hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

mari_solbakken

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2003 :  13:43:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemari_solbakken  Svar med kopi av melding
Brynja, kem er du? er du med på barfothest-lista på yahoo? skal du på ramey kurs til våren? Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 14/04/2003 :  23:22:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg er en jente som bor i Rogaland. Ja, jeg er medlem av barforgruppa på yahoo. Jeg vet ikke om jeg skal på det kurset. Det hadde jo vært kjekt og lærerikt!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 16/04/2003 :  12:03:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, har ikke lest alle innleggene hær, men vil bare si at jeg har gode erfaringer med å la min hest gå uten sko hele året. Når han skulle bli mye brukt, når han stod på rideskolen og sånt, fikk jeg ham skodd. For ellers hadde han blitt sårbeint.
Jeg raspet hovene hans hvertfall hver uke ofte mere. Det var for at de skulle være beine. Han slet hovene sine veldig fort skjeve.
Han ble brukt en til to timer hver dag og sto ute fra ca syv om morgenen til åtte om kvelden. Han var veldig stødig på allslaks føre, men man må ta like mange hensyn ved å la hesten gå bar beint som ved å sko dem.
Fordeler kan være at det ikke kladder like lett på vinteren.
Sunnere hover ved riktig bruk, dermed også en gladere hest.
Hesten blir stødigere for den blir mer oppmerksom på hvor den trør.
Jeg sparte en del utgifter på hovslager da jeg raspet og skar selv.
Jeg anbefaler ingen som ikke føler seg sikker på hva en holder på med å gjøre det selv, da en kan skade hesten mye med å gjøre dette feil.
Lykke til alle sammen med eller uten sko!!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  17:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
D med at hesten går på asfalt.. er d ikke travere som tøyer og strekker ut traverhestene på asfalt???

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  20:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, har ikke hørt om noen som tøyer på asfalt, men noen trener litt på asfalt fordi det styrker sener og ledd. Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  20:41:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hmmm, ok for jeg mente at jeg har lest d et sted... Husker ikke helt hvor jeg leste det....

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  01:07:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Uff, uff.. Stakkars smeden, dyrlegen og akupunktørmannen! De visste ikke hva de skulle si til sitt forsvar da de fikk se hesten min etter at skoa hadde vært av i snart 3 mnd. De hadde forventa stygge, flisete hover, halt hest og altslags "dumme ting", men det de så, var noen sterke, solide og harde høver. Det eneste de kunne si (så forsiktig de kunne)var; fortsett med det du holder på med!
Føttene til hesten som alltid har vært et problem- tykke som pølser osv. Nå er de så slanke som de kan bli! Hesten har blitt bedre å ri, bedre i terreng, bedre i humøret, ja alt er bedre!! Det eneste er at den er litt sår, men det er med i denne overgangen. Det blir også bedre etterhvert.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 18/04/2003 :  02:05:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var smeden og dyrlegen i mot barfothest? Merkelig. Etter at jeg bestemte meg for å la Astor gå barfot har jeg nemlig vært i kontakt med 4 uavhengige smeder, og tre av de hadde gode erfaringer med barfot og anbefalte det på det varmeste, mens han fjerde ikke hadde nok erfaringer med det til at han syntes han kunne uttale seg om det. Ingen argumenterte i mot barfot.

Han smeden jeg har brukt fast her så lenge jeg kan huske, fortalte meg overraskende nok at 5 av hans 6 hester gikk barfot året rundt! Jeg må si jeg ble ganske overrasket! Han sa også at det bare er tre grunner til å sko hesten;
1: Hvis slitasjen/nedslitingen av hoven er raskere enn hoven gror
2: Kjekt med sko om vinteren slik at hesten ikke sklir
3: Hmm.. Nå har jeg glemt det siste argumentet hans for sko da, men jeg kommer sikkert på det igjen...
Men i hvertfall, jeg har snakket med flere smeder, og intet negativt ord om barfot-hest!

Jeg har også tatt det opp med et par dyrleger jeg har vært i snakk med, og heller ikke her fikk jeg noen negativ respons -tvert imot!

Så du har nok vært ganske uheldig med innstillingen til fagpersonellet du omgås.... Omtrent en slik innstilling var det jeg forventa å møte når jeg tok beslutningen om å prøve barfot-hest, men som sagt, det er slett ikke slike fordommer jeg har møtt!
Jeg er derfor ikke lenger i tvil - Astor = barfot!!

Så nå er jeg bare spent på hva jeg finner på til vinteren når snøen kommer... Greier jeg å droppe skoa da tro? Hehe, tiden får vise!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  11:58:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Tror barfot er det beste for hesten... Min gikk uten sko i 6 mnd, hun ble ikke skjært, bare filt bittelitt. Hun har alltid hatt problemhøver... Smeden sa han hadde aldri TRODD at høvene hennes skulle bli så gode som de er nå... helt perfekte=)

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  00:14:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Alle var jo egentlig i mot det siden hesten hadde slike problemer med føttene. De trodde jeg ville gjøre vondt verre.. Men jeg har truffet på en dyrlege som hadde denne boka som jeg alltid snakker om. En dyrlege med et annet syn enn det tradisjonelle!! Jeg fikk nesten bakoversveis da han sa; -ja, det er ikke rart at alle hestene har problemer alle veier. Så ramste han opp alt det negative om skoing og dekken og hele pakka. Det var ingen tvil - han skulle bli "min" dyrlege!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 20/04/2003 :  01:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også vert involvert i en hoppe som hovene smuldret opp på, hoven smuldret så lett at skoene ikke holdtes på, ho gikk lenge uten å bli særlig brukt, hovslagerne og eieren forsøkte allskens forskjellige metoder, men uten noe resultat...

Denne hoppa ble sendt ut på sommerbeitet med de andre hestene uten sko slik som de andre, alle var spente siden hovene smuldret slik med sko på, mente alle at hovene burde falle helt av nå som hun skulle gå uten sko...

Men resultatet var forbløffende, vi kunne se arr etter de flisene som hadde løsnet tidligere, men ingenting mere hadde løsnet. Eieren jublet og lot henne gå uten en stund til etter beitesesongen, hovene ble like gode som de andre hestenes hover, og nå er det et unntak at hun har sko på og blir brukt gjevnt å trutt og slipper alle de kjedelige pausene pga dårlig hovkvalitet...
Gå til toppen av siden

mari_solbakken

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  21:17:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemari_solbakken  Svar med kopi av melding
brynja
eg er og med på lista (Mari E) skal på kurset i haugesund, gleder meg stort :) er du aktiv på lista? under hvilket namn?
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  23:20:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg får ikke helt til det der med å "skrive til lista". Det kommer bare opp at jeg ikke kan poste til denne gruppa. Jeg skrev en febrilsk mail til Knut, og han forklarte at det ofte var sånn med "hotmail-adressene". Jeg får lage en ny som ikke er hotmail..

Jeg blir aktiv når jeg får til å skrive til lista=)

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/04/2003 :  02:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Om du ikke klarer så skrive til gruppa via mailen din så kan det være fordi du har rich text editor ON, jeg hadde det problemet, men fikk beskjed om at jeg skulle ta den av, og etter det gikk alt helt fint! Så gå inn der det står Tools og sett den på OFF, kanskje det hjelper om du ikke har gjort det allerede.

Jeg gleder meg masse til kurset, skal dit selv! Tror du vil få mye igjen for å reise dit, er ikke så ofte vi får slikt besøk!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  10:13:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvor finner jeg "Tools"?

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.