hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Athletic_Crown

Skrevet - 28/12/2002 :  20:04:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva mener dere om å la hesten gå barfot?

hemmer ikke dette kladden på hovene om vinteren?

billigere?(med tanke på hovslager)

bedre for hesten??

men er det så bra å skritte vanlig på asfalt med barfothest? jeg må skritte på asfal noen ganger for å komme meg ut i skogen!

amayan

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  20:40:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
en hest som aldri har hatt sko, synes jeg det går greit uten med, men hester som har hatt sko blir lett sårbeinte, og da spesielt på hard bakke som f.eks asfalt. på vinteren da blir det ikke kladder, men den kan skli da...

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  11:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
selvfølgelig er jo det best, men mange hester blir veldig sårbeinte. i naturen galopperer de bare hvis de må, og de går jo for det meste bare på gress-sletter, i forhold til hva de blir brukt til idag.(siden det som regel kommer et svar om hvordan hestene er av natur...) vi rir jo på asfalt, hopper, trener på banen...men hvis hesten ikke blir sårbeint er jo ingenting bedre!!

Gå til toppen av siden

knatten

» VIP

Skrevet - 29/12/2002 :  18:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste hester som går uten sko blir sårbeinte av å gå på grus. Asfalt derimot er mildt på høvene så sant hesten løfter bena av bakken når den går. Så at hesten må gå mye på asfalt ville jeg ikke begymret meg så mye over. Men er du i tvil om hesen blir lett sårbeint eller ikke så prøv og la den gå barbent en stund. Du kan jo alltids sette på skoene igjen senere. Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  19:30:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
skal love deg at hesten kan bli sårbeint på asfalt ja. når vi tok av skoa på hestene pga beite, ble de skikkelig sårbeinte av asfalten. men det kan være at det er mildt på noen. men merk dere at jeg skriver KAN..ingen hester er like.

Redigert av amayan den 01/03/2003 17:56:40
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  01:26:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
På rideskolen jeg rei på da jeg var mindre gikk alle ponniene(welshponnier) uten sko. Disse var ofte på turer på både asfalt og grus. Kan ikke huske at noen av disse ponniene noen gang var sårbeinte. De var riktignok vant til å gå uten sko, og muligens har kanskje noen hesteraser høver som egner seg bedre til å være barfote enn andre.

Fordel med barfote hester:
  • Billig
  • Bra for høvene hvis de tårler det
  • Når snøen faller sitter ikke kladdene så godt (men en unngår ikke kladdene helt)
  • Barfote hester sklir ikke så lett på tørt gress (ok.. Sko med gressbrodder sklir vel mindre, men sko uten brodder sklir mer..)

Men barfote hester på is er skummelt.. Men på snø går det bra!

Flere som bruker sko på forbeina, og lar hestene være barbente bak. Kan også være et alternativ.. Men rir du mye på tur når det er glatt er nok sko på alle fire med brodder best. Dessuten bør du se det ann på hvordan høvene slites. Dersom høvene slites mye eller skades ved ridning (selv om ikke hesten blir sårbeint) bør du nok likevel bruke sko.

Ta en prat med smeden din neste gang du får hesten din skodd. Kan jo prøve å ha sko bare forran kanskje, eller ta dem helt av. Høvene bør skjæres av og til likevel, så smeden må komme (ofte slites de ned, men de bør skjæres slik at hovstillingen blir riktig. Slitasjoen kan ofte bli litt skjev). Smeden vet nok best hva som er lurt utifra type hest du har, hva du bruker den til og han/hun kan sikkert si litt om kvaliteten på hoven vil tårle det eller ikke også.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  20:54:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Er ikke helt prakitisk med barfot hest! Da den blir lett sårbent, av å gå på asfalt eller grus.. Det er også glatt på fress! Det finnes jo sko som du kan få smeden til å legge inn hoff grip! sånn at snøen ikke kladder! veldig praktiskt! man kan ikke alltid tenke på utgifter!
Har man en liten shettis ol, er det ikke nødvendig å sko den med det første! Men det med og uten sko kommer helt ann på hva du bruker hesten til osv!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  20:54:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg syntes det er mye bedre å la hesten gå uten sko hvis man har muligheten til det! Høvene blir mye sterkere av det, og hvis hesten aldri har gått med sko er det ikke no problem. Shettisen min har aldri på sko, og den går i leire, på asfalt, snø og is! Klart på isen kan det være litt glatt, men for det meste holder hun seg på beina! Høvene blir heller aldri slitt av å gå på asfalt eller grus! Det hjelper bare til å slite dem ned! Det første året hun levde kunne hun bli litt sårbeint, men etter det har hun aldri vært det og hun har kjempe sterke høver :) Vil anbefale å la dem gå uten sko hvis man har mulighet til det!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  16:05:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Dere kan jo gå inn på denne siden og se om dere finner noe spennende lesestoff: http://www.barfot.net

På siden er det også en "yahoo" gruppe (du må melde deg inn for å kunne lese innleggene..: http://groups.yahoo.com/group/barfothest/

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
okey, nå svarer jeg her!
jeg så litt på den siden du skrev. der står det: "Jernskoen er i tillegg til økt risiko den mest vanlige årsaken til at hester i vår tid har en gjennomsnittlig levealder på 12-15 år, mens dens naturlige biologiske levealderen er 30+. Vi kan derfor uten å overdrive påstå at jernskoen øker risikoen for tidlig aldring av din hest."
vel... kan ikke si meg enig i dette.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:08:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei!

Da fortsetter du med ditt; å følge den "tradisjonelle" strømmen (SKO er best). Det er det ikke noe noen kan nekte deg! Gjør det du synest er best for din hest!

Redigert av Brynja den 20/02/2003 19:09:14
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
veit ikke om du leste det jeg skrev i stad, at hesten har godt av å få litt "fri" fra sko, men f.eks. når den står på beite og ikke blir brukt! Ville aldri brukt mine hester uten sko. Dølen min Blir sårbeint av å gå uten sko og han er vant til det!
men det er som jeg har sagt før, man bør se på den enkelte hesten, for å se hva som passer best for den. enig?
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:29:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
alt til sitt bruk, men det er ikke umulig å få en barfothest til å konkurrere om det er aldri så store prestasjoner.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:32:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det viste seg at vi egentlig ikke var så uenige allikevel :) men Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  19:38:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er nok alle utropstegna, de store bokstavene og de "overdrevne" ordene som lager det til stor uenighet...=)

Meningene er som et tre med masse grener. Grenene er fra en rot, men går ut i hver sin ende...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/02/2003 :  19:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kikket litt rundt på internett, og det virker som om de aller fleste er enige i at hester blir rundt 20 år i frihet, og at tamhesten blir 20-25 år i gjenomsnitt. Bortsett fra barfot-folket, som påstår at hester i vår tid har en gjennomstnittlig levealder på 12-15 år, mens dens naturlige biologiske levealder er 30+. Man kan jo lure på hvor barforfolket har funnet disse tallene siden alle andre mener helt andre ting. Men på en måte er ikke dette så veldig interessant. I dag brukes hesten på en helt annen måte enn den er skapt for. Vi RIR på dem. Vi lar dem TREKKE LASS som veier opp til det dobbelte av vekten deres. Dette er hesten ikke laget for. Det er ren og skjær flaks at den i det hele tatt tåler det arbeidet vi setter dem til å gjøre. Det at hesten til tross for dette i de fleste tilfeller (hvis det ikke skjer noe spesielt) lever i over 20 år, viser at vi har funnet et meget god måte å bruke og ta vare på hesten. I mange tilfeller ville den sannsynligvis leve til den er 30 hvis den hadde fått lov til å leve til den dør naturlig.

Hester i fangenskap blir skjermet mot en del farer som villhesten er utsatt for. De sulter ikke ihjel dersom det er dårlig med mat ett år, og de fryser eller tørster ikke ihjel dersom vinteren er uvanlig kald. Dersom de får et alvorlig sår i en slosskamp, får de medisin slik at de ikke dør av infeksjoner. De blir ikke skadd eller drept av villdyr. Svake føll som ikke ville overlevd i naturen, blir reddet av oss mennesker. Hingster som er flotte og se på, men som kanskje er elendige som ledere, får lov å sette føll på hopper og får dermed bringe genene sine videre. Og en annen viktig ting: En tamhest som er alvorlig syk blir avlivet, den slipper å lide seg igjennom dager eller uker med sult og smerter før den dør. Det er ikke alle sider ved et fritt liv som er positivt.

Hesten hadde aldri blitt temt hvis det ikke hadde vært for at den kan gjøre nytte for seg. Det er såpass kostbart å holde hest, at vi mennesker også må få noe ut av hesten. Derfor må hesten arbeide for oss, og den må infinne seg med en del ting som ikke er "naturlig" for den. Hvis det betyr at noen hester dør tidlig på grunn av arbeidsbelastning, eller fordi ingen har bruk for dem, så veies dette opp av alle de naturlige dødsårsakene som finnes for villhester. Det er faktisk sånn i naturen at en del individer dør tidlig i livet, noen litt senere, og en del når individet er gammelt. Menneskene har fjernet en del (faktisk de fleste) dødsårsakene til hestene, og de har innført noen nye. Sånn er det med alle temte dyr.

Jeg synes at folk må slutte å inbille seg at hester har det ille når de ikke lever så naturlig som overhodet mulig. Vi må konsentrere oss om det som er viktig for hestens trivsel. Hvis hesten har sko og trives med det, så synes jeg at vi skal være fornøyde.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.