hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor ri lettridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvorfor ri lettridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  12:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Den måten kan lettest beskrives gjennom at man skal 'bli lett', la hesten gjøre bevegelsern og ikke bruke kraft selv på å reise seg opp og ned. Et vesentlig krav er at rytterens balanse er over stigbøylen, og at vedkommende ikke 'reiser seg opp' (som man så ofte ser).

Opprinnelig postet av Destrier

Hva mener du er forskjellen på korrekt lettridning og det å reise seg opp og ned? Man reiser seg jo opp og ned, fysisk sett, ved lettridning. Er det det at man evt dumper ned i salen du tenker på?

Ikke Destrier, men... Jeg merker iallefall himmelvid forskjell mellom å reise meg selv og å la meg bli skjøvet opp. Når jeg reiser meg selv blir jeg lett i utakt, og jeg kjenner hvordan jeg tråkker hardt ned i stigebøylene for å komme meg opp. Når jeg lar hesten skyve meg opp, blir det en mykere bevegelse, jeg blir automatisk med i takten og har tilnærmet null vekt i stigebøylene (Jeg rir bomfritt, og er ganske nøye med å legge lten vekt i stigebøylene). Det blir også mye enklere for meg å holde beina i ro og overkroppen rett.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  13:53:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om man dumper ned i salen, så har man iallefall reist seg for langt opp.

Dette er en av de tingene som kan sies - og så må rytteren finne det ut selv. Akkurat som med hvordan man skal time halvparader for at de skal være mest effektive for eksempel. Det har med ridefølelse å gjøre, d.v.s. en følelse for hva som skjer.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  14:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Spoff, det er bra å stille spørsmål. Fortsett med det.

Alt kan nemlig forklares, eller rettere sagt - det ligger en historie bak, og denne bør man få fortalt når man stiller spørsmål til ting. Det er ikke bra å få høre at 'slik er det', eller 'gjør slik', uten å få historien bak. Når det er sagt, så er det ikke alle instruktører som kjenner historien selv, de har i sin tid fått høre 'gjør slik', og arbeider ut fra det de har lært - selvsagt.

Det er ikke alle spørsmål som er like lette å svare på alltid, og noen spørsmål har gjerne flere svar hvorav det ene kan være like rett som det andre - selv om de er forskjellige. De ulike svarene har da hver sin historie som forteller hvorfor det er slik. Ridning er noe man har drevet med gjennom flere tusen år, og i alle verdensdeler (dog ikke like lenge i alle verdensdelene, Eurpoa og Asia har vel ledelsen her), så at det er flere historier bak samme ting er ikke unaturlig.

Om man ser på historien (ridningens historie) i Europa, så er det et gjennomgående trekk at vann har laget skillene mellom ridestilene. Man finner de største forskjellene på hver side av Rhinen, over kanalen til England, og over havet til Island for å nevne noen eksempler. Ridningen har altså utviklet seg paralellt i ulike retninger i disse områdene. Derfor finnes det ulike praksiser rundt om i de ulike land, og det ene er like rett som det andre - såfremt det utføres korrekt.

Som sagt, det er bra å stille spørsmål til ting - fortsett med det!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:24:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff, det er bra å stille spørsmål. Fortsett med det.

<klipp>

Opprinnelig postet av Destrier

Den som ikke spørr, lærer ikke Liker å være åpen for å se ting fra flere vinkler. Samtidig som man tar lærdom av å vite litt mer hvorfor, enn å bare være med på at "sånn er det bare". Ofte er det kanskje de mest basale spørsmålene, som er vanskeligst å besvare..

Skal ikke se bortifra at det kommer flere slike spørsmål fra meg igjen.. Tenker endel fortiden. Med ny hest, på et helt annet nivå enn hva man vanligvis er vant med, blir det en litt uvant måte å se ting på. Jeg har alltid sett den store fordelen av å ri lettridning, men synes liksom ikke effekten ga noe særlig på en hest som allerede går i form, som er avspent, som føles gjennom fra første travsteg. Det blir liksom mer riktig å sette seg ned og jobbe den derifra. Nå synes jeg likevel lettridning er en fin måte å "jogge igang" hesten med, og kommer nok til å fortsette med det, men ikke i en slavisk form hvor gjerne 5-10 minutter bør bestå av lettridning. Men plutselig slo tanken meg.. Hvorfor gjør jeg dette? Oppnår jeg noe? Er dette bare slavisk arbeid, fordi alle andre gjorde det? Ehh.. Ja Og hvorfor er det folk som ikke rir lett i det hele tatt? De har vel også sin hensikt ved det?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  16:57:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Du har helt rett i at det ikke finnes noen 'regel' om at man er nødt til å ri lett så å så lenge før man kan sitte ned. Når det er sagt, så er det mange hester som slapper fortere av når man rir lett, og det er grunn mer enn god nok for å gjøre det. Hester som trengs å settes sammen fra første steg kan man like gjerne sitte på først, og så når de begynner 'å gå' så kan man ri lett. Den ene hesten min er sånn, men også med den kommer det an på hva jeg skal arbeide med, og hvordan den kjennes.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/01/2006 :  18:33:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Prøver igjen jeg Bea (er du litt trøtt kanskje..);
Hvem western-trener rir du for?

(Nance,uforskammet våken på nattevakt..)

Opprinnelig postet av In Nancyville

Tror det er du som er trøtt..

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  20:31:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
På tur rir jeg lettridning 90 % av tida. Resten rir jeg i arbeidstrav, fordi det er greit å trenme litt på det på tur. Har erfart at hvis man rir veldig mye lett, både på bane og på tur, så vil det bli vanskeligere å finne rytmen igjen i arbeidstrav senere.

Hvis jeg rir på bane, varmer jeg opp med lett ridning, for at det ikke skal være så tungt for hesten i starten. Så rir jeg selve treninga i arbeidstrav, men tar noen diagonaler i lett trav, da det inngår i flere dressur programmer ( eks: LC:1). Så avslutter jeg med lett trav mot slutten, fordi da føler ejg at jeg kan slappe ordentlig av, og føle meg litt "fri" på slutten av timen, og ja, jeg syns det er befriende å ri lett trav;) Jeg har en tendens til å spenne meg litt når jeg rir arbeidstrav, og blir anstrengt i både pusten og kroppen generelt, så da er det godt å ri lett trav.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/01/2006 :  00:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror det er du som er trøtt..

Ok da, Frøken Korrektur..Hvilken western-trener..osv.osv.

-Hun skjølnner slikkert hvca djjeg mener.

Redigert av - xxxx den 10/01/2006 00:48:39 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  12:40:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Ja, var nok litt trøtt og surrete, bare se på innlegget! :D Jeg rir strengt tatt ikek for noen for øyeblikket, men har alltid ridd for andres lake. Og i litt mer våken tilstand tror jeg fatisk jeg har sett ham ri lett allikevel! :S Jeg tror jeg forvekslet "ubehagelig å ri lett" med at det er mer behagelig å sitte ned i en westernsal en i en engelsk sal. kan bare se bot fra det inlegget, var bare fjås :|

Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 11/01/2006 :  12:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig interessant debatt!

En annen fordel jeg synes det er med å varme opp i lettridning er at jeg føler jeg (rytteren) blir varmet opp bedre da også, og da klarer jeg å jobbe bedre når jeg setter meg ned også. Men jeg er enig at det er veldig forskjell på hvor mye eller om hestene trenger oppvarming i lettridning. Bare man husker på at selv om man kan sitte nede på hesten fra begynnelsen, så trenger hesten fortsatt å varmes opp ordentlig. Personlig synes jeg det er litt lett å glemme seg bort og begynne å kreve litt mye hvis man setter seg ned for tidlig, men det er sikkert ikke sånn for alle.
En annen situasjon hvor man kanskje må sitte nede fra begynnelsen er hvis man har en hest som er veldig "eksplosiv", man har gjerne litt mer kontroll når man sitter nede. Men jeg er også matet inn med at man skal begynne å varme opp i lettridning, og det kommer jeg sikkert til å fortsette med til evig tid også .

Gå til toppen av siden

Levensen

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  15:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg rir lett i starten av treningsøkten er for å varme opp både meg og hesten før vi begynner å jobbe "ordentlig". Hestens ryggmuskulatur bør være varm ( dvs få i gang blodsirkulasjonen) før man sitter for mye ned, dette for å forebygge problemer med musklene i ryggen. Det er ikke bra for kalde muskler å plutselig begynne å jobbe, oppvarmingen bør gå gradvis...Hvor lenge varierer, jeg kjenner stort sett på hesten når den er klar for å begynne å jobbe mere. Det å skritte hesten godt før trening er også med å varme opp ryggen, dette forutsette da at hesten går godt frem og strekker nesen ned og frem slik at ryggen kommer opp....
Men jeg rir også lett for å bli var i kroppen selv, og da spesielt i hoftene og muskulatruen her. Dette er viktig for at man skal kunne sitte bedre i salen. Anbefaler alle å prøve det å komme kald i kroppen selv og sette seg opp på en varm og ferdig oppvarmet hest og begynne å jobbe med en gang. Det er ingen god følelse, da hverfall jeg føler at ingen ting henger sammen de første minuttene til jeg har blitt varm.
Det å varme opp muskulaturen riktig før trening gjør også at man holder ut lengre, og man får ikke så lett melkesyre.....

Dette er min mening, og dette fungerer godt for meg. På ekstra kalde dager bruker jeg gjerne noen min ekstra, og galopperer gjerne litt ordenlig ned dyp og ikke minst godt fram før jeg krever mere samling...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  16:30:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Levensen.

Rir lett i begynnelsen av timen for å både varme opp både meg og hesten. Sitter jeg ned fra første stund sitter jeg å humper som bare det, som er verken behagelig for hesten eller meg. Men etter å ha drevet litt arbeid i lettridning og fått løsgjort å samlet hesten, rir jeg veldig komfortabelt nedsittende. Lettrir også på slutten av timen for at både meg og hesten skal få strekke litt på seg.

Når man rir lett blir hestens bevegelser friere derfor bruker jeg letttridning når hesten ikke går samlet. Når hesten går fint i samling syntes jeg egentlig lettridning blir forstyrrende.

Rir dessuten lett i trav og står lett i gallop under bakkarbeid i forbindelse med sprang.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  17:33:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg rir lett helt i begynnelsen av en rideøkt, samt på slutten, når jeg traver ned. Jeg rir også lett på tur(med mindre det er trav før en galoppfatning), og på litt spreke hester/ når jeg har "pingle-dager".

Sistnevnte fordi jeg innbiller meg at dette har en beroligende effekt på både hest og rytter, og det er mer behagelig med litt tempo i lettridning, enn i nedsittende.
Lettridning på tur er vel bare blitt en vane, og jeg forbinder nedsittende med jobbing, og tur er fridag, både for meg og hesten.
Når jeg traver ned, vil jeg gjerne at hesten min strekker seg, og slapper av. Dette føler jeg at jeg lettest oppnår ved lettridning.

Men spoffs spørsmål om hvorfor man rir lett, står vel fremdels ubesvart, ihvertfall fra min side. Grunnen til at jeg rir lett i beg. av rideøkter, er at ridelæreren min har gitt meg beskjed om det...
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  17:37:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg fikk høre at vi måtte ri lett på hestene pga at det sliter mindre på ryggene deres, men vet ikke helt om jeg tror på det men.
Har også hørt at det da er enklere for hesten å være i balanse.

Selv så rir jeg mest lettridning på tur(untatt når jeg fatter galopp), men rir (når jeg har varmet opp) arbeidstrav når jeg jobber på bane.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  11:57:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg begynner alltid med å lettri i begynnelsen når jeg traver hesten. Men en ting jeg lurte litt på, var det at en ridelærer sa til meg at man aldri skal sitte ned på en unghest før det er gått flere måneder i treningen? Tenkte da på min hest som har vært ridd siden juli nå, den er ikke så sterk siden jeg ikke har hatt mulighet til å jobbe så mye med, men den tåler da vel at en sitter litt ned når den er godt varmet opp?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.