hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe hest bare pga. rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Kjøpe hest bare pga. rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Shadowfax

Skrevet - 03/07/2006 :  20:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er en kaldblods verdt 60.000 da?avdanka traver altså..så en til salgs for litt siden:0

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Det ville jeg ALDRI betalt for en kaldblods i hvertfall.. hehe

Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  20:14:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte hvartfall godt hva korumdalen mente når hun skrev det slik... Ikke til å missforstå det. Skrev jo at Ster var det best oppnåelige på kåringen... og det er jo riktig. Selvfølgelig vet hun at Model er det beste. De leker jo ikke butikk heller da.... Ingen vits i å ha alle piggene ute hele tiden vel. Vi liker jo friesere de fleste av oss, så hvorfor ikke samarbeide om å gjøre det til et godt miljø, i stedet for å "hakke" på hverandre hele tiden, slik det desverre er i mange hestemiljøer.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  20:15:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
beklager. Stutteri Stasevang har fått seg Model hoppe :) Fantastisk!! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  20:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønte hvartfall godt hva korumdalen mente når hun skrev det slik... Ikke til å missforstå det. Skrev jo at Ster var det best oppnåelige på kåringen... og det er jo riktig. Selvfølgelig vet hun at Model er det beste. De leker jo ikke butikk heller da.... Ingen vits i å ha alle piggene ute hele tiden vel. Vi liker jo friesere de fleste av oss, så hvorfor ikke samarbeide om å gjøre det til et godt miljø, i stedet for å "hakke" på hverandre hele tiden, slik det desverre er i mange hestemiljøer.

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

hva mener du med det??
tror du har missforstått meg litt.. har ikke piggene ute.. ikke vær så hårsår og gjøre det til noe det ikke er heller da.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  20:40:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ja, jeg vet da det Lopke. skrev jeg ikke det da?

Opprinnelig postet av Korumdalen_Frieserstall

Du skrev Ster var den beste foruten model og preferent.. leste det sånn at Ster var nr 1 da.

kanskje jeg missforstod.

Opprinnelig postet av Lopke

Gjorde det vettu. Vi har fire friesere selv, så har jo litt peil da:) Ellers så hadde avlen gått rett i dass tror jeg:)

Opprinnelig postet av Korumdalen_Frieserstall

OT: var dere på pinsetreffet??
var det bra?

inseminerer dere i år (etter føll) eller hvor lenge vil du anbefale å vente til neste år?

Og er det mor eller datter på denne vippen? ble litt i tvil nå.
Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  20:49:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
Nei, her er det bare meg, Julie; som skriver:)
Om vi skal inseminere? ja, to av hoppene er drektige nå. Får inderlig håpe det fortsetter sånn! Den siste hoppa vår venter vi med til neste år, siden hun har hatt føll hvert år nå. Jeg var på treffet vettu!! Camilla og Merete har vært så flinke!
Synd det ikke ble så mange hester da! men det tar vel seg opp neste år:)det siste spm skjønte jeg ikke! tenker du på når du vil bedekke Lopke eller?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  21:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
NEI JEG lurte på om ikke dere fikk føll i år og om dere inseminerte samme året, eller ventet til neste år med ny inseminering.. MEn du svaret meg i første spørsmål :)

Jeg venter til neste år med Lopke. hun er så ung ennå (3) og synes hun kan bli mer moden og ferdig utvokst til jeg vil sette føll på henne.

Dere kommer vel til kåringen? skal dere stille?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  21:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nanning eller Jasper.. usikker :) Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  14:02:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skjønner forresten ikke helt den sammenligningen med lada og ferrari og sånn jeg...

Altså: ... Hvis man skal bruke hesten til turridning, eller for å si det sånn, bare cruise i 60-70 med bilen, og man uansett kanskje ikke har ferdigheter til å utnytte det som bor i Ferrarien (humper på clutchen uansett hvilken bil man tar iveg med, hehe...) - hvorfor kjøpe ferrari da?

Hva ligger gleden i? Ta seg ut -eller kjøre?
Hva er tilfredsstillende argumenter for å kjøpe hest?

"Hadde ikke jeg sett fryktelig tøff ut i den ferrarien", - eller "jaggu var det deilig å cruise en tur med vind i håret i det nydelige været"???

hehe... nei nå fabler jeg godt gitt...

Opprinnelig postet av LisaFi

Jeg er helt enig jeg.

Man betaler som regel for stamtavle, rase, hvor langt hesten har kommet i utdanningen sin, og ikke minst hvor langt den tenkes at kan komme. Hvorfor kjøpe en knalldyr hest til sekssiffret sum om man ikke vil utnytte det man har betalt for? Samme gjelder bil, båt, hund osv.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  15:00:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
Skjønner liksom ikke hvorfor det skal være sånn at man ikke kan bruke en dyr hest til tur. Må man absolutt konkurrere for at hesten skal bli "utnyttet" best mulig? Vår første frieser vallak var ganske dyr han og vi hadde heller ikke videre ambisjoner enn en flott turhest og kanskje litt dressur og sprang. Frieser var drømmehesten og endelig var vi heldige å få drømmen i oppfyllelse! Men planen var absolutt ikke bruke ham seriøst i konkurranser. Syns nå vi utnytter det vi betalte for ham veldig godt jeg. Han får masse turer i skogen og masse kjærlighet. Og han gir oss masse tilbake igjen. Han er kasnkje da en ferrari og jeg en som ikke er god nok til å kjøre. men so what? fortjener ikke jeg å eie ham da, eller? Var nok ikke det du "Ullsokken" mente da, men sånn
satt på spissen liksom:) Er det sånn at man ikke kan koste på seg dyre ting fordi man absolutt må "utnytte tingen" ? Og hva er så best mulig utnyttelse av en hest? Noen her mener konkurrannse, jeg mener da nødv. ikke det:)
edit:får å rette litt på setningen og tilføye noen ord:)

Redigert av - Korumdalen_Frieserstall den 04/07/2006 16:31:52 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  18:17:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
veldig enig, korumdalen. hester aner ikke om de "fortjener" en bedre rytter, de vet ikke hvor langt de kan komme selv. man trenger ikke tenke på at man ikke "fortjener" en så fin hest fordi man skal ri på tur med den.

edit for å si at man jo trenger en fin hest til å ri på tur med også, om man skal få maks utbytte av turene sine. vil ikke dere også heller ri på tur med en flott frieser, enn en heit "halvveis omskolert" traver? (obs: jeg liker travere)

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 04/07/2006 18:23:26 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  18:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med Korumdalen Frieserstall. Jeg syns veldig mange i ryttermiljøet i norge, kommenterer hvis ryttere rir hester som kunne konkurert på et høyere nivå med en annen og bedre rytter. "Hvorfor skal hun/han ha så god/dyr hest", "Hun klarer jo ikke å få noe ut av den" "Tenk så god den ville blitt med en bedre rytter" osv osv.
Hvorfor er det om å gjøre og konkurere på høyest mulig nivå? Og skal ikke mindre gode ryttere få eie gode hester? For strengt tatt vil det nesten alltid være noen som kan ri hesten din bedre enn deg selv (landslagsrytterne inkl.). Betyr det at en selv ikke fortjener hesten?
Dette gjelder jo som regel dyre hester, og for meg virker det som om holdningene i Norge generelt, er slik at har du en dyr hest skal du også satse mot toppen.
Jeg forstår ikke dette helt, for det viktigste er vel at man tar godt vare på hesten sin, og at man trives sammen og har glede av stell/ridning i hverdagen?
Om man kjøper en frieser til 150 000 for å ha som hobbyhest, eller man kjøper en kaldblods til 25 000 og vil satse på dressur så spiller vel ikke det noen rolle?
Hesten tenker jo ikke, "Søren, hvis jeg hadde hatt en annen rytter hadde jeg sikkert gått Middels nå..." ((:

Selv tilhører jeg gruppen av "gale" mennesker, som oppfylte drømmen min og kjøpte en relativt dyr hest, uten å ha særlige ambisjoner annet enn å nyte samspillet med hesten og kose meg med ridningen (((o:
Og jeg er storfornøyd med valget ((;

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  18:24:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
akkurat det jeg mener Irene
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  18:38:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten tenker jo ikke, "Søren, hvis jeg hadde hatt en annen rytter hadde jeg sikkert gått Middels nå..." ((:
Opprinnelig postet av Irene A

Dagens!!! sikekrt noen ryttere som tror det.. morsom tanke :)
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  18:55:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er helt enig med Korumdalen Frieserstall. Jeg syns veldig mange i ryttermiljøet i norge, kommenterer hvis ryttere rir hester som kunne konkurert på et høyere nivå med en annen og bedre rytter. "Hvorfor skal hun/han ha så god/dyr hest", "Hun klarer jo ikke å få noe ut av den" "Tenk så god den ville blitt med en bedre rytter" osv osv.
Hvorfor er det om å gjøre og konkurere på høyest mulig nivå? Og skal ikke mindre gode ryttere få eie gode hester? For strengt tatt vil det nesten alltid være noen som kan ri hesten din bedre enn deg selv (landslagsrytterne inkl.). Betyr det at en selv ikke fortjener hesten?
Dette gjelder jo som regel dyre hester, og for meg virker det som om holdningene i Norge generelt, er slik at har du en dyr hest skal du også satse mot toppen.
Jeg forstår ikke dette helt, for det viktigste er vel at man tar godt vare på hesten sin, og at man trives sammen og har glede av stell/ridning i hverdagen?
Om man kjøper en frieser til 150 000 for å ha som hobbyhest, eller man kjøper en kaldblods til 25 000 og vil satse på dressur så spiller vel ikke det noen rolle?

Selv tilhører jeg gruppen av "gale" mennesker, som oppfylte drømmen min og kjøpte en relativt dyr hest, uten å ha særlige ambisjoner annet enn å nyte samspillet med hesten og kose meg med ridningen (((o:
Og jeg er storfornøyd med valget ((;

Opprinnelig postet av Irene A

100 % Enig
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.