hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe hest bare pga. rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Kjøpe hest bare pga. rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Irene A

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  14:18:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg synes også det er litt synd at mange mener det er bortkastet å ha dyre hester hvis man ikke er interessert i å trene aktivt og konkurere. Det må jo være opp til hver enkelt hva de vil bruke hesten sin til, og hvor mye penger de vil bruke på å kjøpe en.
Og det er ikke bare utseendet som gjør at noen raser betinger høyere priser enn andre... Er det få ekspemplarer av en rase og den stiger i popularitet, stiger den selvsagt også i pris.
Men noen raser har i alle tider holdt et høyt prisnivå, pga kvaliteter og avlsarbeidet som er lagt ned i åresvis. Det er ikke bare å kjøpe en hest av annen rase med samme farge...
Men man kan vel si at Friesere, og P.R.E. for den slags skyld, er hester for spesielt interesserte. De koster mer enn de fleste andre, men vi som har disse rasene mener jo at de er noe helt for seg selv, og at de er verdt det ((:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  14:34:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes noen raser har en uforskammet høy pris, og jeg mener nå alle raser er like gode. Synes det er ille at en hest skal ha en så høy sum, bare fordi den er populær og vakker

Kopi av melding:
Tigull: Jeg blir skuffet når du sier det er bortkastet å kjøpe en dyr fin hest "bare" for tur. Vær forsiktig med å tråkke på interessene til folk.

Opprinnelig postet av jameho

[/quote]
Jeg synes på en måte du motsier deg selv litt her Jameho.. Jeg gidder ikke diskutere hva som er dyrt for en hest og hva som er dyrt for andre ting. Det er markedet som setter prisen. MEN er du klar over hva det koster å avle frem en frieser i Norge?

Det er jo ingen hingster her så derfor må all sæd importeres, og det er slettes ikke billig. synes du ikke det er greit at prisen for hesten også skal avspeile litt det det koster å få frem en kvalitetshest? Frieseren er ikke bare dyr fordi den er pen.. FPS har verdens strengeste avlsregler og de skal følges, ellers ødelegger man en sårbar avlsplan.

Din kommentar til tigull "vær forsiktig med å tråkke på interessene til folk" det er faktisk noen i norge som driver seriøs avl med frieser, og prøver å skape et salgsmarked i Norge og. Dette koster flesk. Innkjøp av dyr hoppe med bra papirer er ikke billig. Inseminering, dyrlege, ultralyd og oppforing og trening på disse hestene koster da også litt. Og litt skal man vel og ha for slitet. ei venninne av meg mistet nettopp frieserføllet sitt. Det var over 20.000 rett i dass! ny inseminering må til og nye 11 måneders spenning. dyrlege utgifter og foring til avvenning, koster. Dette neste føllet blir ikke noen fortjeneste for eier, da det første døde. trist men sånn kan det gå.. Men står fast på at prisen skal stå litt i samråd med resten.

Det skal ikke bli sånn at folk må forsvare bruken av pengene sine..
Noen velger å ri med en sal til 20.000, noen synes en til 5000 er greit. Noen vil ha en bil til 800.000, noen kjører i en billig brukt til 100.000. Noen kjøper bare merkeklær og noen handler på HM.. det får vel bli opp til den enkelte.

Hilsen marianne som ennå bare rir på tur med frieseren sin som en gang skal ha føll som ikke blir solgt billig.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  16:12:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hva heter det store stutteriet i dammark?
var på det når de hadde halloween show og det var bare fin hest og se!

synd ikke flere kan følge de som driver med friser avlens eksempel, å bare avle på det beste av det beste

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  16:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
stasevang? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  16:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
eller mente du Vilhelmsborg? Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  16:24:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
stutteri stasevang?
Det beste av det beste er det nok ikke mange som har råd til å avle på vil jeg si.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  16:28:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
stutteri stasevang?
Det beste av det beste er det nok ikke mange som har råd til å avle på vil jeg si.

Opprinnelig postet av Korumdalen_Frieserstall

nei, da må man nok betale nermere 300.000 for ei fullpapirs (ster X 4) som også er kåret Ster. Modell hopper finnes forresten heller ikke i norge (det er jo det beste av det beste) det er også sjeldent de blir satt til salg. Prisen tør jeg ikke gnisne om engang. Hingst er heller ikke aktuelt i Norge (ennå)
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  18:05:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
ut av nysgjerrighet: hva betyr ster X 4 og sånt?
jeg skal forresten kanskje til vilhelmsborg i sommer! *glede seg* (men bare kanskje da)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  18:15:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
Ster er den beste tittelen frieseren kan oppnå, foruten model og preferent. Ster oppnår man på kåringen, der hollandske dommere bedømmer hesten. Bare 15-20 prosent av friesere på landsbasis har en slik tittel. Soma friesergård har to,vi har selv to og anja sønsteby har en hoppe. Har man ster x 4 vil det si at fire generasjoner bakover på morslinjen har ster og hesten har da fulle papirer, atså top kvalitet!

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  18:19:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
takk takk
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  19:26:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ster er den beste tittelen frieseren kan oppnå, foruten model og preferent. Ster oppnår man på kåringen, der hollandske dommere bedømmer hesten. Bare 15-20 prosent av friesere på landsbasis har en slik tittel. Soma friesergård har to,vi har selv to og anja sønsteby har en hoppe. Har man ster x 4 vil det si at fire generasjoner bakover på morslinjen har ster og hesten har da fulle papirer, atså top kvalitet!

NEI, Model er den beste titelen. Ster er 2 eller 1 premiert på Kåring. 3 premie er Stambok. Model er sjeldent. Det perfekte.. ingen her til lands!

Preferent er en mor som har fått 4 ster avkom.
og hingst som er preferent har vel 4 avlsgodkjente sønner (er litt i tvil om det siste)

en fullpapirshoppe kan godt ha en mor som er stambok med preferent tittel (avler godt selvom hun ikke selv er super) den vil gjelde som et ledd med fullpapir. Dvs at kjøper man en hest uten fulle papirer og moren er ung og kan risikere å få mange steravkom, kan hun bli preferent. Hoppa vil da plutselig få fullpapirsstatus.. om dette er eneste ledd sommanglet ster, det skjer av og til.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  19:58:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
er en kaldblods verdt 60.000 da?avdanka traver altså..så en til salgs for litt siden:0
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  20:07:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
ja, jeg vet da det Lopke. skrev jeg ikke det da?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  20:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja, jeg vet da det Lopke. skrev jeg ikke det da?

Du skrev Ster var den beste foruten model og preferent.. leste det sånn at Ster var nr 1 da.

kanskje jeg missforstod.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 03/07/2006 :  20:11:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Skjønner forresten ikke helt den sammenligningen med lada og ferrari og sånn jeg...

Altså: ... Hvis man skal bruke hesten til turridning, eller for å si det sånn, bare cruise i 60-70 med bilen, og man uansett kanskje ikke har ferdigheter til å utnytte det som bor i Ferrarien (humper på clutchen uansett hvilken bil man tar iveg med, hehe...) - hvorfor kjøpe ferrari da?

Hva ligger gleden i? Ta seg ut -eller kjøre?
Hva er tilfredsstillende argumenter for å kjøpe hest?

"Hadde ikke jeg sett fryktelig tøff ut i den ferrarien", - eller "jaggu var det deilig å cruise en tur med vind i håret i det nydelige været"???

hehe... nei nå fabler jeg godt gitt...
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.