hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kva synest dere om fjordhester...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 kva synest dere om fjordhester...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:25:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ok, visste ikke det. men det var ikke poenget. poenget var at fargen hos fjordhesten er noe av det som kjennetegner den.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:41:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men en godt trent fjording, hvis man få en av den korte, høyreiste, lette typen synes jeg er utrolig flotte hester.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Eg har da ein fjording av den laaange typen, ellers så er den høgreist lettbygd osv

Eg ser ikkje heilt problemet med dei lange typane. Min hest har ikkje problemer med å samle seg. Den samler seg allerede godt nok for LA nivå dressur uten problemer etter 1 års trening.

Fleire av dei gode fjordingane eg kjenner til er lange, desse har likevel ikkje problemer med å samle seg.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:49:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ok, visste ikke det. men det var ikke poenget. poenget var at fargen hos fjordhesten er noe av det som kjennetegner den.

Opprinnelig postet av mariie.

Nei heilt i orden det.

Fargen er faktisk viktig hos fjordingen, og det er nok mange som ikkje er klar over att det faktisk er 5 farger på den, med mange forskjellige nyaser i dei 5.

Og som du nemnte er ikkje avteikn tillatt hos hingstane. For min del blir dette litt feil når det er tillatt på hopper.

Og når man veit att ein av dei beste dressur og sprangfjordingane i Norge er ein hingst med kvite avteikn, men ellers så rasetypisk som det går ann, med god stamtavle osv osv. Ein hest som kan gå høge dressurøvelser om den blir trent til dette. Ein hest som avlen virkelig hadde hatt bruk for. Men nei den får ikkje avle pga ei stor kvit stjerne og ein kvit sokk. Men den er like rein fjording som en kver anna fjording som går i avlen. Den har mange søsken som går i avl både hingster og hopper.

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  20:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og som du nemnte er ikkje avteikn tillatt hos hingstane. For min del blir dette litt feil når det er tillatt på hopper.

Og når man veit att ein av dei beste dressur og sprangfjordingane i Norge er ein hingst med kvite avteikn, men ellers så rasetypisk som det går ann, med god stamtavle osv osv. Ein hest som kan gå høge dressurøvelser om den blir trent til dette. Ein hest som avlen virkelig hadde hatt bruk for. Men nei den får ikkje avle pga ei stor kvit stjerne og ein kvit sokk. Men den er like rein fjording som en kver anna fjording som går i avlen. Den har mange søsken som går i avl både hingster og hopper.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Åh, ja han er flott. Virkelig pen. Han hadde jeg gjerne villet brukt dersom jeg hadde hatt hoppe. Synd det ikke er lov.

Hesten min hadde blitt stilt på Eid han også, dersom han ikke hadde hatt hvit stjerne...

Hvorfor er det tillatt hos hoppene men ikke hos hingstene? Er det "arvelig", altså større sjangse for avtegn på føllet fra foreldre med avtegn?

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  20:45:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Den hesten er nydelig, vet hvem du mener. Han burde virkelig ha blitt brukt i avl når man ser på bruksegenskapene hans!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  20:48:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har du bilde?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  21:13:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Har du bilde?

Opprinnelig postet av Ullsokken

Fra dressuren under NM 05

Flere bilder ligger her.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 28/12/2005 21:14:57 Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  21:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Han er knallfin ja! Er onkelen til Løkki mi, (heilbror til mor) håper ho også har litt av same talentet i blodet..hehe

Lånte nokre bilder frå www.fjordhest.no

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

Redigert av - Løkki den 28/12/2005 21:21:12 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/12/2005 :  22:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dere som synes at fjordhester er noen trege dyr: Ta dere en tur til Nordfjordeid på NM!!

Opprinnelig postet av Mari^_^

Ok, skal gjøre det.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  22:16:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dere som synes at fjordhester er noen trege dyr: Ta dere en tur til Nordfjordeid på NM!!

Ok, skal gjøre det.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/12/2005 :  22:43:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ok, skal gjøre det.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Selv om det skal skje noe stort om jeg skifter mening.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  22:51:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
syns fjordhesten er en utmerket hest...det er jo veldig individuelt...
men for min del,såliker jeg dem veldig godt....kommer lissom aldri overens med store brune....
str er jo bare akkurat passe, stor nok for lille meg..

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  23:00:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han er knallfin ja! Er onkelen til Løkki mi, (heilbror til mor) håper ho også har litt av same talentet i blodet..hehe

Opprinnelig postet av gunvor og løkki

Ja, han er superfin.. *sikle*
Han er halvbror til min, håper også at min har fått noe av de samme genene som ham. Stjerna har de i hvertfall til felles

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  23:12:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Har fargen faktisk noe å si? (o0)

Opprinnelig postet av Ullsokken

Egentlig ikke. Men jeg bare synes fargen er så blass. Synes hestene generelt er litt blasse. Fine hobbyhester, men så er jeg mer fan av hester som kan brukes i litt høyere klasser.

Opprinnelig postet av Rebekka

å si at fargen er blass blir vel litt feil, fordi det finnes mange varianter av den.. men jo, hos fjordingen har faktisk farge å avtegn mye å si, en fjordhinsgt uten ål f.eks, blir ikke godkjent. hvite avtegn er kun lov hos hopper. heldigvis, hvis ikke hadde vel den nydelige fargen og de spesielle kjennetegnene hvert utdødd for lengst.

hva mener du med at hestene generelt er blasse? mener du at personligheten er blass? hmh

fjordhesten kan vel brukes i ganske høye klasser innen kjøring, og det finnes jo egene konkuranser og det arrangeres både NM og EM for fjordingen hvis jeg ikke tar feil? (VM også?) skal du hevde deg i eliteserien i sprang, dressur eller distanse er vel kanskje ikke fjordingen hesten, men den kan hjelpe deg godt på veg!

grunnen til at mange har negative erfaringer med fjordhest tror jeg er at mange av dem krever en mer bestemt og erfaren rytter en andre raser gjør. fordi fjordhesten er avlet spesielt for og være strie hardføre og seige. men når man blir litt kjent med dem er de supre, spreke og ikke minst villige hester!

Opprinnelig postet av mariie.

1. Jeg synes fargen er blass fordi, jeg synes alt som minner om gult er ganske... blast og uinteressangt :P Er ikke noe sakelig er bare min mening.
2. Er ikke særlig interessert i kjøring så om de er gode i kjøring interesserer meg ikke særlig. Driver med dressur og sprang.
3. Synes ikke fjordinger blir like spreke og gale som en varmblods, eller araber f.eks.

Men fjordinger er fine, blasse og stødige dyr. Hvis det er det man foretrekker.

Blir bare meninger mot meninger...

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  23:26:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Åh, ja han er flott. Virkelig pen. Han hadde jeg gjerne villet brukt dersom jeg hadde hatt hoppe. Synd det ikke er lov.

Hesten min hadde blitt stilt på Eid han også, dersom han ikke hadde hatt hvit stjerne...

Hvorfor er det tillatt hos hoppene men ikke hos hingstene? Er det "arvelig", altså større sjangse for avtegn på føllet fra foreldre med avtegn?

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Dei kvite avteikna er nok til dels arvelig ja uten att eg skal påstå det 100%, men så vidt meg bekjent har f.eks faren til din hest og til hesten eg har nemnt her tidlegare (Harams Romio) avla ein del avkom med avteikn.

Kjenner også til att avteikna går meir igjen i visse slekter, så ja det er nok arvelig.

Det att det ikkje er lov på hingster men er ok på hopper er vel det att ein hingst blir far til mange mange fleire avkom enn ei hoppe nokon gang klarer. Men så er det dog slik at ei hoppe med stjerne kan bli mor til ein hingst uten stjerne eller andre kvite avteikn, men som bører desse genene i seg og dermed ts det vidare i avlen. Derfor meiner eg att om det skal være forbudt på hingstane så må det også bli slik på hoppene.

Men er ikkje så sikker på att det nødvendigvis er riktig. Harams Romio burde virkelig vært i avlen etter min meining. Eg hadde brukt han på mi hoppe om det hadde vore muleg.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.