hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - beste hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 beste hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

dimmaa

» VIP

Skrevet - 26/12/2005 :  21:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heij..
Jeg synes at kaldblods er best! det synes jeg fordi at de er kjempe brae hester.. de kan brukes til mye F.eks. sprang, dressur, NH, kjøring, tur, distanse osv.. mye å det er bra!!!

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  23:05:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hester er forskjellige og det kommer ikke an på rasen hvilken som er bra og ikke bra.. En kaldblods kan foreksempel være flink i dressur, mens en varmblods i sprang. Det som teller er kunnskapen og evnen hos hesten. Ikke type rase..

Men om du mente hvilken rase jeg LIKER best blir det nok alle de varmblodige..

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/12/2005 :  23:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heij..
Jeg synes at kaldblods er best! det synes jeg fordi at de er kjempe brae hester.. de kan brukes til mye F.eks. sprang, dressur, NH, kjøring, tur, distanse osv.. mye å det er bra!!!

Opprinnelig postet av *Hege*

Stort sett alle hesteraser kan bli flink i de grenene du nevnte, det har bare med hvordan de er opplært/innridd. Tar du en traver rett fra travbanen er det ofte ikke mye mer enn trav den kan, men trener du den, ja da kan den bli flink. Men som sagt det kan også fjording, nordlandshest, oldenburger, holsteiner... You name it!!! Altså er det ikke bare rasen det kommer an på!

Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  01:13:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vil tørre og påstå at det ikke er rasen som legger mest begrensninger, mer hva vi mennesker gjør utav dem.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/12/2005 :  08:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Hege! Jeg liker også kaldblodshesten best

Torhild: Skjønner tankegangen din, om at andre hester kan også bli bra. Men for å "forsvare" kaldblodsen mot en god del andre raser er den med sitt kalde hode et naturtalent innen kjøring, og i distanse kan den gjøre det bra pga. at den er avlet mot hurtighet, (i motsetning til en god del ridehestraser). I sprangen tjener kaldblodshesten på sin hurtighet, smidighet og stå-på vilje. Som turhest tjener den på sin hardførhet, og dens kraftige bein og støhet.

Så selv om "alle hester" kan bli gode og allsidige vil jeg påstå at kaldblodshesten scorer høyt på bredspektra bruk pga. noen avl/eksteriørmessige fordeler: størrelse, hurtighet, smidighet og løpsvilje, samt det "kalde" hodet. Vil ikke påstå at kaldblodshesten er best i hver enkelt av disse grenene, men de kan brukes til mye, ja. Derfor mener jeg at de er allsidige, fordi helheten er større enn summen av delene (Kjent sitat fra gestaltpsykologien..)

Jeg sier ikke at andre hester også ikke kan ha "avls/eksteriørmessige fordeler", men få andre har akkurat denne kombinasjonen: (som jeg mener kan være en kilde til allsidighet): "kald"- "løpshode"- "smidighet"-"hardførhet".

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 27/12/2005 08:57:25 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  11:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo sant nok, men ta Oldenburgeren da, den er også fra gammelt av en kjørehest. Brylluper, gravferd, kongen-og-dronningen osv. Den er ofte politihest = må ha nerver av stål!!!!! OG den kommer lengre i dressuren enn Kaldblodsen og for ikke å snakke om at den hopper mye høyere enn Kaldblodsen!!! Altså kan den være like bra, kanskje til og med bedre?

Uansett, jeg liker godt kaldblodser jeg, men det å si at den er BEST er å ta litt vel hard i.... Har sett mange som er elendige også jeg, men der kommer mitt første innlegg inn; en hest er slik den blir formet!

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  12:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester er vel like forskjellige som oss mennesker Noen individer er flinke i sprang mens andre er flinke i dressur Og mye går jo også på hva de er avlet fram til- trav,dressur,sprang,galopp osv. Det er jo da ikke dermed sagt at f.eks en traver er en GOD traver... Alt/alle med unntak

Jeg selv liker kaldblodstravere men det har også sikkert med at jeg har kun vært borti dem og varmblodstravere, og dermed føler jeg at jeg ikke kan og bør uttale meg om andre raser Skulle jeg en gang ha ridehest og kun bruke den til ridning som sprang/dressur så måtte jeg ha prøvd en del hester ,tror jeg, for å finne riktig hest til MEG Tror kanskje ikke jeg hadde hengt meg opp i rase men personlighet

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  12:09:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Individet det kommer ann på, ikke hesten, i de fleste sammenhenger.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  14:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heij..

Opprinnelig postet av *Hege*

NH??? dette er vel ikke noen gren??
Men bare for å spørre for jeg kjenner ikke noe til kaldblodsen. Finnes det kjente kaldblodser som har gjort det bra innen for dressur og sprang på elitenivå? OL, Grand Prix osv? slik som oldenburg eller hannoveraner, DV og andre varmblodsridehester?
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  14:59:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
syns det blir feil å diskutere hvilke rase som er best. omtrent alle raser og alle hester er best, for noen.. for meg er fjordhoppa mi Tilja best, finnes ingen bedre hest. men spør du venninda mi pia, så sier hun at varmbolds vallakken hennes Rino er best. altså, for noen passer kaldblodsen, for noen varmblodsen og for noen passer araberen best osv.

hvis noen spør meg hvilken rase jeg liker best, da aner jeg ikke hva jeg skal svare. fordi personligheten til en hest har lite med rasen å gjøre men det er som Mari sier, individet det kommer an på. så hvis man skal velge hest etter rase, så blir det i såfall bare for utseende sin skyld, og selføgelig potensiale.

for meg er det helt logisk at en kaldblodig rase ikke kan gjøre det like bra innen sprang, dressur og distanse som en varmblodig kan. like logisk som at en varmblodig ikke vil passe særlig bra til å trekke tømmer i skogen. men alikevel ville jeg foretrekke kaldblods foran varmblods, ikke fordi jeg syns at kaldblosen er så mye roligere og bedre en varmboldsen. men fordi jeg syns kaldblodsen passer bedre for mitt bruk. jeg har ingen intresse av å hevde meg på elitenivå i sprang eller dressur også liker jeg bedre utseende til kaldblodsen og lynnet dens. jeg har møtt mange spinnville kaldblodser å mange rolige varmblodser (og selfølgelig omvendt), men opprinnelig er jo kaldblodsen gjennomsnittlig roligere en varmblodsen.

jeg får intrykk av at de som driver med kaldbloser liksom skal vise at kaldbloser kan brukes til alt!! ja, jeg er enig i at kaldblodsen er en fin og alsidig rase, men det er da også varmblodsen! men at kaldblodsen ikke kan hevde seg på elitenivå i dressur og sprang (osv), er jo bare et fakta..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/12/2005 :  16:08:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Velger å svare på dette jeg:

Kopi av melding:
Finnes det kjente kaldblodser som har gjort det bra innen for dressur og sprang på elitenivå?

Nei ikke som jeg vet om. Men det er det da heller ingen som har påstått??? Men de kan bli brukbare i sprang og dressur. I tillegg til at de kan brukes i trav, og er en stø turhest. Dette gjør dem allsidige, mener jeg.

Kopi av melding:
jeg får intrykk av at de som driver med kaldbloser liksom skal vise at kaldbloser kan brukes til alt!! ja, jeg er enig i at kaldblodsen er en fin og alsidig rase, men det er da også varmblodsen! men at kaldblodsen ikke kan hevde seg på elitenivå i dressur og sprang (osv), er jo bare et fakta..

Det er vel ikke noe galt i å vise dette? Hva er galt med å synes at kaldblods er best? Folk med islendinger eller arabere synes vel også at dems rase er best? Dessuten: ingen har påstått at kaldblodsen kan komme på elitenivå i sprang/dressur?!

Jeg blir litt irritert av at folk ikke skal få lov til å synes at de liker en rase best jeg. Med en gang du trekker fram positive ting med en rase du liker får en kommentarer som "men det er ikke baaaare den som kan brukes til det..." nei, det vet vi, men det må da gå ann å si at du har en favorittrase og stå for dette.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  16:37:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ingen sier at du ikke skal få lov å like kaldblodshester vel. men må jo være lov å argumentere mot, når du argumenterer for?

det jeg reagerer på er at dere sier at kaldblodsen er best fordi den er så allsidig og unik. det er jo så mange raser som er mye mer spesielle og unike en kaldblodsen og minst like allsidige..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  17:29:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Håpløst tema på en tråd. Man kommer aldri noen vei med slike diskusjoner, da folk har svært ulike behov alt etter hva de gjør og hvor de vil med ridningen/kjøringen sin.

Å si at en kaldblods ikke kan komme på et meget høyt nivå innen dressur er bare tull. Den må selvsagt ha et visst anlegg for det, men det må da varm-, full- og halvblodshestene også ha, ellers kommer det an på treningen og ambisjonene til rytteren vil jeg si.

At man ikke finner kaldblodser i OL har nok en masse grunner, men ivertfall en av de tror jeg er at diverse dommere har fordommer mot tyngre hesteraser, rett og slett at de ikke ser ut, eller beveger seg etter hva er ideelt for en mer varmblodig rase.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  18:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Velger å svare på dette jeg:

Kopi av melding:
Finnes det kjente kaldblodser som har gjort det bra innen for dressur og sprang på elitenivå?

Nei ikke som jeg vet om. Men det er det da heller ingen som har påstått??? Men de kan bli brukbare i sprang og dressur. I tillegg til at de kan brukes i trav, og er en stø turhest. Dette gjør dem allsidige, mener jeg.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

tror du/dere missforsto litt jeg.. jeg skrev jo at jeg IKKE kjente til noen kaldblodser og derfor lurte på om de gjorde det bra på eliteplan.
Ingen grunn til å gå i forsvarsposisjon!! det må kunne gå an å spørre... siden jeg kommer fra Danmark og brukshestene i DK som regel er varmblodser og fjording/island vet jeg ikke noe om disse hestene. Men har heller ikke sett dem på tv i høy dressur eller sprang heller...
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/12/2005 :  19:50:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang om det er en/noen kaldblodser som har kommet opp på høyt nivå i sprang eller dressur så var det en kaldblods som kom høyt opp i dressur Husker dessverre ikke navnet men mener at det er referert til denne hesten her før en gang Kan hende jeg tar feil

Noen andre som vet hvilken hest jeg tenker på Dere som har vært her inne en stund...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/12/2005 :  11:39:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Molly: Antageligvis Norne du tenker på?

Kopi av melding:
ingen sier at du ikke skal få lov å like kaldblodshester vel. men må jo være lov å argumentere mot, når du argumenterer for?

det jeg reagerer på er at dere sier at kaldblodsen er best fordi den er så allsidig og unik. det er jo så mange raser som er mye mer spesielle og unike en kaldblodsen og minst like allsidige..

Det jeg ikke skjønner er at noen hele tiden skal bruke så mye tid på energi på denne motargumenteringen. Jeg har ikke sagt at kaldblods er best for alle, men den er best for meg. Av den grunn vil jeg anbefale den til andre. (det er jo ofte sånn at en anbefaler ting til alle som en er tilfreds med selv?) I stedet for å kritisere kaldblodstraveren kan du f.eks skrive litt om din favorittrase?

Jeg synes ikke det er bare kaldblodsen som er gode og allsidige hester. Jeg kan også trekke fram f.eks fjordingen. Disse er også gode, allsidige hester synes jeg. Men nå er det kaldblodsen jeg har et spesielt hjerte for. Kan ikke jeg få lov å synes den er spesiell og unik, selv om ikke nødvendigvis du synes det?

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.