hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Magette

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  08:34:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei!

Ja, elgji det er det som er trimming!

Jeg får også hjelp fra en smed til å rette på høvene av og til, men ikke på samme måte han ville gjort med en skodd hest. Faktisk så tygde han også på det med barfothest! Han ble helt slukt i boken "et sunt og naturlig hesteliv", så det var et tegn på at han var interessert. Han kan jo bli erfaringer rikere=)

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  09:41:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Wulfi; Jeg mente ikke; "hvordan tok du skoa av"? Men hva du gjorde med hesten etter skoa var av... (OK?)

ÅH , på DEN måten. *Ler*

Fikk hovslgeren til å skjære høvene hennes ,men ikke fullt så mye som han pleier. Dette var i fjor sommer , og etterpå har hun slitt høvene sine selv.
Siden høvene hennes ikke blir skjært/trimmet etter barfot-prinsippet , så kan hun neppe kalles en barfothest. Men for oss funker det kjempefint å ri på turer uten sko. Hun har nok sterke høver :)

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  10:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvordan trimming er det du mener, Brynja? Er det sånn sirkler eller er det sånn værking/skjæring?

troultey
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  23:59:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg mener skjæring!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  00:05:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
En ting jeg ikke skjønner helt... Hvordan får du en "barfothest" bare ved å skjære høvene?? Må man ikke gjøre det på en "spesiell" måte?
Shettisen min har gått uten sko i 4 år,men hoven fungerer ihvertfall ikke som en "sugekopp". Det er fortsatt veeldig glatt for henne på isen...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  00:26:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Kerry; Jo, man må gjøre det på en spesiell måte. Du kan gå inn på den siden jeg har nevnt tidligere og lese det som står i margen (trykk på linkene). Hovedsiden er jo også viktig å få med seg, da..
Kanskje du forstår litt mer av det da..(?)

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  00:30:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Intereserer meg egentlig ikke så veldig :) Bare lurte på om noen her hadde erfaring med det eller visste hvordan det gjøres, og evnt. har prøvd det selv!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  07:57:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei. Kerry; Ja, men om du leser på den siden, får du det sikkert bedre og fyldigere forklart. Er du ikke interessert, så kan jo ikke jeg endre på det...

Når en er godt kjent med hoven og hovens vitale funksjon, er det mulig å forstå den konvensjonelt ofte misforståtte eller uaksepterte årsakene til halthet. Det er blitt bevist mange ganger at om hesten får "vende tilbake" til naturlige leveforhold (inkludert å fjerne skoen) og får riktig trimming, vil frembringe heling nesten hvert eneste tilfelle av hovproblemer og halthet, selv i de mest "håpløse" situasjoner.
Det at "jeg kan ikke bruke hesten uten sko" er ikke en grunn for å sko hesten, men heller en grunn til å sette seg inn i saken og fjerne årsaken til at høvene har blitt så svake at hesten ikke lenger kan eksistere uten den skadelige "krykken" som skoen er. Husk at når den var ung hest, og før den ble skodd, var i full stand til å bevege seg, løpe og leke.
Det at barfothester er kapabell til de største prestasjoner dersom de får de leve-bruksbetingelser veldig nært dens biologiske behov, er og har blitt bevist gjennom mange årtusner som disse barforthestene er blitt brukt av mennesker.

Redigert av Brynja den 26/02/2003 08:01:33
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  17:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt et par ganger nå - hestene våre er avlet slik vi vil ha dem, ikke som villhester! Når vi har avlet på dem, har den naturlige hardførheten som villhestene har (til en viss grad selvfølgelig..)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  22:04:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Vi kan ikke avle bort dens biologiske behov! JA, vi avler for å få frem det vi vil ha, men hestens virkelige behov er de samme om det er en spranghest, villhest, traver eller hobbyhest..

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  22:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, for dette blir borte(beklageligvis) når vi avler frem det vi vil ha frem!
Det ser man jo på hestene vi har!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  22:38:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg forstår ikke hva du mener! Hva slags behov har hesten nå, da?

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  22:59:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Grunnen til at hestene begynnte med sko;

"Skoen ble brukt som en krykke til å dekke over den dårlige hovkvaliteten som ble forårsaket av de unaturlige levevilkårene som ble påtvunget hestene i middelalderen"

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/02/2003 :  23:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
troultey, hvordan kan du mene at vi avler bort hestens biologiske behov (om det da var det du mente)?? Den var vel litt drøy! Mye kan vi nok greie å avle bort, men hesten beholder da allikevel sine instinkter og naturlige behov...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/02/2003 :  23:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Det du siterer er _en_ mening som en eller annen person har skrevet i en eller annen bok. Bare fordi noe står i en bok, er det ikke nødvendigvis den ene, fulle og hele sannhet. Hvis jeg skriver en bok hvor det står at "Villhestene som levde i asia for mange tusen år siden var rosa", så betyr ikke det at det er en sann påstand.

Merkelig at du tror så fullt og fast på alt som står i den boka di, men at du nekter å ta til deg andres erfaringer.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.