hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kva synest dere om fjordhester...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 kva synest dere om fjordhester...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  19:30:55  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
heia... eg steller sjølv ei fjordhesthoppa.... ho er mega søt og er grei nokk og ri..
men eg lurte på bare kva erfaring og kva dåkke synest om fjordhester

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  19:37:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er flotte hester, men det kommer jo ann på individet.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  19:58:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har for det meste gode erfaringer med fjordinger, spesielt om man får trent dei opp sjølv fra dei er unge. Derimot er det ikkje alltid like gøy å skulle begynne på ein fjording som har fått lite eller feil trening ei stund sjølv om det går det også.

Har fått sett mange gode fjordinger og dei fleste kan brukast til omtrent alt. Det er klart man ikkje velger ein fjording om man skal start høge sprangklasser over 1,10 - 1,20 og høge dressurklasser på Grand prix nivå, men til kombinerte konkurranser og spesielt køyrekonkurranser er fjordingen ein veldig veldig god hest.

Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  20:09:07  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
den fjordhest hoppa eg steller var ikkje blitt rid på 2 år.og ho blei ridd inn av nokre jenter som sikkert ikkje var gammlare enn meg. så då reagere ho ikkje så utroligt godt på sjenklar. og eg får ho ikkje til tøylen. men eg brukar å ri med ganske lett tøylekontakt . men ho er litt vanskelig og ri. eg trur ho ikkje blei innrid før ho var 5-6 år men det har vell ikje nåke me saken å gjer... men det kan jo henda eg så gjer feil og då.... men hu er utroligt skjønn. var ikkje så begeistra for fjordhestar før eg begynte og stella ho. nå har eg skifta meining
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  22:24:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har enda til gode å ri en god fjording. De fjordingene jeg har ridd har vært dårlig trente, mao harde i munnen, omtrent sjenkeldøde, kan ingenting innen sprang eller dressur. Dette har vel gjort at jeg har fått et litt negativt syn på fjordinger.

Likevel vet jeg at det finnes mange fjordinger som virkelig kan sakene sine, og ikke er "treige beist". Fikk meg en liten aha-opplevelse på Fjordhest NM nemlig.
En mer allsidig rase skal man lete lenge etter!

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  22:41:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Rir nå på fjordhestsenteret i Eid og har ridd fjordinger med like forskjellige temperamant og ridbarhet som hester flest. Fjordinger som søker rett ned på tøyler, fjordinger som henger seg på bittet, skvetne fjordinger, treige og seige fjordinger, raske og ivrige fjordinger, rampete fjordinger, sjenkeldøve fjordinger og følsomme fjordinger. Fjordinger som lunter rundt med hadicappete på rygget og fjordinger som går LA og hopper meteren, og ofte begge deler. Syntes det er en superkjekk rase som kan brukes til alt mulig. Jeg har vært med å brukt fjording til tur, dressur, sprang, voltige, tømmekjøring, kjøring, snørekjøring, skogskjøring, terapiridning, galoppløp, bading, kvadrilje og de er med på det meste :)
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  22:49:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Har stelt fjordinger før.. Dette er da noen år siden, men hun ene blir vel 18 neste år, og hun andre blir 11 =) Den hoppa på 18 år var ikke akkurat noe særlig å ri på akkurat.. Hun er blitt ridd av masse forskjellige mennesker som ikke har peiling, blitt revet i munnen og løpt mye med uten at hun har hatt kondis.. Så hesten var veldig lei, og løp ut så fort hun fikk sjansen.. Visste -veldig- godt at hun var sterkere enn mennesker, og måtte settes på plass hvis hun skulle ha noe respekt for deg i det hele tatt.. Herset rundt med omtrent alle..

Den andre var ei søt hoppe.. Veldig stor, i hvertfall 1.60m i manken.. Fint innridd og grei i banen.. Kunne ikke hoppe, men gikk greit grunnleggende dressur.. Var skvetten på tur.. Hadde veldig god galopp, og et utrolig fint trav som var helt herlig å sitte ned i! Ellers så sparte vi til lang man på henne.. Aner ikke om hun har det enda ;)
Fjordhester er en grei rase, og kan brukes til det meste =)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  23:31:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
fjording er en fin rase, alsidig og hardfør. men skulle jeg kjøpt hest nå, så hadde jeg nok ikke valgt en fjording. men er storfornøyd med fjording hoppa mi Tilja, hun bytter jeg ike mot noe.

hvis du søker, så finner du et emne der fjordhest er diskutert.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  00:18:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel. Egentlig synes jeg fargene er litt kjedelige :P Sorry folkens men det er min mening. Ingen grunn til å si noe om det heller. Det er bare at jeg personlig synes de har en blass farge.

Ellers har jeg et ganske negativt syn på fjordinger, mange store og tunge, kalde i huet osv. Ikke helt hva jeg liker best. Ridd endel teite fjordinger, egentlig alle jeg har ridd har vært teite. Likevell var det en gang jeg så en fin fjording. Var en hingst, virkelig nydelig og se på. Dessverre var det en gammel mann som hadde eid han, da han døde arvet sønnen hesten. Sønnen var ikke særlig hestevant, dro altfor mye i tøylen. Lot alle andre ri hesten også. Så fjordingen ble bare mer og mer gal. Red han på tur engang og stor koste meg. Deilige bevegelser og en heidundrende galopp. Så lenge jeg ikke rørte tøylene omtrent oppførte han seg som en engel. Neste gang jeg kom tilbake ble jeg nektet av vennene mine å ri han igjen. Rett og slett fordi han nå var blitt så gal at ingen red han noe særlig mer. Stakkars hest. Det var nemlig en NYDELIG fjording. Og dette kommer fra en som ikke er særlig positiv mot dem.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  00:26:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Greit nok at mange fjordinger er teite og "for kalde i hodet", men de finnes også de som er heite og hissige. Det kommer ann på individet. De som tror fjordingen bare er en hest som tusler foran en kjerre på en gård eller flyr rundt på en rideskole og oppfører seg dårlig, tar feil!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  00:43:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hvis det var til meg Mari så må det nevnes at alle fjordinger jeg har ridd har vært privateide. Synes ikke de er fine når de blir for kalde i huet og er de heite blir det på en måte feil for meg det også. En heit svær, tung hest blir bare merkelig synes jeg :P
Med mindre du har en heit hest som ikke er særlig klumpete, nettopp det hingsten var.

Edit for å si at hvis du har en heit hest som ikke er særlig klumpete er det ikke særlig typisk fjording lengre heller spør du meg. Da kan du velge en hvilken som helt rase.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum.
Redigert av - Rebekka den 28/12/2005 00:45:13 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  01:02:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Fjordinger er ikke alltid store og tunge ;) Det finnes mange edle fjordinger av lettere type, spesielt nå til dags når fjordingen blir brukt mer til ridning og mindre til arbeid. Og selv de store fjordingene kan være veldig følsomme på sjenkel. Fjording er jo "hvilken som helst rase" det også, det står ikke i rasebeskrivelsen at fjordingen skal være klumpete ;)

Det er noe veldig typisk fjording-aktig ved fjordinger som jeg ikke helt kan sette fingeren på. Kanskje at de er så trause og jordnære. Selv fjonge NM-fjordinger kan tusle rundt med 7 åringer og hente juletre i skogen, de tar liksom vare på folk selv om de kan være skikkelig ramp noen ganger. Men alle hester er jo forskjellige. Rase handler om utseende og anlegg, ikke om personlighet og talent.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  10:52:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må dessverre også innrømme at jeg har dårlig erfaring med fjordinger personlig... Har til gode å ri en fjording som har vært skikkelig innridd.
Men...jeg har sett fjordinger som har tatt pusten fra meg utseendemessig,og også sett store prestasjoner innen både dressur,sprang og ikke minst..kjøring! Så det kommer an på individet der også ;)
Og skulle mer enn gjerne få rettet opp mitt inntrykk ved å få ridd en godt trent fjording!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  11:33:10  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
fjordhesten eg steller er ikkje gammal og lat... ho seier ikkje nei til eit kappløp. eg vett ikkje koffer ho ikkje liker og hoppa . men eg trur ho ikkje har blitt trent av ein voksen erfaren person. berre unge ungdomar sånn som meg...... men ho er ein herlig hest med herlig tempramang..... koffer ho er sånn så ho er å ri er derfor ho ikkje er skikkelig trenet...... men ein herlighest har o sine egne meiningar då
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  12:35:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel. Egentlig synes jeg fargene er litt kjedelige :P Sorry folkens men det er min mening. Ingen grunn til å si noe om det heller. Det er bare at jeg personlig synes de har en blass farge.

Opprinnelig postet av Rebekka

Har fargen faktisk noe å si? (o0)

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  12:55:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har bare hatt gode erfaringer med fjordhester ;)! Men noen har vært litt sta og veldig seige å ri, men de har enten vært skolehester, eller har eiere som ikke har fått dem til.

Så generelt; de kan jo brukes til alt! Og i de litt lavere klassene kan jeg med hånden på hjertet si at der ligger de MYE bedre an enn visse andre raser! :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.