hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Islandshesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/04/2005 :  00:54:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har en veninne som vil kjøpe seg islandshester. Hun vil kjøpe to føll og ri dem inn senere selv, men så har jeg hørt for lenge siden at islandshesten må være 5 år før en kan ri dem inn. Stemmer dette?
Husker bare helt vagt at jeg har hørt noe om det, noen som har peiling?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 02/04/2005 :  09:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshester som vokser opp vilt på Island vokser nok senere enn de som vokser opp i stall/løsdrift med riktig foring, fordi de sparer på energien om vinteren og vokser stort sett om sommeren.

Uten om dette vokser den på lik linje med andre ponnier som norlandshest og shetlandsponni.

Venninnen din kan trygt begynne ridningen på våren det året hestene blir fire, men som med alle andre hester lønner det seg å ta det forsiktig i starten.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 02/04/2005 :  10:04:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet islandshesten er sent utviklet, og lever også lengere. Man får til og med forlenget forsikring på dem pga at de lever lengere.. Samme som lipizzaneren. Vet også at mange venter til de er 5 før de rir dem inn. Jeg hadde nok ventet til hesten var fyllt 4 og vel så det..
Har ingen erfaring med islandshest, men vekstmessig kan man sammenligne de med Lipizzaneren som jeg ikke starter med å ha rytter på før høsten/vinteren før de fyller 5. Bedere å vente for lenge, enn å belaste for tidlig. Venter ikke så lenge med raser som har et raskere uviklingsforløp.
Der er jo utrolig mye man kan gjøre før man starter å ri.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/04/2005 :  10:06:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Oki, ja det skal jeg bringe videre til henne
Hun ble litt stille og paff da hun ikke kunne ri dem inn sommeren de fyller tre, men som sagt så var jeg ikke sikker om jeg husket riktig. Var ganske så ung da det ble meg fortalt.

Ja det er helt sant Cesar, der er MASSE og gjøre med hestene før de trenger og ries inn. Personlig syntes jeg det er det mest spennende og holde på med, det som gjøres på bakken. Kan gjøre så uendelig mye til klargjøringen, bare fantasien som stopper da ;)
Min datter har en araber på 2, og det er veldig kjekt og se alt det rare hun finner på med ham.
Hun har f.eks. vendt ham til poser og plast, så en gang jeg kom for og ta dem inn stod han med en presenning i munnen og ristet den. De andre hestene hestene stod på laaang avstand og så på.. hihihi

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 02/04/2005 10:12:22 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/04/2005 :  10:45:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ville ventet til den sommeren hvor de fyller fire. På Island rides de hestene som skal "bli" noe inn når de er 3 år; det er nemlig 3-årsklasser på landsmot. Men, jeg ville ventet til den i alle fall er 4 år - de har jo noe mer "mentalt" foran seg iom. at de skal holde styr på et par ekstra gangarter.

Er dette din vennindes første islandshester/islandshesteerfaring?
Dersom det er den første islandshesten - eller den første islandshesteerfaringen ville jeg nok satset på en eldre og ferdiginnridd hest, siden det å ri inn og gangsette en islandshest er noe helt annet enn å ri inn og gangsette en "stor brun". :-)
Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  17:36:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! islandshesten vår er 2 år.. lille søsteren min som er 4 rir han rundt om kring, skritt, trav og gallopp!
men jeg skal ikke begynne å ri han før han er 4..

hilsen meg:)

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  00:59:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Oj, det vil jeg kalle rimelig uansvarlig sunshine; la en fireåring rase rundt på en uinnridd toåring. Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  15:09:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
unnskyld meg, men vi passer jo på dessuten klarer hun å sitte på han og holde seg fast.. de to har vokst opp sammen!¨

uansett er han også en veldig snill hest.. og når du har vokst opp på hesteryggen som hun så er det ikke noe stort problem...!!!
så pass på deg selv!

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  15:46:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ein to år gamal hest skal ikkje ha nokon på ryggen etter min meining, uansett alder og vekt. Spesielt ikkje ein 4 år gamal unge på ein så ung hest. Snill eller ikkje, man kan aldri stole 100% på ein hest.

Redigert av - Lucinda: den 08/04/2005 15:47:45 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  17:10:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Holder 100% med Lucinda.
Vokst opp på hesteryggen eller ei, en 2 åring skal -ikke- ha noen på ryggen og en 4-åring har i mine øyne ingenting å gjøre på en unghest, langt mindre galoppere på en sådan.

Sunshine: Når du legger ut slike ting på et debattforum, får du bare akseptere at du får svar. Er det noe du ikke vil at folk skal svare på, så ikke legg det ut. Jeg tenker bare på ungen jeg, ikke morsomt den dagen om hun evt. faller av og ødlegges for livet pga. at uansvarlige mennesker lot henne ri på en uinridd toåring, når hun selv bare var 4.
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  21:30:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Holder med formosissima og Lucinda på denne. Synes det der er temmelig uansvarlig. Her burde det tenkes litt mer på hesten og hva som kan skje med ungen hvis hesten skulle bli skremt av noe eller hva som helst. som lucinda sier, så er ikke en hest 100% pålitelig.
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  17:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
slapp av da... vi går nesten rett ved siden av hun hele tiden.. og ute på tur leier vi han...
og nå er han satt ut på for.... so never mind

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  21:47:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Merkelig, jeg har en islansk venninde som skrøt veldig av 3-års klassen på forrige Landsmot. :-) Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  23:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan islandshester brukes i sprang? har null peiling på islendinger... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  23:47:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det kan de. :-) De er som alle andre hester; noen hopper bra, noen hopper ikke. Har ridd både det ene og det andre. Birtingur, f.eks, er en varmblods ridehest fanget i en islendings kropp. Han hopper alt - og er egentlig alt for tent på hinder; han skal hoppe uansett, han - enten den på ryggen vil eller ikke. Med en gang han er over et hinder, styrer han mot neste. Høyt og med veldig god teknikk hopper han også. Har stor tro på at han kan hoppe opp i mot 120 (sagt med 8-9 års sprangerfaring).

Ellers hoppet jeg inn hestene til svigers i fjor sommer; kom til 90 med den ene; hun også uhyre tent på hindre - men dessverre feiget jeg ut. De hadde også en av disse som ikke vil. ;-)

Men, slik jeg ser det er islandshesten en utrolig god allrounder. Den kan gå fint dressur (har ridd islending som gikk øvelser til middels -pent-), de kan være supre i sprang/feltritt - og de har jo en enorm bonus på tur. I tillegg er de fine kjørehester.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  09:55:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
er enig med det de fleste her har sagt. å innri en islandshest bør ventes med til den er 4 år, men slik som shadowfax skrev (om hva hun pleide) tror jeg går fint. Begynne forsiktig sent som 3-åring. Berde å bruke lang tid en for kort tid.
Fjordinger er litt av samme prinsippet som islandshester, og der kjenner jeg flere eksempler på hesten som har blitt ridd inn for tidlig og dermed har fått varige problemer (både med ben og rygg + stoppet utviklingen sin).

Islandshester er definitivt en god allrounder, det har formossisima rett i. Men er vel ikke den hesten man kjøper om man skal ha sprang hest. De hopepr fint, men de ekstra gangartene gjør at det kreves litt mer teknikk og trening for å få til det samme som med andre ponnier.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.