hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor ri lettridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvorfor ri lettridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  20:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Wee... Endelig har jeg sagt noe fornuftig som folk er enig i!!! (Litt off topic, men anyway)

Keep up the good work!

Opprinnelig postet av Amillion

Slutt å tulle, du sier mye fornuftig ganske ofte du

Off topic: fine nye bilder i galleriet ditt

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  21:12:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg har alltid ment at man kommer lenger med et eget sett regler i tillegg til de "reglene" som din ridelærer/måte å ri på følger. Hvis man kombinerer litt fra sitt eget sett og det man stadig lærer, kan det ikke gå så fryktelig galt. Hvis da ikke begge deler er helt på bærtur.

Også enig i dette Viktig at man både er åpen for nye ting, samtidig som man er kritisk til det som blir lært bort. At man ikke tar alt som blir fortalt deg som god fisk men prøver å bruke litt sunn fornuft.

Uansett, jeg var også med på den berømmelige turen til England - vi var tre som dro. Sitter igjen med så mange inntrykk, så mange aha-opplevelser.
Hestene vi red var både "de slanke fullblods hestene" samt større, tyngre halvblodshester. Samtlige hester responderte positivt når VI greide å koordinere oss, det var her alt arbeidet lå - hos oss selv, ikke hos hesten. Hele holdningen til de forskjellige hestene forandret seg, de ble mer avslappet, bedre bakbensaktivitet, og ikke minst - vi følte oss mer i balanse - når Vi gjorde ting riktig.
Selvfølgelig blir ingen ekspert i løpet av en uke, det er det ingen som har påstått heller, det vil jo være en umulighet. Men at vi sitter igjen med nye erfaringer, inspirasjon og lærdom som det er verdt å fokusere videre på, det er det ingen tvil om. Jeg så Politano red hesten sin igjen i dag uten "korrigeringer" fra instruktøren i Norge. Hesten(og ikke minst eieren) slappet mer av, hun var rolig og avbalansert, strakk seg, reagerte på kun setet og ikke tøylebruk. Jeg fikk også kommentarer fra utenforstående da jeg red hesten min(og Oleo red hesten sin) i går om at jeg - som rytter - så mye bedre ut enn før jeg dro til England, alt føles også mer riktig. Så at turen til Elaine har forandret oss - på en positiv måte, det er jeg hellig overbevist om
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  13:05:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Godt det er fler som er enig!

Turen til England hørtes bra ut! Alltid spennende og kunne oppleve nye ting og lære mye nytt om en ting man interresserer seg for. Jeg har det også sånn etter at jeg flyttet til Blue Hors. Lærer noe hver eneste dag, både om meg selv, om ridingen og hestene generelt. MAsse av dette har jeg fått overført til min egen hest, noe som passer både hest og rytter bra, men jeg har fortsatt en del egne regler som kun gjelder for Amillion, siden hun er en meget bestemt dame.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Tania
» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  14:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke lest alle svarene her, så kan være noen har sagt det jeg sier nå

jeg sitter alltid ned i trav, MEN sitter m et lite belastende sete i begynnelsen. Tipper bekkenet på en måte, sånn at jeg sitter med mest trykk på skam beinet. Så bruker jeg mer belastende sete når jeg vil ha mer samling
Det å ri lettridning gjør hesten ubalansert, den får forskjellig vekt og balanse fra benpar til benpar... Vanskelig å forholde seg til for hesten mener jeg og mange andre med meg. Men selvølgeli, en hest som er ridd slik i lang tid, har jo lært seg og kompansere for rytterens "vimsing" i salen. Ikke vondt ment, men fant ikke no ord for det.
I forhold til unghester eller lite trente hester, så kan en rytter på 50 kg faktisk belaste hesten mye, mye mer enn en rytter på feks 80 kg. Kommer ann på hvordan sits og balanse en har osv..

Men tusen veier te rom selvfølgeli
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 04/03/2006 :  17:20:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
har alltid lært at mine ridelærere å ri lett, og siden jeg har ridd siden jeg var ganske liten har dette blitt helt naturlig for meg og jeg har aldri tenkt på å spør hvorfor man rir lett som oppvarming.

Har ridd 2 kurs for Storm etter at jeg begynte på fjordane, og han lærte meg at det var fy-fy å lettri i begynnelsen, istedenfor skulle jeg gjøre forskjellige øvelser, skritte 4-5 steg, så forpartsvending, skritte 4-5 steg, så rygging, skritting 4-5 steg og bakdelsvending, sjenkelvikninger osv...skulle gjøre dette ca 10 minutter, så fikk vi trave/galloppere, og da sa han at hvis man varmet opp med sånne øvelser var det like bra som å skritte/lettri i en halvtime, og man kunne begynne å jobbe hesten med en gang. og faktisk: etter endt kurs var hesten mer våken, overlinjen var rettere og det så ut som det var lettere for hesten å jobbe. ..selvfølgelig er, som en annen sa, mange veier til rom, men jeg tror at ved å kobinere litt avditt og litt av datt så finner man en løsning som passer til deg og din hest...
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/03/2006 :  19:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg lurte også litt på det der.

Å skulle lettri bare fordi det er det man har lært en gang for lenge siden, er litt lite argumentasjon for meg. (Selv om det jo er det en har lært sjøl å..)

Jeg har også vært på kurs hvor metoden Weingi sin metode ble vist fram. Argumentasjoen var at UANSETT hvor mye balanse man føler at man har selv under lettridningen, så vil man forskyve tyngdepunktet sitt ganske mye frem og tilbake over overlinjen til hesten, og dermed forstyrre hesten.

Dette vil gjøre det vanskeligere for hesten å gjøre det vi prøver å få den til, nemlig å Bære mer enn den skyver.

Da ble det også forevist et mer avlastende sete, hvor man tok støtte på øverste del av lårene i steden for i rumpa (kort forklart), men uten å vippe tyngdepunktet sitt så mye fram og tilbake som i ordinær lettridning.

Jeg har ikke opplæring i denne måten å ri på selv, og har ikke praktisert det heller (sliter nok med den sitsen jeg allerede har..), men logikken er jo der... eller?

Jeg rir for det meste travere om dagen, og da synes jeg det er lettere å styre tempoet i trav ved å ri lett, og prøve å få hesten til å tilpasse tempoet etter meg i steden for omvendt. "Seig" lettridning for å få hesten til å roe ned uten at jeg må bruke tøylene for mye...

Vil gjerne høre mer om dette...
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.