hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/03/2003 :  14:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Brynja:
Du som har denne boka, kan du ikke også fortelle oss som ikke veit det (-gjengi fra boka) hva som er "naturlige levevilkår" for hesten, siden det faktisk må legges til rette litt for å få en vellykket barfothest.
Tanten min har nettopp tatt av skoa på New Forest-hoppa si, men det er ikke bare å ta av skoa.. Underlaget hesten skal gå på må tilpasses hestens naturlige behov, bl.a skal det legges ut rullesteiner som hesten må gå over for å komme seg til vann osv. Men det vet kanskje du litt mere om enn meg Brynja, så det hadde vært fint om du kunne forklart litt...

Gå til toppen av siden

_BUFFY_

Skrevet - 22/03/2003 :  17:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at en hest skal kunne få gå barfot så mye av året som mulig, men det kommer jo litt an på hva du bruker den til. Mine hester gikk barfot nesten hele året, bortsett fra når det var snø og is, for da ble det for glatt. Det er en vanesak for hesten, og jeg har erfart at man ikke burde skjære hovene så mye når de ikke har sko, for da blir de fort sårbeinte. Jeg tror det værste underlaget er grov grus og stein. Mine hester var lykkelige når de fikk av skoene for sommeren. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 22/03/2003 :  17:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det stemmer det at det ikke er bare bare å ha en barfot ehst. Jeg kunne ikke hatt det for vi har ikke det som trengs. Men om muligheten hadde vært til stede så er det ikke tvil om hva jeg hadde valgt.

Barfot hester bør også trimmes, og som regel må de trimmes mye oftere. Jeg vet om ei som måtte trimme høvene hver uke. Når hovmekanismen begynner å fungere bedre så vokser høvene veldig raskt, og som regel så sliter ikke hesten nok så de må trimmes. En barfot hest skal gå mye på hardt underlag slik at den sliter, ellers ville hoven fort blitt overvokst. Så om du har barfot så må du regne med å enten skjære veldig mye hele tiden eller trene hesten merp å hardt underlag. Hesne skal oppmuntres til å bevege seg, det gjør de fleste ved å plassere foret og vann litt vekk fra hverandre sik at ehsten må gå frem og tilbake. Foringsplassen bør også være hardt underlag slik at hævene slites mest mulig naturlig. Grus går fint, men asfalt er ikke like bra for høvene.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  22:29:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Naturlige levevilkår:
Omgivelses temperatur; Stadig endringer med myke overganger
Bevegelse; Kontinuerlig
Livsstil; I flokk
Ernæring; Rik variasjon med kontinuerlig inntak
Kroppsholdning; Med hodet NED
Kroppsvekt; Forandrer seg gradvis og aktivt
Vanneksponering av høver; Daglig
Hvilesteder; I friluft på åpne steder
Kontakt med fett eller olje for høvene; Finnes ikke naturlig
Direkte bakkekontakt for høvene; Hele døgnet
Påkledning og beskyttende belegg; Eksisterer ikke

Unaturlige levevilkår:

Omgivelses temperatur; Konstante temperaturer med brå overganger
Bevegelse; Begrenset (for lite og for sjelden) og ofte unaturlig
Livsstil; Isolert (flokkliv umulig)
Ernæring; Begrenset og for liten variasjon. Faste måltider.
Kroppsholdning; Unaturlig, mest med hodet hevet.
Kroppsvekt; Forandrer seg brått og passivt
Vanneksponering av høver; Sjelden til total mangel
Hvilesteder; Innestengt
Kontakt med fett eller olje for høvene; Vanlig
Direkte bakkekontakt for høvene; Lite
Påkledning og beskyttende belegg; Vanlig (bandasjer, omslag, dekner osv.)

Alt dette som er nevnt ovenfor har en konsekvens om hesten ikke "får det".

Nei, det er IKKE bare-bare å ha en barfothest. Men jeg må si det er det beste.

I overgangen til barfot, er det viktig at hesten får disse naturlige behovene. Viss ikke kan en ikke forvente en høytydende barfothest.

Når en tar av skoa:

For det første må vi huske at hesten har hatt nedsatt sirkulasjon i de forskjellige deler av lærhuden så lenge den har vært utsatt for den negative effekten av skoing. Nedsatt sirkulasjon er ensbetydende med nedsatt kvalitet på hornet som blir produsert. I tillegg kommer eventuelle negative effekter av uheldig oppstalling og ukorrekt trimming av høvene. Derfor vil heller ikke hovens hornkvalitet være god nok til å motstå normal slitasje ved bakkekontakt.
I det øyeblikket skoen tas av og hoven blir trimmet som den skal, vil bedre sirkulasjon sette i gang, skader i lærhuden vil leges (etter noen måneder), og bedre hornkvalitet vil bli produsert i en hastighet av ca. 1 cm per mnd.
En annen viktig faktor som kommer til å gjøre seg gjeldende gjennom overgangsfasen, er at hesten må få mulighet til å bli vant til og herde seg til det underlaget den skal brukes på. Høvene må bli introdusert til det underlaget den skal brukes på gradvis og slik at de får tid til å tilpasse seg hardheten i underlaget/terrenget.
Vi vet alle hvordan det føles når de nummne fingrene eller tær etter en kraftig nedkjøling kommer til live igjen ved oppvarming. Sirkulasjonen kommer tilbake etterfulgt av smerte. Denne smerten oppleves også av hester når den sirkulasjonshemmede skoen blir fjernet.
Det er også smertefullt for hesten når bevegelsen i hoven vender tilbake, altså når hovmekanismen kommer tilbake. Hoven utvider seg ved vektbæring og trekker seg sammen under ikke vektbærende fase for hvert skritt.
Lærhuden er godt forsynt med blod, og når utvidelse ved hvert skritt vender tilbake, vil lamellhornet dra i lamellærhuden, spesielt dersom hovveggen er lang eller hvis den hvite linjen er skadet. I tillegg vil sålen trekkes flat ved hvert skritt, og dette strekker sålens lærhud.

Som et resultat av at hoven er blitt ufleksibel fiksert i sitt trangeste ikke-vektbærende tilstand i den tiden hesten var skodd, vil også den behårete huden over ballene ha mistet noe av sin evne til å strekke seg med utvidelsen av hoven. Dette er spesielt aktuelt dersom noen grad av forsnerving av hoven er tilstede, som det er med så og si hver eneste skodde hov. Gjennoppbygging av bevegelse i dette området forårsaker ubehag, og huden må vanligvis få vokse en tid for å gjenvinne naturlig elastisitet og tilpasning til naturlige bevegelser.
I denne illustrasjonen kan en også se ubehaget som oppstår i sidebruskene, disse har fra før av har vært bøyd som et resultat av sammensnervingen av hoven, og er nå trukket tilbake til sine naturlige posisjoner. Dette er heller ikke lett ettersom bruskene var fiksert i sin bøyde posisjon av ligamenter og kanskje også av forkalkninger.

For en hest som har vært skodd gjennom mange år, har alt dette vevet enten vært deformert eller ikke lenger vært i bruk i naturlig bevegelse. Derfor er gjennopprettelse av bevegelsen merkelig og først smertefull for hesten, og dette kan forårsake at hesten får varsomt en stund.

Ved alvorlige tilstander som f.eks. forbeining av draktbruskene etc. vil tidsperspektivet for heling og friskmelding utvides tilsvarende.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  23:50:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Opprinnelig var skoen tenkt for å beskytte de svekkende og skadde høvene til hester som ble holdt på begrenset plass, under unaturlige forhold i middelalders borger (på grunn av mangel på bevegelse, ammoniakkrikt miljø, unaturlig kroppsholdning osv.)
Men problemet med å beskytte hovveggen fra slitasje gjennom skoing er at hovveggen gror lenger enn den noensinne ville gjort i naturlig tilstand og forårsaker unaturlige spenninger og belastninger i hovkapselen. Dette er tilfelle selv om hesten skos riktig hver sjette uke, og selv om skodde høver ikke vokser så raskt som uskodde.
Med sko er heller ikke hesten så sensitiv for underlaget den går på. Selv om det eneste kontaktpunktet er en stein på kanten av veggen, vil skoen fordele trykket ut over hele hovveggen. På grunn av det (og andre årsaker) kan skodde hester lettere snuble (periodisk snubling er ofte et varselsignal om smerte eller skade i foten)
Det å skulle beskytte hovveggen mot for mye slitasje, var den eneste intensjonen skoen egentlig var tiltenkt. Men den hadde også andre effekter.

Irriducibili:

Hvorfor kan ikke barfothester gå på asfalt? (hvorfor er ikke det bra=?)

Støtdemping er en av de mest viktige funksjonene hoven har. Dette oppfylles i hovedsak gjennom deformering av hovkapselen (veggene beveger seg fra hverandre, og sålen strekkes flat)
Hesteskoen fikserer imidlertid hovveggen opp til (omtrent) hovens videste punkt (som også er området som har den største sålekonkaviteten i en sunn hov). Denne fikseringen betyr at hovkapselen ikke kan utvide seg i det området den fra naturen er ment å skulle utvide seg mest, sålen kan ikke flates ut, og hovmekanismen kan dermed ikke fungere normalt.
Som et resultat av dette vil ikke støtkreftene fra hvert skritt (opp til et tonn for en hest som lander på en fot etter et hopp) kunne bli dempet tilstrekkelig. 70-80% av hestens støtdemping er tapt, og støtene som skulle blitt dempet i hoven vil forplante seg opp over beinet og skade ledd, sener, lunger osv., som ikke er skapt for å tåle slik belastning.

Altså; en barfothest vil bedre kunne tåle å gå på asfalt enn en skodd hest. Dette pga. mangel på støtdemping hos den skodde.
Når høvene er sterke og solide vil de ikke bli så nedslitne som når høvene hadde dårlig kvalitet (rett etter at skoa ble tatt av). Hesten må gå på forskjellige underlag for at høvene skal bli gode igjen.

Noen andre effekter av skoing:
Hemmer hovmekanismen og den sirkulatoriske pumpen
Innklemming av lærhud og levende vev i huden
Unaturlig belastning på ligamenter og ledd
Betennelser i hovsenebeinets område (hæl-smerter) og forsnerving av hoven
Hovråte
Unaturlig vekt og sentrifugalkrefter
Skosømmen ødelegger hovveggen
Skosømmen leder varme ut av hovens indre deler
Økt risiko for (større) skader og ødeleggelser
Skoing kontraherer (forsnerver) og deformerer hoven
Forhindrer normal og tilstrekkelig utvikling av hoven hos unghesten

BYGNINGSMESSIGE FEILSTILLINGER

Dersom et bein har en feilstilling, så er heller ikke en fysiologisk riktig bevegelse mulig og dermed vil bein, sener, bånd, ledd og høver ta imot unaturlige og ujevne belastninger.
Når høvene blir belastet ujevnt, blir de også slitt ujevnt, noe som igjen fører til en forsterkning av de bygningsmessige feilstillingene til ledd og bein. Slike situasjoner er spesielt alvorlige når hesten er skodd fordi den sideveis belastningen blir forverret av den manglende 70-80% støtabsorberingen og de forhøyede trykkreftene som skoingen forårsaker.
Dårlig bygningsrekk kan oppstå som resultat av mange ting, men vanligst er mangelen på bevegelse (selv om et føll blir født med feilstillinger, vil det ofte korrigere seg selv ved naturlig mengde bevegelse), eller hvis underlaget er ugunstig (et føll som vokser opp på mykt strø). Feilstillinger kan også være et resultat av unaturlig kroppsholdning (på grunn av oppstalling), langvarig ukorrekt beskjæring eller såkalt "ortopedisk" skoing.
Til tross for vanlig oppfatning er det fullt mulig å endre en hests beinstilling uansett alder, men med eldre hester vil det bare ta lenger tid. Beinsubstans gir respons på trykk, men sener og bånd trenger noe lenger tid for å endre seg.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/03/2003 :  00:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Jeg mente at det ikke er bra for hester å gå på asfalt i tilvenningsfasen da dette visstnok sliter for mye på høvene. Tenkte ikke på belastninger, for en sunn hov vil ikke ha noen problemer med dette.

Forresten, det var interresant å lese innleggne dine, skal ta vare på de :) Har ikke barfot hest selv, men er veldig interessert i å lære mer. Skal på kurset med Peter Ramey forresten, det kommer til å bli lærerikt!! Gleder meg :)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/03/2003 :  00:27:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hestene har ikke vondt av litt asfalt innimellom i overgangen. Jeg rir hesten min på slike underlag jeg vil at den skal kunne gå på. Da må jeg ri på noen asfaltflater også. Men alt må tilvennes. Jeg kommer ikke til å "røyne" hesten min på noen måter før jeg føler at hun er klar for det.
Hun springer jo ute på beitet sitt, men da er det opp til henne å velge det. Når jeg rir (hvis jeg tenker fart) har hun veldig lett for å gire seg opp og ikke tenke på konsekvensene av det hun gjør.

Men hesten min har aldri vært så god som den er nå! (selv om den er litt sår)
Nå, siden hun er litt sår, er hun "nødt" til å følge med på hvor hun trør-hvis ikke hun ser etter, kan hun "plutselig" trø på en kvass stein, og dette er smertefullt. (hun går derfor med hodet ned som er POSITIVT!! Pluss at hun lærer å slappe mer av siden hun må konsentrere seg om hvor hun går og ikke på alt annet)

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 23/03/2003 :  18:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra Brynja! Takk!
Dette er nok lærerikt for de fleste!
Jeg har i hvertfall allerede kopiert det, og skal ta vare på det..
Har ikke skodd tre-åringen enda, og tror kanskje jeg skal gå inn for å prøve å ha ham barbeint. Det blir spennende å se hvordan det fungerer!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/03/2003 :  22:56:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Da må jeg bare si lykke til med hesten din, frik!
Er du interessert, så kunne du ha skaffet deg denne boka selv (et sunt og naturlig hesteliv). Det er veldig spennende å lese + at jeg fikk en masse a-ha opplevelser (så det er derfor.....) når jeg leste.
Boka er inndelt i to deler. Den ene delen er om hestens helse og miljø (naturlig og vanlig oppstalling, veldig interessant!)
Den andre delen handler om Hoven (helse, halthet og heling, også veldig interessant!)

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 24/03/2003 :  12:37:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Hva gjør jeg nå?? Trenger deres hjelp.

Jeg fikk min forhest tilbake i forrige uke. Hun har vært barfothest det siste halve året. Jeg tror ikke hun har blitt ridd så mye, men hun har antagelig stått mye ute (på snø).

Nå som hun har kommet tilbake til meg blir hun ridd mer. Har ridd både på asfalt og grusvei med henne, og høvene ser veldig fine ut.
Men hva gjør jeg videre nå? Bør jeg finne noen som kan beskjære høvene? Hun går på variert underlag, da luftegården består av et stort skogsområdet og hun blir ridd på turer og på ridebane.
Er det noen som kan beskjære i Oslo-området?

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/03/2003 :  14:33:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er vanskelig å si noe med så lite "informasjon".
Jeg kan ikke vite hva som må gjøres uten å se det eller om du er en god forklarer.

Her kommer litt..
Siden selv utegang og mye bruk ofte vil gi for lite bevegelse og hovslitasje for barfothester, og det er derfor nødvendig å stimulere eller etterligne villhestens naturlige hovslitasje gjennom riktig trimming. Dersom vi ikke trimmer høvene riktig eller ikke trimmer i det hele tatt, kan dette resultere i mange av de samme skadelige påvirkningene som skoingen har.

Den mest vanlige feilen ved trimming av barfothester er å la det stå igjen med for mye "fot", la hjørnestøtter og drakthjørner være lenger enn ballene og strålen, og la sålen være for tykk. Dette fører til ufleksibel hovkapsel og delvis eller helt mangel på mange av hovens naturlige funksjoner (som skoing). I tillegg gir lange drakter hælsmerter, deformasjonen av hoven, forsnerving, separasjon i den hvite linjen, og kan også føre til hovbeinrotasjon og enda verre tilstander.

Et annet vanlig problem er feilaktig vurdering av hva som er normale (riktige) hovvinkler, noe som bestemmes av formen på hovbeinet. Framhøvene skal være mellom 40-50 grader, og bakhøvene 50-60 grader, og kronranden omkring 30 grader i forhold til bakken. Ukorrekte hovvinkler kan forårsake ledd og skjelettskader, hovbeinsrotasjon og mer.

Sunne høver krever daglig eksponering i vann og 20-25km med bevegelse hver dag i et egnet terreng (avhengig av rase og bruk).
Dersom en hest med SUNNE høver har alt dette, og ellers lever under naturlige leveforhold (ingen lukket stall, ikke strø på gulvet, selskap av andre hester osv.) så vil du ikke trenge å trimme eller på annen måte behandle høvene dens.
Bevegelsen på riktig underlag vil forårsake at godt kvalitetshorn blir produsert i passende mengde og hastighet, og vann vil sørge for at det gode kvalitetshornet ikke tørker ut. Terrenget må reflektere de grunnleggende rasekravene (arabere krever f.eks. hardt underlag i mye større grad enn friesere), og det må avspeile de forholdene hesten skal brukes på. Når alle disse kravene blir imøtekommet fullt ut, har du en sunn og høytydende barfothest.

Alle høver har de samme grunnleggende karaktertrekk for sunnhet, og dersom disse ikke er tilstede indikerer det er problem i hoven, selv om hesten ikke viser halthet (enda). Kilden for disse karaktertrekkene finner vi i formen på høvene til hester som lever i det fri, som fritt kan følge sine instinkter og som forblir sunne og friske uten hjelp fra oss mennesker.
Dersom hoven ikke er sunn til å begynne med, f.eks. at den er blitt deformert på grunn av skoing eller feil trimming, eller hvis leveforholdene ikke er ideelle, så må hoven korrigeres og vedlikeholdes gjennom regelmessig trimming. For å kunne gjøre det, er det nødvendig å kunne registrere og forstå den naturlige fysiologisk sunne formen for høvene og ta hensyn til rasene.
Siden skoing og feil trimming deformerer hoven, er en fysiologisk sunn hov desverre et sjeldent syn blant våre tamhester. På grunn av dette er det enda viktigere å forstå hvordan en hov egentlig skal se ut.

En naturlig, riktig trimmet, sunn hov, utvider seg ved vektbæring. Dette kan observeres ved å se på ballene (eller måle) når hesten setter vekt på hoven, og da vil de gå fra hverandre.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  10:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
noe jeg lurer på: jeg kjøpte hesten min som kom fra danmark i februar. da hadde ho vært i holland hele sitt liv, og der har de ikke sko på bakbeina. vi skodde ho på bakbeina pga. mye snø og is. det jeg lurer på er om ho blir sårbeint hvis ho får gå uten sko bak fram til vinteren igjen?? siden ho har gått med sko i snart 7 uker lissom..

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/03/2003 :  17:11:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo bare å prøve det!!
Welsh`en min på tre hadde sko i fjor vinter, men fjerna dem til våren. Etter det har han gått barbeint uten problemer, har ikke sett antydning til sårbeinthet hos ham en eneste gang!
Så jeg kommer i alle fall til å forsøke ham som barfot-hest..

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 30/03/2003 :  12:21:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Rei en Fjording før.. Vi tok av skoa og etter d fikk hu mye finere høver!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  17:54:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
amayan:

jeg må bare spørre; hvorfor bruker de ikke baksko i Holland?
hvorfor skal du la hesten gå uten baksko til vinteren?
og en ting til; hvis det "funker" med barfot på bakhøvene, hvorfor ikke bare ta av skoa på fremhøvene også?

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.