hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  15:34:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja!
Hvor lenge siden er det siden du kjøpte denne hesten??

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  21:41:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei.

Hvorfor bruker de ikke baksko i Holland?
Ja, jeg vet at de bruker ta av skoa under transport, men jeg trodde ikke de skar så mye at sømhola ikke viste. Jeg bor på Vestlandet, altså et stykke fra Østlandet!
Det er ca. et år siden jeg kjøpte denne hesten. Hvordan det?

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  21:53:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg måtte lese gjennom det jeg hadde lest om hvor mange tamhester som ble over 14 år en gang til. Jeg har blandt det jeg har lest! Det som står er dette; Av en populasjon på ca. 600.000 hester (statistikk fra 1994), levde kun 11% til etter fylte 14 år. Det var dette som fikk Strasser til å finne ut årsaken til denne epidemien av halthet som løp løpsk i en av de mest profesjonelle orienterte hesteindustrier i verden. (her var det ordet, VERDEN, jeg hadde blandt med..)

Alle gjør feil!

Jeg får trøste meg med det at jeg ikke er den eneste som har gitt feil "informasjon" om noe her inne! =)

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  22:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
"I butikkene selger de fullt av pleiemidler som skal hindre at høvene tørker ut. Er dette virkelig effektivt? Selv foretrekker jeg heller å vanne føttene hver kveld, enn å smøre de inn med fullt av kremer. Men etter at hovslageren har skodd hesten, tar jeg på hovsterker eller såkalt "neglelakk" over sømhola slik at de ikke skal utvikle seg til å bli sprekker. (det kan skje)
Har også hørt at det er stoffer i pleiemidlene som kan ødelegge hoven."
Dette skrev du Brynja 15/01-2003 klokka 23:17:58
Du sa du hadde skodd hesten din i to mnder etter at du kjøpte hesten. og du har kjøpt hesten for ca et år siden. Får liksom ikke det til å stemme med datoen som du skrev det over her... Stemmer det?
Bare lurer, Brynja ;)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  22:29:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg sa at etter to mnd med skoing (liksom får å understreke at jeg brukte sko) begynnte nedgangen! Det var ikke før lørdag den 8. Februar at skoa var av!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  22:34:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg sa dessuten at jeg hadde prøvd ut alt mulig (for å få hesten til å bli bedre) etter at nedgangen begynnte. Plutselig en dag fant jeg denne boken min.... Forstår du?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  22:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, nå skjønner jeg det :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  14:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan i grunn tro på den statistikken Brynja fremlegger jeg. At kun 11% av alle tamhester lever til de er over 14 år sjokkerer ikke meg det grann. Tenk eksempelvis på alle de trav- og galopphestene som blir slaktet ofte allerede i 3-4 års-alderen! Det drar vel ned gjennnomsnittsalderen en god del, eller hva? (Men det kunne jo vært en annen debatt....)
Jeg tror personlig at lav gjennomsnittsalder har mer med tidlig slakt av løpshester, som følge av dårlige prestasjoner eller for lite potensiale, fremfor om hestene har sko/ikke har sko.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  15:56:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå må dere slutte!!

Herregud, man kan ikke si at alle travere og galopphester blir avlivet når de er 3-4 år gammle, snakk om uvitenhet!! Jeg har drevet med trav i 10 år og vet veldig godt at det så og si ikke er noen traver som blir avlivet når de er så unge! De blir faktisk solgt om ikke eieren vil ha dem lenger, så slutt å komme med alle disse feilaktigee anklgene og sett dere litt mer inn i dette før dere kommer med slike uttalelser. Det gjør meg så sint!
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 21/03/2003 :  20:07:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
helt enig med irriducibili!!
har vært i galoppsporten en god stund nå, og det er veldig få hester som slaktes i 3-4 års alderen! hester slaktes IKKE fordi de ikke blir solgt. galoppsporten er en riskfull hestesport, og det skjer en del ulykker, spesielt innen hekkeløp. da kan de brekke beinet eller lande så feil at de brekker nakken.. da bør hestene avlives, etter min menig, i stedet for å lide konstant... selv var jeg på en løpsdag på øvrevoll og der ble to av hestene i et hekkeløp avlivet etter en stygg ulykke over et hinder...
du bør ha alle fakta før du fremlegger slike teorier!!

*helene*
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  20:17:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingen som har sagt at alle travere blir slaktet så tidlig.
Men det er et faktum at veldig mange både trav- og galopphester blir slaktet veldig tidlig, og det er slett ikke alle travfolk som selger hesten fremfor å slakte den! Jeg har selv jobbet med både trav- og galopphester, og har sett mye slakting av både unge friske hester, og slakting av unge overbeslastede eller på annen måte skadede hester.
Noen av hestene kunne kanskje ikke blitt friske igjen, men de fleste ville nok kommet seg med litt tid og rett trening. Og som sagt er det mange helt friske hester som slaktes, nettopp fordi eieren av ymse grunner ikke tar bryet med å få den solgt.

Sier selvfølgelig ikke at det er slik overalt, noen er flinkere til å finne nye hjem til hestene sine enn andre.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2003 :  20:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo sant at forholdsvis mange hester blir slaktet i tidlig alder(kanskje eldre enn 3-4år), pga mangel på prestasjon... Men det er jo som sagt dermed ikke sagt at det er sånn alltid, og overalt(puh, tung setning)...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  01:12:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Dette er en "vanlig" situasjon hos en hesteeier:

En unghest blir skodd og innridd (kjørt) i en alder av 3-5 år. (noen begynner også før) Den blir brukt uten problemer i et visst antall år, men så begynner hesten å vise halthetsproblemer. Hesten blir behandlet av veterinær og hovslager (spesialskoing), hesten får bokshvile, blir skodd igjen, og kan så brukest igjen i noen uker eller mnd.er. Men så dukker halthetsproblemene opp igjen, behandlingssyklusen gjentar seg, og hesten kan igjen brukest en viss tid. Når denne syklusen har gjentatt seg 3-4 ganger, og haltheten blir mer tydelig for hver gang, vil hesten ofte ha blitt 8-10 år. Veterinæren erklærer den som uhelbredig og foreslår at den blir avlivet. Leit at man ble belemret med en slik usunn hest.

Den typiske hesten er den "middelaldrene" fritidshesten (ca. 15 år og har ikke blitt særlig brukt) som blir diagnosert med ømme hæler eller hovsenebeinshalthet. Eieren blir ofte fortalt at det han i beste fall kan håpe på er at han kan hindre hesten i å bli verre, slik at den kan brukest så lenge som mulig. Så blir ofte spørsmålet om hesteeieren ønsker å fortsette med denne (dyre) behandlingen, når hesten sannsynligvis ikke vil bli ridbar igjen.

Konvensjonell vetrinærmedisins tilnærming til halthet (hvor årsaken ofte er ukjent og misforstått) er å bekjempe symptomene (smertene) med kjemiske og tekniske metoder (forskjellige sko, plater, etc.) eller kirugi (fjerning av nerver) for å rehabilitere hesten til (mis-) bruk så raskt (og lenge) som mulig.

I motsetning til dette valget av behandling som presenterest i boka "et sunt og naturlig hesteliv" å fastslå og fjerne selve årsaken til haltheten (skoen), heller enn å konsentrere seg om symptomet. (som i bestefall er et kortsiktig mål) Målet er ikke å gjøre hesten brukbar så fort som mulig, men å få til permanent helbredelse av den underliggende årsaken til haltheten.

Så lenge de egentlige årsakene til problemene (unaturlig oppstalling, feil hovtrimming og skoing) blir oversett eller ikke akseptert, er det ikke overraskende at konvensjonelle metoder for behandling av hov/beinproblemer ikke fører frem til full friskmelding. Selv når konvensjonell behandling "lykkes", aksepterest det ofte at hesten må leve med noen grad av kontrollert smerte i mange år. Dette på tross av at den kunne blitt helbredet på få måneder, og rehabilitering til fullkommen sunnhet og evig frihet fra hesteskoens bedøvende hjelp.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 22/03/2003 :  03:22:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
At skadede hester blir slaktet skjer jo hele tiden. Kanskje det finnes flere innen løpsgrenene pga høy belastning, men å nærmest konkludere med at flere travere og galopp hester blir avlivet enn andre i ung alder blir urettferdig. Jeg skjønner de som heller slakter hesten sin fremfor å betale i dyre dommer for å få den frisk. Men det er nå en annen sak.

Fint at du begrunner utsagnene dine bedre Frik, det gjør det lettere å forstå hva du mener.

Min erfaring er helt motsatt av din, jeg har opplevd to episoder der eiere har valgt å slakte fremfor å selge. Og jeg anser ikke det for å være mye. Men miljøet er forskjellig rundt forbi i landet, og takk for det :)

Ja, noen er flinkere til å finne nye hjem til hesten sine, og det finnes faktisk travfolk innimellom dem også.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  08:20:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Trav /galopp hester blir som regel helt utprøvd med masse ting før de blir solgte. Jeg har bare vært borti travhester som selges ikke på grunn av tidsmangel eller at hesten ikke "likte" det å være travhest (den var blitt lat og uvillig), selfølgelig var det det jeg fikk beskjed om, men når jeg tok en kikk på hestene, så jeg at det ikke var tilfelle. Halte!!!. Hesten var jo helt frisk den.. (jeg er så lei alle de "friske" hestene)

Det er da det er synd at de selger hestene til slike som ikke har så mye peiling. De vil kanskje trene sprang med en halt hest uten å merke det. (har sett mange av de) Da er det synd på hesten. Den vil bli "dum" i manges øyne og det er her alt av "hjelpemidler" kommer inn. Stakkars hesten som bare prøvde å fortelle at den hadde vondt.

Når dette skjer, begynner jeg å lete etter "hva er grunnen til haltheten??
Jeg vil tro det er en blanding av; trening før hesten er utviklet (hard trening), skoing før høvene er utviklet og skoing i det hele tatt, unaturlige levevilkår. Hestene blir jo som regel utprøvde med det som går an før de selger hesten. Utprøvde med alt, ja. Jeg vil tro at den utprøvinga av alt er mer skadelig enn noen tror. Noen som har hørt om ringsko? Det er ikke bra! Ringskoen fjerner ikke problemet som er haltheten, men den ødelegger hoven enda mer. Etter en stund er hesten så ring at de må slakte den.
Det de ikke vet, er at hesten kunne bli frisk av å gå barfot. (+ rikting trimming og naturlige levevlikår) Kanskje de vet det, men de (fleste) vil ikke bruke så mye tid som 1-2 år på å få hesten god igjen. De finner seg en ny hest. Den samme runden på den også. Slik fortsetter det hos mange, men det er ikke alle som er slik selfølgelig. Godt er det!

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.