hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Liker man hest liker man alle!eller?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Liker man hest liker man alle!eller?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Linda_Carmencita

» VIP

Skrevet - 05/04/2005 :  15:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!

Titta litt her inn på mix-debattene også så jeg en som det stod slik på: "skriv din topp10 rase liste" eller noe lingnende...

Jeg synes det er fint at folk har sine favoritter, men jeg synes også at man ikke skal 'dizze' eller ha noen sånn veldig -inn rase og -ut rase på en måte...
Synes det blir litt for dumt.... jeg selv eier to travere men jeg liker alle hester like godt!!!!!!synes ikke rasene har noe å si, det er vell heller personligheten til hesten man egentlig forelsker seg i og liker...

Jeg ville bare si hva jeg synes om det og jeg håper at dere hestefænz vil skrive hva dere synes om det også!!!

mange klemmer fra en som liker alle raser like godt

Opal

» VIP

Skrevet - 05/04/2005 :  15:46:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet er det raser som tiltaler meg mer enn andre i varierende grad, men det er jo til syvende og sist individet /personligheten/bruksegenskaper som avgjør om man liker en hest eller ikke.

Jeg liker ikke alle raser like godt - jeg har preferanser for hva jeg har lyst til å holde på med innenfor hestesport, og da er det enkelte raser som er utelukket , selv om jeg kan møte individer innenfor en rase jeg egentlig ikke setter så høyt (rasen altså) som er søte og snille og sjarmerende (..men uegnet til mitt bruk...) ..Eh...
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  15:54:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at det er personligheten som avgjør om man liker en hest eller ikke. Men jeg synes ikke det er noe grunn til å ikke ha sine favorittraser..
Hva er galt med å foretrekke en rase fremfor en annen? Det vil ikke si at man ikke liker/ser ned på andre raser av den grunn.. Selvsagt er det hester man liker mindre enn andre, men jeg tror det som oftest har å gjøre med oppførsel og atferd til den aktuelle hesten. Men om jeg har en dårlig erfaring med en f.ex. en døl, betyr det jo ikke at jeg misliker alle døler.

Da jeg kjøpte mine hester, valgte jeg rasen på grunn av gemytt og bruksområder som passet for meg. Det er tross alt viktigst at man trives med den hesten man har..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Linda_Carmencita

» VIP

Skrevet - 05/04/2005 :  15:55:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var jo ikke sånn jeg mente det da....

jeg skjønner at folk liker visse hester til visse grener/aktivitet man holder på med....men jeg synes fortsatt ikke at folk skal misslike hester bare fordi de er som de er!!!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  18:20:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!!

Titta litt her inn på mix-debattene også så jeg en som det stod slik på: "skriv din topp10 rase liste" eller noe lingnende...

Jeg synes det er fint at folk har sine favoritter, men jeg synes også at man ikke skal 'dizze' eller ha noen sånn veldig -inn rase og -ut rase på en måte...
Synes det blir litt for dumt.... jeg selv eier to travere men jeg liker alle hester like godt!!!!!!synes ikke rasene har noe å si, det er vell heller personligheten til hesten man egentlig forelsker seg i og liker...

Jeg ville bare si hva jeg synes om det og jeg håper at dere hestefænz vil skrive hva dere synes om det også!!!

mange klemmer fra en som liker alle raser like godt

Opprinnelig postet av horsegirl_90

Enig med deg att det er tull å liste opp topp ti hesteraser.

Likevel har eg min favoritt hesterase, sikkert mest pga stedet eg kjem frå og hestemiljøet eg holder til i.

Redigert av - Lucinda: den 05/04/2005 18:22:10 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  19:57:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Nei, det er en helt del hesteraser jeg ikke kunne tenkt meg å ha. Ikke fordi de er den og den rasen, men fordi de ikke har egenskaper til å tilfredstille mine behov.
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

**Afrodite**

Skrevet - 05/04/2005 :  21:17:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vel naturlig at den hesterasen du selv eier eller rir er din favoritt Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  21:29:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er vel naturlig at den hesterasen du selv eier eller rir er din favoritt

Opprinnelig postet av hesto

Nei, hvorfor det?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  22:06:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
det er vel naturlig at den hesterasen du selv eier eller rir er din favoritt

Opprinnelig postet av hesto

Nei, hvorfor det?

Opprinnelig postet av Ullsokken

Nei det seier eg og, sjølv om det gjelder i mitt tilfelle så gjelder det nok på langt nær alle..

Gå til toppen av siden

lillelinn
» VIP

Skrevet - 06/04/2005 :  14:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey! det er personligheten som teller..!!!!! no doubt!
det har ikke noe å si på raser....
hva ble funnet opp først? hesten eller rasen dens?
håper noen svarer på det!!!!
og rangere topp 10 er det samme som idol! ELLER MISS WORLD!
håper man slutter å dømme etter rasen.. (hitler var også en som dømte etter rasen! det er noe å tenke over!)
klem fra vicky og solan!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  14:53:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det blir litt vel useriøst å blande Hitler inn i dette. Beskylder du da de som fortrekker en spesiell hesterase for å være nazister? For noe tull.

Det å ha en favoritt rase, for eksempel islandshest, betyr ikke at man tror alle andre raser er mindreverdige og ikke burde fantes. Alle her er nok enige om at alle hesteraser er like bra, men passer til ulike formål. Personlige preferanser må man faktisk få lov til å ha uten å bli stempla som fordomsfull.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  15:12:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det blir litt vel useriøst å blande Hitler inn i dette. Beskylder du da de som fortrekker en spesiell hesterase for å være nazister? For noe tull.

Det å ha en favoritt rase, for eksempel islandshest, betyr ikke at man tror alle andre raser er mindreverdige og ikke burde fantes. Alle her er nok enige om at alle hesteraser er like bra, men passer til ulike formål. Personlige preferanser må man faktisk få lov til å ha uten å bli stempla som fordomsfull.

Opprinnelig postet av MissEva

Bra sagt Eva.

Eg trivest veldig godt i fjordhestmiljøet derfor har eg fjording og om eg skal kjøpe ny hest er det fjording eg vil sjå etter.

Eg vil sikkert aldri kjøpe meg verken, nordlandshest, islandshest, dølahest eller traver av både kaldblods og varmblods fordi eg ikkje har interesse for desse rasene. Likevel synest eg dei er fine hesteraser. Har ridd på alle desse typane hester tidlegare.

Det einaste eg kunne komme til å kjøpe meg må være ein "stor brun" for dressurrridning ein gang dersom økonomi osv tilater dette. (det vil da være snakk om ein GOD hest med potensiale innen dressur) Dette pga mi interesse for dressurridning. Enn så lenge lever eg ut denne interessen på min fjording som eg kommer til å beholde til den ikkje er i denne verden meir. Og fjording det trur eg nok att eg alltid vil ha.

Kvifor det er slik for meg har nok med masse tilfeldigheter å gjere, som sikkert for dei fleste andre. Nokon kjem vel rett og slett inn i slike "rasemiljø" og trivast der. Da søker man gjerne ikkje noko anna. Og det synest eg man skal ha full rett til.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  15:45:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har mine egne preferanser for hva jeg liker og hva jeg "ikke liker", men det er ikke slik at jeg ser ned på de som eier hester av de og den rasen(e), jeg kunne bare ikke tenkt meg å hatt en selv, enten på grunn av bruken eller rett og slett hvilken erfaring jeg har gjort meg opp med rasen ;-)

For å ta en rase, hvis navn jeg ikke nevner, så er det eneste jeg har opplevd med den rasen å bli slengt av - uansett når og hvor jeg har ridd denne rasen, så har jeg blitt slengt av, enten i rodeoshow eller av ulykke ;-)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  16:53:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hvilen rase man liker kommer jo av hvilken gren man liker, noen hesteraser er mer egnet for dressur enn andre, noen passer best til kjøring osv, liker man gangartsridning så kjøper man ikke dansk varmblods:) Når jeg skal kjøpe ridehest, kommer personlighet og bruksområde i første rekke, rasen bryr jeg meg i grunn lite om (selv om jeg har en forkjærlighet for kraftige hesteraser;))
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2005 :  17:50:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Altså hester er jo veldig ulike og det er vi mennesker også, så derfor blir det jo til at man har forskjellige interesser og er jo raser som ikke egner seg så godt til allt. De som driver med trav, ville jo kanskje ikke løpt å kjøpt seg en Fullblods... Og en som driver med dressur på høyt nivå vil kanskje ikke kjøpt seg en Islandshest... Og en sprang rytter på grand prix nivå, vil nok ikke kjøpe seg en shettis...

Altså tror nok interessene til folk gjør at de liker spesielle raser bedre enn andre...

Og har man en dårlig erfaring med en hesterase er det fort gjort å trekke alle under en kam!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  10:11:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med deg horsegirl_90. Jeg fikk jo en gang for litt siden høre det rareste jeg har hørt i hele mitt hestlige liv, som begynner å bli ganske langt nå. Jeg ble nemlig beskyldt for å ikke like ponnier, hehe... De som kjenner meg vet bedre enn som så!

Det er seriøst det morsomste jeg har hørt, og jeg holdt på å tippe over da jeg hørte det. Jeg elsker jo alle hester, ponnier, esler hva det måtte være. Det eneste dyret jeg ikke liker, er edderkopper, fordi jeg har skikkelig fobi. Jeg rir jo masse forskjellige hester selv, og har lært meg å ikke dømme hesten utfra hvilke rase den er, men utifra hvordan den er. Jeg rir både STORE hester og BITTESMÅ ponnier, og alle hestene jeg har ridd, er flinke på sin måte, og er noen gode sjeler.

Selv om noen sier at en hest ikke egner seg til høye hinder eller distanseritt, betyr jo ikke at man hater HESTEN for det???

Så jeg syns at folk skal slutte å se ned på folk med "en annen" rase enn den en selv har. Selv om en person har nordlandshest eller fjording, betyr ikke det at den ikke kan gå MB-dressur f.eks.
Bare se på fjordingen Rappen, som kom på 5 plass sammenlagt i NM for ponnier, og den startet MB/juniorklassene i fjor, med flott resultat. INGEN skal undervurdere en hesterase, da skal man først sette seg opp og ri ALLE hestene innenfor den kategorien!
Jeg skal iallefall fortsette med det jeg liker best å ri bøllete kule ponnier og frekke flotte hester...

Lykke til videre folkens
Hilsen meg

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.