hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kva synest dere om fjordhester...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 kva synest dere om fjordhester...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  13:14:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vel. Egentlig synes jeg fargene er litt kjedelige :P Sorry folkens men det er min mening. Ingen grunn til å si noe om det heller. Det er bare at jeg personlig synes de har en blass farge.

Opprinnelig postet av Rebekka

Har fargen faktisk noe å si? (o0)

Opprinnelig postet av Ullsokken

Egentlig ikke. Men jeg bare synes fargen er så blass. Synes hestene generelt er litt blasse. Fine hobbyhester, men så er jeg mer fan av hester som kan brukes i litt høyere klasser.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  14:17:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis det var til meg Mari så må det nevnes at alle fjordinger jeg har ridd har vært privateide. Synes ikke de er fine når de blir for kalde i huet og er de heite blir det på en måte feil for meg det også. En heit svær, tung hest blir bare merkelig synes jeg :P
Med mindre du har en heit hest som ikke er særlig klumpete, nettopp det hingsten var.

Edit for å si at hvis du har en heit hest som ikke er særlig klumpete er det ikke særlig typisk fjording lengre heller spør du meg. Da kan du velge en hvilken som helt rase.

Ikke ment dirkete til deg. Fjordhester kommer i ulike utgaver, fra 130 cm - 155 cm. i manken og med ulik kroppsbygning og lynne. Men det som er felles for alle er herlig temperament og stødighet. Om de er trege og tunge er den blitt trent feil etter min mening.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  15:08:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en del negative erfaringer med fjordinger. De fleste jeg har møtt har vært laaange i ryggen, fremtunge og generelt sett dårlig bygd. Dette kombinert med at de er "dauridd" (mange av de har vært rideskolehester dog) og sta har ikke gitt meg noe godt inntrykk av fjordingen på generell basis.

Men en godt trent fjording, hvis man få en av den korte, høyreiste, lette typen synes jeg er utrolig flotte hester.

Hardføre, eksotiske (ja faktisk. De blir sett på som eksotiske i mange andre land ;) ) , spennende og vakker farge, intelligente og sterke.

Jeg vil gjerne ha fjording en gang i fremtiden. Men da skal den være av den lette, korte typen.

Synes det er på tide at fjordingen blir "gjenoppdaget" i Norge. Utlandet har fått øynene opp for denne spesielle rasen, og det er trist å si, men jeg har sett flere gode utenlandske fjordinger enn norske. Det er en meget spesiell rase, men som vi i Norge kanskje tar litt for gitt...?

Kunne tenke meg en to varianter av fjordingen. Mener å ha lest at den oppbrinelig var en ridehest, for så å bli avlet tyngre og mer egnet til gårdsbruk.Og nå kan ting se ut til å ha snudd seg enda en gang?

Redigert av - Skogstroll den 28/12/2005 15:10:03 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  15:12:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er mange fjordinger som ikke er skikkelig innridd/tilridd. Fjordinger er vanligvis greie å innri på grunnleggende nivå, tenker meg at mange uerfarne har innridd fjordinger. Derfor er det mange fjordinger som vet at spark i mage betyr gå og dra i tøyle betyr stopp, og ikke særlig mer. Men det betyr ikke at de ikke har kapasitet for mye mer. Rir du inn en fjording skikkelig har du en kjempehest :)

Jeg syntes fjordingene har veldig mange fine farger og at de er kjempenydlige hester. Her er noen av mine bilder:

Krogs Balder
Siggen
Løklings Herbina
Kvite Birk
Rakne Frikk
Nina
Espe Ninni og Kompisen
Timmys Nygårdsgut og Løkling Herbina
Myrimann Nordgard og Snorre
Kneist

edit: fjernet bilder og lagt på link i stedet.

Redigert av - Eva V den 28/12/2005 21:47:40 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  15:50:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Dere som synes at fjordhester er noen trege dyr: Ta dere en tur til Nordfjordeid på NM!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  16:15:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Har fargen faktisk noe å si? (o0)

Opprinnelig postet av Ullsokken

Egentlig ikke. Men jeg bare synes fargen er så blass. Synes hestene generelt er litt blasse. Fine hobbyhester, men så er jeg mer fan av hester som kan brukes i litt høyere klasser.

å si at fargen er blass blir vel litt feil, fordi det finnes mange varianter av den.. men jo, hos fjordingen har faktisk farge å avtegn mye å si, en fjordhinsgt uten ål f.eks, blir ikke godkjent. hvite avtegn er kun lov hos hopper. heldigvis, hvis ikke hadde vel den nydelige fargen og de spesielle kjennetegnene hvert utdødd for lengst.

hva mener du med at hestene generelt er blasse? mener du at personligheten er blass? hmh

fjordhesten kan vel brukes i ganske høye klasser innen kjøring, og det finnes jo egene konkuranser og det arrangeres både NM og EM for fjordingen hvis jeg ikke tar feil? (VM også?) skal du hevde deg i eliteserien i sprang, dressur eller distanse er vel kanskje ikke fjordingen hesten, men den kan hjelpe deg godt på veg!

grunnen til at mange har negative erfaringer med fjordhest tror jeg er at mange av dem krever en mer bestemt og erfaren rytter en andre raser gjør. fordi fjordhesten er avlet spesielt for og være strie hardføre og seige. men når man blir litt kjent med dem er de supre, spreke og ikke minst villige hester!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 28/12/2005 16:19:54 Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  16:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!! huske at fjording var den første hesten eg kan huska at eg rei
det var i barnehagen! eg synst at fjordinger er gode og fine hester, snille med barn og gode arbeidshester!!! alle dere som har noe i mot fjordinger burde tenke på at fjordinger er hester di også og ingen hester er stygge!!!

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  16:42:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
dagmøy er av den gamle rasen. ho er lang. eg har begynt og trena ho. alså øva på og ri i volta og øva på holdt . alså trena på lett dressur. og eg har tru på at ho kommer til og bli ein flott ridehest ein dag, selvom ho ikkje fekk verdens beste start. ho er ein flott hest sjølv om ho er lang og har korte bein... og det er nokk av futt i ho.... alså ein herlig hest=)

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  16:42:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, fjordhest NM er virkelig noe man bør se før man fordømmer fjordingen ;) Må få det med med i år, mange jeg kjenner som skal være med. Se http://www.fjordhest.no og "bildearkivet" for smakebiter fra tidligere år.
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  16:45:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
på min vip er det noko bilder av min kjære dagmøy. ho er så utroligt skjønn

Tone_

Skrevet - 28/12/2005 :  17:30:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns fjordingen er en flott og allsidig hesterase, har gått på jordbruksskole der vi brukte fjordhester i skogen. Det var utrolig gøy å se de små sterke hestene trekke tømmer steder der traktorer ikke kom til. Har også vært med å pløye og horve med tospann, med to fjordinger som gjorde arbeidet. Få hester er så kalde og lærevillige som fjordingen.

Den lette typen er også en super ridehest, gode i både sprang og dressur.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  18:53:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei!!! huske at fjording var den første hesten eg kan huska at eg rei
det var i barnehagen! eg synst at fjordinger er gode og fine hester, snille med barn og gode arbeidshester!!! alle dere som har noe i mot fjordinger burde tenke på at fjordinger er hester di også og ingen hester er stygge!!!

Opprinnelig postet av Fjellvåk lekkerbisken

Håpløst argument: Hva som er pent og ikke-pent, hva som er dyrt eller billig, høyt eller lavt, glorete eller ikke kommer helt av på individets smak.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  18:55:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Bør kanskje prøve å unngå å legge ut hele bildeserier i trådene? Tenk på de som ikke har ADSL/breibånd.
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:12:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eva

kan du ver så snill gjere noko med bildet som blokker ut sida

er så slitsomt å lese debatten når sida blir blokka ut.

Hjertesukk fra meg

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:17:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

å si at fargen er blass blir vel litt feil, fordi det finnes mange varianter av den.. men jo, hos fjordingen har faktisk farge å avtegn mye å si, en fjordhinsgt uten ål f.eks, blir ikke godkjent. hvite avtegn er kun lov hos hopper. heldigvis, hvis ikke hadde vel den nydelige fargen og de spesielle kjennetegnene hvert utdødd for lengst.

Opprinnelig postet av mariie.

Blir litt feil å sei att hingster uten ål ikkje blir godkjent. Den gulblakke fargen har ikkje alltid ål/lite tydelg ål, men det er ein godkjent farge.

Rekner med du med ål meiner stripa langs ryggen på hesten.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.