hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor ri lettridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvorfor ri lettridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  10:58:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vi rir det noe i starten, for deretter å gå over til arbeidstrav. Jeg trives best med arbeidstrav, og det samme gjelder Miss.

Bruker lettridning i starten uansett, men når vi trener dressur er jeg påpasselig med at lilleøster også rir litt lett i økten, siden hun og Miss trener masse med arbeidstrav.

På tur går det mest i skritt, arbeidstrav og galopp, men en sjelden gang bruker de lettridning. Jeg vet ikke hvorfor, men både hest og rytter later til å like det best.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kjølens-Frænde

» VIP

Skrevet - 28/01/2006 :  19:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener alle burde ri lett til å begynne med, det hører liskom til, jeg rir altid noen volter i lettridning før jeg rir arbeidstrav. Og så klart, noen hester lystere bedre når den har kontakt med setet og jobber bedre da, men det å ri lett er og en viktig del av ridninga.

Jeg gjør det når jeg traver opp og ned jeg..
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  11:45:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Historie ol kjenner jeg ikke til når det gjelder dette temaet. Når det kommer til hvordan en lettsits skal være så er vel dette meget inviduelt.....men...

Dette er mye mere kompleks enn man kan tenke seg. Går det an å ri lettridning på flere måter??? Ja, på to måter, i balanse eller i ubalanse. Balansen er det viktigste, for å få en effektfull lettridning, for å få bakbena til å frigjøres og strekke bedre frem. Ved lettridning bør man tenke på flere ting. Det er lårene som skal hjelpe deg opp, ikke baksiden av lårene og ikke støtten fra stigbøylen. En skal ha en vannett linje under skrittet, altså haleben og skamben skal være på samme linje. Ved å hoste og harke litt vil en kunne kjenne en muskel i magen. Denne muskelen skal være ditt balanseror sammen med utvidelse av vingene vi har over lungene, da på undersiden av armhulene. Dersom man trekker en rett linje derifra på hver side og ned til halebenet vil en V kjennes... Sjenkel skal ligge på samme linje som haleben og skuldre. I det øyeblikk man gjør dette så vil man føle at man faller fremover, men bruker man da disse musklene sammen med den lange muskel foran lysken og resier seg tilstrekkelig godt nok opp, uten å forstyrre hestens bakben som da er på veg opp. Mary Wanless bruker betegnelsen Plugging in...noe som er helt likt det de praktiserer på Spanske rideskolen. Dette gjelder i skritt, nedstittende og i canter. Dersom man kan se for seg en gammel telefonkontakt, med tre pinner??!! Slik er vår benstruktur i skrittet på innsiden av kjøtt og flesk. To rumpeknoker og ett skamben. Tenk at bakenden vår er stikkkontakten, og at salen er støpselet. Der skal man sitte... Plugging in. Et rolig sete som er koblet inn, som ikke kan beveges fra side til side, men taktvis med hestens ben. Kjøtt og flesk skal ligge på samme sted, sammen med V i ryggen, hoste muskel i magen, demping i framsiden av lårene, sjenkel på linje med haleben og skuldre, glidelåsen på jakken over hestens man, tåen pekende fremover og helen ned, albuen til kroppen og underarmen til hesten med rolig stille hånd og se frem. En rytter i balanse vil kunne få en hvilken som helst hest til å strekke frem og søke ned og sammen. Spesielt i lettridning.

Det kan føles som man overdriver veldig men for en som står på bakken vil det ikke se slik ut og justeringene er marginale. Til slutt er man så rafinert i signaler at det ikke kan sees og man har da trolig en hest som er harmonisk, rolig, lyttende og konsentrert. En annen ting er hvordan dette faktisk sitter for alltid dersom man først har fått det inn. Alt annet vil føles feil og anstrengende.

Anbefaler alle Mary Wanless eller Sally Swift sin bok, og ta en titt på www.hauteecole.ru og se hva god sits kan utrette. Her går alt via setet og hestene ris uten tøyler... Jeg blir helt lam..

Oi...dette ble lang.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 31/01/2006 11:46:52 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  11:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oi...dette ble lang.

Gjør ikke noe for min del, for dette var interessant lesning

Off topic: Husker jeg feil eller var du akkurat på kurs i England i sentrert ridning?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  21:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Oi...dette ble lang.

Gjør ikke noe for min del, for dette var interessant lesning

Off topic: Husker jeg feil eller var du akkurat på kurs i England i sentrert ridning?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Det stemmer Renate...og jeg kan si kun en ting!!! Fantastisk.. Elaine Butler heter dama og er en Level 2 instruktør fra Mary Wanless academy. Dette er noe av det mest konstruktive og lærerike jeg har opplevd i min tid som rytter.... Hun er egentlig en meget velutdannet dame, innen data, som en dag valgte å ta en valg for livet, det ble å satse på hobbyen og lideskapen på heltid. Hun kjøpte seg litt mark og jord. 1 og 2 hester ble plutselig 5,6, 7 og nå 8, snart 10. Nesten alle hestene er rehabiliteringsprosjekter fra veddeløpsbanen eller fra slakter som hun har brukt noen år på å få i full livsglede, full trening og full avslappning. Hestene var så søte, snille og freshe og harmonien og hennes indre ro smittet over på både dyr og mennesker.

Ridningen, teorien og ikke minst opplevelsen av effekten ved denne ridningen er så logisk, så human, så ærlig og riktig i mine øyne at all generell ridning hjemme nå virker feil. Sier ikke at det er feil, men dette føltes så godt, og hestene responerer så ærlig og så presist at en sitter igjen med en a-ha følelse og et hode som er så fullt av inntrykk at man knapt nok husker hva man har lært...

Dagene etter vi kom hjem ble vi alle, helt uavhengige av hverandre, rammet av en liten depresjon og en tom følelse innvendig. Vi trengte tid til å fordøye alt, prøve litt på våre egen hester, se litt på video osv.. Resultatet er en ny tur i Mars og planlagt kurs med Elaine her i Norge i Mai.

Det er så omfattende å forklare alt vi har lært at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne....men etterhvert som tankene får lagt seg så vil jeg prøve å dele litt med dere her inne i ulike debatter....så godt som jeg kan.
Også er det jo noe med denne kulturen da, i England. De fleste har et bilde i hode av hvordan det ser ut på landet i England...med litt irsk folkemusikk, peis, på pub i ridebukse, drikker øl, hilser på alle disse lokale og hyggelige folka, til og med alle hunder får være på pub. Bor i et koselig bed and breakfast, dusjer, pynter seg litt og går ut å spiser god mat og drikker enda litt mere øl... Og dagen etter så er det atter en dag med bare fantastisk god instruksjon og nydelige hester som en kan se ståler av trygghet og glede. Nei, hva kan jeg si...dette er å anbefale. Tror nok vi har vært ektremt heldige....vi traff blink på alt...alt føltes riktig og godt. Jeg bobler over snart...

Sukk...VIL IKKE VÆRE HER..............VIL TILBAKE NÅÅÅÅ.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 31/01/2006 21:12:41 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  23:30:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørtes virkelig flott ut!!!

Kopi av melding:
planlagt kurs med Elaine her i Norge i Mai.

Send meg en mail e.l. ang kurs hvis det er mulig å melde seg på for andre?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  01:10:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
[:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Ser du bor i Buskerud... Hvordan er det for deg å komme deg til Moss?
Jeg misstenker at dette er et kurs som kan bli relativt fort fullt, og hun ønsker kun 6-7 stykker om dagen, dette fordi alle får enkelt timer og hun føler at hun blir for sliten i hodet med flere. Men alternativet er å ta to helger i slengern. Kurset vil da bli lagt opp med to økter om dagen, ene økten med videofilming, og pausen midt på dagen blir da brukt til å gjennomgå video. Samling med vin og mat på kvelden. Jeg skal gi deg dato og mere informasjon når jeg kommer tilbake etter Mars, da vet jeg mere.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  11:51:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Ser du bor i Buskerud... Hvordan er det for deg å komme deg til Moss?
Jeg misstenker at dette er et kurs som kan bli relativt fort fullt, og hun ønsker kun 6-7 stykker om dagen, dette fordi alle får enkelt timer og hun føler at hun blir for sliten i hodet med flere. Men alternativet er å ta to helger i slengern. Kurset vil da bli lagt opp med to økter om dagen, ene økten med videofilming, og pausen midt på dagen blir da brukt til å gjennomgå video. Samling med vin og mat på kvelden. Jeg skal gi deg dato og mere informasjon når jeg kommer tilbake etter Mars, da vet jeg mere.

Opprinnelig postet av oleo

Høres superdupert ut Oleo

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  18:32:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Heisann!

Vel.. Lettriding og hvorfor man gjør det? Hmm... en meget interressant debatt, men er det noen som faktisk har svaret på et tro?

Jeg har alltid lært at man starter en rideøkt med å ri lett i trav, når hesten er skrittet varm. Det har jeg lært siden jeg begynte å ri, og det faller også helt naturlig å ri lett i starten av en økt.
JEg gjorde det da jeg startet å ri, jeg gjorde det på Skauen og jeg gjør det fortsatt her på Blue Hors, akkurat som alle de andre. Men hvorfor? det er jaggu meg et godt spørsmål, Spoff!

Jeg mener at det er deilig for hesten jeg å få slappe litt av i starten av økten, og ikke ha en person dumpene ned på ryggen med en gang. Kanskje det er lettere for hestene å komme igang, og bli varm i alle musklene, også i ryggen? Hmm... Hvem vet?

Eligj: Godt spørsmål du stiller der! Jeg lærte jo å ri dressur på Skauen, hos Per Waaler, og der rir man alltid hesten lang og dyp i starten av en økt. Grunnen er jo fordi hesten har godt av å strekke litt på seg, før den skal samles opp i form, men man skal jo hele tiden passe på at man ikke mister aktiviteten bak, for da kan man lett få en hest som går på fremparten. Da jeg flyttet ned hit(Danmark), fikk jeg beskjed om å ta hesten mer opp i formen og få den mer aktiv bak. Jeg kunne ri den dyp, men ikke lang, fordi da blir hesten bare helt flat og mister bakbensaktiviteten.

I alle slike teorier er det jo alltid noen som mener at de har rett, mens alle andre tar feil. JEg tror ingen ridemetode er perfekt, hvis du ser den på papiret, men... DEt kan jo være at EN bestemt ridemetode er "perfekt" for akkurat DEN hesten. Jeg mener selv at noe er riktig og noe er galt uansett hvor man kommer hen(NESTEN), men grunnprinsippene er jo det samme. Hesten skal bære seg selv, være aktiv bak, frem til hånden osv osv. Det er jo bare selve måten å gjøre det på som er forskjellige fra sted til sted.

Uansett, man skal ikke henge seg for mye opp i detaljer. Gjør det som passer deg og din hest, noe dere begge liker!

Lykke til videre alle sammen

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  08:38:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Enig med Amillion at man ikke skal henge seg for mye opp i detaljer. For mye seterettelser (sits-korrigering) fører kun til en stiv og anspent sits. Balansen er naturligvis viktig, og at man kan være avspent slik at man kan kjenne hva som skjer slik at man er i stand til å innvirke i rett øyeblikk.

For en tid tilbake så jeg en rytter som hadde vært i utlandet og fått terpet mye på sin egen sits, noe som selvsagt var bra for denne rytteren, men da h*n kom hjem og skulle sitte på sin egen hest, som er mye bredere enn de slanke fullblodstype hestene h*n hadde 'lært' å sitte på, så fikk h*n en helt annen sits, d.v.s. kneet kom ikke langt nok ned og tilbake, noe som ble forsøkt korrigert ved å bøye mer i kneet, trekke hælen opp og undersjenkelen tilbake. Linjen mellom øre, haleben og hæl var korrekt i henhold til 'idealet' h*n hadde 'lært', men resultatet ble alikevel helt feil. Det tar mange år å utvikle en dyp sits, det er ikke gjort på en uke, og det er selvsagt lettere jo smalere hesten er.

Om man rir ulike hester, så vil man oppleve at en tungridd hest responderer bra på at man reiser seg mer opp i salen i lettridningen, noe som vil være alt for sterkt for en heit og svært følsom hest. Derfor er det Amillion sier en fin retttesnor; Et eget sett med regler alltid er kjekt å ha. (Godt sagt). Det er her som med alt annet - mye som kommer an på.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  16:45:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Takk for det, Destrier!

jeg har alltid ment at man kommer lenger med et eget sett regler i tillegg til de "reglene" som din ridelærer/måte å ri på følger. Hvis man kombinerer litt fra sitt eget sett og det man stadig lærer, kan det ikke gå så fryktelig galt. Hvis da ikke begge deler er helt på bærtur.

Men som jeg sa, på papiret er jo det meste likt, det er jo bare måten å gjøre tingene på som er forskjellig. Derfor bør det ikke gå så galt hvis man gjør litt som man selv vil også. MAn skal jo føle seg komfertabel oppe på hesteryggen og ikke,som du sier, føle seg anspent og stiv.

Husk det folkens!
Det er lov å gjøre litt som man selv vil og slippe seg litt løs, ALLE kan gjøre feil, enten det er deg selv, treneren din eller en verdensrytter...

Lykke til videre!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  18:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har alltid ment at man kommer lenger med et eget sett regler i tillegg til de "reglene" som din ridelærer/måte å ri på følger. Hvis man kombinerer litt fra sitt eget sett og det man stadig lærer, kan det ikke gå så fryktelig galt. Hvis da ikke begge deler er helt på bærtur.

Enig

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

politano

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  19:06:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en av jentene som var i England sammen med oleo :)
Hadde en helt fantastisk tur og lærte masse bra som passet godt for meg å min hest.
Jeg har et problem med ryggen min og har veldig smerter når jeg rir,Elaine klarte å hjelpe meg med dette,den måten hun rir på må jo da være veldig riktig i forhold til kroppen,det er veldig lite feilbelastning som skal til før jeg får store smerter. Mens vi var der nede red vi jo hver dag,og jeg hadde minimalt vondt i ryggen :)
Har ikke klart å galopere på hester pga ryggen,og hos Elaine klarte jeg det helt fint!
Det sier jo litt iallefall for meg!

Redigert av - politano den 03/02/2006 14:14:40 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  19:55:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Enig

Er også veldig enig i dette.... Man kan lære av alle men man trenger ikke bruke alt man lærer, alt må tilpasses både hest og rytter....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  20:10:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Wee... Endelig har jeg sagt noe fornuftig som folk er enig i!!! (Litt off topic, men anyway)

Keep up the good work!

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.