hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Norsk Fjordhest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Norsk Fjordhest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

alexax

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  00:36:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Vet ikke om dette temaet har vært oppe før, men prøver meg.

Hva synes dere om fjordingen? Har den fortjent ryktet om at den er lat og sta?

Personlig og erfaringsmessig liker jeg rasen veldig godt. Har bare vært borti en fjording som faktisk har vært lat og fryktelig sta, og jeg har vært borti ganske mange fjordinger... Hesten blir jo formet av rytter..

Synes det er viktig å bevare de norske rasene.
Få høre deres mening

Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  01:10:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
har vært borti noen late og endel veldig sta fjordinger:) men liker dem godt da.
...:: ::.. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/07/2006 :  09:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lat.... dette kommer helt ann på individet! Fjordinger finnes i alle slags varianter, de fleste fjordinger jeg har vært borte i er ikke late.
Lathet finner du hos andre raser også, vil ikke si at det er et særegent trekk hos fjordingen.

Sta... ja, de er ganske så sta! Men det er (av min erfaring) de fleste kaldblodige raser generelt.
Stahet trenger ikke alltid være en negativ egenskap. At hesten er sta gjør at den har større utholdenhet, mer vilje og mer tro på seg selv. Syns dette er bra egenskaper hos en arbeids/brukshest jeg...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  10:39:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Mange har et negativt syn på fjordhesten, men hvis den blir riktig trent, får riktig fòr osv., så er det en herlig, kvikk hest med masse energi. Selvfølgelig finnes de som er late av natur, men slike hester er gode å ha f.eks. til nybegynnere i rideskolen.

Alt i alt synes jeg fjordhesten er en veldig flott hest med jevnt over gode egenskaper.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  11:48:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Men fjordingen er ikke nødvendigvis en arbeids\brukshest nå. Brukes vell mest til ja alt mulig. Synes det er et ufortjent rykte at den er lat..
Solen har värmt oss,
men när den går ner
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  11:57:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jo, den er en brukshest. Den brukes til kjøring og ridning, samt mange andre ting, men den er likevel en brukshest.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  12:18:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Sånn sett, tenkte du mente sånn ''gammeldags'' arbeid på gård når du skrev arbeidshest. Hehe :-)
Solen har värmt oss,
men när den går ner
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  12:39:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hesten blir hva vi mennesker gjør den til
Therese
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  12:54:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Eg har vore borti alt mogeleg av fjordhest, men mest fjordhestar med futt i. Her i bygda er det vel 50/50 med fjordhesten, eine halvdelen blir brukt som brukshestar, den andre halvdelen blir brukt som avlshestar. (mange blir brukt til begge delar).

Dei fire fjordhestane me har hatt på garden, så lenge eg har levd, har det ikkje vore problem med latskap ol. Den eine var steike gal, og sprang ifrå mange andre store hestar, men var så farlig at den måtte slaktast.
Halse Nora var der mykje futt i, og ingen problem med latskap. Men på stevna blei ho alltid diska då ho ikkje ville vise kor god ho var, f.eks. på treningar.
Heidi var aldri lat i den forstand, men ho var ikkje av dei raskaste. Men ein bra hest å ha på sprangbana, for ho merka kvar ein minste bevegelse av rytter, så me tok mange svingar eg aldri hadde trudd me skulle få til.
Regina ho er ein rakett i seg sjølv, hehe. Ho er i VERT fall ikkje lat. Mange av hestane som me rir med har problem med å halde følge, og det å leie ho ein tur er jo ein trim i seg sjølv

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/07/2006 :  12:55:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men fjordingen er ikke nødvendigvis en arbeids\brukshest nå. Brukes vell mest til ja alt mulig. Synes det er et ufortjent rykte at den er lat..

Opprinnelig postet av alexax

Fjordingen er blitt en brukshest, nettop pga dens allsidighet. De hestene du ser på fjordhest NM er f.eks gode brukshester.

Men fjordingen er også fortsatt en god arbeidshest for mange, det må vi ikke glemme. Selv om de fleste nå har den som bruks/hobby/konkurransehest.
Da jeg gikk på jordbruksskolen fikk jeg se at fjordingen er en hest som egner seg forran horva/plogen vel som å trekke tømmer. Ingenting negativt i dette vel? Det sier jo bare mer om fjordingens allsidighet; alt fra forran plogen til over hindre.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:22:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke fjordingen fortjener en tittel som lat og ubrukelig. Jeg har komt over to late fjordinger, og de var gamle begge to, men andre jeg har ridd har både bukka og steila osv. Tror jeg kjenner den mest ivrigste fjordingen noensinne, det er som hun er en sprek kaldblods bare med fjordingutseende
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

aspøylisa

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  18:18:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaspøylisa  Svar med kopi av melding
Eg trur at hvis ein bruker like møje pegar å ti på ein fjording, som på ein sportsponni kan dei bli minst like bra!
ta en kikk på min vip...! Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  20:18:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Hei tone. Som tidligere nevnt la jeg i ordet : arbeids\brukshest at den ble brukt til arbeid på gårder, pløying osv :) Og det er ikke det den blir brukt mest til nå Er en veldig allsidig rase, kan brukes til alt og det er jo kjempepositivt! Har hørt en del negativt om fjordingen som f.eks spørsmål om hvorfor jeg ikke har skaffet meg en ''ordentlig hest'' istedenfor fjording... Noe som er ganske idiotisk.
Solen har värmt oss,
men när den går ner
Gå til toppen av siden

smulemor

Skrevet - 16/07/2006 :  23:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg liker fjordingen som kjøre og kløv/arbeidshest men ikke som ridehest. men min følelse når jeg sitter oppå en fjording er at halsen er så langt nede at jeg må "dra den opp" hele tiden.
blir jo feil det og da de ofte er bygget med lav halssetting og kort hals.

men late og udugelige ? absolutt ikke enig.
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  09:11:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har hørt en del negativt om fjordingen som f.eks spørsmål om hvorfor jeg ikke har skaffet meg en ''ordentlig hest'' istedenfor fjording... Noe som er ganske idiotisk.

Då skal du skaffe deg ein fjordhest (om du ikkje har det sjølv), trene den godt og vise folk kva fjordhesten VERKELEG er god for hehe

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  23:02:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Individet.. Det er det kommer an på.

De som sier noe annet vet ikke hva de snakker om!!

Med rett person kan en hest forandre gemytt totalt, også en "sta fjording". At fjordinger er stae og late er bare en myte. De fjordingene jeg har kommet over som har vært "late", er fjordinger som har gått i skolen hele livet sitt, og plukket opp "rideskole-uvaner".
Kanskje ikke den rasen man plukker premier med oppi MB/MA vanligvis, men de finnes der også! I de lave klassene gjør de rent bord, foran de lette og hva det nå enn måtte være.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.