hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:45:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
hvordan kan du vite at hesten trivest bedre som "bokshest" med dekken, sko+++ enn uten? Har du noen gang vært hest?
Når det gjelder "Barfotfolk"; ikke lag deg fordommer!!
Selv om ikke alle er med deg betyr det ikke at hverken du eller de som er mot deg har feil.
Hva er feil??
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:47:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si jeg er enig med deg, og at det var bra sagt!
Og uansett er de hestene som vi bruker i den moderne ridesporten er jo avlet slik at de passer til det vi skal bruke de til. dette går utover de egenskapene forfedrene hadde. det sier seg vel selv. derfor kan vi ikke sette en hest som er avlet til vårt formål til å leve som en hest som er naturlig hardfør!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:54:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Klarer vi bare å holde hesten på den naturlige måten er vel det bra?
Da blir den i tillegg til å leve naturlig (slik som den pleide), unngått alle de "dødsårsakene" i det frie liv.. ikke sant?
Bygger enn opp hesten med tålmodighet og får den sterk, tror jeg ikke at hesten får problem med å bli ridd/kjørt.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:58:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
ooops... jeg mente at jeg var enig med eligj! hehe *flau* Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  20:05:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
jeg forstod det...=) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/02/2003 :  20:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sa ikke at hester trives bedre som bokshester, med sko eller med dekken. Jeg sa at hvis en hest trives med sko, så bør vi være fornøyd. Hvis du vil ha hesten din ute hele tiden, uten sko og uten dekken, og hesten din trives med det, så er det fint for deg og hesten din.

Jeg har ikke vært hest noen gang. Beklager hvis jeg ga inntrykk av det. ;)

Jeg har ikke sagt noe stygt om barfotfolka, jeg har bare stilt spørsmål ved at de opererer med tall som ingen andre bruker. Det er godt mulig at barfot er en annen god måte å holde hest.

Jeg mener som jeg har sagt tidligere, at det er flere enn en måte å gjøre riktige ting på. Siden man har brukt sko i flere hundre år, og hester lever lenge, arbeider hardt og ser ut til å trives fint, tror jeg at sko er en måte å gjøre det på.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  20:29:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, det viktigste er jo selfølgelig at hesten trives! Men jeg anbefaler på det høyeste at du/dere leser "et sunt og naturlig hesteliv". Ikke for å få dere til å skifte mening, men for å prøve å få dere til å forstå min tankegang når det gjelder hest=)
Ingen har vondt av å lese=) En kan bli klok av lesing og a-ha opplevelser en oppfatter (særlig i denne boken. Jeg hadde mange a-ha.. så det er derfor... opplevelser ved å lese denne boken. Jeg tok bare til meg det jeg syntest hørtest riktig ut=)

En lærer hele tiden og det er viktig, både for deg og hesten=)

Redigert av Brynja den 20/02/2003 22:59:05
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/02/2003 :  00:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal man være fornøyde når hesten trives, eller skal man prøve å finne noe som er enda mer optimalt?? Ikke vet jeg, men selv vil jeg alltid prøve ut nye ting om jeg tror at det kan forbedre livskvaliteten til hesten. Det at den er fornøyd nå er ikke godt nok for meg, for hesten vet kanskje ikke bedre. Hesten er vant til å ha det slik og tror nok at det er greit??

Dette med barfot, jeg tror uten tvil at det er best for hesten!! Men det er ikke bare å ta av skoene og slippe seg løs heller slik som mange ser ut til å tro. Det tar ca. 1 år for at ny og sterk hov vokser ut, i mellomtiden har hesten fremdeles den "gamle" hoven som kan være ødelagt og som lett gir sårbenthet. Gir man hesten tid og skikkelig tilvenning vil man ikke ha noen store problemer med å la hesten gå uten sko. Men det forutsetter at høvene blir trimmet skikkelig, det er ikke bra for hesten om du bare river skoene og tror at du nå har fått en barfot hest...

Men det er ikke for alle å ha barfot hest da det kreves endel. Det er få i Norge enda som har gode nok kunnskaper om dette til at alle kan få hjelp. Man må som regel trimme selv siden en utdannet barfot-trimmer ikke er like lett å oppdrive som en vanlig hovslager. Men kan du så bør du, det mener nå jeg :)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  07:28:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja! Helt enig, Irriducibili! Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  12:13:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg rir hesten min uten sko. Hun har gått uten sko i snart 9 måneder , og det går kjempefint. Kan gå lange turer på asfalt også ,uten tegn til at hun blir sårbeint.

For noen funker det fint å gå uten sko , mens andre kanskje MÅ ha sko. Hester er like forskjellige som oss mennesker.

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  15:17:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
wulfi:
Hva var det du gjorde da du tok av skoa? Er du kjent med trimming av høver?
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  20:41:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei igjen. Jeg måtte bare vise denne siden en gang til. (det er ikke alle som leser igjennom alt i debatten, så det er ikke alltid at de får med seg alt.

Så, jeg sier det igjen; denne siden kan dere lese;
http://www.barfot.net/

Det er også bra å lese de "linkene" i margen. De står på engelsk, men innholdet i hver link er på norsk=)

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2003 :  22:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
er vi ferdig med denne debatten? bare lurer. den var jo litt interessant da!! Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 22/02/2003 :  23:51:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ferdig?

Er det ingen som spørr, så er det jo ingen som svarer! Da blir jo debatten "glemt"...(ferdig)

Synest også at det var litt interessant å se hva andre skriver innen dette temaet, da!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  12:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja. Men da må vi nesten få høre andres mening også!! Har noen andre meninger om barfothester?? Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.