hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - gira i galopparbeidet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 gira i galopparbeidet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  08:59:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
har nå begynt å ri en araber valakk noen dager i uka, og han er fin og ri alt sånt, men noe problemer har man alltid..
og det kommer veldig godt frem i galopp arbeidet..
han fatter helt ok, men det er ikke den store kontrollerte galoppen, han skyter av gårde som en gal, og er helt ok og få ned i trav, men det virker ikke som han har full kontroll på de bakbena sine, de flyr ofte i alle vindens retninger...de går rett og slett som en propell under han...

han er ikke sterk nok bak til å kunne samle i galoppen, og vil nok si det er det som gjør at han raser rundt som en gal...

men selvom han ikke er sterk nok, så må han da kunne klare å stokke bena skikkelig..
og han blir helt dust rett etter fatningen, og blir helt koko under galoppen, og da må man bare ta han ned i trav igjen og legge han ned for og få han til å slappe av...

noen tips til hvordan jeg kan få han til bli mer rolig under selve galoppen, sånn at ikke bare går som en propell...

når jeg tenker etter så vet jeg noen løsninger, men vil gjerne høre andres meninger?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  11:04:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Uten at jeg har så mye peiling så tror jeg at jeg ville galoppert over bommer, evt. kavaletter. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  11:11:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan virker han i humøret når han "tar av"?
Prøver han å løpe fra "mannen med ljåen" eller er det rett og slett at han er sprek og yr?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/02/2006 :  12:54:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
synes du skal fortsette med det du gjør. Gjerne ta han helt ned i skritt igjen.
Vær tålmodig.
Kan jo ha litt å si det Renate spør om, men uansett må han lære seg at galoppen skal være rolig.
Samtidig styrkes han av mye overganger
Jobbing i trav og skritt, på volte og versader o.l. styrker også slik at galoppen eterhvert blir lettere for ham

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 10/02/2006 :  13:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei :)

høres ut som han syns det er tungt å galloppere og heller drar av gårde for å slippe unna....har vært borti det en del ganger. det kan være meget nyttig å jobbe mye med fatningene, hvis du har fin kontroll i trav kan du f.eks gjøre fatning og galoppere en halv storvolte og så ta han ned til trav. stresser han seg opp da går det an å ri en runde på firkantsporet evt skifte retning og fatte på nytt når han er rolig. hvis du jobber konsekvent med å ikke la han galloppere for lenge av gangen og roe han ned etter fatningen vil han etterhvert skjønne at det ikke er så om å gjøre å spurte av gårde. kommer til å ta litt tid, men dette er det som har fungert best for meg når jeg har hatt slike problemer...har ridd mange forskjellige typer hester. mange fatninger bygger opp styrke slik at det blir lettere for han å sette seg i galoppen
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  21:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodsen min flyr også avgårde i galoppen. Du har rett i at hesten ikke er sterk nok enda, og dermed blir det tungt=flyr avgårde.
Så jeg vil råde deg til å kutte ut galoppen en liten stund,og ri mye i skritt og trav på volter, mye sideførende bevegelser + tempovekslinger! Og heller eventuelt øve litt på galopp under longering, problemet er rett og slett at hesten ikke føler seg sterk nok til å galoppere med tyngden av en rytter oppå seg. En annen bra ting er å øve fatninger, bare galopper et par meter for så å ta hesten ned i trav (skritt). Blir hesten veldig gira av det,så jobber du heller i trav på volte og prøver på nytt,men ikke overdriv,dette kommer etter hvert,men ha tålmodighet,jeg har holdt på i 1 1/2 år med kun skritt og trav og først nå har jeg begynt med galopp, og det er fortsatt kun fatninger. Men selvfølgelig,nå trenger jo travere lang tid innenfor hvert emne. Men ha tålmodighet og forståelse så vil det gå bra etter hvert! Bare ikke krev for mye for da kan han bli frustrert og da er det gjort.. Lykke til!
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:53:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Longering er en bra idé, ja. Hesten jeg rir nå (også araber) sleit en del med galloppen da jeg begynte å ri henne, for hun var ikke sterk nok. Men så fikk hun bli longert en dag og så klikk! Plutselig fant hun ut at dette kunne hun likevel :) Da var hun mye bedre neste dag.

Også å ri mange fatninger og korte strekninger med galopp tror jeg kan hjelpe... Også er det jo viktig at han er rolig i fatningen og at du støtter han med utvendig tøyle, gjøre halvparader osv.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/03/2006 :  15:15:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg heller også mot Kjersti og Julies teori, at hesten din setter opp tempoet fordi det er tungt for den.

Fatninger, og avbrudd til skritt eller trav før den tar av eller ramler ut av den fine galoppen du vil ha, er nok et godt tips, om du vil gjøre hesten sterkere, og unngå at den legger seg til uvaner med dårlig galopp, (to spor, dårlig takt etc,) hvis den må gå "runde etter runde" og egentlig ikke er sterk nok.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.