hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

elin
» VIP

Skrevet - 23/02/2003 :  19:24:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begge hoppene mine går uten sko. Vil ikke kalle begge barfothester riktig enda. Minsten har gått uten sko hele livet, mens hun andre har vært skofri ca 10 mnd, men "med-sko" ca 25 år av livet... Aldri for sent =) FUNGERER HELT SUPRT!! Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  19:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
heizann.. noen hester som går uten sko blir fort
sårbeinte men andre ikke.. dette har noe med høvene
å gjøre!!! det har også sikkert noe med rasen ja..
jeg rir godtfred godt uten sko!!! hilsen godtfred
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  20:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

wulfi:
Hva var det du gjorde da du tok av skoa? Er du kjent med trimming av høver?

Tok dem av på vanlig måte , og skjærte høvene hennes ganske normalt. :)

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  22:16:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ok, du har misforstått, Wulfi. Behandlet du hesten som om den var skodd, liksom?
hehe..

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 24/02/2003 :  11:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: Hva gjør du egentlig? Trimmer du selv, eller kjenner du noen som kan det godt?

Dette synes for meg som et problem med barfot-hest. Jeg tror ikke jeg ville begynt å trimme min hest uten å ha skikkelig hjelp fra noen som virkelig kan det. Jeg ville ikke tatt sjansen på å skjære feil. En hest som går i hardt arbeid hver dag kan lett få slitasjeskader dersom den er feil skåret, for lite, for mye eller skjevt. Hvordan vet jeg hvem som kan det og hvem som bare tror de kan det?

Jeg har lest denne barfotsiden. Og hva står det der? Jo, blant annet at hvis hesten jobber på underlag som er hardere enn der den lever, kan den bli sårbeint, og man anbefaler boots. Asfalt er for eksempel hardere enn der de fleste hester lever, som er i boks på spon og i innhegninger, som regel sand, gress eller annet mykt underlag. Det står forresten også man må regne med en lengre periode med sårbeinthet hvis man ikke trimmer hesten på spesiell måte. Et halvt år med sårbeinthet, er for meg en høy pris.

Når det gjelder boots, nevnes spesielt en boot som er egnet for norske forhold fordi den kan pigges. Men for meg virker det som mer strev og holde på med disse bootsene, prøve ut flere for å finne en som passer osv. Dessuten står det at flere av bootsene har dårlige egenskaper, som for eksempel at det kan henge seg fast kvister og slikt i skogen, eller at de kan gi skader på draktene. Det høres jo ikke spesielt praktisk og hov-vennlig ut.

En annen ting som ikke står på den siden er nøyaktig hva slags hester man har prøvd ut metodene på og hvilken type arbeid de gjør. Det står riktignok at det er "mange dressurhester, showhester, distanseritthester, og reininghester som konkurrerer barfot". På hvilket nivå? Hvordan arbeider disse hestene i det daglige? Kun på ridebane, eller ute i skogen, på stier eller på grus og kjøreveier? Det står at "vi har prøvd og feilet", det står ikke hva feilene har bestått i. Det står at så godt som alle sunne hester som blir barfot-trimmet greier seg fint. Hva menes med sunne? Eksempler på tilfeller hvor det ikke har gått så bra? Hvorfor har det ikke gått bra?

Hvis man leser disse sidene, så ser man jo at det er ikke "bare bare" å ta av skoa og leve lykkelig alle sine dager. For noen fungerer det tydeligvis sånn, og det er sikkert veldig praktisk. Men jeg ville kreve mer og bedre dokumentasjon og støtte fra kvalifiserte fagfolk. Jeg ville heller ikke skjære om hesten etter en metode som er prøvd ut i 2-3 år. Trimmemetoden som beskrives på barfot.net er utviklet siden 2000/20001. Man trenger mange års erfaring før man kan si noe sikkert om en ny metode. Jeg vil ikke være prøvekanin. Andre får gjøre den jobben.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  13:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener du med å trimme?? For meg virker det som om du tror at å trimme er å skjære/værke høvene til hesten. Tar jeg feil, eller er det det du mener? Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 24/02/2003 :  13:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg forstår barfot.net, så betyr å trimme høver å skjære/værke høvene. På barfot.net finnes beskrivelser og bilder av spesielle måter å gjøre dette på. Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  14:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en hest går barfot sliter den hoven,du trenger ikke skjære den da. Nok med jevnlig rasping for å holde rette vinkler og fasong. De fleste hesteeiere kan raspe selv,også får man en hovslager til å sjekke hovene innimellom.Hovslagere anbefaler at hestene skal få gå uten sko så lenge det er mulighet.Og hvis man rir mest på mykt underlag har hestan det supert,man merker fort hvis dem trenger sko. Da "ømmer" de seg ofte på grusvei. Da er ikke problemet større enn at man ringer hovslager. Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  14:50:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
eligj:
okey, fo jeg veit at trimming av høver er at man skal ta hoven i små sirkler sav en eller annen grunn. Jeg tror det er det Brynja mente. Var det det du mente, Brynja?
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  17:13:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Brynja: Nå er jeg ikke helt med... HVA har jeg misforstått ?

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  19:10:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Brynja: Hva gjør du egentlig? Trimmer du selv, eller kjenner du noen som kan det godt?

Venter spent på svaret til Brynja......

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  20:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt, jeg tror hun mener at man skal bevege hestens hov i små sirkler. Det er det man kaller trimming av hoven. Det er veldig behagelig for hesten!
Jeg skal sjekke dette opp litt mer.

troultey
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  20:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til dere som lurte på svar fra Brynja:
http://home.c2i.net/barfotnett/
her står det jeg snakket om! Trimming. Gå inn på trim. Det står på venstre side.

troultey
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  21:21:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei.

For å få det helt klart; Ingen er eksperter når det gjelder barfothester! Mange har jo såklart bedre erfaring enn andre, men ingen er eksperter, ingen kan ALT! En må rett og slett bare prøve seg frem og jobbe og sammenligne med andre! (det er det en lærer av..) På siden jeg nevnte, så står det sånn "grunnleggende" hva som er galt på en skodd hov, og hvordan hoven egentlig skal se ut. (i følge de ville hestene) Man må bare følge med på hesten og hvordan høvene utvikler seg. (som noen sa, så er det ikke bare-bare med overgang til barfot. Men kan hesten få det bedre, så bryr jeg meg ikke om jeg ikke kan bruke hesten i de verste tidene.)

Jeg er en av de "prøv deg frem" typene.. Altså så trimmer jeg selv, og har min erfaring ut i fra hva jeg synest ser og hørest riktig ut både for meg og hesten!

Wulfi; Jeg mente ikke; "hvordan tok du skoa av"? Men hva du gjorde med hesten etter skoa var av... (OK?)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/02/2003 :  07:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er greit hvis vi snakker om det samme her. Ordet "trimme" kan bety både "mosjonere" og "stusse, skjære" både på norsk og engelsk. Trimming av høver gjøres med hovkniv og rasp i følge barfot.net, følg linken "Trim". Øverst på siden står det om å gjøre sirkelbevegelser med hoven til hesten. Men dette er som forberedelse til trimming. Hvis man leser litt lenger ned på siden, kommer man til beskrivelser av "hvordan bruke hovkniven" og "hvordan bruke raspen". Det er dette som er selve trimmingen. Brynja: Er du enig i dette?

Og husk for all del at "Trimmingen er ikke et maratonløp. Den skal være en vakker, intim del av ditt forhold til hesten." Fra barfot.net. *fnis* :)

Men tilbake til poenget: Man skjærer i høvene. Jeg håper at folk ikke begynner med dette uten at de får hjelp av en erfaren person, helst en smed med et åpent sinn.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.