hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - LC:1 og LC:2 - Hva kreves?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 LC:1 og LC:2 - Hva kreves?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Olithyon

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  23:04:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kanskje ikke den mest beskrivende tittelen, men jeg lurer altså på følgende.

1) Er det strengere krav til form, holdning osv i LC:2 enn i LC:1?

2) Hva er viktig for å ri et godt LC:2 program?

3) I LC:1 står det at man skal vende gjennom i mellomtrav, mens i LC:2 skal man vise noen forlengede steg.. hva er forskjellen her? Er det en begynnelse mot at hesten skal vise økninger? Hvordan utføres dette i praksis?

4) De berømte serpentinene, hvordan rir man gode serpentiner?

Mvh Christine

Torpedo

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:27:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har deltatt i en del stevner på forskjellige plasser, og da har jeg merket at det er stor forskjell på hva de krever at du må kunne innen de forskjellige klassene, fra plass til plass.

Men om du går på rideskole og skal starte med skolehestene, snakker du bare med ridelæreren din, hun plaserer seg i en passende klasse, og besvarer alle spm dine bedre enn hva vi kan :) Litt vanskelige å skrive enn å vise.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:37:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Skal starte på et D-stevne. Kan sikkert få god hjelp av instruktøren min, men lurte nå på om det var noen innspill herfra da :)
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  11:19:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kanskje ikke den mest beskrivende tittelen, men jeg lurer altså på følgende.

1) Er det strengere krav til form, holdning osv i LC:2 enn i LC:1?

2) Hva er viktig for å ri et godt LC:2 program?

3) I LC:1 står det at man skal vende gjennom i mellomtrav, mens i LC:2 skal man vise noen forlengede steg.. hva er forskjellen her? Er det en begynnelse mot at hesten skal vise økninger? Hvordan utføres dette i praksis?

4) De berømte serpentinene, hvordan rir man gode serpentiner?

Opprinnelig postet av christine26.

Nå er det en stund siden jeg startet disse klassene, men kan prøve å hjelpe deg så godt jeg kan;

1. Hestens form ble dømt likt hos meg ihvertfall. Pass på at hesten går i form uten spenning eller motstand og at du holder en myk forbindelse med hesten munn. Pass på at hesten har lik støtte på begge tøyler og jo jevnere det ser ut - jo bedre er det. De kreves selvfølgelig ikke at hesten skal gå i GP form, men ri som om du er på god vei dit.

2. For å ri et flott LC:2 program så ri gode overganger! Dette vinner du veldig på. Et teknisk ridd program ser så mye finere ut enn et rotete program, selvom hesten går aldri så mye til tøylen. Utfør øvelsene på det korrekte stedet, vis tydelig forskjell på gangarter, ri frem med en litt ¨her er jeg, se på meg- attidude¨. Når det gjelder deg selv, så slapp av, vær konsentrert og prøv å hjelp hesten din så skal jeg love deg at den hjelper deg også. Som sagt tidligere, et nøyaktig program scorer du veldig mye på! Jobb i forkant med å få hesten til å gå nøyaktig 15 m. volter, ikke 12 m f. eks.

3. Mellomtrav er et tempo som ligger mellom arbeidstrav og øket trav. Hesten skal gå godt frem med god aktivitet fra bakparten, men allikevel jevnt. Hesten går noe foran loddplan med en friere holdning. Stegene skal være jevne og hele bevegelsen balansert.

Når det gjelder mellomtrav med noen forlengede steg er det som du sier - en begynnelse mot øket trav. Øket trav går jo ut på å få hesten til å vise steget til det ytterste ved hjelp av impulser fra bakparten, uten å miste balansen.

I praksis ville jeg ha ridd godt frem i mellomtravet, men satt hesten mer på bakparten og fått stegene frem i noen meter, før du fikk han tilbake til mellomtrav - uten å miste takten og balansen. Tenk at farten skal være så og si den samme, men steglengden skal endres. Pass også på at de forlengede stegene ikke blir masete. Hvis du har vanskeligheter med å sitte i ro f.eks så ri heller noe mindre/kortere økninger enn å dra de helt ut å hoppe som en kenguru i salen. I LC (i alle lette klasser forøvrig) dømmes også rytterens ferdigheter mye, om ikke mer, enn hesten.

4. Når det kommer til serpentinene så skal du vel ri fra C til X med to buer hvis jeg ikke husker feil? Pass ihvertfall at du verken starten eller avslutter buene i et hjørne. Fra C rir en jevn bue mot mellom M og B, før du vender, fortsatt i en jevn bue, inn mot mellom G og X. Deretter fortsetter du i den jevne buen slik at du rir inn mot midten like før E og havner på X. Pass på at de rette linjene blir rette og at buene blir jevne.

Ja, kanskje litt rotete dette her. Håper du forsto litt!

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 28/02/2006 11:24:19 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  11:35:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kristine: Ja det svaret ble jeg klokere på, tusen takk! Min største angst er egentlig at jeg har problemer med nedsittende trav. Hesten blir selvsagt bedre å sitte på når den går i form, men likevel. Bena dingler hit og dit, jeg spenner meg sikkert for mye og greier ikke tråkke skikkelig ned i stigbøylen. Må trene masse på det fremover.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  11:45:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er samme krav til form i LC:1 og LC:2. Men dommerne vil jo sjølvsagt legge noko ulik vekt på kva akkurat den og den dommeren ser etter. Slik blir det vel alltid når det er personer innvolvert på denne måten. Men dei har ein viss mal å gå etter.

I LC er det nok viktig å vise gode rideveier. Godt ut i hjørnene nøyaktig ridning, fin flyt i programmet, hesten kan ha ei noko åpnere form enn i f.eks LB, men formen hesten går i bør være stabil. Dvs ikkje av og på heile tiden. Da blir det ingen god flyt. Så lenge formen ikkje er for åpen eller for djup, men blir holdt stabil er dette pluss.

På punkt tre trur eg Kristine har missfortått litt. Man rir ikkje mellomtrav for så å vise forlenging av steg. Man rir diagonalen og førsøker å vise nokre steg midt på som er forlenga, dvs ikkje økning av tempo men forlenging av steg, som mellomtrav eventuelt mot øka trav. Det viktigaste er att man kan vise att man kan få hesten til å øke steglengden i traven.

Som Krisitine nemner på punkt fire. Ikkje ri hjørner i serpentiner. Trur vi har hatt ein debatt tidlegare med god forklaring på serpentineridning. Skal sjå seinere om ikkje eg kanskje kan leite den opp.

Spoff kommer sikkert med nokre gode svar også rekner eg med.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  13:14:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
På punkt tre mente jeg det som Lucinda beskriver, jeg klarte bare ikke å beskrive det korrekt.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  19:33:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå er nok noe allerede besvart, men siden ting er besvart litt ulikt, velger jeg å svare alt på nytt.

1) Det stiller samme krav til hestens form, holdning osv i både LC:1, LC:2 (og evnt LC:3). Det er ofte klassens nivå, altså LC som avgjør kravene.

2) I LC generelt er det rideveier og punktlighet som er desidert viktigst. Lær deg f.eks. å ri disse serpentinene, det er alt for mange som rir de feil og/eller unøyaktig. Det er også viktigere at du viser et jevnt og ryddig program, enn at hesten går i form. Men selvfølgelig belønnes du for alt som er bra, som da også betyr at du belønnes om hesten går i en stabil form.

3) Jeg ville tolket dette som det samme. Man ser gjerne litt ulik ordlyd i de ulike programmene. Kommer litt ann på hvem og når de er skrevet.

4) En serpentine består av halvsirkler forbundet med rette linjer vinkelrett på midtlinjen. Halvsirklenes størrelse og de rette linjenes lengde er avhengig av antall
buer i forhold til lengden. Serpentiner ris i trav og galopp med eller uten
kontragalopp.

I LC:2 hvor det er fra C til X du skal ha en serpentine på to buer, betyr det at hver halvsirkel skal ha en diameter på 15 meter, og en radius på 7,5 meter. Da vil linjestykket mellom halvsirklene være 10 meter, og du skal begynne første halvsirkel 5 meter etter C, og avslutte siste halvsirkel 5 meter før X.

Husk at avstanden fra hjørnet til første bokstav på 20x60-bane er 6 meter, mens avstanden mellom de kommende bokstavene og frem til B og E (som er veggbokstavene til X) er 12 meter. Bruk dette som hjelp. Linjestykket som "limer" halvbuene sammen skal være 3 meter fra I, i retning C.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Fortuna_Equestris

Skrevet - 01/03/2006 :  13:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Christine!
Ser ut som du har fått mange gode svar, men jeg kan kanskje klare opp i punktet om vise forlengede steg versus mellomtrav....

Å vise mellom trav på diagonalen er noe som jeg personlig mener er et litt høyt krav på LC- nivå, da skal jo hesten vise et balansert mellomtrav fra hjørne til hjørne. Dette krever jo da ganske presise overganger.
Mellomtrav er forøvrig et trav der steget er noe forlenget i forhold til arbeidstrav.

Å vise noen forlengede steg er mer relevant på dette nivået, Da har man jo god tid til å forberede, og gjennomføre, overgangene mellom arbeidstrav og et trav med et noe forlenget steg. Skjønner?

Grunnen til at det er formulert ulikt er vel at man etterhvert har funnet den første formuleringen litt uheldig på dette nivået. Hvorfor man ikke er konsistent i formuleringene kan man jo bare lure på...

Begge deler er en økning. Økning = forlengelse av steget.
Øket trav er en maksimal forlengelse av steget.

By the way.. Har du fått med deg at det er vinterferie?
Ingen ridetime i dag altså...
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  14:32:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Christine!
Ser ut som du har fått mange gode svar, men jeg kan kanskje klare opp i punktet om vise forlengede steg versus mellomtrav....

Å vise mellom trav på diagonalen er noe som jeg personlig mener er et litt høyt krav på LC- nivå, da skal jo hesten vise et balansert mellomtrav fra hjørne til hjørne. Dette krever jo da ganske presise overganger.
Mellomtrav er forøvrig et trav der steget er noe forlenget i forhold til arbeidstrav.

Å vise noen forlengede steg er mer relevant på dette nivået, Da har man jo god tid til å forberede, og gjennomføre, overgangene mellom arbeidstrav og et trav med et noe forlenget steg. Skjønner?

Grunnen til at det er formulert ulikt er vel at man etterhvert har funnet den første formuleringen litt uheldig på dette nivået. Hvorfor man ikke er konsistent i formuleringene kan man jo bare lure på...

Begge deler er en økning. Økning = forlengelse av steget.
Øket trav er en maksimal forlengelse av steget.

By the way.. Har du fått med deg at det er vinterferie?
Ingen ridetime i dag altså...

Opprinnelig postet av Fortuna_Equestris

Heisann! Takk for nok et godt svar! Er det Eva som skjuler seg bak Fortuna_Equestris? Hadde i såfall uansett tenkt å spørre deg om dette på trening;) Ingen ridetime i dag nei, du verden så abstinent man kan bli.

OT: Har bestemt meg for å starte med Donna i April :)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  21:51:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT: hvilket stevne skal du starte på? He,he. Veldi nyskjerrig!
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  22:43:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
D-stevne på Bruråk Hestesportsklubb, om det skulle være interessant å vite :P
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  22:50:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En tips er å lese gjennom veiledning for dressurdommere. Selv om man ikke er dommer selv, er det ikke dumt at en selv som ekvipasje faktisk vet hva en dommer ser etter, og har blitt oppfordret til å se etter.

PS: Også nytt reglement nå. Ser ikke noen punkter jeg mener er spesielt viktig i forhold til det som er nytt. Lurt å skumlese gjennom dette likevel. Ofte er beskrivelsen av de ulike øvelsene og tempi i gangartene, veldig greit å få med seg en klar definisjon av (dette får du også i veiledningen for dressurdommerne).

Lykke til! Du får fortelle hvordan det gikk

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  21:29:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En tips er å lese gjennom veiledning for dressurdommere. Selv om man ikke er dommer selv, er det ikke dumt at en selv som ekvipasje faktisk vet hva en dommer ser etter, og har blitt oppfordret til å se etter.

PS: Også nytt reglement nå. Ser ikke noen punkter jeg mener er spesielt viktig i forhold til det som er nytt. Lurt å skumlese gjennom dette likevel. Ofte er beskrivelsen av de ulike øvelsene og tempi i gangartene, veldig greit å få med seg en klar definisjon av (dette får du også i veiledningen for dressurdommerne).

Lykke til! Du får fortelle hvordan det gikk

Opprinnelig postet av spoff

KJEMPEnyttig link, spoff! Tuusen takk!!
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  21:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Vil nå ikke si at de er så himla forskjellige
LC1 er for ridehus/bane
LC2 er for ridehus/bane 20x60
LC3 er for ridehus /bane 20x40

Husker ikke alle men vet at de også er tilpasset størrelsen på ridebaner

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.