hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe hest bare pga. rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Kjøpe hest bare pga. rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  10:46:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Min samboers største drøm er å kjøpe seg sin egen frieserhest.
Han elsker disse hestene, og jeg vet at det ikke er en drøm han kommer til å gi slipp på med det første.
Så langt er det nok jeg som hindre ham i å gjøre drømmen til virkelighet.

Vi har diskutert det 10000 ganger.
Jeg er ikke noe kjempe frieser fan, og ikke minst synes jeg at det er tull å bruke over hundre tusen på en hest som skal brukes til tur.

Vi har 3 hester fra før av, og jeg synes at dette er mer en nok, og har derfor valgt å sette den ene bort på fôr for et år.
Han, argumenterer med at de hestene vi har passer bare for meg.
Fjordingen (som bare er 140) er forliten til han, og han synes at varmblodsen er for krevende.
Føllet kan jo ikke innris før om mage år, og så er han fornærma fordi jeg solgte dølahesten som han likte så godt.
Jeg mener også at om han på DØD og LIV MÅ HA en ny hest, så kan han finne seg noe langt rimeligere. Vi er tross alt ikke millionærer!

Så, er jeg ei slem bitch..eller..?

Blah

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  10:55:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Nei. Jeg skjønner deg godt! Hvis han skulle bruke friseren til noe skikkelig skjønner jeg det altså, men hvis det bare er tiltur så... Du kan jo kjøpe deg en annen hest han kan ri på? Kanskje en blanding? Hvis ikke tåler vel fjordingen han. De er da sterke dyr!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 01/07/2006 :  11:03:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nei, jeg hadde heller aldri i verden gått med på å kjøpe en hest som kostet så mye NÅ!
Men hadde vi hatt penger til det, hadde det vært helt greit for meg - samboeren min ønsker seg en eller annen rase som koster masse penger også, men jeg husker ikke hvilken..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  11:38:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Skjønner godt at du synes dette blir vel dyrt. Hvor mye kjennskap har han til rasen? Har han ridd en og forelsket seg totalt eller er det pennyforelskelse (sett bilde av en med fin man)? Er han lidenskapelig opptatt av å utvikle rasen f.eks? Avle frem bedre individer? Hvis så kan jeg jo skjønne han. Men så lenge han vil kose seg i skogen blir en frieser kanskje i dyreste laget ja (men du finner vel en til under 100?). Kjøp en svart stor døl til han? hihi Eller si at Frieser skal bli, om du får en cabriolet til å kjøre til butikken med;) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  11:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
tja hvorfor velger noen å kjøpe en mercedes til 800.000 når du kan få en suzuki til 300.000?
Det er vel litt smak og behag. Første utgangspunkt må vel være at man må ha råd til hesten eller bilen. Er han villig til å betale prisenm, så er det vel ikke så mye å diskutere?

Mange kjøper seg frieser selvom de ikke har store avlsplaner.
Men jo det er sikkert en pennydrøm for mange.

Selvfølgelig finner dere sikkert billigere frieser men oftes unghest eller føll og er typen din klar til å håndtere en slik hest?

Eller kan dere jo importere, litt å spare der, men da må dere jukse med tollpapir, ellers er det lite å spare.

Om dere har 3 hester, hva med å selge to av dem og kjøpe en frieser? (og selvfølgelig forlange den cabrioleten til deg da :)

Vet forresten om en vallak til salg under 100.000 i Norge om det er interessant?

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  14:32:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke det er dumt å ville ha en frieser selv om han "bare" vil ri på tur. Frieseren er en veldig spesiell rase, akkurat som P.R.E. De skiller seg ut, ikke bare i utseendet, men også i bevegelser, ridbarhet, gemytt osv osv. De har en helt spesiell utstråling.
Det blir som Lopke sier, noen er fornøyd med Lada mens andre vil ha en Ferrari. Alle har vi forskjellig smak, og det må vi respektere. Hvis samboeren din har økonomi til å kjøpe en Frieser, syns jeg så absolutt han bør gjøre det ((o:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  14:42:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg jeg Sassy69; jeg syns det er tull å bruke 100.000,- på en hest du kun skal bruke som turhest bare fordi det er en friser.

Samboeren din og meg er litt i samme drømmeverden - Midt i friserland. Innerst inne vet vi nok at det er litt kokko av oss, men vi vil så gjerne ha friser da..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  19:44:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt 100.000 så hadde jeg også kjøpt meg frieser. Hvis han vil bruke SINE penger på det, så go for it.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 02/07/2006 :  19:55:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den dersom han virkelig vil ha frieser, og den bare skal brukes til turer i skogen og ikke f.eks. avl, trenger man jo ikke nødvendigvis noe premiedyr til 100000+++..
Det hender man ser friesere annonsert til betydelig mindre, hva med å se på en slik?
Ofte er de billige fordi de ikke har fulle papirer og er verdiløse i avl, noe som ikke skal ha noe å si for evnene til å tusle rundt i skogen ;-)
Men vær selvsagt allikevel obs på alvorlige adferdsforstyrrelser og skjulte skader osv. Det kan jo også være en grunn til at hesten selges billig..

Renate
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  20:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
finnes det ikke frisere til under 100 000?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 02/07/2006 :  20:32:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde jeg hatt 100.000 så hadde jeg også kjøpt meg frieser. Hvis han vil bruke SINE penger på det, så go for it.

Opprinnelig postet av Wulfi

Hvis man er i et samboerforhold med felles økonomi (slik jeg forsto her=, har man noe som heter sine penger da?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  20:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
finnes det ikke frisere til under 100 000?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

jo føll og noen unghester, men man får hva man betaler for.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  21:07:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
så det finnes ikke frisere som er litt oppe i årene, som ikke er noe spesielt gode til noe! som ikke er kåret?

til billig penge?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 02/07/2006 :  21:59:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
100 tusen er ikke mange penger i dag, mange bruker flere hundre tusen på hobbyen sin om det er båt, veteranbil, motorsykkel, campingbil.....osv
Ting man egentlig ikke har bruk for.
Hvorfor er det så mye verre å kjøpe en hest til den prisen? Og hvorfor er det slik at dyre hester ikke kan brukes til "bare" tur?
Forøvrig er det et utrykk jeg blir veldig provosert over, da turhester trenger å kunne en hel del for å fungere bra de også.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  22:04:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hva med å få en for en tid da?koster jo ingen ting ved innkjøp.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Shadowfax

Skrevet - 02/07/2006 :  22:07:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Why not live out the dream??
Er det det man drømmer om og virkelig hungrer etter å få, så hvorfor ikke? synes det høres ut som en flott ide. Det er en utrolig flott rasremed mange gode egenskaper. Man må bare innse at ikke alle er fornøyd med en staut fjording eller en eller annen avdanket traver etc. "en hest er ikke bare en hest" for alle, det må man akseptere. snakker ut fra mitt egent syn; hadde aldri følt meg komfortabel med å ri rundt på en fjording, feks. Mine krav til hva som er en hest ligger litt høyere. men det er meg.
Synes det er flott jeg at interessen for raser som frieseren og for den saks skyld P.R.E. øker. Vi trenger så absolutt å se mer til disse rasene! Flotte dyr, med masse bevegelser og utstråling. Har lenge vært inne på tanken selv, å kjøpe en av de rasene, men klarer ikke bestemme hvilken. Hadde vært et flott supplement til islandshestene mine..
Sier bare.. har du en drøm, go for it! ingen "skam" å ønske seg/unne seg en luksusturhest ;)

EDIT: leiffylt...

Redigert av - Shadowfax den 02/07/2006 22:09:24 Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.