hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe hest bare pga. rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Kjøpe hest bare pga. rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  22:44:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
100 tusen er ikke mange penger i dag, mange bruker flere hundre tusen på hobbyen sin om det er båt, veteranbil, motorsykkel, campingbil.....osv
Ting man egentlig ikke har bruk for.
Hvorfor er det så mye verre å kjøpe en hest til den prisen? Og hvorfor er det slik at dyre hester ikke kan brukes til "bare" tur?
Forøvrig er det et utrykk jeg blir veldig provosert over, da turhester trenger å kunne en hel del for å fungere bra de også.

Opprinnelig postet av Brum

ja sant nok det at folk kanskje har mere penger!
men kanskje det er og kaste bort en fin hest bare og ri på tur?
ikke vet jeg!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  23:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så det finnes ikke frisere som er litt oppe i årene, som ikke er noe spesielt gode til noe! som ikke er kåret?

til billig penge?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Dem er det få av i Norge..

hva er "billig penge" forresten?
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  00:11:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
det er da ingen grunn til å ikke kjøpe en hest bare fordi man ikke skal starte med den. Hestene har ingen formening om at de er "bedre" enn rytteren sin, om at de "fortjener" en bedre rytter. Man kan da ha en fin hest å ri på tur med? Å kjøpe en frieser bare fordi det er en frieser ville jeg nok ikke gjort, men hvis det er det han vil, så får dere vel skrive en liste med ting han selv bruker mye penger på, og kutte ned på disse.. eller noe sånt.
men tenk så kult å ha en flott frieser å ri på tur med!

edit for å si at jeg ikke mente at han ikke var en god rytter altså!

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 03/07/2006 00:12:19 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/07/2006 :  00:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår godt at man ønsker seg en diger "ridderhest" - bare så synd at prisen som regel ikke passer en vanlig lommebok.

Finnes det ikke en eneste frieservallak å finne?

Men det finnes jo hester som er "nesten" firesere, og de finnes det flust av, nemlig døl (som tidligere foreslått).

I vår stall står det nå en svart - ikke brunlig, men nærmest blåsvart - døl. Med lang bølgete man og hale, masse hovskjegg og et nydelig hode. Han er bare skjønn!

Hvis man kunne strekke beina hans ca. 10 cm, så var han prikk lik en frieser.

Kanskje denne karen skulle prøveri en sånn en - det er noen kilo hest å holde styr på - og minst 150 000 å spare.....
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 03/07/2006 :  00:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
På annonsesidene nå, er det frieser 'hoppeplag' til 35 000 (DK), 5 år gammel frieserhoppe til 50 000 (Norge) 5 år gml vallak 65 000 (også i Norge), 15 år gml sterhoppe 65 000 (DK)

Så man trenger jo ikke å betale skjorta av seg dersom man først og fremst er ute etter tur/kosehest.

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  00:44:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
legg på 40% av prisen om man skal importere lovlig..

og sjekk papirene til voksne friesere til 50.000 i Norge.. det høres helt rart ut.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 03/07/2006 :  00:58:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
legg på 40% av prisen om man skal importere lovlig..

og sjekk papirene til voksne friesere til 50.000 i Norge.. det høres helt rart ut.

Opprinnelig postet av Lopke

"Vakker 5-årig stb hoppe med fulle papirer (6xSter) vurderes solgt pga familieforøkelse. Hun ble innkjørt som 2-åring, men ikke kjørt siden. Da hun er brukt i avl har hun først nå vært til innridning. Hun er pt en super turhest, men krever en erfaren og tålmodig rytter på banen. Potensial for dressur for rett rytter! Ellers er hun en meget ukomplisert hest med et usedvanlig behagelig gemytt. Meget vakker; ca 165 mkh, kullsort og høyreist"

Men dersom man bare skal ha en hest til å tusle rundt i skogen med, trenger man jo ikke nødvendigvis et toppstammet, fullpapiret og premiert dyr..

Renate
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  01:09:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Hva med en svart (?), fiiiin Kaldblods..?
Frisere er jo en rase for seg selv, men det er prisen og..

kaldblodshesten fins jo i 'alle' forskjellige raser, også prisene.
fra noen få tusen til mange, menge tusen..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  09:10:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvorfor kan han ikke bruke sine penger til det han selv vil? Selv om man er i et samboerskap kan man jo ha egne sparepenger, eller? Hva med alle oss som velger islandshest? Er ikke det like "forferdelig"? Man går jo så definitivt etter rase der.. Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  10:08:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

I dette samboerforholdet er det ikke mye som heter
Mine-og-dine-penger lenger, og sparepenger? neh..
Alle utgifter vi har, betaler vi om hverandre. Tenker ikke lenger etter på hvem som har tjent hva, og hvem som har betalt hvor mye.
De pengene som er igjen etter at alle reininger, lån, hesteutgifter og husleie er betalt er det vi har igjen å bruke på oss selv.
Så, hva han bruker pengene på, anngår meg.

Tror det er mest bevegelsene hos frieserhesten han er ute etter.
Han har ridd en del på noen friesere i nærheten, og det var det som satte han på den tanken.
Så, jeg tror nok ikke at en svart kaldblods er godt nok.

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  10:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg ville det nok komme litt an på HVORFOR akkurat den rasen.
Vet han hva de egentlig er? Er det akkurat DE bruksegenskapene han er ute etter?
Islandshest blir noe annet,for vi er jo ute etter de ekstra gangartene,så det blir ikke helt rett å samenligne med.

Tenker på mannen til en venninne av meg som drømte om Quarter.Det var sannheten og livet,intet annet dugde.Det skulle være Quarter og han skulle ri Western!! MEN...etter å ha studert rasen ltt mer nøyaktig,ridd en del forskjellige hester (Quartere) fant han ut at det var kanskje ikke helt det han hadde trodd at det var...og han endte med en fullblodshest istedet,med betydelig mer "nerve" og "fluktinstinkt" da det faktisk var den hesten han syntes det var gøy å ri på.

Om han har pengene og er sikker på at det ikke bare er langt svart hår og blank pels som er greia (for da kan han få en laaaangt billigere tungdøl som ser ,i mine øyne,like flott ut) men Frieseren som brukshest han er ute etter,da er det jo greit,men det er MYE penger å legge i for en "tuslepåtur"hest.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  11:29:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Ja, det finnes friesere til under 100 000 i Norge, vår frieservallak er til salgs for 65 000. Noen lurer kanskje på hvorfor han selges så billig, men det er rett og slett fordi vi tydeligvis må gå såpass ned i pris før folk viser interesse. Men lenger ned enn 65 går vi ikke, og vi har forsåvidt ikke noe hast med å selge. Men det trenger altså ikke å være noe galt med friesere som selges billig, vår vallak har papirer i orden og er snill og grei

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  11:49:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
så det finnes ikke frisere som er litt oppe i årene, som ikke er noe spesielt gode til noe! som ikke er kåret?

til billig penge?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Dem er det få av i Norge..

hva er "billig penge" forresten?

Opprinnelig postet av Lopke

billig penge er sånn ca 50 000kr!

pappa hørte foresten om en hest som var til salgs for 17 mill!!!!!!!!
herregud for en pris

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  13:04:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er helt på jordet her, men hvis dere deler alt av utgifter og regninger, er det jo forståeling at han også vil ha en hest han liker/kan/vil bruke. Hvis dere har tre hester som kun passer deg, er det vel bedre å f eks selge 2 av dem, kjøpe en ny til ham og ha en hver?
Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  13:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner godt du ikke godtar å kjøpe en så dyr hest uten videre jeg Sassy69. Har man felles økonomi må det diskuteres av begge parter. Jeg synes noen raser har en uforskammet høy pris, og jeg mener nå alle raser er like gode. Synes det er ille at en hest skal ha en så høy sum, bare fordi den er populær og vakker. Er det en drøm han har og holder hardt på mener jeg ikke du skal si tvert nei, men dere må være enige og selvfølgelig diskutere om dere faktisk har råd til det.

Tigull: Jeg blir skuffet når du sier det er bortkastet å kjøpe en dyr fin hest "bare" for tur. Det er noen som verdsetter en turhest like høyt som de som blir brukt til sprang og dressur. Å ri på tur er ikke bare å loffe rundt, men krever sin hest og sin rytter det også. Har vært borti flere banehester som ikke egner seg som turhest. Vær forsiktig med å tråkke på interessene til folk.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.