hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  08:43:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg skrev også at dere ikke måtte tro at det var bare på grunn av jernskoen, gjorde jeg ikke?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  08:47:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje det, men etter min erfaring og min "logisk tenkning" så kan jeg faktisk ikke se at jernskoen har stor betydning for hestens levealder! Jeg sier ikke at det ikke er individer som hadde levd lengre hvis den hadde gått uten sko, men de er såpass få at det ikke er bemerkelsesverdig. Etter min mening selvfølgelig!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  11:10:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Hvor har du egentlig det med at bare 11% av alle tamhester blir over 14 år? Er du klar over hvor spinnvill påstand dette er? Regnet litt på det, og det er helt psyke tall du kommer frem til. Så enten er de som påstår dette totalt blåste i hode, eller har utført en alvorlig regnefeil. Det kan bare ikke stemme. At gjennomsnittsalderen kan ligge på rundt 14 år kan kanskje stemme. Men andelen av hester som blir over 14 år bør være en del større enn 11% iallfall.

Hadde likt og sett det regnestykket, og de dataene de faktisk går utifra for å regne ut dette

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/02/2003 :  11:19:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at selv om hesten _kan_ gå barfot, så _må_ den ikke nødvendigvis gjøre det. Hvis hesteeieren synes det er greit at hesten går med sko, og hesten greier seg fint med sko, så må den gjerne få gå med sko uten at folk begynner å rope stakkars hesten. Det er en del jobb med å gå over til barfot. Hvis jeg som hesteeier ikke ønsker denne jobben, så lar jeg hesten heller gå med sko. Sko er tross alt utprøvd igjennom hundrevis av år, man har veldig mye erfaring med sko og skoing, og hestene ser ut til å trives meget godt selv om de har sko. Vi skal ikke bare ta hensyn til hestens behov, vi skal ta hensyn til våre egne behov også. Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  11:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: jeg er enig med deg, men som jeg har sagt før i denne debatten: De som har sagt dette med 11% må jo ha telt med de hestene som er i u-landene også! De blir skikert ikke over 14år. Man kan liksom ikke sammenlikne en hest i luksus-norge med en hest i et u-land...
Enig?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  12:08:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Eligj; Ja, det har du helt rett i. Viss en ikke ønsker jobben med barfothest, så bør en aldri begynne. Da kan det gå galt.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  12:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: tror Spoff vil ha svar på det hun spør deg om...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  16:31:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
BRYNJA:
Skor du hesten din?? Bare lurer, for på debatten om høver, har du skrevet: "I butikkene selger de fullt av pleiemidler som skal hindre at høvene tørker ut. Er dette virkelig effektivt? Selv foretrekker jeg heller å vanne føttene hver kveld, enn å smøre de inn med fullt av kremer. Men etter at hovslageren har skodd hesten, tar jeg på hovsterker eller såkalt "neglelakk" over sømhola slik at de ikke skal utvikle seg til å bli sprekker. (det kan skje)
Har også hørt at det er stoffer i pleiemidlene som kan ødelegge hoven"

Trodde du hadde barfothest, siden du var så imot jernskoen!!!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

♥Starlight♥

» VIP

Skrevet - 28/02/2003 :  19:14:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja:
Tror egentlig du bør prøve å slappe av litt, dagens hester er ikke som villhestene, idag blir de faktisk brukt, vanligvis året rundt. Da er det ganske unødvendig å la hesten gå uten dekken sånn at den får "flere tonn" med pels, blir gjennomsvett når den blir brukt og deretter blir satt våt ut fordi den ikke skal ha dekken. Det resulterer bare i forkjølelse/lungebetennelse! Det bør være opp til hver enkelt hesteeier etter han/hun har sett på hestens behov og bruksområde å bestemme om hesten skal bruke dekken, gå på løsdrift eller ha sko.

Det har også blitt sånn at ikke alle hester kan bruke sko pga høvene, og selv om du sier at du aldri ville hatt en hest med dårlige høver, er det noen som har det! De hestene kan ikke gå barfot uansett hvor naturlig du mener det er for dem! Det er bare sånn det har blitt og det må også du godta, det virker som alle andre her har gjort det...
Det er heller ikke alle som orker jobben med overgangen til barfot.
Du mener at alle hester kan gå barfot bare overgangen blir utført riktig. Tror du virkelig det er sånn? Tviler sterkt på det, du...
Enkelte hester kan gå barfot, andre ikke og sånn tror jeg du må godta at det har blitt:)

Snowflake

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  20:43:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Jeg lurte igrunn på hvor du har disse tallene fra uannsett jeg.

Har ikke inntrykk av at hester er veldig utbredt i u-land heller. Kan ikke si at jeg vet dette. U-landene er flest særlig i Afrika. Der brukes det vel mest andre dyr i den grad de bruker dyr. Har kun vært i u-land en gang før selv (Marokko), og det eneste dyret jeg så da var en villhund med rabies. Det var faktisk ingen som hadde esel eller kamel heller.. Men nå var jeg mest i byen da.

Ellers har en u-land i Asia også. Noen veldig få i Europa og Sør-Amerika. Men ser ikke for meg at hesteandelen på langt nær lar seg nærme seg hesteandelen i i-landene. Hesten brukes i veldig stor grad som konkurranse- og hobbydyr, og utkonkurrerer vel neppe gårdshestene de har i India (til trekkarbeid, og gårdsarbeid benyttes i storgrad andre dyr som f.eks. esel, som igjen egner seg dårlig til sprangridning, galoppløp, distanseritt, travløp osv).

Spørsmålet er: Hvor har du dette fra? Skulle likt å lese dette svart på hvit et sted hvor noen faktisk påstår dette (fra en litt mer pålitelig kilde enn fra deg på et diskusjonsforum på Hestemarked). Hadde vært veldig interessant og sett regnestykket! Kan "desverre" for mye statistikk til å la meg gå på hva som helst.. Jeg har ikke sagt at det er feil, men jeg stiller meg veldig tvilende etter å regnet litt på det siden jeg i utgangspunktet synes det hørtes rart ut..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  22:27:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei.. igjen!

Da jeg kjøpte hesten min, hadde den ikke sko. Om hesten hadde sko før de sendte hesten på transporten, vet jeg ikke. Når jeg fikk den, var det hvertfall ingen sømhull å spore. (høvene så "nyskjæret" ut)
Jeg gjorde selfølgelig, uten å nøle, det tradisjonelle; sette på sko.
Jeg hadde det topptopp med hesten min i ca. to mnd. Da begynnte den store nedgangen. Hesten begynnte å stresse når jeg rei, beina ble tykke (stallfot) da hesten stod inne over natta/når det var stykt vær ute, masse slike "dumme" ting.

Etter mye prøving av alt mulig, så fant jeg tilfeldigvis denne boken min som jeg alltid snakker om. Denne gav meg et helt nytt syn på hest, og det verste var å se alt det jeg hadde gjort galt! Jeg tenkte; nå har jeg prøvd alt annet, og kan like godt prøve dette også. For hva hadde jeg å tape?

Nå går hesten ute nesten hele døgnet og har god pels. Den får de leveforholda den trenger og går uten sko. Jeg ser og føler meg frem på hesten når jeg må trimme høvene. Det gjenstår å se (om ca. et år) om dette virkelig var det som skulle til for at hesten min skulle trives igjen. (til nå- bare positivt å si!) Hesten går på altslags underlag, og merker veldig lite sårbeinhet hos den. (kun når den plutselig treffer en skarp stein)

Redigert av Brynja den 01/03/2003 20:29:00
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  20:35:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
til brynja: hvor kjøpte du hesten din fra? (land, sted...)

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  22:43:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hesten min er norsk, og stod på østlandet.(tidligere kaldblodstraver)
Hvordan det?

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  22:56:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hesten min er norsk, og stod på østlandet.(tidligere kaldblodstraver)
Hvordan det?

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  13:11:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
bare lurte. i tilfelle du hadde kjøpt den fra holland eller noe. der bruker de ikke sko på bakbeina. men var det på vinteren du kjøpte den? hvor langt unna bor du østlandet? hvis hestene skal reise langt, pleier de å ta av skoa. og hvis det er vinteren, gjør de de også pga broddene..

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.