hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor ri lettridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvorfor ri lettridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  19:04:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid lært at man skal starte travarbeidet under en rideøkt, med å ri lettridning. Vel og bra, og for mange av hestene jeg har ridd har også det å ri lettridning vært effektivt enten fordi det virker mindre belastende på hesten (fint for en unghest eller mindre sterk hest), eller for hester som må ris mye frem i starten, for så å ta de tilbake. Noen hester er lettere å ri godt frem ved å ri lettridning, men ikke nødvendigvis alle. Men hvorfor rir vi egentlig lett?

I debatten "Kort eller lang hest?" nevner Destrier at lettridningen ble introdusert i forbindelse med at engelskmennene "oppfant" det å ri i lett sete. Når dette var vet jeg ikke, men man ser jo gamle bilder hvor man hverken rir lett eller står i lettsete. Tittet også på disse filmsnuttene som Ildfuglen henviser til i debatten "Video fra OL 1912 og 1920". Her humper de jo veldig rundt i flere sammenhenger. Var dette før lettridningens tid?

Dersom det å ri lettridning og å stå i lettsete oppfattes som en "engelsk ridestil", rir da alle lettridning, eller er det mange som dropper denne delen i sitt vanlige arbeid? F.eks. de som tyr til ridning mer etter andre nasjoners ridestiler eller andre grener.

Personlig liker jeg best å sitte ned i salen når jeg jobber hesten i trav. Da kommer man til hesten med setet, og får mer ut av hjelperne. Samtidig er dette også litt individuelt fra hest til hest også. Noen hester er lettere å pushe frem ved å ri lett, mens andre igjen er av en slik forfatning at det vil være rettferdig å lette arbeidet ved å ri lettridning. Men er det egentlig nødvendig å ri lettridning dersom man ikke føler for at det er riktig for hesten man rir? Hvorfor og når skal lettridning bestandig være så mye bedre under oppvarming? Jeg er overbevist om at lettridning er en fin hjelp i likhet som at man bruker diverse øvelser for å oppnå ting. Men kanskje det ikke er nødvendig for enhver hest..

dressurblogg.no

Lopke

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  20:37:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes lettridning er gøy på skogsturer jeg.. på bane liker jeg best nedsitning. Det er vel litt opp til hver enkelt hva de vil ri? -men jeg setter en finger på at jeg tror lettridning er mer "befriende" for hesten. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  21:14:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid nedsittende, jeg :-) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  21:21:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
rir alltid lettridning på unghesten min...
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  21:28:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Rir som oftest lettridning på tur, mens på bane sitter jeg mest ned.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  21:37:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvorfor?
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  21:53:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
På tur faller det helt naturlig for meg å ri lett, det er vel en vane, har gjort det så lenge jeg kan huske. Sitter ned noen ganger, men rir som oftest lett.

På bane syns jeg det er mye bedre å sitte ned. Jeg føler at både jeg og hesten jobber bedre da, og jeg klarer å bruke hjelperne bedre og riktigere.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  21:58:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På tur faller det helt naturlig for meg å ri lett, det er vel en vane, har gjort det så lenge jeg kan huske. Sitter ned noen ganger, men rir som oftest lett.

På bane syns jeg det er mye bedre å sitte ned. Jeg føler at både jeg og hesten jobber bedre da, og jeg klarer å bruke hjelperne bedre og riktigere.

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Men du sitter jo bare mest ned på banen? Hva gjør du når du ikke sitter ned på banen? Jeg også har endel ting jeg synes er best, men er samtidig innlært at man varmer opp, og traver av, ved å ri lettridning. Men jeg aner ikke hvorfor.. Noen hester faller det seg naturlig inn på, og greit. Men hvorfor rir jeg lett på hester som jeg igrunn synes er best å jobbe nedsittende på fra første stund? Kan jeg ikke legge hesten i en oppvarmingsform likevel? Kan jeg ikke ri hesten mer samlet etterhvert likevel? Kan jeg ikke trave hesten av i en lang og dyp form ved å sitte ned, og også ri litt friskt frem?

"Hvorfor?" i mitt forrige innlegg var forøvrig stilt til alle de som har svart. Folk sier hva de gjør, og hva de foretrekker. Men hvorfor gjør de som de gjør? Jeg har også rutiner på hva jeg pleier å gjøre, men har vel innsett at dette igrunn ikke er så veldig gjennomtenkt, og er en vane som henger igjen fra man en gang har lært at man varmer opp ved å ri lettridning. Men hvorfor gjør man det?

Jeg rir mye lettridning, og synes det på noen hester kan være til god hjelp. Men jeg varmer også alltid opp ved å ri lett, eller traver av ved å ri lett. Men selv om jeg varmer opp med mål for oppvarming, så er det mye jeg gjør med mening (f.eks. legge hesten lang og dyp, ri tempovekslinger og overganger, hvordan man stiller hesten, ridning av volter og vendinger osv.), men hvorfor jeg på død og liv bestandig rir lett lurer jeg igrunn på. Noen hester rir jeg jo mye bedre ved å sitte ned. Hesten er sterk nok til at det er naturlig å kunne sitte ned. Jeg sitter godt på hestens rygg, og det er ikke for å unngå å humpe. Osv..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/01/2006 22:05:14 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/01/2006 :  22:09:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir lett når jeg varmer opp for å lette trykket på ryggen inntil hesten er begynt å bli varm i musklaturen, og den er oppe og fremme. Det vil si at det varierer hvor lenge jeg rir lett. Noen ganger et par runder, andre ganger 5-10 minutter.

Jeg vil tro at de fleste hester synes det er behagelig med litt lettridning i starten av økten, for å få litt varme og sirkulasjon i musklene. De aller fleste hester kommer jo ikke ferdig oppvarmet fra stallen ;) Hvor lenge og hvordan må man nok føle seg frem til.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/01/2006 :  22:11:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et annet spørsmål i samme gate: Bør alle hester ris lange og dype? Hvorfor, eventuelt hvorfor ikke? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  22:18:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
jamen spoff, er det noen som forlanger du skal ri lett? gjør hva du vil :)
hvorfor folk velger å ri som de gjør er vel fordi de foretrekker dette. Hvorfor? fordi noen føler de bruker bena bedre ved nedsitning, noen føler det best lett.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/01/2006 :  22:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal man sitte ned da ?

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  22:22:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Men du sitter jo bare mest ned på banen? Hva gjør du når du ikke sitter ned på banen? Jeg også har endel ting jeg synes er best, men er samtidig innlært at man varmer opp, og traver av, ved å ri lettridning. Men jeg aner ikke hvorfor.. Noen hester faller det seg naturlig inn på, og greit. Men hvorfor rir jeg lett på hester som jeg igrunn synes er best å jobbe nedsittende på fra første stund? Kan jeg ikke legge hesten i en oppvarmingsform likevel? Kan jeg ikke ri hesten mer samlet etterhvert likevel? Kan jeg ikke trave hesten av i en lang og dyp form ved å sitte ned, og også ri litt friskt frem?

Opprinnelig postet av spoff

Jeg har også lært at det er lurt å begynne en økt med å ri lett, og rir ofte også lett når jeg traver av. Har vel egentlig aldri tenkt over hvorfor jeg gjør det, men det har blitt sånn. Nå som jeg har fåt egen hest, setter jeg meg fortere ned enn jeg gjorde før, jeg syns jeg får mer ut av økten når jeg sitter nede.

Men interessant tema å diskutere

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  22:35:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hvorfor rir vi egentlig lett?

Som du nevnte så sa Destrier at det ble introdusert av engelskmennene. Du har kanskje hørt om post-trav? Det jeg har lært er at det var engelske postmenn som red og leverte post som fant ut at det ble lettere og mer behagelig for dem å ri i lettridning i trav, da det var trav det skulle gå i og ikke galopp (hvorfor vet jeg ikke). Så har vel det spredd seg som andre ting har og vi bruker det nå. Og så har navnet byttet til lettridning istedenfor.

Jeg liker å ri lettridning i begynnelsen av rideøkten for å gi hesten min litt tid til å varme opp musklene sine uten at jeg krever for mye. Men nå er ikke hesten jeg rir fullt musklet ennå, så det er for å ikke kreve for mye av henne for tidlig. Men jeg liker best å ri nedsitting, for da får jeg en bedre følelse av hvordan hun jobber, og mine egne feil.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  22:48:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Så vidt jeg vet bruker man ikke lettridning i det hele tatt på islandshester, f.eks. Husker Sunnanvindur; han kunne vi ikke ri lett på, fordi han ikke skjønte bæret av hvilken gangart han skulle gå i da. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  23:36:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare le litt av de filmsnuttene... Alt går litt på halv tolv... Nesten ikke et hinder som ikke blir revet. Hehe...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.