hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor ri lettridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvorfor ri lettridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  23:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
På begge mine hester er det lettest å ri lettridning i vært fall i starten. Men kanskje det bare er dem som er vent til at slik skal det være?
Ellers føler jeg at jeg får "dyttet" hesten bedre fremover i lettridning, men så fort jeg får han til å gå der jeg vil pleier jeg å sette meg ned i traven, fordi det er lettere og jobbe nedsittende. Men på min hest er det veldig viktig med tempo. Begynner jeg rett på nedsitting i traven så får vi utrolig dårlig tempo og det blir umulig å få han til å jobbe.
Spørs vel kanskje litt fra hest til hest.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  23:43:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Western treneren min rir aldri lett. Tror ikek det er en nødvendighet heller.Selv foretrekker jeg varme opp med lettridning, av to grunner, jeg er vant til det, er innlært fra "begynnelsen" pluss, jeg synes det er ubehagelig ri nedsitning før hesten jobber godt. (er litt lat) RIr hesten alts i lettridning, lang og dyp, sitter ned og korter etterhvert. Etter jeg har ridd traver jeg ned i lett og hesten får strekke på halse og ben. Når jeg rir i westernsal rir jeg mer arbeidstrav enn lett, og da hender det jeg ikke varmer opp i lett. Litt pga de lange stigbøylene kanskje, jeg synes i allefall det blir litt rart å ri lett i western sal.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  23:50:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har elendige lårmuskler, og kombinert med en hest med store bevegelser så er det helt forj***** å sitte ned. Så jeg sitter mest ned i volter, da jeg får brukt beina mer, ellers rir jeg lett fordi det er mye enklere for meg. Urettferdig for en hest med dårlig balanse fra før at jeg skal sitte å humpe rundt på ryggen hennes i tillegg.

Formosissima: Islandsryttere sitter vel mer i lett sits? Lettridning er jo nærmest en blanding mellom lett sits og nedsitting, som ble 'funnet opp' fordi det var lettere i lengden. På island rir de jo i tølt om de skal ri lange strekninger. Har de behov for å letne ryggen til hestene, f.eks. til unghester, så reiser de seg opp i lett sits.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/01/2006 :  00:01:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
I westernmiljøet jeg "vanker i" (og med coachen min), rir vi mer lettridning når vi først traver, enn nedsittende.
Det er fordi vi da rir hestene veldig godt frem i trav før vi starter galopparbeidet.
Da dette er en oppvarmingsfase rir vi også lett for å avlaste ryggen til hesten litt.
Nedsittende trav rir vi nesten kun når det er snakk om jog, eller om hesten må samles opp litt/korrigeres.
For det meste rir man lett også på trening mot andre grener enn reining.
Vennina mi er en habil allround-westernrytter.
Sjeldent hun jobber nedsittende i trav.

Personlig synes jeg ikke det er problematisk å ri lett i trav i westernsal heller. Tenker faktisk ikke over det..
Ser ikke ut som andre har problemer med det heller.
Spørs vel hva man er vant med kanskje.

Bea; kan jeg bare spørre hvem western-trener du rir for nå?
Ble bare litt nysjerrig..

Redigert av - xxxx den 09/01/2006 00:11:08 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  00:13:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Ja Nancy, kommer veldig ann på salen også synes jeg. Rir forøvrig alltid unghester i lettridning.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  00:14:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg lest nøye gjennom alle innleggene, så det kan være jeg svarer likt som noen andre, men...

Jeg har lært at man ikke skal samle/kreve av en hest før den er skikkelig varm, og for å få den varm må man trave også. Samtidig skal man ikke sitte nede på en hest som ikke er på plass, da den er rett i ryggen istedenfor å løfte den (sitte på musklene istedenfor på ryggraden). Altså man traver i lettridning til hesten er på plass og blitt myk og smidig, søker til tøylen, går i form og er klar for å begynne å jobbe. Da setter man seg ned og JOBBER! Ingenting er jo værre både for hest og rytter enn å sitte nede på en hest som stresser rundt med hodet i skyene! Dunk-dunk-hopp-sprett...

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  00:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående å ri lett på islandshester; er vel mest vanlig å sitte ned i alle gangarter, men man legger gjerne vekten litt framover i trav (reiser seg litt i lett sete og gir signal til hesten om å øke farten, og sitter deretter ned). Har aldri hørt om at man står i lett sete når man rir tølt; dette er jo "løpende" skritt, der hesten flytter beina nesten som i skritt, bare fortere, og vil ikke tro at det er så mye mer belastende for hesten om man sitter ned i tølt enn om man sitter ned i skritt. Hesten beveger seg jo dessuten med veldig jevne bevegelser i tølt, og man blir ikke sittende å humpe og hoppe på hestens rygg, man følger hestens bevegelser.

Rir en veldig ung islending nå, som ikke er skikkelig muskelsatt, så han har et veldig humpete trav. Rir derfor mest lett på han foreløpig, men vi driver å jobber med å få han til å samle seg, og det vil vel etterhvert føles mer naturlig å sitte ned fordi, som flere andre også har skrevet, det er lettere å gi riktige signaler og jobbe hesten godt når man sitter nede enn når man rir lett.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/01/2006 :  01:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøver igjen jeg Bea (er du litt trøtt kanskje..);
Hvem western-trener rir du for?

(Nance,uforskammet våken på nattevakt..)

Redigert av - xxxx den 09/01/2006 01:21:27 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  09:26:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg rir lett når jeg varmer opp for å lette trykket på ryggen inntil hesten er begynt å bli varm i musklaturen, og den er oppe og fremme. Det vil si at det varierer hvor lenge jeg rir lett. Noen ganger et par runder, andre ganger 5-10 minutter.

Jeg vil tro at de fleste hester synes det er behagelig med litt lettridning i starten av økten, for å få litt varme og sirkulasjon i musklene. De aller fleste hester kommer jo ikke ferdig oppvarmet fra stallen ;) Hvor lenge og hvordan må man nok føle seg frem til.

Opprinnelig postet av eligj

Men hvorfor letter det trykket, dersom man ellers sitter godt i salen ved nedsitting? For en godt bygd og sterk hest, ser jeg ikke for meg at dette er et "problem". Dessuten mister jo ryttern noe av sine setehjelpere ved å ri lettridning (det er iallfall det jeg føler). Hvorfor varmer man isåfall ikke opp i lett sete? Er det påvist at det er bedre å ri hesten lettridning før musklaturen er varm? Hva oppnår, eller oppnår ikke, de som aldri rir lettridning?

Det med å ri hesten lang og dyp i starten kan helt sikkert omdiskuteres på samme måte. Men her føler jeg iallfall en virkende effekt på enhver hest jeg rir. Jeg har lenge følt det samme med lettridning, og vil si at jeg har ridd mange hester hvor det å varme opp med lettridning har vært veldig effektivt, og at jeg har fått stor hjelp i det for økten videre. Det med å legge hesten lang og dyp føler jeg blir mer en måte å starte økten litt mykere, strekke på muskler, tilby ro, før man pusher på for hardere arbeid. Litt det samme blir når man skal trappe ned. La hesten strekke seg over ryggen, og halsen, og roe ned puls. Jeg føler dette som en måte å "jogge" hesten, i samme grad som vi gjerne jogger før en hard treningsøkt, eller rister løs og jogger ned etterpå. Om dette stemmer, eller jeg bare tror det er jo også noe man kan stille spørsmål om. Jeg vet ikke :) Men jeg er med på tankegangen.. For egen del er det litt digg å trave av, eller varme opp med lite anstrangende lettridning også, men jeg ser ikke nødvendigvis sammenhengen med at dette alltid er riktig, også for hesten. Å ri mye tempovekslinger og overganger i oppvarmingen er f.eks. en viktig del, og da blir jo disse øvelsene betraktelig bedre om du følger opp med et godt sete.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  09:35:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Jeg har lært at man ikke skal samle/kreve av en hest før den er skikkelig varm, og for å få den varm må man trave også. Samtidig skal man ikke sitte nede på en hest som ikke er på plass, da den er rett i ryggen istedenfor å løfte den (sitte på musklene istedenfor på ryggraden). Altså man traver i lettridning til hesten er på plass og blitt myk og smidig, søker til tøylen, går i form og er klar for å begynne å jobbe. Da setter man seg ned og JOBBER! Ingenting er jo værre både for hest og rytter enn å sitte nede på en hest som stresser rundt med hodet i skyene! Dunk-dunk-hopp-sprett...

Opprinnelig postet av TORHILD

Hva om man rir en hest som løfter ryggen og går i form fra første stund? Er den da "på plass"? Jeg er enig i resonementet ditt her i starten, og det er også en grunn til at jeg alltid har følt at lettridningen faller naturlig inn. Men hva om hesten er gjennom, bærer seg i form, er det da galt å sitte ned på den?

Antagelig kommer jeg bestandig å ri lettridning både i starten og slutten, fordi det er det jeg er lært opp til, og alle gjør det. Men jeg aner ikke hvorfor.. Ikke på hester jeg ikke ser direkte hensikten med det på. Jeg skal si at jeg har ridd endel hester hvor det har vært til god hjelp. Men hvordan jeg skal begrunne det på enhver hest vet jeg ikke.. Så det er litt interessant å diskutere dette. Tror mange er som meg, gjør det fordi man har lært, og fordi alle gjør det. Det er sundt å vite hvorfor man gjør ting. Så kan man bruke "hjelpen" på en mer riktig måte.

Destrier

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  11:26:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Når de begynte å ri lett i England, vet jeg ikke - men de red lettridning i England før de gjorde det sentralt i Europa. Gueriniere (1733) skriver om engelsk sal, og at denne ble brukt til jakt, og at den ikke gav rytteren noen fordel i nedsittet arbeide. Den gangen var det vanlig å ri dressur i det som i dag kalles Spansk skolesal - ikke fordi den stammer fra Spania, men fordi man finner dem fremdeles i Spania / Portugal / Wien i dag. Gueriniere skriver også om hester fra ulike land. Han og andre roser Spanske og Italienske hester for deres bevegelser, han foretrekker Berbere som avlshingster fordi de avler større avkom enn de Spanske hingstene som han mener produserer mindre avkom enn seg selv. Neapolitanere kunne være vanskelige å trene men var høyt ettertraktet når de var bra trent. Tyrkiske hester hadde ikke så bra eksteriør. Han mente at de beste hestene var blandet av Berber, Spansk og Neapolitanske hester, hvilket jo er de rasene som Lipizzaneren er avlet fram av. Til slutt kommer han til Engelske hester som ble avlet for jakt for for veddeløp. De hadde utholdenhet, styrke og hadde lett for å forsere diker og hekker. Han mente at om de ble ridd mer korrekt før de ble satt til å gå løp - hvilket sjelden ble gjort - så ville de vært mer holdbare og bedre å ri. The Duke of Newcastle uttalte følgende om engelske hester: To breaking the neck of their rider when they are no longer galloping on level ground.

Dette var nok grunnen til at Engelskmennene 'oppfant' lettridning, for å kunne ri og sitte på hester som ikke var gjennomarbeidet og jobbet med ryggen. Dette gjelder fremdeles i dag, d.v.s man skal ikke sitte ned på en hest som ikke bærer korrekt med ryggen.

Sentralt i Europa var det ikke normalt å ri lettridning før etter den Franske revolusjon. I Frankrike var det forbudt å ri lett til rundt 1800 (eller noe senere - ikke før). Dette var før øket trav var 'oppfunnet'. Det var L'Hotte som 'innførte' lettridningen i Frankrike. Den gangen red de med sverd og med sporer. En gang han lå og sov, kom det en gruppe Engelske soldater ridende forbi, og han var forbauset over at det var så stille. Etter dem kom en gruppe Franske soldater, og her kunne man høre klapringen av sverdet mot sporene. Grunnen var at Engelskmennene red lett, hvilket de Franske ikke gjorde. Dette var den største grunnen til at lettridning ble innført i Frankrike. Til å begynne med møtte L'Hotte stor motstand, men det kom gjennom etterhvert. Skolen av Versai ble nedlagt og med denne forsvant den gamle Franske ridningen, eller den forsvant ikke helt, da noen få - deriblant L'Hotte hadde iallefall to hester 'privat' som han red 'high school-øvelser' med. Når skolen av Versai ble nedlagt, ble den Franske kavaleriskolen (Cadre Noir) opprettet, og her skulle man ri 'Engelsk', d.v.s. feltritt, jakt etc, med Engelske saler istedenfor de gamle 'Spanske skolesalene' (som det ikke gikk an å komme opp av - derfor var ikke lettridning aktuelt i en slik sal). Standarden på ridningen gikk ned, mens kunnskapen om anatomi, og hestens bevegelser nok ble større. Den gangen var det stort sett offiserer som red, derfor het feltritt 'military', noe det vel fremdeles heter. Offiserene begynte å konkurrere med offiserer i andre land, og slik ble konkurranseridningen til.

Hinderhøyden og størrelsen på hinderne var mye større enn i dag, det har med tiden kommet begrensninger på hvor store de kan være - det var det ikke til å begynne med. I dressuren hadde de noen øvelser som regnes for å være for vanskelige i dag. Det var i tillegg mye større forskjell mellom de forskjellig nasjoners ridestil enn vi har i dag. F.E.I. har gjort en god jobb med å standardisere bedømningen slik at det ikke skal bety så mye hvilket land man kommer fra. Man er nok ikke ferdig med den jobben - men man er kommet mye lenger enn de hadde i 1920 iallefall.

Det er hesten som bestemmer om man trenger å ri lett. Går hesten i bæring og i balanse fra første travsteg, så trenger man ikke ri lett i hele tatt. Men går den med spenning og trenger tid til å slappe av og 'komme' med ryggen, så skal man ri lett. Det er også normalt å ri lett når man 'rir hesten ned'.

Og da kommer vi til det andre spørsmålet: Kan alle hester ris dypt? Alle hester kan strekke seg frem og ned, men ikke alle skal gå like dypt. Hester med naturlig balanse på bakparten skal ikke rides like dypt som hester med horisontal balanse, eller med balansen på framparten. Dette for at det blir for stor belastning på framknærne. Det er flere ting som kommer an på her, slik at man skal være forsiktig med å generalisere, men svaret på spørsmålet er at ikke alle hester skal rides like dypt.

Redigert for å si at hesten tar lenger steg med den diagonalen man ikke sitter på, derfor blir den friere i bebegelsen når vi rir lett. Var det det du lurte på, Spoff? Dette er noe de fant ut når filmen ble 'oppfunnet', og de studerte hestene i langsom film. Dette var samtidig som de introduserte lettridningen i Frankrike, og de brukte mye tid på å finne ut hvordan man skulle ri lett for at det ikke skulle være belastende / forstyrrende. De studerte som sagt hestene i langsom film, og de hadde hestene på tredemølle og målte forskjell mellom hvor mye vekt som kom på frambeina og bakbeina ved ulike 'måter' å ri lett på, for så å komme frem til den måten som utgjorde minst vektforskyvning. Den måten kan lettest beskrives gjennom at man skal 'bli lett', la hesten gjøre bevegelsern og ikke bruke kraft selv på å reise seg opp og ned. Et vesentlig krav er at rytterens balanse er over stigbøylen, og at vedkommende ikke 'reiser seg opp' (som man så ofte ser).

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 09/01/2006 11:34:49 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  11:41:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har lært at man ikke skal samle/kreve av en hest før den er skikkelig varm

Da burde du ta deg en tur og se på treningene på Spanske rideskolen i Wien. Det avhenger av hva hesten skal gjøre 'i dag' selvsagt, men jeg har sett de komme inn med de eldre skolehingstene (de går i skolen til de er rett oppunder 30), skritte over banen og hilse på maleriet (tradisjon), ta opp tøylene, versade ned langsiden, noen steg i piaff, skritt på kortsiden, travers over diagonalen, versade ned langsiden igjen og så piaff igjen. Og da er oppvarmingen ferdig - og de begynner å arbeide. Disse hestene settes sammen fra steg en - og de gjør som regel de vanskeligste øvelsene først, d.v.s. tidlig i ridepasset - som aldri varer lenger mer enn en halv time.

Uten sammenligning forøvrig, det er bare ment som informasjon.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  12:25:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Utrolig spennende og opplysende innlegg, Destrier. Jeg hang meg litt opp i dette sitatet:

Kopi av melding:
Den måten kan lettest beskrives gjennom at man skal 'bli lett', la hesten gjøre bevegelsern og ikke bruke kraft selv på å reise seg opp og ned. Et vesentlig krav er at rytterens balanse er over stigbøylen, og at vedkommende ikke 'reiser seg opp' (som man så ofte ser).
Opprinnelig postet av Destrier

Hva mener du er forskjellen på korrekt lettridning og det å reise seg opp og ned? Man reiser seg jo opp og ned, fysisk sett, ved lettridning. Er det det at man evt dumper ned i salen du tenker på?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  12:25:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Utrolig spennende og opplysende innlegg, Destrier. Jeg hang meg litt opp i dette sitatet:

Kopi av melding:
Den måten kan lettest beskrives gjennom at man skal 'bli lett', la hesten gjøre bevegelsern og ikke bruke kraft selv på å reise seg opp og ned. Et vesentlig krav er at rytterens balanse er over stigbøylen, og at vedkommende ikke 'reiser seg opp' (som man så ofte ser).

Hva mener du er forskjellen på korrekt lettridning og det å reise seg opp og ned? Man reiser seg jo opp og ned, fysisk sett, ved lettridning. Er det det at man evt dumper ned i salen du tenker på?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  12:27:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Redigert for å si at hesten tar lenger steg med den diagonalen man ikke sitter på, derfor blir den friere i bebegelsen når vi rir lett. Var det det du lurte på, Spoff?

<klipp>

Spørsmålet var vel mest hvorfor man likevel velger å ri lettridning når man ikke bruker den effektivt til noen hensikt i f.eks. sin oppvarming. Jeg har ridd mye ymse, hvor jeg har fått brukt for å ri mye lett, for å få hesten i form og for å roe den. Altså med sin hensikt. Men hva når hesten alt går slik fra første stund, og man ikke lengre sitter og streber mot det man vanligvis gjør. Skal man likevel ri de obligatoriske oppvarmingsrundene i trav fordi alle andre gjør det? Jeg synes likevel det er ok å starte litt lett, og gjør det gjerne med å ri lettridning. Men tanken slo meg her en dag. Hvorfor gjør jeg egentlig det..

Dette med riktig og feil diagonal, og hvorfor man har det er greit. Det har jeg fått fortalt, og blitt forklart. Den godtar jeg

Som vanlig Destrier.. Takk for et svært utfyllende og lærerikt svar!

Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.