Ri Islandshest, det gjør livet til en fest!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  23:49:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg er klarover at "tools" betyr verktøy, men hvor skal jeg lete etter det? Jeg forstår ikke..

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  23:56:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
jo, jeg fikk det til! =)

Hvordan en ser at en hest er sårbeint?

Den vil gå som om den går på varme metallplater.. (au, au, au, au...)
Noen er mer eller mindre sårbeinte.

De vil som oftes ikke like å gå på grus eller der det er småsteiner som "stikker". Du vil både se og kjenne at hesten går unormalt. Den gir etter på en slik rar måte. Noen ganger kjenner en at hesten blir varm akuratt i det den har trødd på noe som gjorde vondt. (blodet strømmer gjennom hele kroppen..)

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  16:39:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Du kan også kjenne at en hest er sårbeint, ved å kjenne rundt kråken.
Hvis hesten er myk rundt kråken er den sårbeint.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  04:12:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En viktig ting fra www.barfothest.com

"Vi tror ikke at jernsko er bra for hesten"
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 30/04/2003 :  13:59:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Hei igjen

Jeg har tidligere vært inne på denne diskusjonen da jeg for en liten stund siden tok over en barfothest. Var positivt instilt. Men er nå begynt å bli skeptisk...

Når jeg fikk hesten kunne jeg ikke ri der alle andre red fordi det var is/holke mange steder. Barfothesten min skeld som pokker...

Nå bruker jeg henne en del, og hun har blitt veldig sårbeint. Så jeg ga opp og slo på sko på frembena. Skal ha de på noen uker for så å kanskje ta dem av igjen - for et nytt forsøk.

Hesten er meget sunn og frisk og har en utrolig god kvalitet på høvene - men hun blir sårbeint av min bruk av henne (lange skritteturer med mye grusvei).

Sikkert sunt med barfothest, men det gjør bruken av hesten noe begrenset. Desverre.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/04/2003 :  14:15:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snella: Trimmer du riktig da? Vet ikke om du får hjelp av noen men

Selv om hesten er barfot så skal ikke det begrense bruksområdet, alle som har hesten sin barfot vil nok ha en hest som fungeer optimalt. En barfothestn skal jo ikke ha problemer med å gå mye på grus, det er meningen at de skal gå endel på hardt underlag slik at de sliter høvene mest mulig naturlig. Da slipper du å trimme så mye. Optimalt er 15-25km hver dag...

Om hesten sklir mye så er boots et alternativ, det går det også ann å bruke om hesten blir sårbent. Synes du skal prøve litt til jeg, ikke gi opp enda. Om du kan så få noen til å hjelpe deg, kanskje du har trimmet lit feil, tor ikke det er så mye som skal til.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  14:22:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Min hest har gått med sko fra sikkert 2 års alderen til 8. februar (hesten blir 15 i Mai), og hun er blitt så mye bedre på disse snart tre mndene- ikke bare i gangen, men også utseendemessig og trivs bedre pluss at hun er blitt bedre til å plassere føttene sine (også i terreng) Hesten min har blitt sprekere og livligere. Hun er litt sår-ja, og det er mindre enn forventet. Jeg traver med hesten både på grus(sand uten de kvasseste av de kvasseste steiner) og asfalt, klartrer og springer i terreng, går laaange asfaltturer osv. Sist helg hadde jeg sammen med en venninne (som også har barfothest) en tur som varte fra 10.30 om morgenen til litt over 9 om kvelden. Ikke en eneste sprikk ol. Hun sleit hovene, ja, men det må den jo.. Det er ikke mye hun sliter og det beste av alt er at hun sliter ganske beint (det gjorde hun ikke med sko)

Snella; noe må være galt.. Hva kan det være?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 30/04/2003 :  14:32:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Snella: Overgangen til barbeint kan ta to år før hesten fungerer som normalt!! Så at hesten din blir sårbeint på grusvei synes i alle fall ikke jeg er rart! Jeg var for et par uker sida hos tanta mi og rei på tur med hennes hest som tok av skoa for over et år siden, og den var fortsatt veldig sårbeint på asfalt og grus. Nå veit ikke jeg hvor lenge hesten din har gått barbeint da, og heller ikke om den trimmes riktig. Mange hovslagere sier de kan å barfottrimme uten at de egentlig kan det - de skjærer hovene som vanlig, men uten å sette på sko - og det er IKKE barfottrimming!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  14:43:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, kanskje det er der feilen ligger. Bare en "bagatell" fra vår side, kan få store konsekvenser på hesten.

Vi som går med sko omtrent hele tida, får kjempevondt den deilige sommerdagen vi ønsker å gå barbeint. Jo mer vi går barbeint, jo mindre vondt er det etterhvert. Når sommeren er over, er vi noen dyktige barfotfolk, men ikke så gode som de som alltid har gått uten. Men så er sommersesongen over, og vi hopper i skoa igjen. Neste sommer begynner vi på nytt igjen. Og slik holder vi på.
De som hele tida går uten sko, enser ikke steinene en gang, noen kan til og med gå på spiker.

Det vil ta lang tid for en som går med sko til å klare å gå eller springe på kvasse steiner ol. En må bare være tålmodig og la hesten få tilpasse seg underlaget.

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 30/04/2003 :  16:20:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Hei igjen alle.

Det er en forkjemper for barfothest som har skjært min ponni. Han skal være veldig dyktig (Dennis Holmberg).

Før hun ble skjært var det ikke noen problem med såre høver. Det har det vært nå... Men jeg skal dra av skoene igjen om et par uker så får vi se hva som skjer da. De fliser ikke og er av en veldig hard kvalitet.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  16:28:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det at den blir sår nå kan være at den plutselig ble brukt på et "ukjent underlag" for høvene, eller at det er blitt skjært av for mye hov. Da må en vente til hoven har vokst litt igjen før den vil bli "så god som før".

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/05/2003 :  00:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det ikke var noen problemer før hun ble skjært, så er det vel ganske sannsynlig at hun har blitt skjært feil...?

Hm, Dennis, jeg vet at han driver med barfot hester, han var vanlig hovslager før. Men hvor dyktig han er kan jeg ikke si noe om. Annet enn at han ikke er noe profesjonell, han har lært det på egen hånd som alle andre så vidt jeg vet. Det er ingen i Norge som har skikkelig kompetanse, ingen som har tatt en utdannelse mener jeg da. Tror jeg, skal ikke si noe sikkert!! Slik jeg har forstått det så er Knut veldig flink, han har visst 20 års erfaring? Noen som vet dette bedre enn meg? Har du hørt med Dennis igjen? Du burde kanskje fått noen andre også til å komme å se på hoven, få andre synspunkter også. Fordet er ikke utenkelig at det kan ha blitt tatt for mye av hoven, elelr gjport noe annet feil. Det er ikke så mye som skal til
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.