hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tenneese walking horse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 tenneese walking horse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  11:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor er det ingen av denne rasen i norge jeg ønsker meg så veldig et eksemplar av denne super fine rasen. er det noen som er enig med meg i at dette er den fineste hesterasen som finnes

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  11:52:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
GML som av og til poster her har en kryssning mellom TWH og Welsh, om jeg ikke husker helt feil :-) Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  20:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det de "flotte" stegene du synes er så fint med rasen?
Tror vel kanskje ikke at folk egentlig er klar over ha disse hestene utsettes for for å greie å gjøre dette. Høvene blir verket så de blir deformerte - a la bukke hov, med ekstremt høye drakter. I tillegg får de også enorme klosser under beina. Om jeg ikke tar helt feil(hukommelsen er litt unøyaktig) knekker de også halen. Gjennomsnittsalderen på denne rasen er visst rundt 6 år.
Jeg har selv sett private opptak gjort fra et lokalt Tennesse Horse show i staten Tennesse. Det er noe av det verste jeg har sett, hestene kunne ikke gå normalt, selv i skritt. De vinglet fra side til side med ditto hodebevegelser - i samtlige gangarter- og den mest "vinglete" vant selvfølgelig.
Har utkipp fra videoen liggende men har ikke tilgang til en server så jeg får lagt den ut(anyone?). Har tenkt mye på de stakkars hestene og hva man kan gjøre for å forhindre at dette faktisk skjer under fullt lovlige former i USA. Grunnen til at det ikke er noen(eller så mange?) av denne rasen i Norge tror jeg bunner i at måten de blir trent/vist på under tilsvarende show rett og slett ville vært ulovlig etter dyrevernsloven som gjelder her i landet. Helt forferdelig er det ihvertfall
Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  09:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for godt svar.nå forstår jeg hvorfor det ikke er noen slike hester i norge.og håper det alldri kommer noen av denne rasen til norge heller.dette var grufullt. Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  11:28:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Liker denne rasen jeg, de er vakre og har spesielle gangarter!

Det med ekstreme former for trening av hester tror jeg en finner hos mange raser! ...kansje spesielt i USA! Naturlig, er ikke det noe galt med denne rasen, bare de får utvikle seg normalt! Hvis jeg ikke tar helt feil, er dette en rase som er avlet på blandt annet en gammel rase fra USA som hadde disse spesielle gangartene naturlig - husker ikke helt hva denne heter...det er lenge siden jeg leste om disse hestene!

Tror det skal finnes slike hester i Norge! Det er ei dame som nettop har importert en slik hoppe (drektig)! Det med at de lever til de er 6 år, er vel kun de som gjennomgår ekstreme treningsmetoder! Det samme gjelder vel enkelte andre raser også f.eks fullblods som innrides og går løp i tidlig alder (håper jeg ikke nå hisser opp noen=)!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Svingen

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  14:35:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med pre-arab. TWH har gangartene skritt, pass, trav, tølt og galopp, akkurat som islandshester. Man trenger ikke tukle med høvene for å få gangartene heller, dette er noe som brukes for å forsterke dem under innlæringen (uten at jeg forsvarer det altså).
Veni, vidi, visa... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  15:18:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
"Walking Horses are born with the ability to do other gaits in addition to the running walk. Some of these gaits are the rack, pace, foxtrot, stepping pace, , single-foot and other variations of the famous running walk. The Tennessee Walking Horse is also famous for their "rocking chair" canter,  which is a collected gallop. The canter is performed in much the same way as other breeds, but the walking horse seems to have a more relaxed way of performing this gait."
(http://www.gaitedhorses.net/BreedArticles/twhfacts.htm)
Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  20:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er også klar over at rasen har naturlig høye løft. Og at en slik hest sikkert er helt topp når den får utvikle seg normalt
Poenget her er vel at ihvertfall USA blir rasen konkurrert med på denne måten som jeg beskrev(om det foregår i andre land har jeg ingen aning om), antageligvis stilt også(?). De begynner tidlig med høvene - fra rundt 16 mnd.alder. Bakhøvene blir da gjort om til "bukkehøver", frambena blir ekstremt lange i tåa. I tillegg til haleknekken for å få et "riktig" utseende. Om jeg f eks skulle ha kjøpt en slik hest fra USA regner jeg med at foreldrene har vært gjennom samme prosedyre(gjennom utstilling/show) selv om jeg ville ha beholdt hesten som det den var født som.
Ja, det skjer mye rart innenfor de forskjellige rasene. Leste for en stund siden en artikkel fra Sverige om hvordan Frieseren blir forberedt til utstilling av enkelte(husker dessverre ikke linken). Uønsket hårvekst anbefalte de å brenne bort med stearinlys, man måtte bare passe på når man holdt på ved ørene pga.ørevoksen-som kunne ta fyr
Men selv om endel ting kanskje er "vanlig" hos mange(som m TWH) betyr det ikke at det er greit, snarere tvert imot...
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  21:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Hvis jeg ikke tar helt feil så var Elvis Presley og kona helt frelst i denne hesterasen! =)
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  21:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Leste for en stund siden en artikkel fra Sverige om hvordan Frieseren blir forberedt til utstilling av enkelte(husker dessverre ikke linken). Uønsket hårvekst anbefalte de å brenne bort med stearinlys, man måtte bare passe på når man holdt på ved ørene pga.ørevoksen-som kunne ta fyr
Opprinnelig postet av Dikselen

Hæh???? den linken vil jeg gjerne se!! Dette har jeg ALDRI hørt om.. Hvorfor skulle det være bedre å brenne med stearinlys??? Tror de fleste velger å klippe. Nå er en Frieser en hest hvor hårprakt ikke skal klippes vekk. Mye man og hovskjegg er å foretrekke. Ang hår i ørene så er det sikkert noen som klipper vekk dette, men har sett mer trimma arabere enn friesere.. Leser mye om denne rasen i kraft av at jeg har en selv og dette var helt nytt for meg.
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  23:06:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Hei!
Som Formosissma skrev så har jeg en blanding av Tennessee Walker og Welsh Det finnes også 2 rene TWH i Norge, ei hoppe som fikk ett hingsteføll 18 Mai i årHoppa heter Dee-Dee(blir i allefall kaldt det)og står i Trondheimskanten om jeg ikke husker feil. En veldig flott rase men jeg er motstander av metodene de får frem de EKSTREME gangartene på i utlandetGangartene skal komme naturlig og ikke ved hjelp av slike metoderDu kan se bilder av blandingen min på Vipèn min,han heter Sunshine(Sunny)

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  00:07:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke: Hukser dessverre ikke hvor denne artikkelen ligger... Mener å huske at jeg kom over den via Ellen Ofstad-forumet men usikker(kanskje noen kan hjelpe?). Sto ihvertfall om hester som ble tvunget til å gå roll-kur, i tillegg til da noen eksempler med ei som hadde vært på kurs med frieseren sin sammen med andre friesere(var også noen "vanlige" metoder i den forbindelse angå få hestene til å løfte beina sine høyt). Og noen andre ting - er en stund siden jeg leste den..
Så håper at noen husker denne artikkelen - vet at flere har lest den
GLM og jeg er vel ihvertfall enige om at de naturlige gangartene bør bli vist nettopp slik - ikke med utallige hjelpemidler som ikke gagner hesten!
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  12:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke: artikkelen om trening av friesere ligger her http://user.tninet.se/~qvg453l/artiklar.htm bare bla litt nedover.

På Tennessee walking horse associations hjemmeside http://www.twhbea.com/gaitsVideo.htm kan man se video av gangartene før og etter "showutstyret".

Renate
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  16:54:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hmmh.. Det ser jo virkelig ikke normalt ut. Hverken med eller uten showutstyr.. Gå til toppen av siden

~Christina89~

Skrevet - 17/12/2005 :  11:55:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det så da helt forferdelig ut for de stakkars tenneese walking hestene da de hadde "showutstyret"!!! Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 17/12/2005 :  16:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for linkene Renate, var akkurat den artikkelen jeg tenkte på!
Huff, det er virkelig hjerteskjærende å se på disse videoklippene.. Og å lese om "treningen" av Frieserne.. Veldig rart at det faktisk er lov! Stakkars hester...
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.