hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  23:47:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg tar til meg det jeg synest høres/ser/føles logisk ut. Det du ville skrevet i en bok, ville jeg ikke sett på som logisk.. (det du sa om rosa hester) Visse grenser for hva jeg synest hørest logisk ut, har jeg også, selv om jeg ikke mener det sammme som deg..

troutley; Mener du at vi avler bort hestens biologiske behov? Såfall, hvilke behov har den nå?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mente har eligj satt ord på. Men det står i debatten om belegg. Dette:
"Hva ville en villhest gjøre om den strøk seg?" Det er veldig greit. Den ville få et sår, det ville bli infisert og hesten ville dø. Den ville ikke rekke å få mange føll, kanskje ingen føll. På denne måten ville denne hesten, som har "dårlige" egenskaper, ikke få produsere flere hester med de samme dårlige egenskapene. I naturen er det bare de sterkeste som overlever.

Vi mennesker derimot, vi putter på belegg slik at den greier seg fint, og så setter vi føll på hesten allikevel, selv om den egentlig har en egenskap som gjør den mindre egnet til å overleve i naturen. Vi mennesker avler frem hester som har egenskaper vi setter pris på (trave fort, hoppe høyt) fremfor hester som har egenskaper som er nødvendige for å overleve i det fri (god vinterpels, sterke høver, bein som ikke lager strykskader). I og med at vi har avlet på denne måten i flere hunder år, får vi hester som har de egenskapene vi vil ha, og ikke de egenskapene som er nødvendig i naturen.

Stikkord: Utviklingslære, Darwin, Survival of the fittest (Den sterkeste overlever)."

Dette var vel det jeg mente.

Også det at når man avler på naturlige svake dyr(hvis de hadde vært villhester), bringer man disse dårlige egenskapene videre. Vi velger det sportslige(løpe, hoppe osv.), og velger bort (til en viss grad!!!) den ville hestens hardførhet!
Og jeg sier ikke at det er sånn med ALLE hester, men med en god del.

Selv har jeg jo to helt forskjellige hester. Jeg har en dølagamp, og en fullblods. Dølen er jo mye mer hardfør enn fullblodsen. Jeg bruker aldri noen slags form for beskyttelse på dølen, men det gjør jeg på fullblodsen.
Det som er er at man kan jo ikke bare skjære alle hester over en kam, man må jo se hva som er best for den enkelte hesten!!!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:50:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, men de biologiske behova er der fortsatt, selv om hesten har noen svakheter.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okey, jeg sier bare en ting: Se på den enkelte hests behov!
Enig?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  09:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bynja: Har du sett at jeg har skrevet på bøker om hestehoven? Der du har spurt etter bøker?
Har funnet to bøker. Har du sett det?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  09:04:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har sett det=)

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  12:36:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg laget en ny debatt. Den handler om villhesten og dagens tamhest. Derfor kan vi nå gå tilbake til det denne debatten handler om - barfothester!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

♥Starlight♥

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  22:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har fulgt med på denne debatten om barforhester en stund, og nå vil jeg si min mening. I mange år har det vært forsket på hva jernskoen gjør med hoven til hesten. Forskere har etterhvert kommet frem til at skoen ødelegger noe av blodsirkulasjonen i hoven og dermed gjør den litt mer nummen enn normalt. Sømmene som stadig skiftes ødelegger hovveggen og kan føre til hovsprekker hvis hoven er for tørr når sømmen settes i. Undersøkelser har også bevist at en skodd hov ikke er en like god støtdemper som en uskodd. Hoven er en fleksibel, men hard ogn tøff del av hesten og den var opprinnelig skapt til å absorbere støt fra underlaget når hesten var i bevegelse, for å skåne ledd og sener som ikke var laget for å ta imot disse støtene. Når hestens høver blir skodd, svekkes denne absorberingsevnen med 70-80%. Noen av dere vil sikkert bare le og si at dette bare er tull, men det er faktisk bevist.

Det har vært en del diskusjoner om at dagens ridehester bare blir 14-15 år, mens villhesten ble 30+. Her må man prøve å forstå hva som blir sagt. Noen hester er idag bare AKTIVE til de er 14-15 år pga ledd/seneskader som gjør at de må "førtidspensjoneres" eller brukes mer forsiktig (det står ikke noe om at de dør etter 14-15 år...). En del av disse ledd/seneskadene (kanskje ikke alle) er forårsaket av støt fra underlaget som kunne vært unngått eller forminsket dersom hesten hadde vært uskodd. Dette med traving på asfalt er noe av det samme. Det blir som å sette "hardt mot hardt" (sko mot asfalt). Mange mener at hestebeina ødelegges av traving på asfalt, og det kan jo stemme dersom det traves mye på asfalt med sko. Hadde hesten vært uskodd hadde den tålt mye mer traving på asfalt før det gikk utover beina fordi høvene var i stand til å absorbere støtet fra asfalten mye bedre. Nå tenker nok mange "men hesten blir jo sårbeint av å gå på hardt underlag, da". Ja, hvis hesten ikke er vant til å gå barfot, vil den bli sårbeint. Men hvis man lar overgangen fra skodd til barfor ta den tiden den trenger, vil man som oftest stå igjen med en hest som har gode høver som kan være uskodde.

Denne overgangen tar vanligvis ca 1 år. Grunnen er at nytt, sunt horn må vokse ut (normal horntilvekst på 1 mnd er ca 7 mm) og hovbeinet må trekkes opp igje til normalposisjon sånn at det ikke ligger og trykker på sålen når hesten går på hardt underlag. Det er det som skjer når hesten blir sårbeint, vanligvis er det luft mellom sålen og bakken fordi skoen kommer i mellom, men når skoen fjernes kommer sålen ned på bakken helt til hovbeinet er trukket opp igjen fordi det trykke sålen ned. Hovbeinet kan først komme på plass igjen når hesten har mulighet til mye utegang og bevegelse.
I den tiden av overgangen hesten blir sårbeint, går det utmerket fint an å bruke boots på høvene (f.eks. Marquis) nåe hesten skal brukes p et hardere underlag enn det den ellers går på.

Jeg sier ikke at alle hester har hornkvalitet til å gå barfot, men de aller fleste har det faktisk selv om man ikke skulle tro det.
Man vet ikke før man prøver, og prøver man ikke får man heller aldri vite det (hvis ikke hovslageren kan konstatere at hesten absolutt ikke har høver til det, da). Det gjelder å være åpen for nye muligheter, ikke bare klamre seg fast til det kjente og kjære. Det må jo være en grunn til at stadig fler og fler går over til barfot? Eller?

Det sier seg vel egentlig selv at hesten har det best uten sko, den går barfot som føll og har den fortsatt høver til det når den skal brukes, er jo det det beste og eventuelt bruke boots når det trengs!
Men, selvfølgelig, det er ikke alle hester som klarer en overgang, og da er jo sko det deste for de hestene det gjelder! Det sier seg jo selv.

En annen ting jeg vil ha med: dette med at den uskodde villhesten blir 30+ er nok en sterk overdrivelse. I det fri er hesten et byttedyr og det er lite sannsynlig at den unnslipper rovdyr til den er så gammel at den dør av naturlige årsaker! Tror ikke levealder har noe med sko/ikke sko å gjøre. Jeg vet om en dølahest som levde til han var 33 år (ble ridd hvertfall til han var 31) og han hadde alltid hatt sko. Men poenget med villhester=30+ var kanskje at en uskodd hest ikke har like lett for å få beinproblemer pga nedsatt absorberingsevne pga sko...

Ja, dette var hvertfall min mening! La de hestene som tåler det, gå uten sko og de som ikke tåler det, de må få ha sko! Man skal jo gjøre det som er best for hesten og sånt varierer jo fra hest til hest, det er ingen fasit på om hester skal ha sko eller ikke. Noen trenger det, andre ikke og det må vi faktisk bare leve med:)

Snowflake

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  22:59:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg, snowflake!

Men grunnen til at en hest ikke klarer overgangen er ikke på grunn av hesten, men på måten det gjørest på. Får den ikke de naturlige leveforholda, kan ikke hesten bli en høytydende barfothest. Og; trimmingen må en heller ikke glemme!
For de som bruker hesten sin to timer i ridehallen, hesten gå ute i noen timer og ellers står i boksen, er det bedre at hesten får gå med sko. Hvis ikke, så vil hesten være sårbeint fordi at hoven ikke får bli "naturlig" igjen. Den trenger BEVEGELSE for å klare dette!

Gå til toppen av siden

♥Starlight♥

» VIP

Skrevet - 27/02/2003 :  23:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja; er ikke helt enig med deg når du sier at alle hester ikke klarer overgangen pga måten det blir gjort på. Det er faktisk sånn at enkelte hester rett og slett ikke har hornkvalitet som er bra nok til at de kan gå uten sko og det må bare aksepteres og tas hensyn til:)

Det er nok bare sånn det er. Dagens hester er forskjellige fra villhestene uansett. Forskjellen vil alltid være der, og den er det vi som har stått for. Vi har ønsket visse egenskaper bort, og det har sine ulemper, f.eks at ikke alle hester kan gå barfot.

Snowflake

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  00:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det jeg mener er at en hest som har godt av å gå uten sko, bør få gå uten sko. Men en hest som har godt av å gå med sko, får gjøre det! Hvis jeg hadde kjøpt en barfot hest, javel, da hadde jeg latt den forbli det! Det er bare det at det er ikke alle hester som tåler det å gå uten sko!

Og en ting til deg Bynja! Det er en stund siden, men du skrev at av alle hester i verden, ble kun 11% av disse over 14 år. Ok, men da må du jo tenke på alle de hesten i u-landene også! Tipper de ikke blir over 14 år. Men vi har ikke mange hester i Norge(i forhold til resten av verden), og de fleste hester i Norge, etter min erfaring og de hestene jeg har vært borti, har faktisk blitt over 14 år! Og alle(98% av de) har blitt skodd med jernsko! Tipper de fleste hestene i u-landene er hester uten sko. Kanskje ikke etter "barfotmetoden";)
Skjønner du hva jeg mener?
Man kan liksom ikke sammenlikne en hest i et u-land med en hest som lever i luksus her i Norge(f.eks.)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  00:23:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Skrev jeg ikke "i hele verden"? Det var ihvertfall det som var meningen..

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  00:27:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva var meningen da? Hva mente du?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  00:40:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg mente å skrive 11% av hestene i verden blir omtrent 14 år. Da rekner jeg med at jeg har tatt med u-landene også. Det er jo også en del av verden, eller har det også blitt forandret på?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  08:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åja! Nå skjønte jeg hva du mente! Men det jeg mente var at du måtte ta hensyn til de hestene i u-landene også! Du har tatt de med, men du må liksom tenke på de... Det var det jeg mente! Ikke at du måtte ta de med.. Det hadde du vel gjort regner jeg med!?
Altså blir det jo ikke grunnen til at bare 11% av alle hester i verden blir over 14 år jernskoen!!!
Hvis du skjønte hva jeg mente i det forgje innlegget!?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.